Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Mitsubishi Electric Ecodan - Förbrukning  (läst 2441 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Awwe

  • Gäst
Awwe
Mitsubishi Electric Ecodan - Förbrukning
« skrivet: 19 januari 2023, 14:35:55 »
Hej,

Vi har en Mitsubishi Electric Ecodan från 2019 med modellen PHUZ-SW100YAA + EHST20C-YM9CR2. Nu har det gjort till känna att den börjat dra enligt mig ofantligt mycket ström jämfört med vad den gjort tidigare. Igår låg vi på 100kWh varav ca 14kWh är ”vanlig hushållsel”. 80kWh står för värmen (18.5grader inomhus och styrs via deras inomhusgivare). 6kWh står för varmvatten.

• Framledningstemperaturen ligger på ca 33-35 grader.
• Returtempersturen ligger på ca 31-32 grader.
• Innegivaren (vald inomhustemp) 18.5/19 grader.
• Utomhustemperatur ligger på ca 2-6 plusgrader.

Huset är ett sutteräng från 1967 på ca 190kvm.
Kompressorn ute går dygnet runt och drar ca 3.5kw-5.5kw/timmen.
Något har uppenbarligen hänt med värmesystemet med tanke på denna energiförändring.
Tidigare har vi kunnat ställa innegivaren på 23-24 grader och då har de varit -20 grader ute till närmare hälften av den förbrukningen vi har idag.

Vad tror ni kan vara orsaken?
Dålig kompressor, strul med inverten? Dåligt med köldmedium? Sc:,h

Vänliga Hälsningar,
Awwe

Awwe

  • Gäst
Awwe
SV: Mitsubishi Electric Ecodan - Förbrukning
« Svar #1 skrivet: 19 januari 2023, 15:15:19 »
Uppdatering: Har nu mätt SCOP värdet genom att ta producerad energi delat med förbrukad energi hittills för denna månaden och få då ett SCOP på 1.1.

När jag läste av SCOP för hela år 2022 får jag 2.15. Under förra året har jag inte uppfattat som hög förbrukning dock. Förutom oktober/ november/december då värmesystemet börjades användas mer kontinuerligt, så det var ju därav jag började märka att något skiljer sig från tidigare.

Var är ett bra SCOP?
Vad menas det mer exakt?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi Electric Ecodan - Förbrukning
« Svar #2 skrivet: 19 januari 2023, 15:24:13 »
SCOP = Seasonal COP. Ett genomsnittligt COP som avser verkningsgraden för värme sett över hela året.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Awwe

  • Gäst
Awwe
SV: Mitsubishi Electric Ecodan - Förbrukning
« Svar #3 skrivet: 19 januari 2023, 15:53:42 »
SCOP = Seasonal COP. Ett genomsnittligt COP som avser verkningsgraden för värme sett över hela året.

Tack!
Inom vilken intervall ska SCOP ligga på?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi Electric Ecodan - Förbrukning
« Svar #4 skrivet: 19 januari 2023, 16:06:28 »
För bra luftluftvärmepumpar ligger det över 4 i kallt klimat och det kan också vara över 4 för luftvatten vid 35 °C framledningstemperatur i kallt klimat.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Awwe

  • Gäst
Awwe
SV: Mitsubishi Electric Ecodan - Förbrukning
« Svar #5 skrivet: 19 januari 2023, 17:00:39 »
För bra luftluftvärmepumpar ligger det över 4 i kallt klimat och det kan också vara över 4 för luftvatten vid 35 °C framledningstemperatur i kallt klimat.

Okej, då förstår jag.
Det jag forfarande är på jakt efter är min höga förbrukning som kommit. Att ett luft/vattenvärmesystem drar närmare 90 med en innetemperatur på 18.5 grader och en utomhustemp som ligger på 2-6 grader känns rätt orimligt. En kompressor som drar ca 4kw/timmen.. motsvarande 4000Watt.
Så ur en mer ekonomisk synpunkt hade jag kunnat köra 6st varmluftsugnar dygnet runt till samma kostnad  :-X

Utloggad mrPersson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi Electric Ecodan - Förbrukning
« Svar #6 skrivet: 19 januari 2023, 17:09:59 »
Tänk på att om du har reg din prod hos Mitsubishi och fått service gjord av yrkesman (tror att det endast krävs en) så har du 5 års garanti. I alla fall så var det så när jag köpte vår pump förra året ....

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi Electric Ecodan - Förbrukning
« Svar #7 skrivet: 21 januari 2023, 08:22:01 »
Har du inga felkoder från systemet?
Är det egna energimätningar eller maskinens?

Lite spontant låter det som att systemet har för lite gas att jobba med.
Men det bästa och billigaste är att boka en service av tekniker

Awwe

  • Gäst
Awwe
SV: Mitsubishi Electric Ecodan - Förbrukning
« Svar #8 skrivet: 25 januari 2023, 01:16:31 »
Har du inga felkoder från systemet?
Är det egna energimätningar eller maskinens?

Lite spontant låter det som att systemet har för lite gas att jobba med.
Men det bästa och billigaste är att boka en service av tekniker

Inte haft några felkoder. Det är pannans energimärkningar jämfört med elcentralen. Stämmer rätt så exakt faktiskt.

Kom hem i fredags förra veckan, ingen ström i huset. Upptäckte att jordfelsbrytaren hade löst. Rätt fort lokaliserat till värmesystemet, den löste varje gång värmepannan skulle starta. Hade då 13 grader inne, mindre kul.. ringde direkt till de som sålde pannan som kom ut efter en liten stund. Visade sig vara utedelen som gjorde att jordfelsbrytaren löste hela tiden. Det hade läckt köldmedium och gått så varmt att rören var precis bruna, hade till och med smält isoleringen. Så förmodligen har kompressorn därefter skurit. Han kopplade om den så att nu kör vi på elpatron dessvärre (måste ju ha värme). Men enligt återförsäljaren så har de nu beställt en ny kompressor.

Det mest irriterande var att jag haft kontakt med firman innan angående värmesystemet att de börjat dra mycket ström, men totalt blivit nonchalerad. Ställde då frågan om det kan vara så att den läckt köldmedium och går tyngre. Fick då till svars: det är inte så att om det saknas gas, drar den mer ström, snarare tvärt om.

Utloggad Brandtan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi Electric Ecodan - Förbrukning
« Svar #9 skrivet: 25 januari 2023, 21:39:12 »
Jag har likadan utedel som du och har exakt samma problem. Drar ca 3-4500W och klarar inte att jobba upp värmen ordentligt. Har försökt tvinga den att köra framledningstemperatur på 55 grader men den fixar bara ca 42 och då har vi nollgradigt ute. Tror ni jag kan ha samma problem med kompressorhaveri?

Awwe

  • Gäst
Awwe
SV: Mitsubishi Electric Ecodan - Förbrukning
« Svar #10 skrivet: 26 januari 2023, 01:26:22 »
Jag har likadan utedel som du och har exakt samma problem. Drar ca 3-4500W och klarar inte att jobba upp värmen ordentligt. Har försökt tvinga den att köra framledningstemperatur på 55 grader men den fixar bara ca 42 och då har vi nollgradigt ute. Tror ni jag kan ha samma problem med kompressorhaveri?

Låter precis som de symtom jag hade på vår utedel. Antar att kompressorn går dygnet runt också. Om inte annat så kan det vara påväg till att kompressorhaveri. Be en kyltekniker komma och se över, kan vara så att även din läckt köldmedium. Vi fick vår utbytt idag, ska bli intressant att se vad förbrukningen landar på.

Utloggad Brandtan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi Electric Ecodan - Förbrukning
« Svar #11 skrivet: 07 februari 2023, 22:35:06 »
Hur har det gått med bytet? Vad ligger förbrukningen på nu?

Utloggad runt11

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi Electric Ecodan - Förbrukning
« Svar #12 skrivet: 08 februari 2023, 18:31:14 »
Fick vår helt nya pump förra veckan. Håller ca 20 grader inomhus, framledning runt 30 c. Kollar jag på pumpen så har den konsumerat 89kwh och tillfört 165kwh det blir ett SCOP på 1.85. Tycker det verkar ganska dåligt? Vårt hus är på 120 kvadrat, 2005. Enligt elmätare så ligger den på ca 2kw konstant och pekar ibland upp till 3.5kw. Enligt eon appen ligger vi på ca 37kwh per dygn.

Utetemp har varit runt 0-5+. Tycker pumpen startar och stannar hela tiden.

« Senast ändrad: 08 februari 2023, 19:07:54 av runt11 »

Awwe

  • Gäst
Awwe
SV: Mitsubishi Electric Ecodan - Förbrukning
« Svar #13 skrivet: 11 mars 2023, 07:56:17 »
Hej,

Det slutade med att de som tidigare nämnt bytte utomhusdelen och de resulterade till ett betydligt bättre klimat inne med gedigen värme. Nu ligger vi runt 30-40 grader framledning och har trots detta bättre värme på radiatorerna. Temperaturen inne är satt på 20 grader och utomhustemperaturen ligger runt 0 grader.
Förbrukningen som tidigare legat på runt 100kwh per dygn ligger nu runt ca 15-35 kWh med värmesystem/varmvatten. Så det är ju en stor skillnad. Särkilt dessa tider då elen är så fruktansvärt dyr.

Utloggad MartinSy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi Electric Ecodan - Förbrukning
« Svar #14 skrivet: 11 mars 2023, 11:17:53 »
Kom de fram till vad felet var då?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!