Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bilning - konstigt?  (läst 856 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Bilning - konstigt?
« skrivet: 19 januari 2023, 04:29:25 »
Hej.

Hoppas på hjälp....
Första gången jag anlitade rörmokare.
Vill ha en toa i källaren på en villa och två rörkillar kom och bilade golvet.
Efter en halvtimmes oväsen sa de att det var ovanligt hård betong, så båda stack iväg 5 mil för att hämta en större maskin. Dvs 10 mil totalt.
Trots, att jag också ville ha en ny anslutning för en tvättmaskin i tvättstugan, där jag alltid annars måste flytta en slang med snabbkoppling.
Varför kan inte en rörkille göra det jobbet under tiden?
Är det normalt att en jobbar och en tittar på, samt att man växlar ibland?
Sen tillbaka med stor maskin som de lånat.
Betongröret sprack.
Är det vanligt på gamla hus - byggt 65)
Det sprack i överkant.
Trots att ett filmgäng som ville relina avloppet inte såg det sköra stället i somras.
Bil maskinen lade av.
Jag fixade den, elkunnig som jag är, men det var bara glapp i en pot där man ställde effekten.
De bilade vidare mer än en meter och det sprack hela tiden, i överkant på röret.
Tillslut var de ca en meter från där toan skulle vara.
Där satte de ett PVC rör eftersom annars skulle de behöva bila under väggen och gräva  till gatan....
På bilden syns vertikal stam av järn.
Toan ska vara liksom till höger i bild.
Ska man betala två gubbar timpenning och denna extra tid pga mer bilning.
Plus bilresa 1.5 timme för annan maskin. 3 timmar extra två gubar.
Allt skulle blivit klart på en dag.
Nu ska de fortsätta idag.
Och tinnitus fick jag..
Ska också kolla om betongen verkligen är extra hård.
Låter märkligt?
Har sparat en bit.
Hoppas nån vill svara.



« Senast ändrad: 19 januari 2023, 04:37:08 av HIZ »
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2962
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Bilning - konstigt?
« Svar #1 skrivet: 19 januari 2023, 06:48:33 »
När jag bilade ut ett källargolv i ett 50-tals hus gick själva golvet perfekt, tunt och skräpbetong, men i kanterna runt väggar blev det hur hårt som helst, gav då upp där och tog bara det översta lagret så jag fick golvet jämnt. Bilade förstås bara med min lilla bosch slagborrmaskin och är inte i byggnadsbranschen.

Tur de inte hade varsin bil som de också tar betalt för, sånt där beteende är tidsslöseri för mig, räcker bra att en kör. Kanske de hade gratis fika på lånestället?

Gick röret nära golvet? Lätt hänt att man kör in i det då.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bilning - konstigt?
« Svar #2 skrivet: 19 januari 2023, 08:08:10 »
OK!   SÃ¥ det finns alltsÃ¥ extra hÃ¥rd betong, jag tänkte att det var en förevändning för att de hade en sÃ¥n svag bilningsmaskin med sig och mÃ¥ste Ã¥ka totalt 10 mil att hämta "riktiga grejer" som de sa. Det hände just inget med den de hade. ÄndÃ¥ körde de länge med den först.

Att röret sprack hela tiden längre och längre bort (synd att jag inte tog foto då) hände inte när de bilade utan knackade på det för att testa det, tror jag iaf, och grävde längre och längre bort.
Jag såg på just då. Det blev märkligt nog en skåra 1 - 2 cm bred i rörets överkant hela tiden.
Just på slutet, nära väggen var det kanske lite bättre, jag fick inget rakt svar, men där satte de en anslutning och sen det långa pvc-röret.
En förgrening till garaget och tvättstugan gick sönder så det ska dom reparera idag.
Den satt långt från toastolens läge.
tänker kontakta damen som sköter faktureringen och ställa frågor.

Hade tänkt låta dessa installera värmepumpen hos mor, som jag frågat om här förut, men känns lite tveksamt.
« Senast ändrad: 19 januari 2023, 15:39:17 av HIZ »
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2962
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Bilning - konstigt?
« Svar #3 skrivet: 19 januari 2023, 08:26:45 »
Hur mycket är det kvar nu av järn och betongröret? Är det bara någon kort bit av cementröret i golvet och det sedan kröker upp till järnröret hade jag bytt till plast sista biten också så att plast kommer ovanför golvet, så kan man enkelt byta järnrören sen utan att riva golv igen. Kan ju vara en del krökar där förstås.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bilning - konstigt?
« Svar #4 skrivet: 19 januari 2023, 09:27:53 »
Det vore säkert bra med plast upp genom golvet.  Jag fÃ¥r ta det med nästa rörmokare, jag har bett dem packa ihop.
NÃ¥got mer jobb erbjuder jag dem inte.
Ett pentry och en värmepump ska installeras också.
Lika bra att ta en annan hantverkare.

2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bilning - konstigt?
« Svar #5 skrivet: 19 januari 2023, 09:35:35 »
Anställda har ju som regel rätt till raster, finns inte en barack så får de åka till lunchstället.
Även om det kostar, kanske därför de åkte båda två?
Du kan dessutom ha fått oerfaret folk som helt enkelt inte kan sitt jobb, och då kan man som kund får betala "utbildningen" av dessa.

Minns när mina grannar fick sin luftvärmepump monterad.
Vi finns 2 mil utanför stan dör företaget finns, och de kom två man runt 07.45, jobbade till 11-snåret och drog sedan på lunch till "stan" och var borta nästan två timmar, hann precis färdigt före full dag klockan 16.00

2 man i åtta timmar X 600 kr + moms blir dyrt - runt 12 000 kr.
Det förklarar varför större firmor med anställda, kollektivavtal, anställda som är vana att "ta lunch" när det är dags - ofta inte vill befatta sig med luftvärmepumpar.
Min son monterar ibland 2 värmepumpar/dag, ensam, lunch pÃ¥ stället. Skulle nÃ¥got strula sÃ¥ har kunden fast pris, sÃ¥ det blir vi som fÃ¥r ta smällen.  dontknow

När det gäller rörkrökare är det säkert samma, i ett större företag finns helt enkelt inte drivet hos den som kommer att göra ett bra jobb, så snabbt som möjligt, till lägsta möjliga kostnad.
Då gäller mer att få dagen att gå, göra så lite som möjligt, och se till sina avtalsenliga rättigheter.
« Senast ändrad: 19 januari 2023, 09:37:39 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Bilning - konstigt?
« Svar #6 skrivet: 19 januari 2023, 09:49:06 »
Hej.

Hoppas på hjälp....
Första gången jag anlitade rörmokare.
Vill ha en toa i källaren på en villa och två rörkillar kom och bilade golvet.
Efter en halvtimmes oväsen sa de att det var ovanligt hård betong, så båda stack iväg 5 mil för att hämta en större maskin. Dvs 10 mil totalt.
Trots, att jag också ville ha en ny anslutning för en tvättmaskin i tvättstugan, där jag alltid annars måste flytta en slang med snabbkoppling.
Varför kan inte en rörkille göra det jobbet under tiden?
Är det normalt att en jobbar och en tittar på, samt att man växlar ibland?
Sen tillbaka med stor maskin som de lånat.
Betongröret sprack.
Är det vanligt på gamla hus - byggt 65)
Det sprack i överkant.
Trots att ett filmgäng som ville relina avloppet inte såg det sköra stället i somras.
Bil maskinen lade av.
Jag fixade den, elkunnig som jag är, men det var bara glapp i en pot där man ställde effekten.
De bilade vidare mer än en meter och det sprack hela tiden, i överkant på röret.
Tillslut var de ca en meter från där toan skulle vara.
Där satte de ett PVC rör eftersom annars skulle de behöva bila under väggen och gräva  till gatan....
På bilden syns vertikal stam av järn.
Toan ska vara liksom till höger i bild.
Ska man betala två gubbar timpenning och denna extra tid pga mer bilning.
Plus bilresa 1.5 timme för annan maskin. 3 timmar extra två gubar.
Allt skulle blivit klart på en dag.
Nu ska de fortsätta idag.
Och tinnitus fick jag..
Ska också kolla om betongen verkligen är extra hård.
Låter märkligt?
Har sparat en bit.
Hoppas nån vill svara.

Det är nog gjutjärnsavloppsrör....ej betongrör..

Frågeställning handlar dock om själva arbetssättet.

Det finns dåliga hantverkare....och jobbiga kunder.

Jag har varit hantverkare och ufört denna typ av jobb, som kan vara mer eller mindre svåra.
Ofta är det skönt att vara två personer, eftersom det ska hållas rent.

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2962
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Bilning - konstigt?
« Svar #7 skrivet: 19 januari 2023, 11:38:50 »
Anses det ok att kunden betalar för företags anställdas kaffe och lunchpauser? Direkt på faktura sådär?

Ligger man dåligt till i tidsschemat så kommer arbetaren 30 minuter före lunch, hinner knappt ur bilen och åker sedan på lunch i en timme (30 minuter bort). Blir ju då en faktura för 30 min bil till platsen från kontoret-30minpå plats-30 min bil för lunch-30 min lunch-30min kör tillbaka. Dvs 150minuter varav 30 minuter arbete?

Klagade själv då jag hade mattläggaren här. Han kom runt 12 åkte 16. Fakturerade för full mil från kontoret 5 mil bort samt timpeng i bilen (2 h extra alltså. Det lustiga var att på förmiddagen var han hos grannen 500m bort. Han fakturerades för samma. Så vi skulle betalat för 12 timmars dag ihop samt dubbla mil ersättning.

Han behövde flera dagar på sig per ställe,fastän han inte var klar hos grannen utan åkte mellan för att tjäna mer. Spacklar halva golvet hos grannen och halva åt mig en dag. Klart det drar ut på tiden.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Bilning - konstigt?
« Svar #8 skrivet: 19 januari 2023, 13:26:02 »
Hej.

Hoppas på hjälp....
Första gången jag anlitade rörmokare.
Vill ha en toa i källaren på en villa och två rörkillar kom och bilade golvet.
Efter en halvtimmes oväsen sa de att det var ovanligt hård betong, så båda stack iväg 5 mil för att hämta en större maskin. Dvs 10 mil totalt.
Trots, att jag också ville ha en ny anslutning för en tvättmaskin i tvättstugan, där jag alltid annars måste flytta en slang med snabbkoppling.
Varför kan inte en rörkille göra det jobbet under tiden?
Är det normalt att en jobbar och en tittar på, samt att man växlar ibland?
Sen tillbaka med stor maskin som de lånat.
Betongröret sprack.
Är det vanligt på gamla hus - byggt 65)
Det sprack i överkant.
Trots att ett filmgäng som ville relina avloppet inte såg det sköra stället i somras.
Bil maskinen lade av.
Jag fixade den, elkunnig som jag är, men det var bara glapp i en pot där man ställde effekten.
De bilade vidare mer än en meter och det sprack hela tiden, i överkant på röret.
Tillslut var de ca en meter från där toan skulle vara.
Där satte de ett PVC rör eftersom annars skulle de behöva bila under väggen och gräva  till gatan....
På bilden syns vertikal stam av järn.
Toan ska vara liksom till höger i bild.
Ska man betala två gubbar timpenning och denna extra tid pga mer bilning.
Plus bilresa 1.5 timme för annan maskin. 3 timmar extra två gubar.
Allt skulle blivit klart på en dag.
Nu ska de fortsätta idag.
Och tinnitus fick jag..
Ska också kolla om betongen verkligen är extra hård.
Låter märkligt?
Har sparat en bit.
Hoppas nån vill svara.


Jag förundras alltid över hur ofta kunden alltid vet bäst trots att dom har ringa kunskap om det som ska utföras. Och det är helt fantastiskt att man kan klaga på en faktura man inte ens har fått.

Helst ska man bara bila 11.59 minuter och max 42 minuter per dag och som arbetsledare borde du veta det. Eller du kanske inte är arbetsledare utan bara någonting jag fick för mig eftersom du planerar hur rörisarna ska jobba på ett effektivare arbetssätt.

Sen kommer nivåbedömningen och det är lätt att tro att på löpande får man göra hur snyggt som helst men det är det nästintill inga som har råd med, det är mer stressande att jobba på löpande än med fastpris. För att slippa gnället från kunden med tidtagarur så vill nog dom flesta företagarna slippa löpandeprisjobb.


Betong brinner under ca 50 år och därefter kan det vara stenhårt, rättblandad betong kan vara ett helvete att ta sig igenom.

Min kusin vÃ¥gar sällan ta pris för tänk om det blir billigare med löpande "Som det oftast blir" och sen är han likadan som du med tidtagarur och anteckningsblock och sen ska han alltid tjafsa om fakturan. Och samma sak om han tar ett fast pris, jag hjälpte ju dig att dra kablarna eller bära in materialet sÃ¥ dÃ¥ borde det fasta priset sjunka.  ::)

För din hälsa rekommenderar jag att du alltid tar pris så slipper du bli förbannad.
Och har man tiden så är det faktiskt mycket roligare att göra allting själv och dessutom brukar det hålla ner totalkostnaden.




Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bilning - konstigt?
« Svar #9 skrivet: 19 januari 2023, 15:05:39 »
Går det inte att läsa innantill, de åkte två man efter nån timmes meningslöst hackande med en usel bilningsmaskin, för att hämta en riktig sån. BARA för att hämta maskinen, inte lunch redan kl 10.00 eller annat akutjobb.
Därför kan ett BARN begripa att den ene kunde stannat och gjort det lilla jobbet som behövs vid mors tvättmaskin.
Lunch tog de senare.
Idag igen samma visa, de skulle ta med sig några rörböjar och grenkopplingar för toa och handfat.
Detta hade de hämtat hos sin grossist i Sandviken. Firman ligger i Hofors och mor har villa i en by mellan Avesta och Sandviken.
Fel dimension på rören.
Måste åka tillbaka, och givetvis TVÅ man igen.
Åter, i stället för att den ene stannar och gör det andra lilla jobbet som är rätt bråttom med.
För övrigt fick jag igång den större bilningsmaskinen, annars hade de båda fått åka en gång till, 10 mil och byta den. Det visades inte minsta tacksamhet.
Elkunskaperna är lika med noll.
Jag är inte arbetsledare men förvaltare för bl.a. min mor och MÅSTE bevaka de sjukas rätt och ekonomi, allt ska vara korrekt.
Förstår man inte detta så var god lämna denna tråd, det blir bara dumt tjafs.

tillägg/edit
Under resans gång har jag kontaktat en dam på firmans kontor och det är klart att resorna för två man fyra timmar var inte ska debiteras. (En vuxen dam som hade svårt att förstå mycket enkla sammanhang och sannolikt skulle debiterat den totala tiden för två strulpellar) Men det handlar om TID, även för MIG och min MOR, att vara utan avlopp och utan möjlighet att tvätta mm.
Jag har annat att göra än att vänta på strulande rötägg.
Jag uppmanade dem att koppla ihop avloppet och utan en tilltänkt golvbrunn för dusch, det får en seriösare rörkille ordna i samband med andra jobb. Städa upp får jag göra själv.
inte beställer man en Nibe-pump genom såna filurer, som dock branchen verkar innehålla många, för att inte säga de allra flesta. Ca 90% verkar vara rätt oseriösa och/eller obegåvade.
Snabba jobb är ok men inte slarviga, med fel saker, onödiga resor, förstöra inventarier.
SÃ¥nt  godtar ingen vuxen person med nÃ¥gon fungerande tankeverksamhet.

Det finns usla hantverkare, jobbiga kunder och konspiratoriska troll i forum.

« Senast ändrad: 19 januari 2023, 15:22:01 av HIZ »
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bilning - konstigt?
« Svar #10 skrivet: 19 januari 2023, 15:27:42 »
Det är nog gjutjärnsavloppsrör....ej betongrör..

Frågeställning handlar dock om själva arbetssättet.

Det finns dåliga hantverkare....och jobbiga kunder.

Jag har varit hantverkare och ufört denna typ av jobb, som kan vara mer eller mindre svåra.
Ofta är det skönt att vara två personer, eftersom det ska hållas rent.

Helt rätt, det handlar om arbetssättet. Inkl upprepade missar med utrustning och material.
Jag utgick från att det är betongrör under den vertikala stammen, eftersom två andra rötägg filmade avloppet i somras och sa att det var gamla betongrör, men inget akut att åtgärda (!)
Den verksamheten har upphört vet jag nu, jag ville få en kopia på filmen.

Det är fortfarande grova avloppsrör som spruckit i överkant, när och hur vet jag inte, men visst är det gjutjärn. Rostiga, grådaskiga och på håll såg ut som betong. Den biten som syns i bild är av PVC, men smutsig.
Betr dåliga kunder så kanske du själv är en sån, jag gör alltid rätt för mig, och min mor 91 år snart, har alltid varit noga och skötsam, men idag måttligt dement mm.
lär dig att förvaltare som jag måste vara noga med ekonomi och allt som inte en sjuklig åldring klarar. Detta är viktigare än du tror. Eller tror du att hemtjänsten kan hålla koll på även sånt här? Det är ju uppenbart för en barnunge var felen ligger.
« Senast ändrad: 19 januari 2023, 15:36:06 av HIZ »
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Bilning - konstigt?
« Svar #11 skrivet: 19 januari 2023, 15:36:39 »
Första jobbet...är alltid ett frågetecken...för både kund och hantverkare..

Ibland tar det flera jobb innan man förstår varandra.

Jag har en bekant/kund som är läkare och vi tycker båda att han har ett enklare jobb än jag.

Blir inte hans kund frisk, så har hen kommit på läkarbesök för sent.........

« Senast ändrad: 19 januari 2023, 16:57:09 av rocas »
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bilning - konstigt?
« Svar #12 skrivet: 19 januari 2023, 15:44:45 »
Anställda har ju som regel rätt till raster, finns inte en barack så får de åka till lunchstället.
Även om det kostar, kanske därför de Ã¥kte bÃ¥da tvÃ¥? 
Du kan dessutom ha fått oerfaret folk som helt enkelt inte kan sitt jobb, och då kan man som kund får betala "utbildningen" av dessa.

Ej lunchtid, de åkte enkom för att byta en maskin. Trots att det fanns annat jobb att göra där man bara behöver vara en man. Bilning klaras också av en man med vilopauser.
Städa?  Icke, hur skitigt som helst och det fÃ¥r jag göra.

Oerfaret folk nej.  Vanliga rörgubar och en ung men erfaren, enligt damen pÃ¥ kontoret.
Man får verkligen vara försiktig i denna eländiga sektor av samhället.
Jag är van vid dels lärarjobb och dels på labb.

2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!