Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elektro Standard 480A  (läst 1973 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Desse1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Elektro Standard 480A
« skrivet: 13 oktober 2022, 16:45:45 »
Hej, Har en Elektro Standard Aquaes 480A från 1990 när huset byggdes som displayen blinkar med streck för det mesta men det händer att den fungerar normalt och då värmer vatten och värme skapas.
Har beställt en ny Bosch frånluftsvärmepump men p.g.a leveranstider så behöver denna stå ett tag till och undrar om någon kan ha någon tanke på var felet kan vara för jag får ju inte fram någon felkod när den bara blinkar och när den fungerar finns inga felkoder.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Elektro Standard 480A
« Svar #1 skrivet: 13 oktober 2022, 17:03:16 »
Kan det vara gamla elektrolytkondensatorer som det blivit fel på? Är de riktigt dåliga kan de svälla upp i toppen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Elektro Standard 480A
« Svar #2 skrivet: 13 oktober 2022, 17:22:12 »
Fantastiskt att den fortfarande fungerar, även om bara ibland
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad ghupost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elektro Standard 480A
« Svar #3 skrivet: 13 oktober 2022, 17:35:29 »
Jag har haft exakt samma fel med blinkande display.

Detta avhjälptes genom att byta 2 stycken 2,2 uF kondensatorer på styrkortet bakom tangentbordet.

Hos mig började också reläerna klappra på Relä/kraftkortet för ett år sedan vilket avhjälptes genom att byta en 2200 uF kondensator på detta kortet.

Om du inte kan laga den så går det att köra enbart elpannan i manuellt läge genom att vrida upp termostaten på elpannan och ställa in trevägsventilen så att den värmer varmvatten och radiatorvatten samtidigt
« Senast ändrad: 13 oktober 2022, 17:45:04 av ghupost »

Anders Ã…berg

  • Gäst
Anders Ã…berg
SV: Elektro Standard 480A
« Svar #4 skrivet: 13 oktober 2022, 21:42:12 »
Hur vet man vilka komponenter som skall bytas i styrkortet då ?
Kompressorn byttes på garanti cirka 1994 och elanod monterades och sedan dess har den gått bra, bytt säkerhetsventilen och cirkulationspumpen i stort sett.

Utloggad ghupost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elektro Standard 480A
« Svar #5 skrivet: 14 oktober 2022, 06:31:53 »
Det finns bara 2 stycken 2,2 uF kondensatorer på styrkortet.

Om du inte hittar dem kan du lägga ut en bild på styrkortet så kan jag visa vilka det är.

Hur länge måste du köra din ES480 innan den ska bytas?

Om det är kort tid så är det bara att köra den manuellt enligt mitt förra inlägg.
Du ställer in trevägsventilen i manuellt läge genom att föra en spak på dess baksida uppåt ock haka fast den i sitt övre läge

Utloggad Desse1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elektro Standard 480A
« Svar #6 skrivet: 14 oktober 2022, 15:48:23 »
Tack för hjälpen, fÃ¥r ställa trevägsventilen sÃ¥ den ger varmvatten  för värme har vi via luftvärmepump.
Den behöver gÃ¥ ett tag till för jag har inte fÃ¥tt nÃ¥t datum ännu  men det kan bli först nästa Ã¥r i värsta fall.

Utloggad Desse1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elektro Standard 480A
« Svar #7 skrivet: 17 oktober 2022, 11:28:27 »
Skickar en bild på kortet om någon vet vad jag kan tänkas byta på det för att prova att få igång den.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Elektro Standard 480A
« Svar #8 skrivet: 17 oktober 2022, 11:49:56 »
De runda avlånga blå komponenterna är elektrolytkondensatorer som alla bör besiktigas efter synliga skador. Blir de riktigt dåliga kan de svälla upp i ändarna. Kanske det två största är på 2,2 µF och de @ghupost menade?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad ghupost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elektro Standard 480A
« Svar #9 skrivet: 17 oktober 2022, 14:41:39 »
De två 2,2 uF kondensatorer som ska bytas är inringade med rött i figuren i bilagan
Observera att deras ben har plus och minuspolaritet så de nya måste monteras åt samma håll som de som tas bort.
Dessa kondensatorer har hand om processorns RESET vilket gör att om de blir dåliga så startar styrkortet om hela tiden.

Byt gärna också de 2 kondensatorer på 100 uF som är markerade med blått i figuren det är kondensatorer som filtrerar matningsspänningen.

De kondensatorer som är markerade med gult på 10uF är filterkondensatorer för givare och är inte så viktiga att byta.
« Senast ändrad: 17 oktober 2022, 14:51:40 av ghupost »

Utloggad Desse1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elektro Standard 480A
« Svar #10 skrivet: 31 oktober 2022, 22:05:37 »
Tack för hjälpen, efter att ha bytt de 2 detaljerna på kretskortet så fungerar frånluftsvärmepumpen igen.

Utloggad Desse1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elektro Standard 480A
« Svar #11 skrivet: 12 december 2022, 12:05:34 »
ES 480:n tuffar och går men ibland tänds den röda lampan med fast sken och antar att det är diffranstryckvakt vid filter som krånglar för elanoden verkar fungera för där har jag grönt ljus.
Ärvärden visar F 0.9  " utlöst filtervakt eller signalanod "

Har läst nånstans att man kan loopa filtervakterna och nån som har gjort det eller vet hur man bör göra ?
« Senast ändrad: 12 december 2022, 12:14:07 av Desse1 »

Utloggad ghupost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elektro Standard 480A
« Svar #12 skrivet: 12 december 2022, 13:44:46 »
Differenstryckvakterna sitter i kompressorutrymmet högst upp i värmepumpen.
Om du ej öppnat till kompressorutrymmet kommer en guide nedan:

Stäng av värmepump
Öppna luckan till filtret.
Skruva bort 4 skruvar (torx) som håller övre vita plåten.
Ta bort övre vita plåt
Ta ur isoleringen
Skruva bort 4 skruvar som håller galvad plåt.
Ta bort galvad plåt
Nu sitter de 2 differenstryckvakterna (filter respektive avfrostning) i framkanten uppe i utrymmet.

Efter lång tid i den fuktiga luften är det lätt att flatstiftkontakterna eller kablarna till flatstiftkontakterna för tryckvakterna har korroderat. Kontrollera detta

Om allt verkar OK kontrollera vilken tryckvakt det är som har slangar till båda sidor om filtret.
För att koppla ur tryckvakten till filtret kan man rycka båda slangar till tryckvakten eller koppla ihop de 2 kablarna som går till tryckvakten. Se till att flatstiften inte kommer i kontakt med någon metalldel t ex genom att isolera dem

« Senast ändrad: 12 december 2022, 14:03:33 av ghupost »

Utloggad Desse1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elektro Standard 480A
« Svar #13 skrivet: 13 december 2022, 12:48:07 »
Felet var att den inte avfrostade så det var is ovanpå förångaren så det var tätt så får se nu om den avfrostar framöver.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Elektro Standard 480A
« Svar #14 skrivet: 13 december 2022, 13:02:02 »
Denna modell ska helst ha en avluftstemperatur >0 ° så att det inte bildas någon is på förångaren. Man förlorar värdefull gångtid för kompressorn om den måste stå länge för att avfrosta, mer än man vinner på några grader lägre avluftstemperatur.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Desse1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elektro Standard 480A
« Svar #15 skrivet: 18 december 2022, 15:48:06 »
Ja det händer då och då nu att den inte avfrostar och då tänds den röda lampan och man hör i ventilationen att det inte är alls samma sug som vanligt.
Vad kan man göra åt det för man kan väl inte avfrosta manuellt via displayen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!