Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lönt att byta ut cs-ne12nke? (Panasonic)  (läst 1233 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan Mossfeldt

  • Gäst
Johan Mossfeldt
Lönt att byta ut cs-ne12nke? (Panasonic)
« skrivet: 13 december 2022, 11:29:27 »
Hej!
Jag har försökt hitta info om min gamla pump och om den kan va värd att byta ut. Elpriserna vet alla om och de är en motiverande faktor. Villan är två plans med en Panasonic cs-ne12nke monterad i trappen. Värmer övre plan rätt ok om än lite taskig räckvidd.
Det enda jag hittat om modellen är några kurvor på uteffekt ned till -15 så jag vet inte mycket om hur den ska prestera. Ålder är nog även +10 år tror jag.

Har en lokal montör som kan klämma in en pump på samma plats inom en vecka.
Alternativen är Free Hero 35 eller Mitsubishi Amber 2 LN25.

Hjälp mig gärna spåna.
Vore det lönt att byta tro?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9622
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Lönt att byta ut cs-ne12nke? (Panasonic)
« Svar #1 skrivet: 13 december 2022, 11:40:20 »
Din Panasonic heter "nke" på slutet och det betyder att den bara måste vara halvgammal så inget akut att byta. Bor du i ett köldhål i Norrland så har värmepumparna blivit betydligt bättre i sträng kyla senaste åren och då kanske man kan fundera på byte om ni upplever svag effekt i kyla. Antar du menar Mitsubishi Electric Hero 2.0 LN25 respektive Gree Amber 35? Det finns dock modeller som är bättre än dessa i mycket sträng kyla.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Mossfeldt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Lönt att byta ut cs-ne12nke? (Panasonic)
« Svar #2 skrivet: 13 december 2022, 12:01:27 »
Stämmer helt att jag menar Hero 2.0 LN25 samt Gree Amber 35. Det blev illa skrivet i farten på telefonen.

Bor inte i ett köldhål i Norrland men likväl mitt i Värmland. -15 grader idag och visst kan det hålla i sig där omkring och ned till -20 under vintrarna.
I förra huset hade jag en Mitsubishi Electric vilken jag tyckte presterade bra. Den jag har idag (NE12NKE) får jag känslan av tappar effekt ruskigt snabbt och inte alls levererar något nämnvärt vid -15. Varmt blir det men den avfrostar tex. väldigt ofta.

SÃ¥ mer specifikt är väl frÃ¥gan om det är värt att byta pump med tanke pÃ¥ den kallare delen av Ã¥ret och om skillnaden är nämnvärd jmf med den jag har idag. Alternativt vore väl ännu en pump pÃ¥ annan plats och lÃ¥ta den här sitta kvar.  Sc:,h
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
MÃ¥l att komma under 10MWh/Ã¥r.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9622
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Lönt att byta ut cs-ne12nke? (Panasonic)
« Svar #3 skrivet: 13 december 2022, 12:23:21 »
Panasonic NE12LKE ger 3,7 kW vid -15 °C enligt effektdiagrammet och NKE bör ge samma effekt åtminstone om den är rengjord. Dagens toppmodeller som t.ex. Daikin Caldo XRH 40 ger 5 kW och Mitsubishi Electric Sumo RW35 ger 5,3 kW vid -15 °C. LN25 ger bara 3,2 kW. Gree har jag inte koll på exakt men det är ju en ren Kina-pump.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Mossfeldt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Lönt att byta ut cs-ne12nke? (Panasonic)
« Svar #4 skrivet: 14 december 2022, 09:24:02 »
5kW vid -15 lät trevligare än 3,7.
Men hur är effektiviteten / COP vid dessa temperaturer om man jämför tex en Sumo med min Panasonic?
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
MÃ¥l att komma under 10MWh/Ã¥r.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9622
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Lönt att byta ut cs-ne12nke? (Panasonic)
« Svar #5 skrivet: 14 december 2022, 10:04:14 »
COP har också blivit lite bättre med t.ex. större ute- och innerdelar men det är sällsynt att de redovisar COP på de olika fabrikaten. Det är SCOP för helåret som redovisas. COP vid -15 °C kan handla om runt 2,5.
« Senast ändrad: 14 december 2022, 11:16:28 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Mossfeldt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Lönt att byta ut cs-ne12nke? (Panasonic)
« Svar #6 skrivet: 14 december 2022, 10:51:38 »
Panasonic NE12LKE ger 3,7 kW vid -15 °C enligt effektdiagrammet och NKE bör ge samma effekt åtminstone om den är rengjord.

Hittade äntligen en servicemanual. Den säger att CU-NE12NKE ger 2kW vid -15. :o Och att det är samma som CS.
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
MÃ¥l att komma under 10MWh/Ã¥r.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9622
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Lönt att byta ut cs-ne12nke? (Panasonic)
« Svar #7 skrivet: 14 december 2022, 11:12:30 »
Ja 2 kW är inte mycket alls men väldigt konstigt när jag jämför med NE12LKE i det gamla effekt-diagram jag sparat Sc:,h I värsta fall är diagrammet bara en säljgrej och servicemanualen har korrekt information.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Mossfeldt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Lönt att byta ut cs-ne12nke? (Panasonic)
« Svar #8 skrivet: 14 december 2022, 13:13:30 »
Stämmer det är pumpen knappast nÃ¥got att ha och mina planer pÃ¥ att byta den eller installera en split-enhet känns inte sÃ¥ illa.  tOOmten

Bifogar skärmdump och länk till pdf.

https://elektrotanya.com/panasonic_cs-ne9nke-cu-ne9nke_cs-ne12nke-cu-ne12nke_cs-xe9nke-cu-ne9nke_cs-xe12nke-cu-ne12nke_cs-qe9nke-cu-qe9nke_cs-qe12nke-cu-qe12nke_cs-we9nke-cu-qe9nke_cs-we12nke-cu-qe12nke.pdf/download.html#dl
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
MÃ¥l att komma under 10MWh/Ã¥r.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Lönt att byta ut cs-ne12nke? (Panasonic)
« Svar #9 skrivet: 14 december 2022, 14:45:22 »
Diagrammen visar ej vad den kan prestera, den är nog låst i något testläge.
Vill minnas att NE12:orna kan leverera ca 3kW vid -15 ute inkl avfrostningar.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Mossfeldt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Lönt att byta ut cs-ne12nke? (Panasonic)
« Svar #10 skrivet: 01 februari 2023, 15:52:30 »
Mina frågor löste sig själva. Nu har pumpen stannat några ggr med felkod för kompressorn. Rasslar och lever i den och ingen värme alls.
Det blev att ta det som låg på hyllan och en lokal firma monterar en Ninja nu på fredag.
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
MÃ¥l att komma under 10MWh/Ã¥r.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!