Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe f730 lÃ¥g frÃ¥nluft  (läst 832 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Starcastle

  • Gäst
Starcastle
Nibe f730 låg frånluft
« skrivet: 12 december 2022, 09:43:01 »
Jag har en nibe f730 som konstant larmar att frånluften är för låg.
Jag bor i ett hus i Skåne med helt öppen planlösning på ca 90 kvadrat. Golvvärmen fungerar felfritt och ventilationen är inställd av vvs.
Men pumpen varnar ca 1 gång i veckan att frånluften är för låg.
Pumpen är inställd på värmekurva +1 och 5. Rumsgivaren är urbockad då jag ej har någon annan värmekälla än golvvärmen.

Har någon något tips att ge? Vad kan vara fel?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe f730 låg frånluft
« Svar #1 skrivet: 12 december 2022, 09:55:58 »
Dåligt isolerade frånlufskanaler på kallvind? Glömt öppen renslucka till kanalerna på vinden?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Vivero

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f730 låg frånluft
« Svar #2 skrivet: 16 december 2022, 22:22:51 »
Update i mitt oändliga nibe problem!
Idag var en gubbe på besök som hittade en kabel som var kass. Bytte den, ställde in pannan enligt honom rätt och sa åt mig att värma upp huset så pumpen hade något att jobba med. Han satte dock inte igång fläktsystemet och pannan lyser rött ännu. Har kommit upp i 17 grader inomhus nu men är osäker på om pannan "fixar sig själv" som han sa.

Hur jobbar pannan utan fläktsystemet igång? Ska jag låta huset komma upp i mer värme å bara vänta å se? Har 2 värme fläktar igång för att få upp värmen.

Utloggad Vivero

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f730 låg frånluft
« Svar #3 skrivet: 16 december 2022, 22:28:26 »
Nibe f370 ska det vara, inte f730

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe f730 låg frånluft
« Svar #4 skrivet: 17 december 2022, 08:47:45 »
Om innetemperaturen ligger stadigt på minst 17 °C ska den själv slå på fläkt och kompressor om det inte också finns något annat fel.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 781
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!