Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ersättare till IVT 495 Twin  (läst 16864 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad M@ZE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
Ersättare till IVT 495 Twin
« skrivet: 05 juli 2020, 15:47:09 »
Hej,

Jag har som sagt problem med min 15år gamla IVT 495 Twin som är en kombinerad Berg/Frånluft VP. Om det mot förmodan inte skulle gå att reparera eller att det blir för dyrt så tänkte jag förbereda lite om den behövs bytas ut.

Huset är 1,5 plan på 212kvm byggt 2005, med Golvvärme i båda planen. Årsförbrukningen ligger på 16.000kwh. Bergvärme hålen är på ca 65m.

Vad skulle ni råda mig till att byta till för pump om det blir så ?

Mycket tacksam för hjälp.
« Senast ändrad: 05 juli 2020, 17:34:40 av M@ZE »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #1 skrivet: 05 juli 2020, 18:06:03 »
Jag tänker på en "klassiker" som funnits i flera år, NIBE F1245-8. Med golvvärme i hela huset uppskattar jag energitäckningen till nästan 100% och effekttäckningen till ca 80%. Borrhålet behöver vara ca 150 m aktivt djup. Man kan välja NIBE frånluftsmodul och eventuellt ta lite kortare borrhål eller så bara en kanalfläkt som ventilerar luften i huset. Total elförbrukning landar på runt 11 MWh/år med den. Möjligen behövs det en volymtank eftersom det är on/off värmepump. Vill man ha inverter varvtalsstyrd kompressor har t.ex. Daikin en 8 kW-modell och jag tror även Thermia har det(?)
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad M@ZE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #2 skrivet: 05 juli 2020, 22:00:25 »
Tack för tips Josth, frågan är om det finns alternativ som inte kräver att man behöver borra längre borrhål vilket såklart blir rätt kostsamt. Dagens värmepumpar borde ju blivit mer effektiva än för 15år sedan ?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #3 skrivet: 06 juli 2020, 09:43:14 »
Har man plats på tomten går det också att lägga jordvärme samtidigt som man återanvänder det befintliga borrhålet. Behövs då uppskattningsvis en knappt 300 m lång slinga som tar 300 kvm av tomten. COP har ökat en del med åren men numera dimensionerar man också med högre energitäckningsgrad än förr för att minska elförbrukningen. Vet fler som borrat helt nya hål.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad M@ZE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #4 skrivet: 06 juli 2020, 09:59:03 »
Tack Josth,

Jordvärme och 300kvm skulle förvisso kunna fungera. Men då ska en fin anlagd gräsmatta rivas upp :(. Hur långt ner läggs kabeln och jobbigt när man vill gräva nånstans så ligger det kabel i gräsmattan. Är det antal kvadrat eller är det längden på kabel man räknar ?

En granne längre bort bytte sin pump i vintras då hans Nibe 310p gick sönder, liknande storlek på hus men endast GV på nedervåningen. Han bytte till en Nibe F370 och fick betala 53.000 installerat och klart efter ROT. Hade det inte varit så panik för honom så skulle han satsat på Luft/Vatten sa han (dock ungefär dubbelt så dyrt).

Ja det är inte lätt det här, men det kan ju hända att det är något enkelt som går att laga i min befintliga så den lever några år till. Dock kommer man stå inför samma dilemma om några år.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #5 skrivet: 06 juli 2020, 10:24:23 »
Mmm, knepigt att lägga ut en massa pengar på att reparera en så pass gammal maskin.
Slangen som skall förläggas i gräsmattan ligger på ca 1 meters djup, så att man skall gräva av den för diverse småhål man vill göra är nog inte så troligt, men det gör det ju svårare att t.ex. bygga ett attefallshus, en pool eller liknande där slangen ligger.
Ytterligare ett borrhål på 65 meter skulle ju annars vara möjligt, visst, det blir dyrt, och kanske måste du nöja dig med en 1245-6.
Med extra borrhål kommer du nog över 100 000 kr, och så tillkommer förstås en ny lösning för ventilationen, antingen en ren frånluftsfläkt, eller en FLM-modul för ytterligare en bra slant.
https://www.rorprodukter.se/varmepumpar/nibe_bergvarmepumpar/nibe_bergvarmepump_f_1245/nibe_markvarmepump_bergvarme_f_1245-6--6247631

Möjligen skulle en Nibe 370 eller 750 kunna vara ett bättre alternativ, kanske i kombination med en luftvärmepump som hjälper till med jobbet att värma huset?
Då skulle du nog klara dig med en kostnad på mindre än 100 000 totalt, och du borde få minst samma besparing.
Jag skulle låta frånluftsvärmepumpen gå med normala inställningar och blockerad elpatron, och låta luftvärmepumpen skjuta till den extra effekt som behövs når frånluftsvärmepumpen kroknar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad M@ZE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #6 skrivet: 06 juli 2020, 10:39:53 »
Ojj ok, 1 meter djupt det skulle se ut som ett slagfält här om man grävde upp så mycket  :-\. Nja det känns inte aktuellt. Det dummaste man gjort var att enbart borra 65m när man väl hade borrfirman här för 15år sedan, idiotiskt men då visste man inte bättre och det fanns inte så många rena BV pumpar på marknaden.

Jag skulle helst vilja slippa sätta upp Luft/luft innerdelar i huset, det känns lite konstigt då man har GV både på över och undervåningen. Men det kanske är den vägen man måste gå.

Vad är konstnaden idag för att borra ? det kanske inte går att säga någon generell kostnad men jag tänker att man kanske borde kunna borra i samma hål man har idag för att slippa första 65 meterna åtminstone om man väljer att borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #7 skrivet: 06 juli 2020, 10:46:01 »
Jag är dåligt uppdaterad på priserna för borrning, men kanske 700 kr ned till berg och sedan runt 500 kr/meter?
+ lite etableringskostnader.

Det är ovanligt att borrfirmorna borrar i befintliga hål, som jag förstått är det inte så ovanligt att man kör fast borren om det skett någon sättning eller sprickbildning i hålet efter att det borrats.
Men det går ju alltid fråga runt.
Vet du vilken diameter man borrade med?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad M@ZE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #8 skrivet: 06 juli 2020, 14:40:22 »
Ja dyrt kommer det att bli oavsett, det blir att tag in offerter i ett senare skede.

Är inte Luft/vatten och sen med en FTX modul ett alternativ ? (nu har jag dålig koll på vad jag pratar om här dessvärre, ni får verkligen ursäkta).

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #9 skrivet: 06 juli 2020, 14:53:58 »
Det blir nog tyvärr ungefär lika dyrt, och de är bergvärme ett bättre alternativ, om prisbilden blir liknande.
Även då måste du ju lösa ventilationen på något annat sätt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad M@ZE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #10 skrivet: 06 juli 2020, 15:04:48 »
Jag förstår, tack Rickard.

Varför slutade dom med denna pump asså, det ställer ju bara till det oerhört mycket för dom som klev in på det spåret när. Tänk vad lätt det skulle ha varit genom att bara byta ut den befintliga  :'(

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #11 skrivet: 06 juli 2020, 15:16:27 »
Den drar onödigt mycket el. Numera vill man ha lägre elförbrukning. Fanns några olika utvecklingsspår på frånluftsvärmepumpar och det var den väg som Comfortzone kom med som sedan blev lösningen som de andra tog efter. Alltså att ta ut mycket energi så att avluftstemperaturen kan bli ända ner till ca -15°C. NIBE rekommenderar dock inte frånluftsvärmepump om huset är större än 200 kvm. Då gäller bergvärme eller luftvattenvärmepump. Frånluftsvärmepumpen Comfortzone EX65 finns och klarar ett något större hus över 200 kvm om ventilationskanalerna klarar det höga luftflödet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad M@ZE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #12 skrivet: 06 juli 2020, 15:25:45 »
Jag förstår Josth, dock har vi 16.000kwh på 212kvm hus så om man ska räkna in att man måste borra nya BV hål då den inte finns längre så blir besparingen ändå inte så mkt kan jag tycka (om man nu går på ren BV pump).

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #13 skrivet: 06 juli 2020, 15:53:40 »
Om man utgår från en 8 kW bergvärmepump uppskattar jag energibesparingen till närmare 18 MWh/år jämfört med en elpanna. Med ett elpris på 1,30 kr/kWh blir besparingen 23400 kr/år. Antag bergvärmeinstallationen sammanlagt kostar 150 tkr. Då blir återbetalningstiden ca 6,5 år.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #14 skrivet: 06 juli 2020, 16:31:18 »
495 twin är ju en 4kW värmepump hopbyggd med en frånluftmodul. Den typen av hopbyggen finns ju inte längre.
Man skulle kunna få en liknande lösning med en frånluftsmodul (VBX) och minsta möjliga bergvärmepump.

https://www.vvsbutiken.nu/product.html/bosch-compress-5000-lw/m?category_id=1374
https://www.vvsbutiken.nu/product.html/bosch-ventilationsaggregat-el-280?category_id=1172

Skillnaden är att det blir en 6kW mot den gamla 4kW, frågan är om borrhålet tillsammans med ventilationsaggregatet räcker eller om det blir för kallt.

Det skulle ju bli rejält billigare om man slipper borra.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad M@ZE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #15 skrivet: 06 juli 2020, 16:55:31 »
Intressant Olle61 :)

Om jag tittar på min pump idag så är det en 11kw´s pump men jag antar att det är totalt med elpatronen på 9kw.
« Senast ändrad: 06 juli 2020, 16:57:17 av M@ZE »

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #16 skrivet: 06 juli 2020, 17:00:03 »
När man anger storlek på VP så är inte elpatronen inräknad.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #17 skrivet: 06 juli 2020, 17:16:07 »
11 kW är märkeffekten, dvs den högsta effekt aggregatet kan dra från elnätet när alla delar är påslagna. 16 A säkringar räcker precis till 11 kW men det är förmodligen kompressorns startström som gör att det behövs 20 A säkringar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad M@ZE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #18 skrivet: 06 juli 2020, 17:35:32 »
495 twin är ju en 4kW värmepump hopbyggd med en frånluftmodul. Den typen av hopbyggen finns ju inte längre.
Man skulle kunna få en liknande lösning med en frånluftsmodul (VBX) och minsta möjliga bergvärmepump.

https://www.vvsbutiken.nu/product.html/bosch-compress-5000-lw/m?category_id=1374
https://www.vvsbutiken.nu/product.html/bosch-ventilationsaggregat-el-280?category_id=1172

Skillnaden är att det blir en 6kW mot den gamla 4kW, frågan är om borrhålet tillsammans med ventilationsaggregatet räcker eller om det blir för kallt.

Det skulle ju bli rejält billigare om man slipper borra.

Förlåt min okunskap, men om min gamla är på 4kw och den där Boschen på 6kw så borde det väl räcka. Jag vet jag är helt ute och cyklar här. Jag antar att man bara som max kan få ut 4kw ur borrhålet som är 65m. Jag blir inte helt klok på detta tyvärr  ::)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #19 skrivet: 06 juli 2020, 17:55:03 »
Från borrhålet kan man ta ut kring 40 W/m aktivt borrdjup utan att kyla ner hålet för mycket. Men det varierar med var i landet huset står och geologin där. Aktiva borrdjupet är grovt sett den del av borrdjupet som är vattenfyllt med grundvatten. 65 m borrhål motsvarar kanske 59 m aktivt borrdjup.

[värmepumpseffekt] = [kompressorns motoreffekt] + [effekt från berget] + [effekt ur frånluften]

En värmepump med högre effekt behöver alltså mer effekt från berget (djupare hål) och/eller mer effekt ur frånluften.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #20 skrivet: 07 juli 2020, 08:10:30 »
Förlåt min okunskap, men om min gamla är på 4kw och den där Boschen på 6kw så borde det väl räcka. Jag vet jag är helt ute och cyklar här. Jag antar att man bara som max kan få ut 4kw ur borrhålet som är 65m. Jag blir inte helt klok på detta tyvärr  ::)

På din nuvarande värmepump kommer dessutom ca 1.5 kW av värmen ur frånluften, så bara typ 2 kW behöver plockas ur borrhålet, resten kommer från elförbrukningen i kompressorn.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #21 skrivet: 07 juli 2020, 13:57:27 »
Funderar på om en Nibe 1245-6 + kompressorfrånluftsmodul F135 kan vara vägen att gå? Men man får säkert ställa ner upp värdena lite så man skyddar borrhålet lite tidigare än normalt. Det borde väl funka bra?

Annars borde väl en inverterpump som enligt reklamen "anpassar sig efter borrhålet" vara ett bra val, om det funkar så bra som de säger så kommer elpatronen göra resten som inte går ta ur hålet. Thermia eller Nibe S-serie tänker jag nog på.

Blir det skit så kan man ju borra nytt fullstort hål senare efter man testat en vinter utan någon större "dubbelarbetesförlust" iaf.

Annars kan du ju låtsas som att du inte har ett borrhål, och ställa dit en luft/vatten (ingen konvektor i huset). Kanon om det inte är för långt upp i landet.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #22 skrivet: 07 juli 2020, 14:23:48 »
Ja, en 1245-6 med FLM skulle kunna fungera, och om borrhålet inte fryser "oturligt" så att kollektorn trycks ihop så kan man ju köra nåon eller några minusgrader in utan att det är hela världen.
Men det är svårt att ge den typen av rekommendationer till "kreti och pleti", det är viktigt att man förstår att värmepumpen kan och troligen kommer att överbelasta hålet, vad det kan innebära, och hur man kan försöka förhindra det, och vad det i sin tur betyder.
Men visst, det kan vara en lösning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad M@ZE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #23 skrivet: 07 juli 2020, 14:25:59 »
Tack för svar .. Inser att det kanske inte är en enkel puck att lösa.

För mig är det oerhört svårt att väga vilket alternativ som är bäst. Problemet idag när man ringer olika företag är att dom antingen enbart säljer IVT eller Nibe osv, man får alltså kanske inte den bästa lösningen för just mitt ändamål. Jag tänkte också på Luft/Vatten men antar att jag behöver en Frånluftsmodul också då jag har frånluftsventiler i huset som idag suger in luften som den som Rickard skriver kan återvinna ca 1,5kw ur.

Man tycker ju att det borde gå att räkna ut detta och sen kunna hitta vilken lösning som är dels bäst för plånboken men också mest effektiv, men det kanske inte går hand i hand med varandra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #24 skrivet: 07 juli 2020, 14:48:38 »
De där värmepumparna var en bra ide när de kom, tycker jag, det är ju synd att det inte finns en ersättare.
Märkligt också att inte ens IVT har en fungerande enkel lösning som ersätter en av deras egna tidigare modeller.
Jag tror att en Nibe 370 eller 750 (osäker på skillnaderna) och en luft/luft-värmepump som komplement skulle bli billigast och ändå fungera helt OK, du får då också AC på köpet.
Vill du inte köra luftvärmepumpen klarar ju frånluftsvärmepumpen att värma hela huset med hjälp av elpatron, tror inte du skulle få nämnvärt mycket högre energiförbrukning heller.
« Senast ändrad: 07 juli 2020, 14:54:30 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad M@ZE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #25 skrivet: 07 juli 2020, 14:59:59 »
De där värmepumparna var en bra ide när de kom, tycker jag, det är ju synd att det inte finns en ersättare.
Märkligt också att inte ens IVT har en fungerande enkel lösning som ersätter en av deras egna tidigare modeller.
Jag tror att en Nibe 370 eller 750 (osäker på skillnaderna) och en luft/luft-värmepump som komplement skulle bli billigast och ändå fungera helt OK, du får då också AC på köpet.
Vill du inte köra luftvärmepumpen klarar ju frånluftsvärmepumpen att värma hela huset med hjälp av elpatron, tror inte du skulle få nämnvärt mycket högre energiförbrukning heller.

Jag håller helt med dig, mycket märkligt att man inte har ett alternativ till alla som köpte en 495 Twin och står där med för kort borrhål. Det ända jag har emot luft/luft är att man får en innerdel och det kommer bli en hel del rördragningar, men det positiva att man får kyla. Men då värmer Niben med golvvärmen antar jag för det vill man helst inte välja bort. Hur blir det med frånluften, tar Niben hand om den också ?

Kyla på sommaren är förvisso något man sneglat lite på, skulle såklart vara ett riktigt plus i det hela.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #26 skrivet: 07 juli 2020, 16:10:28 »
Jo, Nibe 370 och 750 är frånluftsvärmepumpar som har nästan samma uteffekt som din nuvarande maskin, enbart plockat ur frånluften.
Man har på moderna frånluftsvärmepumpar börjat kyla frånluften ändå ned till -20 grader och kan på så sätt utvinna avsevärt mycket mer energi ur luften än tidigare.
Den värmer dina golv på precis samma sätt som din gamla värmepump.
OM DU VILL, så kan du på denn blockera tillskottet och köra igång luftvärmepumpen de dagar på året som frånluftsvärmepumpen inte räcker till med enbart "värmepumpsgenererad värme".
Du kan också självklart låta den värma även med elpatron.
Jag gissar att du får ungefär samma besparing med en modern frånluftsvärmepump som med din 495.
Skillnaden borde i alla fall inte rör sig om mer än några hundra kWh/år hit eller dit.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad M@ZE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #27 skrivet: 07 juli 2020, 16:31:35 »
Jo, Nibe 370 och 750 är frånluftsvärmepumpar som har nästan samma uteffekt som din nuvarande maskin, enbart plockat ur frånluften.
Man har på moderna frånluftsvärmepumpar börjat kyla frånluften ändå ned till -20 grader och kan på så sätt utvinna avsevärt mycket mer energi ur luften än tidigare.
Den värmer dina golv på precis samma sätt som din gamla värmepump.
OM DU VILL, så kan du på denn blockera tillskottet och köra igång luftvärmepumpen de dagar på året som frånluftsvärmepumpen inte räcker till med enbart "värmepumpsgenererad värme".
Du kan också självklart låta den värma även med elpatron.
Jag gissar att du får ungefär samma besparing med en modern frånluftsvärmepump som med din 495.
Skillnaden borde i alla fall inte rör sig om mer än några hundra kWh/år hit eller dit.

Mycket intressant, jag kan tycka att vår 495 gått ganska mkt på elpatronen när det är kallt ute och nästan direkt efter någon duschar. Fattar faktiskt inte varför den ska gå in så snabbt, det borde den kunna klara av mha energin från frånluften och Bergvärmen .. men det slår till direkt. Dock har vi ändå 16.000kwh per år på 212kvm, så relativt bra ändå.

Och då skippar man bergvärmehålen helt med andra ord, det vore förvisso rätt skönt då det är så extremt dåligt utfört och att pumpen idag står 10cm ut från vägg och även inte in mot högra sidan där BV rören kommer upp (se bild) .. skratta inte nu bara :)
« Senast ändrad: 07 juli 2020, 16:38:51 av M@ZE »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #28 skrivet: 07 juli 2020, 16:39:11 »

Jag tänkte också på Luft/Vatten men antar att jag behöver en Frånluftsmodul också då jag har frånluftsventiler i huset som idag suger in luften som den som Rickard skriver kan återvinna ca 1,5kw ur.

Det går att köra frånluftsmodul av kompressortyp (F135) ihop med en luft/vatten. Vanlig kompressorfri modul funkar till bergvärme men inte bra till luft/vatten.

Oavsett lösning så kan man köra bara frånluftsfläkt utan återvinning om man vill. Ungefär 1-1,5 Kw extra avgiven effekt krävs under de kallare dagarna som går till kråkorna. Har man hög verkningsgrad på sin värmekälla så är det inte hela världen. Men det tar emot helt klart även om det inte blir så mycket i pengar per år.
 
Men det är svårt att ge den typen av rekommendationer till "kreti och pleti", det är viktigt att man förstår att värmepumpen kan och troligen kommer att överbelasta hålet, vad det kan innebära, och hur man kan försöka förhindra det, och vad det i sin tur betyder.
Men visst, det kan vara en lösning.

Håller med, tror det är lika bra att backa från den lösningen. För stor risk att det inte fungerar som tänkt.

Jag tror att en Nibe 370 eller 750 (osäker på skillnaderna)

370:n är mer den gamla klassiska elpannan med hjälpmotor (2 kW).
730 och 750 är lika i kompressoreffekten, upp mot 5,3 kW. Också osäker på skillnaden i övrigt. Tilluftsmodul funkar inte på 730, men funkar på 750. Enda jag vet om dem.

En 730 skulle nog kunna vara en bra rekommendation om ventilationssystemet är bra byggt. Ja även om huset är egentligen är 12 kvadrat för stort för pumpen. Lite extra kondensisolering kan behövas på avluftskanalen bara.

Några har sagt att dessa 730/750 låter mycket när den jobbar hårt. Trådskaparen kanske kan berätta hur pannrummet/tvättstuga upplevs vara ljudisolerat.

En luft/vatten har det mesta oväsendet ute. Den kan ju bli lite tystare i sin helhet om tvättstugan sprider mycket ljud.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad M@ZE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #29 skrivet: 04 februari 2021, 15:37:16 »
Inte så lätt att veta vad man ska byta till, förr eller senare kommer den gå sönder och då är det bra om man vet exakt vad man ska göra. Att borra nytt hål ca 200m plus pump osv lär väl hamna på 200.000. Ska man kontakta en oberoende energirådgivare eller vad göra ?

Utloggad M@ZE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #30 skrivet: 11 oktober 2021, 22:04:58 »
Bumpar den här tråden lite ..

Min IVT 495 Twin har ännu inte kastat in handduken (peppar peppar). Men jag letar ändå efter vilket bästa alternativet är när den brakar.

Nu när jag sökte på ”IVT 495 Twin Ersättare” så dök detta upp på Nibes hemsida : https://www.nibe.eu/sv-se/kunskapsbank/byta-varmepump/guide-for-byte-av-franluftsvarmepump/utbytesguiden-ivt/ivt-495-twin

Är det något nytt och skulle det kanske vara mitt alternativ ?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #31 skrivet: 12 oktober 2021, 07:24:28 »
Jo, det kan vara ett alternativ, men i så fall den minsta varianten - OM du inte kompletterar din markslinga.
Även Nibes minsta har troligen för hög effekt för din markslinga, men den kan begränsa effekten baserat på temperaturen på inkommande Brine så att du inte får tjällyftning p.g.a. permafrost i marken.
Då IVT 495 är en ren frånluftsvärmepump som stöttas av markslingan så skulle jag dock hellre sätta in en av de moderna frånluftsvärmepumparna som ger 4-5 kW ur enbart från luften, t.ex. Nibe 750 eller någon av deras konkurrenters liknande maskiner - det blir mycket billigare, och inte sååå mycket dyrare i drift att det lönar sig att gå på ett avsevärt mycket dyrare alternativ.
Möjligen kan du komplettera med en luft/luftvärmepump för att slippa spetsa med el ens de kallaste dagarna, och så får du AC på köpet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad M@ZE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #32 skrivet: 12 oktober 2021, 08:48:41 »
Tack Rickard,

Ok det låter ungefär som IVT´s 840 el 860 som är ren frånluft.

Det tråkiga och jobbiga är att det verkar inte finnas något självklart val som kan ersätta denna pump 17år senare och få en lägre förbrukning, det måste jag säga är förvånande. Att byta pumpen och få högre förbrukning mot idag låter för mig 17år senare helt galet.

Man känner sig helt enkelt blåst av IVT som en gång i tiden började sälja denna pump.

Nån annan skrev IVT Vent 402, nån annan har jag fått offert på en IVT 840 osv. Jag tror jag blir tokig snart :)

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #33 skrivet: 12 oktober 2021, 12:22:34 »
Nibes minsta inverter och spärra ner invertern medvetet så borde det kunna vara värt ett försök, sen spetsa med frånluftsmodul. Det är inte oeffektivare än vad du har i alla fall. Konstruktionen blir samma.

Vill du kunna köra kompressorn fullt ut så kanske du kan gräva ner en extra markslinga.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #34 skrivet: 12 oktober 2021, 13:20:09 »
Kollade på priserna nu, och 1255-6 är ju billig, med FLM blir det inte just dyrare än en Nibe 750, så det kanske är bästa lösningen trots allt.
JAg trodde att en Nibe 750 skulle vara billigare än en 1255-6.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad M@ZE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #35 skrivet: 12 oktober 2021, 17:11:11 »
Undra om den 1255 med FLM funkar för ett hus på 212kvm ? Vet att IVT hade ett tak på 200kvm för nån pumpmodell.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #36 skrivet: 12 oktober 2021, 17:45:51 »
NIBE rekommenderar inte deras frånluftsvärmepumpar till hus större än 200 kvm.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #37 skrivet: 12 oktober 2021, 18:17:20 »
Nämner bara att FLM har inte samma kritiska nackdelar som en frånluftsvärmepump har. Snarare desto större hus desto bättre blir den, fram tills fläkten inte räcker för lämplig luftomsättning.
Räknar man 0,35 L/s så klarar FLM (S45) 277 kvm i absolut bästa fall.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad M@ZE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #38 skrivet: 13 oktober 2021, 13:50:48 »
Ok olika bud, max 200kvm och mer än 200kvm :). Jag kan omöjligen förstå att det inte finns ett klockrent alternativ till 495 Twin pumpen idag, verkar vara svårt som attan att hitta något som inte drar mer än idag. Sen att IVT inte har utvecklat en ny variant och ersättare till alla oss stackare som klev på tåget och införskaffade en 495 Twin kan jag heller inte förstå.

Så man är lika förvirrad fortfarande  :o

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #39 skrivet: 13 oktober 2021, 22:40:20 »
En frånluftsmodul är ingen frånluftsvärmepump, kanske inte framgick tydligt i förra inlägget. Därför gäller inte max 200 kvadratmeter en FLM.

Du kan renovera din 495 i förtid. Nackdelen är osäkerhet kring beredarens livslängd och elektronik. Allt annat är ganska universal och går laga i evigheter.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad M@ZE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #40 skrivet: 15 oktober 2021, 15:25:02 »
Så med andra ord, eftersom Nibe S1255 är en Bergvärmepump och deras FLM (frånluftsmodul) så klarar den lösningen över 200kvm .. är det så det är alltså ?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #41 skrivet: 15 oktober 2021, 17:17:55 »
Precis, FLM är ingen frånluftsvärmepump och dessutom har den 160 mm stosar för anslutningen av luftkanalerna. Frånluftsvärmepumparna har 125 mm stosar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad M@ZE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #42 skrivet: 16 oktober 2021, 17:28:28 »
Ajabaja, jag har 125 vent rör i huset .. det var därför en av offerterna jag fick var att jag inte kunde ha en IVT860 Frånluft som har 160 anslutning.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #43 skrivet: 16 oktober 2021, 21:48:21 »
Ska man hårddra det så är det ventilationssystemet det är fel på, att det är för litet för huset.
Men det är bara sätta adapter 160-125 och se vad man får för flöden vid injusteringen. Är ljudnivån ok och alla flöden matchar bestämmelser och riktlinjer så finns det inget faktiskt problem, även om det är 125 mm rör. Det blir inte sämre än idag i alla fall.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad M@ZE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #44 skrivet: 18 oktober 2021, 18:10:16 »
Ingen aning, ventilationssystemet beräknades och projekterades av IVT när vi byggde huset.

Utloggad M@ZE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #45 skrivet: 02 november 2021, 14:06:07 »
Ok ringt Nibe, Vi värmer Sverige, Turex Rör.

Nibe nämnde inte överhuvudtaget alternativet ren frånluftspump F730 som ett alternativ ens.
Dom rekommenderade Luft/Vatten  F2120-12 + FLM S135 + VVM-S325 inomhusmodulen. Alternativt ren bergvärme S1255-12 + FLM S45 och borra ca 130m och koppla ihop med befintliga borrningen på 65m.

Vi värmer Sverige var extremt säkra på ersättningen till min 495 Twin : Nibe Frånluft F730 även om vårt hus är 12kvm större än av Nibe säger att deras FL pumpar klarar av. Dom har sålt väldigt många av dom som har 495 Twin. Han var riktigt ärlig, ovan alternativ kostar 50-60.000 mer, och det tyckte han var bortkastat. Gillar att han var ärlig.

Det här var inte helt enkelt .. blir så matt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #46 skrivet: 02 november 2021, 14:38:45 »
Fördelen med F730 är att du står på ruta ett om 20 år. Då kan du utvärdera om frånluftsvärmepump var något att satsa på för din del.
Borrhålet kan vila utan problem under tiden på nästa beslut.

Fördomar mot F730 är risk för hög ljudnivå under kalla delen av året jämfört med dyra alternativet.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad M@ZE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #47 skrivet: 02 november 2021, 15:48:37 »
Jasså ok .. haha ja alltid är det något. Märkligt om den ska låta mer än min IVT 495 Twin som är 16år gammal.

Verkar som om IVT 840/860 är utgående och kommer nya, just för att dom är lite högljudda. Det kommer komma nya från IVT men när hade dom ingen aning om, och heller inte någon spec på dom osv.

Kan det verkligen stämma det dom sa på Nibe när jag ringde att :

Min nuvarande IVT 495 Twin har en årsförbrukning på ca 12.000kwh

Nibe Bergvärme + FLM - 5240kwh
Nibe Luft/Vatten + FLM - 5944kwh
Nibe Frånluft - 7321kwh

Det är ju en relativt stor besparing oavsett lösning mot idag, och inte jättestor skillnad på Ren frånluftspump F730 mot övriga.

« Senast ändrad: 03 november 2021, 11:03:36 av M@ZE »

Marcusivt

  • Gäst
Marcusivt
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #48 skrivet: 22 november 2022, 22:11:19 »
Jasså ok .. haha ja alltid är det något. Märkligt om den ska låta mer än min IVT 495 Twin som är 16år gammal.

Verkar som om IVT 840/860 är utgående och kommer nya, just för att dom är lite högljudda. Det kommer komma nya från IVT men när hade dom ingen aning om, och heller inte någon spec på dom osv.

Kan det verkligen stämma det dom sa på Nibe när jag ringde att :

Min nuvarande IVT 495 Twin har en årsförbrukning på ca 12.000kwh

Nibe Bergvärme + FLM - 5240kwh
Nibe Luft/Vatten + FLM - 5944kwh
Nibe Frånluft - 7321kwh

Det är ju en relativt stor besparing oavsett lösning mot idag, och inte jättestor skillnad på Ren frånluftspump F730 mot övriga.

Hej
Har du bytt än?
Jag sitter i exakt samma sits. Har en 495 twin i ett hus på ca 230 kvm
Golvvärme vattenburen båda plan.

Borrhål på ynka 70 m...

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #49 skrivet: 28 juni 2023, 17:53:28 »
Var sitter kondensor i 495? Är det koppar rör slinga i Tanken som i 490?
Finns det liknande värmepump som 495/695 på markanaden, Hybrid (Twin) som tar fr frånluften och berg samtidigt.?  I samma chassi som 495.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #50 skrivet: 28 juni 2023, 18:42:24 »
Var sitter kondensor i 495? Är det koppar rör slinga i Tanken som i 490?
Finns det liknande värmepump som 495/695 på markanaden, Hybrid (Twin) som tar fr frånluften och berg samtidigt.?  I samma chassi som 495.
Ser ut som en slinga i tanken och ritningen är förenklad.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;topic=13936.0;attach=122481;image;ts=1642131588

Verkar inte finnas något, tycker principen är en bra produkt som borde fortsätta finnas på marknaden och i nybyggen. Estetiskt när allt är i samma produkt.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #51 skrivet: 30 juni 2023, 16:28:31 »
Jag köpte en 495 för att bygga om till DC Inverter. Kondensor type kopparrörslinga in i tanken begränsar möjligheten att uppdatera till DC Inverter teknik. Det är bara för 4kW.  Det var mindre bra -Jag tänkte bygga om 495 till 10kW (2-10) som i Mitsubishi  Geodan. Med samma kompressor SVB220.. R32 Mitsubishi kompressor. Men att få endast 4 kW är  det  inte värt besväret. Jag tyckte att 495 Twin eller ännu mer 695 var genialisk. Nu ser jag svagheter.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #52 skrivet: 30 juni 2023, 20:17:26 »
Du kanske kan byta tank? Eller bygga en bergvärmepump och sätta vanlig brine frånluftsmodul bredvid?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #53 skrivet: 01 juli 2023, 10:16:32 »
Du kanske kan byta tank? Eller bygga en bergvärmepump och sätta vanlig brine frånluftsmodul bredvid?
Tack för tipset. Jag ska börja med en bergvärmepump. Köper på Blocket för 2.000 och uppgraderar till DC Inverter 10kW 2-10 som Mitsubishi Geodan. Har samma R32 kompressor. Om Rickard tillåter då kan jag beskriva  hur det går.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #54 skrivet: 01 juli 2023, 12:50:00 »
Kan du inte sätta köldmediefrånluftsmodul vid testerna? Borde avspegla en allt i ett-produkt lite mer i sin bästa form?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #55 skrivet: 01 juli 2023, 12:57:44 »
Jag får ju leta effter 695 Twin.  495 har 2 kondensorslingor x 20 meter ?
695 förmodlingen 3x20 och värme effekt 5,17kW.  Med inverter teknik kan man kanske gå upp till  7kW.  Vad ska man hämta energi ifrån.  Kanske från l-V utedel kopplad i serie. Jag tror Thermia Atria hade något liknande.

495 Twin uteffekt 4kW.  Då kan man tänka sig propan-R290 med fyllning 150g.
KTH och spanska Ecoforest gör BVP 6kW och 150gram R290 fyllning.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #56 skrivet: 01 juli 2023, 13:16:13 »
Gör gärna en tråd när du grejar, hade varit kul att följa!
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #57 skrivet: 01 juli 2023, 13:29:09 »
Gör gärna en tråd när du grejar, hade varit kul att följa!
Eickard gällar det inte, tycker att det är företagsreklam.

Kan du rita vad du menar? Jag försöker bara ha en kompressor. Ska den delvis kopplas till köldmedieavgasmodulen (freon) + plattvv ?


Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #58 skrivet: 01 juli 2023, 13:33:36 »
Den kanske passar bättre här

~Rickard
"IVT 495 som, hade frånluft + en liten slinga jordvärme var ju genialisk, jag fattar fortfarande inte hur de kunde slopa den från sitt produktutbud."
==================.
Jag förstår att 495 försvann från marknaden. En bra produkt men med en begränsning: en effekt.
Marknaden förstod att du fick samma effekt med en on/off BV typ Nibe 1215 + FLM30. Då kunde du ta den effekten du fick från ventilationen och resten från marken.
Större flexibilitet helt enkelt.

Jag är nog mer i favör av en BV med en utomhusenhet som värmer brine under tiden som uteluften är varmare än borrhålet/markkollektorn. Dock lite komplicerat om det är riktigt kallt ute att få till vad gäller sönderfrysning.

D
[/quote]



Mitsubishi electric FLB 50i booster hade en sådan lösning och var inte heller särskilt framgångsrik.
När det kommer till sönderfrysning på värmesidan kan man istället för ett monoblock som FLB50i tänka sig split system.

Mitsubishi: Tester som gjorts visar att det går att spara så mycket som 5500 Kwh på sex månader med Booster installerad.
https://www.nordkystens-naturenergi.dk/wp-content/uploads/2017/09/BroschyrBooster-180917.pdf

 Jag har kommit på vad var problemet med IVT495 som jag också tycker var genialisk koncept. On-Off kompressor var:för stor 6 månader för hot water och för svag 6månader för värmevatten. Med dagens  Dc inverter teknik kan man elegant lösa detta.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #59 skrivet: 01 juli 2023, 21:36:51 »
Eickard gällar det inte, tycker att det är företagsreklam.

Kan du rita vad du menar? Jag försöker bara ha en kompressor. Ska den delvis kopplas till köldmedieavgasmodulen (freon) + plattvv ?
Skumt, tycker det med luft/luft solar och propanus känt lite mer om marknadsföring. Men "visa vad som händer i labbet" är väl inte marknadsföring. Men inte jag som bestämmer.  ::)

Skickar PM med bild.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #60 skrivet: 03 juli 2023, 06:43:07 »
Tack HBerggren för uppmuntran.!!
Jag har kollat 495 Twin och den ser rubust ut. Det är inte så mycket som kan gå sönder.
Det är  lätt att förstår vad jag tycker om.... att kompressor byte ska kosta runt 20-30tusen. Bättre begagnad Volvo kostar mindre. Jag räknar med att för 1000 USD få DC inverter kompressor+ Inverter + ny styrning. Kanske räcker till en ny plattvv för R32 tryck.
IVT 495 Twin är frånluft + en liten slinga jordvärme eller bergvärme. Svagheten är just "liten slinga". Varför inte utedelen som i Thermia Atria. Då behöver man inte prata om liten slinga.
Jag har ingen borrhål eller markslinga så jag är tvungen att för tester använda Thermia Atria utedel.
Hur mycket kan man få ur kondesor slinga 2x20 meter antar jag. Skruvade bort elpatron och inspekterade  tanken innuti.  Mycket rent och kopparkondensor ser rent och fint ut effter 20 år. Ingen beväxt eller bkorrision. Jag tror att man har räknat att den ska ge 4kW. Jag ska försöka få ut 7kW. COP blir säkert sämre. Man kan försöka få cirkulation in i tanken. Med DC Inverter kompressor 7kW blir topp.
Att producera  endast varmvatten kommer den att gå på ca 2kW ut med förbrukning ca 0,5 kW,
Vad är det för komprresor som är tänkbar?  R32 eller R290. R290 -då har man samma tryck som R134a. . Man behöver inte ändra så mycket. Men man måste klara 150g fyllning. Förmodlingen är det omöjligt med kondensor slinga 2x20. R32- Jag har Panasonic 9RD138.. (EVI) eller Mitsubishi SVB220.. som Mitsubishi Electric använder själv i Geodan 2-10kW. Det kan jag köra med  3x400V matnnig.
« Senast ändrad: 03 juli 2023, 07:46:29 av tubaralo »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #61 skrivet: 03 juli 2023, 20:41:50 »
Vilken inverter kör du till dessa? Är de lättstyrda? Tycker hela paketet är galet billigt som inköpspris. Jag är sugen på bygga något kul.

R290 om du ska bygga något som ska säljas. Stämmer det max 150g? F370 med 400g säljs ju ännu. 420g i S735. Men till dig själv så går både stor laddning R290 och R32 bra tänker jag.

Provkör slingan och se vad den går för ifall du känner för det, alltid kul att se när det driver iväg.

Du kan bygga en sån borrhålsemulator jag har. Stor värmeväxlare, 2 expansionskärl, en shunt och två olika vätskor är väl nyckelorden.

Med shunten kan man ställa KB-temperaturen till vad som helst när som helst. Juste, överskottet av energi som elmotorn tar får man spola ut i avloppet, görs via ännu en värmeväxlare på varma sidan.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #62 skrivet: 04 juli 2023, 10:38:32 »

R290 om du ska bygga något som ska säljas. Stämmer det max 150g? F370 med 400g säljs ju ännu. 420g i S735. Men till dig själv så går både stor laddning R290 och R32 bra tänker jag.



För inomhus gäller 150 gram. F.ex BergVP. För L-V monoblock dvs allt ute kan man ha flera kg.
Hur klarar sig Nibe i FrånluftdVP med fyllning ca 450gr propan?  Man säger att R32 inomhus under 1,2kg ingen restriktion. Jag ska försöka klara sådan fyllning med  R32 i IVT495 Twin.
Hoppas att det går att få ca 7kW  från kondenssorslinga in i tanken.
Nu är Copeland kompressor bortkopplad. Panasonic 9RD138... väntar. Jag har PLC drån finska Ouman och Inverter driver fr engelska Invertek.
« Senast ändrad: 04 juli 2023, 10:53:58 av tubaralo »

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #63 skrivet: 04 juli 2023, 11:29:51 »


Du kan bygga en sån borrhålsemulator jag har. Stor värmeväxlare, 2 expansionskärl, en shunt och två olika vätskor är väl nyckelorden.

Som borrhållssimulator kommer jag att använda en L/V utedel fr Thermia Atria. Det blir en korsning mellan IVT495 Twin och Thermia Atria. Samtidigt  löser man problem med"..en liten slinga jordvärme".
Mina ambition är att få  10kW DC Inverter bergVP med inbyggd FLM. Kanske  man bör ta frånluftmodull fr 495 och VP-konstruktion från Atria eller vilket som helst VP som bägrensars inte av kondensorslinga in i tanken.
[/font]
« Senast ändrad: 04 juli 2023, 11:52:24 av tubaralo »

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #64 skrivet: 05 juli 2023, 05:23:14 »
För inomhus gäller 150 gram. F.ex BergVP. För L-V monoblock dvs allt ute kan man ha flera kg.
Hur klarar sig Nibe i FrånluftdVP med fyllning ca 450gr propan? 
Mycket bra fråga!!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #65 skrivet: 05 juli 2023, 09:57:13 »
Så vitt jag vet har det alltid varit max 500 gram i Sverige.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rocky63

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #66 skrivet: 16 juli 2023, 13:49:05 »
Tack för tipset. Jag ska börja med en bergvärmepump. Köper på Blocket för 2.000 och uppgraderar till DC Inverter 10kW 2-10 som Mitsubishi Geodan. Har samma R32 kompressor. Om Rickard tillåter då kan jag beskriva  hur det går.
Hur går det med 10kW bygge? R32? Blir det kopia av Geodan?

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #67 skrivet: 28 juli 2023, 07:52:00 »
Varför IVT 495 inte har någon efterföljare.? Vilka var svagheterna att det inte finns någon efterföljare till konceptet IVT 495.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #68 skrivet: 28 juli 2023, 08:12:32 »
Kan det vara samma "problem" som med hybridbilar, att man har två parallella system som över tid kommer att göra det dyrt att hålla i drift jämfört med en enda lite större "energikälla" - mer som kan gå sönder helt enkelt?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #69 skrivet: 26 november 2023, 12:51:39 »
Så vitt jag vet har det alltid varit max 500 gram i Sverige.

JAG TROR ATT DET är 150 gram som gäller för propan in enhetsapparat inomhus. vad ska man vända sig till för att få  klartecken. i frånluftsvärmepumpar  använder Nibe upp till 500gram R290.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #70 skrivet: 27 november 2023, 16:40:22 »
Hittade detta i en skrift från 2019:
 
Citera
Till exempel är den nuvarande reviderade IEC EN 60335-2-89 av stor betydelse för kommersiell kyla. Detta beror på dess reviderade versionen förväntades öka den tillåtna fyllnadsmängd för propan (och andra Clas 3 köldmedier) i kommersiell kyla till 500 g (från dagens 150 g) vilket möjliggör utveckling av ett bredare spektrum av kommersiella kylsystem. Emellertid har detta förslag inte stödets i den senaste röstningen [25], och därför kommer ingen sådan ökning att tillåtas enligt standarden inom en nära framtid. Även om denna revision sannolikt kommer att överklagas, är resultatet av framtida röst fortfarande osäkert och gränsen på 150 g finns fortfarande för den utrustning som omfattas av IEC EN 60335-2-89.

Kommersiell kyla och enhetsaggregat för konsumentmarknaden torde skilja sig åt regelmässigt?
Kommersiella kylaggregat kan det ju finnas flera av, uppställda nära varandra, så att de tillsammans utgör en större risk.

Det finns ju många värmepumpar för konsument med större fyllnadsmängd än så på marknaden.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!