Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 595 problem med varmt vatten  (läst 1381 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vpp

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT 595 problem med varmt vatten
« skrivet: 24 november 2022, 00:17:04 »
Hej,

Har precis flyttat in i ett hus som vi köpte i somras. Det sitter en IVT 595 frånluftsvärmepump i huset som inte värmer vattnet så bra. Jag vet inte hur många grader vattnet är men skulle säga att det blir ljummet fast åt det kallare hållet som bäst dvs på gränsen till att det går att duscha. Jag kan ingenting om värmepumpar så jag laddade ner manualen för pumpen och har rengjort filtret och satt tillbaka det. Det är vattenburen golvvärme i hallen,köket och vardagsrumet på nedervåning som jag antar att värmepumpen värmer och golvet blir i alla fall varmt. I övrigt använder vi två luft/luft värmepumpar på övervåning och nedervåning från Panasonic för värme.
Huset är 100kvm på nedervåning och 55kvm på övervåning så totalt 155kvm. Jag har tagit några bilder på hur saker och ting ser ut. Skulle uppskatta om ni kunde ta en titt och tala om för mig om ni ser något som är felinställt. https://imgur.com/a/QTXrTMM

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT 595 problem med varmt vatten
« Svar #1 skrivet: 24 november 2022, 05:55:55 »
Hej! IVT 595 har bara en el-patron på 1,3 kW och till det ger kompressorn 1,7 - 2,0 kW. Den klarar alltså inte att värma särskilt mycket och det gäller att hitta en balans så varmvattnet också blir varmt och och inte uppvärmningen slukar all värme. Fungerar kompressorn som den ska? Man hör tydligt om kompressorn arbetar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad vpp

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 595 problem med varmt vatten
« Svar #2 skrivet: 24 november 2022, 08:35:40 »
Hej Josth,

Menar du att den inte kan ge varmare vatten än den gör nu? Den har en grön kompressor lampa som lyser konstant så jag antar att kompressorn jobbar. Tror du jag kan få varmare vatten om jag sänker värmen i de två trådlösa termostaterna vi har för golvvärmen?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT 595 problem med varmt vatten
« Svar #3 skrivet: 24 november 2022, 08:51:14 »
Att lampan för kompressorn lyser betyder bara att styrsystemet vill att kompressorn gÃ¥r, inte att kompressorn verkligen fungerar.  Det ska brumma ordentligt om kompressorn. Precis, det är ett bra att test att sänka temperaturen pÃ¥ golvvärmen för att prova om varmvattnet blir varmare!
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad vpp

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 595 problem med varmt vatten
« Svar #4 skrivet: 25 november 2022, 11:06:12 »
Prioritera varmvatten knappen gör exakt det! Varmvattnet har blivit betydligt varmare. Nu är problemet att bara 1 av 2 rum som har vattenburen golvvärme blir varmt. Vardagsrummet och hallen är varmt medans golvet i köket är kallt. Jag kanske ska gå tillbaka till ursprungsläge och så att allt får prioritet men att jag sänker golvvärmen i vardagsrum och kök? Vad tror ni om det?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT 595 problem med varmt vatten
« Svar #5 skrivet: 25 november 2022, 11:52:19 »
Sedär. Det är alltså totala värmekapaciteten som inte räcker till både värme och varmvatten. Låter jättekonstigt att bara hälften av rummen blir varma. Ska vara kopplat på samma system. Värmen styrs av en inomhusgivare som kontrollerar cirkulationspumpen i IVT 595.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad vpp

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 595 problem med varmt vatten
« Svar #6 skrivet: 28 november 2022, 11:49:04 »
Pratade med IVT och vi kom fram till att förra ägaren hade stängt av tillskottet av el dvs maskinen gick enbart på kompressorkraft som inte räckte till. IVT sa att det normala är att tillskottet av el ska vara påslaget. De sa att det sällan går att enbart klara sig på kompressorkraft. Stämmer det överens med era erfarenheter? Nu när tillskottet är påslaget så får vi både kokhett vatten och båda golven i vardagsrum, hall och kök är varma. Hoppas inte elförbrukningen skjuter i höjden nu.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT 595 problem med varmt vatten
« Svar #7 skrivet: 28 november 2022, 12:13:23 »
Vad bra att du kunde reda ut med IVT! Hur långt kapaciteten räcker beror helt på hur många och stora rum man värmer. Hade det bara varit badrummet hade enbart kompressorn räckt till.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 611
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!