Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Manipulera Nibe 310p givare?  (läst 3549 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Manipulera Nibe 310p givare?
« Svar #15 skrivet: 23 september 2022, 13:47:12 »
Meny 8.2.2 ???
Meny 8.2.3 ???

Misstänker att du menar en annan värmepump än den rubriken handlar om.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Benny Grahn

  • Gäst
Benny Grahn
SV: Manipulera Nibe 310p givare?
« Svar #16 skrivet: 23 september 2022, 14:57:21 »
Sorry. Tänkte på 360P

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Manipulera Nibe 310p givare?
« Svar #17 skrivet: 24 september 2022, 09:32:35 »
Jag tror att Nibe 360 använder medeltemp 24h för att styra cirkpump och elpatron i meny 8.2.2 och 8.2.3.
På de senare modellerna är det medelvärdet som används och där man man även ställa in filtreringstid, på 360 är filtret låst till 24 h.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad micklen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
SV: Manipulera Nibe 310p givare?
« Svar #18 skrivet: 25 september 2022, 10:12:28 »
Jag har blockerat elpartonen med två stycken Shelly 1. Jag har två för det är två olika effektlägen.

Men nu vill jag ta det vidare. Det går att trycka på extra varmtvatten-knappen för att få 60 grader.
Finns det någon ingång för detta också tro? Jag skulle vilja höjja vattnet till 60 grader när priset är som billigast.


Vet du hur länge den bereder varmvatten när man har trykt på knappen? är det 24H?

Hur har du kopplat in shelly puckarna?


Utloggad papaspir

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Manipulera Nibe 310p givare?
« Svar #19 skrivet: 24 oktober 2022, 17:43:24 »
Hej, jag har följt den här tråden och testat att parallellkoppla ett motstånd över utegivaren, funkar bra. Funderar nu på om man kan ta den tanken vidare och göra liknande med givarna 88 och 94, alltså temperaturgivarna för själva pannan. Den ena (88 - "elpatrondrift") är temperaturen som visas på kanal 1 i displayen och den andra (94 - "kompressordrift") är temperaturen som visas på kanal 8. Om man exempelvis skulle vilja blocka varmvattnet (man måste ju kanske inte duscha en gång till direkt efter man har duschat på morgonen, så det gör inte så mycket om det inte blir 50 grader i pannan förrän senare när det är billigt att värma - resonerar jag, utmana mig gärna), så kanske man skulle kunna gå den här vägen via temperaturgivarna och lura dem en stund att vattnet är varmare?

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3569
  • Karma +2/-0
SV: Manipulera Nibe 310p givare?
« Svar #20 skrivet: 24 oktober 2022, 22:45:05 »
Kör bara! Enda nackdelen är att kompressorn inte kommer kunna gå samtidigt till värmen, ifall man vill det på mellanpris.

Styrningen godkänner inte en högre elpatronsignal än kompressorsignal i temperatur, så öka dem i rätt ordning.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Manipulera Nibe 310p givare?
« Svar #21 skrivet: 25 oktober 2022, 07:40:17 »
Hej, jag har följt den här tråden och testat att parallellkoppla ett motstånd över utegivaren, funkar bra. Funderar nu på om man kan ta den tanken vidare och göra liknande med givarna 88 och 94, alltså temperaturgivarna för själva pannan. Den ena (88 - "elpatrondrift") är temperaturen som visas på kanal 1 i displayen och den andra (94 - "kompressordrift") är temperaturen som visas på kanal 8. Om man exempelvis skulle vilja blocka varmvattnet (man måste ju kanske inte duscha en gång till direkt efter man har duschat på morgonen, så det gör inte så mycket om det inte blir 50 grader i pannan förrän senare när det är billigt att värma - resonerar jag, utmana mig gärna), så kanske man skulle kunna gå den här vägen via temperaturgivarna och lura dem en stund att vattnet är varmare?

Gissar att du vill sänka visningen på elpatrongivaren för att inte trigga denna i onödan?
Det borde väl funka utmärket?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad papaspir

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Manipulera Nibe 310p givare?
« Svar #22 skrivet: 25 oktober 2022, 10:22:02 »
Kör bara! Enda nackdelen är att kompressorn inte kommer kunna gå samtidigt till värmen, ifall man vill det på mellanpris.

Styrningen godkänner inte en högre elpatronsignal än kompressorsignal i temperatur, så öka dem i rätt ordning.

Ok tackar för det! Då får jag se till att höja kompressorsignalen först och därefter elpatronsignalen. Och i omvänd ordning sen när jag vill slå på värmen igen? Finns det nåt annat att tänka på här vad gäller styrningen?
Också en ytterligare fråga: fortsätter cirkulationspumpen att gå? Finns det risk att det börjar gå runt kallt vatten i golvrören... eller tänker jag fel?

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3569
  • Karma +2/-0
SV: Manipulera Nibe 310p givare?
« Svar #23 skrivet: 26 oktober 2022, 00:53:40 »
Ok tackar för det! Då får jag se till att höja kompressorsignalen först och därefter elpatronsignalen. Och i omvänd ordning sen när jag vill slå på värmen igen? Finns det nåt annat att tänka på här vad gäller styrningen?
Också en ytterligare fråga: fortsätter cirkulationspumpen att gå? Finns det risk att det börjar gå runt kallt vatten i golvrören... eller tänker jag fel?
Precis så omvänd ordning också lär vara bäst. Vet inte hur kinkigt det är med ordningen, har bara testat växla givarna och då fungerade inte regleringen alls.

Den lär shunta på som vanligt, när värmen tar slut så står shunten fullt öppen och försöker pumpa vidare allt som går.
Cirkulationspumpen går hela tiden. Vattnet blir aldrig kallare än rumstemperatur. Men du bör mer fördel kunna sätta en extra framledningsgivare som stänger cirkulationspumpen när vattnet går under 22-23 grader, om du kör cirkulationspumpen via NC-relä.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Pont

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Manipulera Nibe 310p givare?
« Svar #24 skrivet: 24 januari 2023, 22:23:25 »
Utegivaren kan inte klippas, då gasar den värmen i max istället eller så blir det okänd error.
Så, en resistor måste läggas till parallellt över utegivaren för att det ska funka. Det måste vara via ett potentialfritt relä.
Innegivaren behöver inte användas på något vis.

Jag var nyfiken på vilken resistor som var lämplig så jag tog reda på svaret.
Två olika räkneexempel med olika resistorer vid olika utetemperaturer. Skulle säga båda fungerar bra, men rekommenderar 4,7k:

2.2K ohm
-30 grader ger 33 grader utetemperatur
0 grader ger 36 grader utetemperatur
30 grader ger 47 grader utetemperatur

4,7K ohm
-30 grader ger 17 grader utetemperatur
0 grader ger 23 grader utetemperatur
30 grader ger 40 grader utetemperatur

Jag har sedan ett par månader bergvärmepump istället för min Nibe 310P. En IVT Geo 612 C. Även om det nu drar mindre el vill jag blockera de värsta pristopparna fortfarande. Om jag skulle vilja manipulera utetempen på denna med, kan jag använda samma motstånd till denna panna? Brukar det vara standard på utegivarn?

Jag hittade bifogad bild på en tabell i installationsmanualen sida 57. T1 är utetemp. Funkar det med paralellkoppla en 4,7K ohm fortfarande?
https://backend.omnishare.net/gfx/Files/116/SE%20-%20Dokumentarkiv/Installations-%20och%20anvandarhandledningar/Bergvarmepumpar/IVT/IVT%20GEO%20600/Installationsmanual_Geo600C.pdf



Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3569
  • Karma +2/-0
SV: Manipulera Nibe 310p givare?
« Svar #25 skrivet: 25 januari 2023, 06:04:06 »
Jag har sedan ett par månader bergvärmepump istället för min Nibe 310P. En IVT Geo 612 C. Även om det nu drar mindre el vill jag blockera de värsta pristopparna fortfarande. Om jag skulle vilja manipulera utetempen på denna med, kan jag använda samma motstånd till denna panna? Brukar det vara standard på utegivarn?

Jag hittade bifogad bild på en tabell i installationsmanualen sida 57. T1 är utetemp. Funkar det med paralellkoppla en 4,7K ohm fortfarande?
https://backend.omnishare.net/gfx/Files/116/SE%20-%20Dokumentarkiv/Installations-%20och%20anvandarhandledningar/Bergvarmepumpar/IVT/IVT%20GEO%20600/Installationsmanual_Geo600C.pdf
Japp, 4,7 k fungerar till den.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!