Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Daikin Altherma 3 Geo - Min erfarenhet  (läst 19875 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JonasElander

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Altherma 3 Geo - Min erfarenhet
« Svar #45 skrivet: 30 december 2020, 22:38:47 »
Jag tar också gärna emot inställningarna ni pratar om som är delat. Var kan jag hitta dom?

Tack på förhand!

Ändra din maskin under installatörsinställningar från Radaitor till fläktkonvektor.
Ändra sedan delta T till 3 grader.
Överskjutnings toleransen kan ställas till 3 eller 4 om du har ett för snabbt system.

Ger stabilare värme i huset.

Daikin får gärna kommentera om de har bättre uppdaterad information :)

Utloggad JonasElander

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Altherma 3 Geo - Min erfarenhet
« Svar #46 skrivet: 07 januari 2021, 22:36:31 »
Hej en fråga till er andra.

Hur ser era värmekurvor ut?
Vore intressant att jämföra.

Jag upplever just nu (när min ftx fläkt hqr havererat) att jag behöver sänka rejält!
Får 24-25 g i hela huset, har sänkt via appen från 48g-43g med samma temperatur invändigt.

Kurvan har jag inte rört..

Utloggad Prometheus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Altherma 3 Geo - Min erfarenhet
« Svar #47 skrivet: 13 januari 2021, 10:30:07 »
Ändra din maskin under installatörsinställningar från Radaitor till fläktkonvektor.
Ändra sedan delta T till 3 grader.
Överskjutnings toleransen kan ställas till 3 eller 4 om du har ett för snabbt system.

Ger stabilare värme i huset.

Daikin får gärna kommentera om de har bättre uppdaterad information :)

Testade själv att ställa  :dt: till 3 grader. och det kändes som att värmen kanske blev lite jämnare? sen började jag fundera om det är en bra inställning dÃ¥ jag ofta lästa att  :dt: pÃ¥ 5 grader ska det vara, läste pÃ¥ lite i LK's golvvärme manual och det stod nÃ¥got liknande.

Men sÃ¥ kom jag pÃ¥ att det mÃ¥ste ha med hur golvet kan bli av med värmen som pumpen levererar. Vid ökad värmeeffekt som pumpen avger när det blir kallare gÃ¥r det att lösa med antingen ökat flöde eller större  :dt:. DÃ¥ Grundfos cirkulationspumpen i Altherma 3 Geo 10kW som jag har  kan ge max 35 l/min teoretiskt (verkligt flöde i mitt system 34 l/min) sÃ¥ sätter det begränsningarna.   

Effekt= flöde x densitet x specifik värmemängd x :dt:

Ger att 
:dt: 3 grader och 34 l/min klarar 7,1 kW dvs det går inte att få ut max effekt ur systemet.
:dt: 4 grader och 34 l/min klarar 9,5 kW (=max avgiven värme i 10kW modellen)

Det gÃ¥r att köra  :dt: 3 pÃ¥ höst och vÃ¥r eller om man har lägre effektbehov sÃ¥ blir det nÃ¥got jämnare värme i golven = komfort + kanske lite besparing.  Mitt kanske angÃ¥ende besparingen är för jag funderar pÃ¥ om kompressorn mÃ¥r sämre av den högre temperaturen pÃ¥ returen samt att cirkulationspumpen kommer gÃ¥ mer pÃ¥ högvarv.





Sävsjö trähus frÃ¥n 1996 i Täby  2plan 180m2 +45 m2 suterräng källare med garage.
Golvvärme i hela huset. 4 pers två idrottande tonåringar: Årsförbrukning 9 MWh
200m borra, Daikin Altherma 3 Geo 10 kW X-modellen med aktiv kyla.
Förbrukning med Nibe 360p 22 MWh, 28 MWh när kompressorn rasade.

Utloggad Anderswankenobi

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Altherma 3 Geo - Min erfarenhet
« Svar #48 skrivet: 12 februari 2021, 10:58:18 »
Hej, så kul med ett forum för att utbyta vp-erfarenheter. Fick min Altherma 3 Geo installerad för en månad sedan. Inställningar enligt vad som sägs här i tråden delta/konvektor etc.

Jag kollade lite förbrukningsdata sÃ¥ här efter en mÃ¥nad (förvisso en väldigt kall mÃ¥nad) och fick fram att förbrukad energi var 1180 kwh, producerad värme 3189 kwh. Jag är lÃ¥ngt frÃ¥n expert men blir inte det ett cop pÃ¥ 2.7? Hade förväntat mig lite mer men det kanske beror pÃ¥ kylan och eventuella eltillskott. NÃ¥gon annan som kollat detta och kan jämföra? 

mvh,

Anders

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Altherma 3 Geo - Min erfarenhet
« Svar #49 skrivet: 12 februari 2021, 13:30:51 »
Hej, så kul med ett forum för att utbyta vp-erfarenheter. Fick min Altherma 3 Geo installerad för en månad sedan. Inställningar enligt vad som sägs här i tråden delta/konvektor etc.

Jag kollade lite förbrukningsdata sÃ¥ här efter en mÃ¥nad (förvisso en väldigt kall mÃ¥nad) och fick fram att förbrukad energi var 1180 kwh, producerad värme 3189 kwh. Jag är lÃ¥ngt frÃ¥n expert men blir inte det ett cop pÃ¥ 2.7? Hade förväntat mig lite mer men det kanske beror pÃ¥ kylan och eventuella eltillskott. NÃ¥gon annan som kollat detta och kan jämföra? 

mvh,

Anders
Beror på vad din framledningstemperatur har varit under denna period. Likaså vad din VV inställning är.
Dock så skall du titta på dina värden efter ett år då maskinens årsverkningsgrad påverkas mycket av arbetet mellan +5 och -5 C (många driftstimmar)

D

Utloggad Hedstrom1983

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Altherma 3 Geo - Min erfarenhet
« Svar #50 skrivet: 21 januari 2023, 21:57:17 »
Vart intresserad av läsningen i den här tråden. Har precis fått en geo 3 8Kw installerad hos mig, huset är blandat med radiatorer, golvvärme och en fläktkonvektor. Fick en radiator inkopplad längst bort på övervåningen, där får jag ingen värme. Har en fläktkonvektor i källaren där är ingående rör varmt men utgående iskallt ifall jag inte har ca 45grader framledning temp, så var det inte med gamla bergvärmepumpen. Allt är luftat flera gånger så verkar inte ha något med det att göra. Har golvvärme innan fläktkonvektorn på samma stam i källaren och efter fläktkonvektorn går rör upp till golvvärme på entréplanet, där är både fram och returledning varma. Samma stam går vidare i källaren till en radiator till där är också till och retur varma, därifrån går det upp till nyinkopplade radiatorn på övervåningen som blir lite varm på framledning men iskall i radiatorn och returen likaså. Har 3 till radiatorer på övervåningen och de fungerar som dem ska. Vad kan det bero på? Tycker det är konstigt att fläktkonvektorn som nästan är först är så dålig temperatur?
Har det ståendes på radiatorer i pumpen och delta 10.
Vad blir det för skillnad om jag väljer fläktkonvektor och delta 4? Att man väljer fläktkonvektor, är det som högsta steget på cirkulationspumpen? Och delta 4, är det att returen in i pumpen från värmen ska vara 4 grader?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Daikin Altherma 3 Geo - Min erfarenhet
« Svar #51 skrivet: 22 januari 2023, 09:42:25 »
Det som händer är att vattnet alltid rinner lättaste vägen, och för att alla radiatorer ska få OK flöde så måste lättaste vägen strypas ner för att tvinga vattnet till de kalla radiatorerna.
Undersök returen på alla radiatorer och på primärsidan på golvvärmen, där returen är som varmast måste du strypa flödet.
Alla returer måste vara svalare än framledningen för att vattnet ska tvingas in på samtliga radaitorer.
Bäst är om det funkar att strypa på radiatorventil (under termostaten) eller liknande, men det funkar även att ge sig på returventilen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hedstrom1983

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Altherma 3 Geo - Min erfarenhet
« Svar #52 skrivet: 24 januari 2023, 12:07:00 »
Jag ströp returen på alla radiatorer på övervåningen förutom det som är nyinstallerat. Ströp den enda radiatorn jag har på entréplanet, resten av entréplanet är golvvärme, där ströp jag alla slingor på returen (om det var så du menade)? Kvar är källaren, där har jag golvvärme i tvättstugan som inte är strypt, en fläktkonvektor som inte heller är strypt, en radiator på toalett också ostrypt kvar är en radiator i ett annat rum som jag också strypt. Jag ströp dem kanske 25%.
Cirkulationspumpen i bergvärmepumpen kör jag på auto, cirkulationspumpen till golvvärmen på entréplanet kör jag konstant på hälften, den till tvättstugan har jag inte så bra koll på förutom att den är igång hela tiden.
Tar det lång tid innan man märker någon skillnad, nu har det gått ett par timmar och radiatorn på övervåningen är fortfarande kall och fläktkonvektorn är det fortfarande iskall retur på.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Daikin Altherma 3 Geo - Min erfarenhet
« Svar #53 skrivet: 24 januari 2023, 22:47:18 »
Kan vara nått skit som sitter igen också, man kan då tillfälligt testa att stänga allt utom de som krånglar för att se om det lossnar?
När du gör detta så kan värmepumpen stoppa och larma, så finns nått reservläge på den som kan användas för såna här tester?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Altherma 3 Geo - Min erfarenhet
« Svar #54 skrivet: 25 januari 2023, 06:40:37 »
Vart intresserad av läsningen i den här tråden. Har precis fått en geo 3 8Kw installerad hos mig, huset är blandat med radiatorer, golvvärme och en fläktkonvektor. Fick en radiator inkopplad längst bort på övervåningen, där får jag ingen värme. Har en fläktkonvektor i källaren där är ingående rör varmt men utgående iskallt ifall jag inte har ca 45grader framledning temp, så var det inte med gamla bergvärmepumpen. Allt är luftat flera gånger så verkar inte ha något med det att göra. Har golvvärme innan fläktkonvektorn på samma stam i källaren och efter fläktkonvektorn går rör upp till golvvärme på entréplanet, där är både fram och returledning varma. Samma stam går vidare i källaren till en radiator till där är också till och retur varma, därifrån går det upp till nyinkopplade radiatorn på övervåningen som blir lite varm på framledning men iskall i radiatorn och returen likaså. Har 3 till radiatorer på övervåningen och de fungerar som dem ska. Vad kan det bero på? Tycker det är konstigt att fläktkonvektorn som nästan är först är så dålig temperatur?
Har det ståendes på radiatorer i pumpen och delta 10.
Vad blir det för skillnad om jag väljer fläktkonvektor och delta 4? Att man väljer fläktkonvektor, är det som högsta steget på cirkulationspumpen? Och delta 4, är det att returen in i pumpen från värmen ska vara 4 grader?

Ändra till fläktkonvektor och sätt delta till 6.
Utgående temp efter en konvektor blir kallt p.g.a. temperaturen på luften är låg. Så länge inkommande är varmt så har du ett flöde där.

D

Utloggad Hedstrom1983

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Altherma 3 Geo - Min erfarenhet
« Svar #55 skrivet: 25 januari 2023, 07:00:56 »
Det vart ingen skillnad med att strypa ner dem jag gjort. När du menar att stänga av allt förutom där det är dålig värme, räcker det med att dra ner termostater till lägsta?
Vad händer om jag kör på fläktkonvektor och delta 6 istället för radiator och delta 10 som jag gör nu?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Daikin Altherma 3 Geo - Min erfarenhet
« Svar #56 skrivet: 26 januari 2023, 08:46:25 »
Det vart ingen skillnad med att strypa ner dem jag gjort. När du menar att stänga av allt förutom där det är dålig värme, räcker det med att dra ner termostater till lägsta?
Vad händer om jag kör på fläktkonvektor och delta 6 istället för radiator och delta 10 som jag gör nu?

Testa och se om det hjälper?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hedstrom1983

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Altherma 3 Geo - Min erfarenhet
« Svar #57 skrivet: 26 januari 2023, 12:12:25 »
Jag ändrade till fläktkonvektor och delta 6 nu.
Men skulle vara bra att veta vad det gör för skillnad, varför det ska stå på fläktkonvektor och varför delta 6 och ska jag fortsätta köra cirkulationspumpen på auto? Har som sagt blandat med golvvärme, radiatorer och en fläktkonvektor.

PerAqua

  • Gäst
PerAqua
SV: Daikin Altherma 3 Geo - Min erfarenhet
« Svar #58 skrivet: 13 mars 2023, 18:35:23 »
Och hur gick det för Jonas med sin energibesparing?
Står i begrepp att göra en liknande investering i en Daikin Altherma 3 Geo 8kw.
Rekommenderas (eller inte)?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!