Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärmepump orkar ej hÃ¥lla framledningstemp pÃ¥ börvärde. NIBE F1245-8 CU.  (läst 4683 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Alara

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • PÃ¥gÃ¥ende husrenovering, med allt därtill...
Hej,

Hjälper en bekant som har lite problem med sin värmepump, vilket inte är helt gynnsamt här i SE3 just nu...
 
Pumpen orkar inte få upp framledningstemperaturen till beräknad framledningstemp, dock fungerar det att göra VV. Inser själv att nåt inte stämmer och har lite lösa ideér men jag får inte ihop processen själv med min begränsade kunskap så skulle behöva lite goda råd. Data nedan och skaffar fram mer om det behövs.

All schemaläggning av, intern eltillsats av. Värden från när VP går för värmeproduktion.

GM: -459
Hetgas (BT14): 85,3°
Vätskeledning (BT15): 36,5°
Suggas: 9,2°
KB IN (BT11) : 3,8°
KB UT (BT10):3,4°
Utetemp: -16,2°
VV-laddning (BT6): 41,2°
VV topp (BT7): 44,8°
Beräknad framledning: 60°
Framledningstemp 1 (BT2): 40,5°
Returledningstemp 1 (BT3): 35,7°
VB pump (GP1): 1%
KB pump (GP2): 75%

Tacksam för goda råd. Med vänlig hälsning // Henrik

Värmepump: Nibe F1145-8. Flytande/fast kondensering mot ackumulatortank.
Extra klimatsystem: Nibe ECS 40
Tank: Värmebaronen Aqualux Teknik 500
Solvärme: Ca 6kvm plana solfångare, mot solslinga i botten av tanken.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Hej! Om KBin = KBut fungerar inte kompressorn. Är den spärrad i någon meny eller av något larm? El-tillsatsen behövs också när det är kallt. Kan vara från några minusgrader och neråt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Kompressorn verkar fungera. Hetgastemperaturern är 85 grader. Suggastemperaturen är 9 grader. Det är nästan fem graders differens på värmebäraren och elpatronen är urkopplad. Så pumpen måste fungera.

Köldbärartemperaturerna är dock konstiga. De ger intryck av att kompressorn står still men då alla andra temperaturer visar att pumpen går så gör den väl det.

Det är förmodligen sÃ¥ att pumpen klarar inte av att värma huset utan eltillsats när det är -16 ute. Man brukar inte dimensionera värmepumpar av on/off-typ för värmebehovet när det är som allra kallast ute utan vanligen för ca 75% av maximalt värmebehov. Resten ska elpatronen täcka. Det är tyvärr inte sÃ¥ roligt nu om man har timtaxa. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Inloggad Alara

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • PÃ¥gÃ¥ende husrenovering, med allt därtill...
Tack för tips.

Jag är nog också inne på att VP uppenbarligen levererar värme, men att deltaTemp KB inte är rimlig. Skall kolla om de har någon möjlighet att kontrollmäta KB med en lös termometer också, så det inte är ett givarfel. Det skall även bli betydligt varmare väder framåt så vi får se hur VP reagerar på det. Huset har byggts till i viss omfattning senare år, vilket då kan förklara att installerad effekt i förhållande till nödvändig effekt kan ha blivit för låg för att enbart köra med kompressor.

Kanske är det bara ett givarfel på KB samt för låg installerad effekt. Uppdatering kommer när jag vet mer
Finns det nÃ¥got enkelt sätt att se/beräkna att VP nÃ¥r sin "märkeffekt"? Om man skulle vilja utesluta en försämring av VP beroende pÃ¥ sliten kompressor eller dylikt?   
Värmepump: Nibe F1145-8. Flytande/fast kondensering mot ackumulatortank.
Extra klimatsystem: Nibe ECS 40
Tank: Värmebaronen Aqualux Teknik 500
Solvärme: Ca 6kvm plana solfångare, mot solslinga i botten av tanken.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
GÃ¥r inte utan en kylgubbe kopplar upp ett manometerställ, kan vilken kylgubbe som helst göra, behöver inte vara nÃ¥gon tekniker frÃ¥n fabriksvaran, brukar vara dyrare och svar brukar bli ""  byt kompressor den har gjort sitt ""  är det svar dom flesta fÃ¥r, vill sälja nytt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Kanske är det bara ett givarfel på KB samt för låg installerad effekt. Uppdatering kommer när jag vet mer
Finns det något enkelt sätt att se/beräkna att VP når sin "märkeffekt"? Om man skulle vilja utesluta en försämring av VP beroende på sliten kompressor eller dylikt?

Det går att mäta pumpens effekt genom att jämföra värmebärardifferenserna som pumpen och elpatronen ger. En beskrivning finns här och i följande inlägg: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=75912.msg787482#msg787482.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det gÃ¥r inte att fÃ¥ reda pÃ¥ vad VP ger för effekt med att bara mäta ut/in diff pÃ¥ VB , man mÃ¥ste veta flödet pÃ¥  framledning eller laddledning frÃ¥n VP. En effekt är alltid summa av Delta T och flöde

Inloggad Alara

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • PÃ¥gÃ¥ende husrenovering, med allt därtill...
Tyvärr var ägaren till huset tvungen att åka iväg på jobb lite hastigt för några dagar sen, så nu dröjer det nog lite innan jag får tag på mer information. Kyltekniker är beställd och de hoppades att de skulle hinna innan jul...

Tack för tips och rÃ¥d.  Jag hann be ägaren läsa av KB-temp när VP gör VV, VV skall enligt ägaren fungera felfritt. Även när VP gör VV sÃ¥ är det märkliga värden pÃ¥ KB IN/UT, med en deltaT pÃ¥ endast ca 0,6°. Jag misstänker att det är en givare eller tvÃ¥ som inte visar rätt, kontrollmätning fÃ¥r göras när de kommer hem igen.

Jag är även lite förundrad över hastigheten på VB-pumpen, den ligger på 1% och det är ett radiatorsystem i 1,5-plans hus. Med så lågt flöde på VB-pumpen så lär det väl inte gå att få ut några större mängder värme till radiatorerna och därför klarar väl pumpen att hålla ett deltaT där på ca 5°.

Följer upp tråden när ägaren har kommit hemåt igen och vi hunnit kolla igenom det ordentligt på plats, eller att kyltekniker varit förbi.

 
Värmepump: Nibe F1145-8. Flytande/fast kondensering mot ackumulatortank.
Extra klimatsystem: Nibe ECS 40
Tank: Värmebaronen Aqualux Teknik 500
Solvärme: Ca 6kvm plana solfångare, mot solslinga i botten av tanken.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
1 %  är detsamma som noll och flödet kan aldrig knuffa vatten längst bort i systemet,  brukar gÃ¥ att ställa i menyn , ta bort automatik och ha konstant fart pÃ¥ den, om det gÃ¥r att ställa % , sätt pÃ¥ 50 att börja med. Det mÃ¥ste vara lite fart pÃ¥ flödet, det med varierande i fart är bara SKIT . blir inte rätt effekt/watt ut till elementen.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Det kan vara glappkontakt mellan köldbärargivare och rör också. Det märker man genom att det tar längre tid för givaren att stabilisera sig vid temperaturändring på köldbäraren t.ex. vid start.

Var ligger huset? Det som stör mig är att bägge köldbärargivarna visar höga värden. Berget i mellersta Sverige är ca 7 grader varmt. Temperaturen i ett borrhål där en normalt dimensionerad pump går kontinuerligt brukar sjunka till noll eller någon minusgrad. Är borrhålet 3-4 grader varmt och pumpen går hela tiden bör värmeuttaget och därmed pumpens effekt var hälften av den nominella. Köldbärardifferensen och nivån på temperaturerna målar upp samma bild, att pumpen inte ger den effekt som den ska. Vad var det för temperatur inomhus när värden från första inlägget lästes av? Det borde ha varit rejält kallt om pumpen gick så dåligt som KB-temperaturerna antyder med tanke på att elpatronen var avstängd. Å andra sidan är hetgastemperaturen normal med tanke på suggastemperaturen.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
1 %  är detsamma som noll och flödet kan aldrig knuffa vatten längst bort i systemet ....
Fast 1% kan räcka om det finns en extern cirkulationspump också för värmebäraren som pumpar i serie. Det står inget om en sådan extern pump... men man vet ju aldrig.

1% kan också vara rätt om siffran i tråden gäller varmvattentillverkning (dvs inte värme). Tycker inte det framgår för vad 1% gäller i ursprungsinlägget.

Bonustips: När man startar om en F1245 så kalibrerar den temp-sensorerna. Osäker men jag tror att detta kom i någon firmwareuppdatering och inte fanns från början. Så prova kanske uppdatera.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Inloggad Alara

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • PÃ¥gÃ¥ende husrenovering, med allt därtill...
Här kommer en kort uppdatering i ärendet.

Kylteknikern hade missat att skriva upp bokningen, när de kontrollringde honom. Så fortsatt väntan just nu.

Dock var jag inne och kollade i menyerna. Köldbärarpumpen var ställd i "manuellt" på 70%, ändrade läge till "Auto". Temperaturerna ändrade sig då varför jag inte tror på felande mätvärden från KB-givarna. Anläggningen har inte någon extern cirkulationspump. Tidigare vintrar har ingående KB temp legat ner mot 0°C.

Historik: I somras blev kondensorn bytt då det gått ut köldmedie i radiatorkretsen. Jag får anta att det blev utfört enligt konstens alla regler då det var en firma som är representant för Nibe som utförde arbetet. Det är samma firma som väntas på just nu. Innan dess tog åskan en hög med kretskort i maskinen med, samma firma även då som bytte.

Jag har inte exakta siffror men redovisar det jag minns från vad jag såg när jag var där. VP gick för "Värme".
VB-pump: 1%, deltaT: Ca 5°
KB-pump: 1%, deltaT: Ca 3°

Oavsett vad felet visar sig vara så kommer det nog inte lösa sig utan ett besök av en kyltekniker. Men jag tycker det verkar klarlagt att maskinen inte hämtar någon värme ur berget i vilket fall. Det är lite olika bud på vad hetgastempen bör ligga på och vad det indikerar om den ligger högt, jag är för dålig på kylteknik för att förstå detta och kunna bedöma.

Tack för alla goda råd. Uppdaterar när vi kommit längre i fallet.





 

Värmepump: Nibe F1145-8. Flytande/fast kondensering mot ackumulatortank.
Extra klimatsystem: Nibe ECS 40
Tank: Värmebaronen Aqualux Teknik 500
Solvärme: Ca 6kvm plana solfångare, mot solslinga i botten av tanken.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!