Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ventilations hjälp..  (läst 5492 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mattsson.N

  • Gäst
Mattsson.N
Ventilations hjälp..
« skrivet: 17 mars 2013, 11:14:36 »
Hej!
Är helt grön inom ämnet ventilation :) Hoppas att någon kan ge mig lite tips och idéer på hur jag ska få ordning på min ventilation..
Huset är 1 1/2 plans hus. Byggt 1970. 80+30 kvm med krypgrund ( Med acetech pd250 krypgrundsavfuktare).
I dagens läge finns det inte mycket till ventilation, luften känns instängd....
Bottenplan har endast en tilluftsventil som är monterad i badrummet där det också sitter en Paxfläkt (som används endast vid dusch)
Övervåningen har en tilluftsventil i ett sovrum.
Värmekällor i huset är luft/luftvärmepump + el-element.
Hur ska jag gå tillväga för att få ett behagligt inomhusklimat?
Ska man montera flera tilluftsventiler och någon typ av fläkt, eller köpa någon form av FTX-system?
Ska man ens ha tilluftsventil monterad i badrum?
Hoppas att nÃ¥gon har lite tips och idéer  ;)

Mvh Mattson 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ventilations hjälp..
« Svar #1 skrivet: 17 mars 2013, 13:25:27 »
Jag kan ju berätta hur jag gjorde.
Mitt hus hade självdrag med en frånluftsventil med eget rör ut på taket från ena badrummet.
Från andra badrummet går frånluften via skorsten (som numera är kall) och i det badrummet sitter även en tilluftsventil.
Luften i huset stod stilla och kändes unken.

Jag monterade PAX-fläktar i båda badrummen (varvtal och fuktstyrda), de går på lågvarv jämnt och högvarv vid hög luftfuktighet.
Tilluften i badrummet stängdes och jag sågade upp en springa i nedkanten på badrumsdörrarna så att luften tar sig dit.
Sen drog jag loss övre tätningslist i de fönster i sovrum + vardagsrum där jag vill ha tilluft.
Jag upplever luften som relativt fräsch med dessa åtgärder.

Kostnad, ca 1000 kr/fläkt (jag vet inte vad de kostar idag), och det finns fler märken (t ex Fresh).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Mattson.N

  • Gäst
Mattson.N
SV: Ventilations hjälp..
« Svar #2 skrivet: 24 mars 2013, 15:06:28 »
Okej.. lät ju inte så dumt :)
Mitt badrum har också ett eget rör upp på taket.
Jag får nog göra något liknande lösning.
Har du tilluftsventiler i alla övriga rum utom badrum och kök?
Tror ni att det räcker med en PAX fläkt för att få ventilationen att fungera, eller ska man montera i en till någon annanstans ?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ventilations hjälp..
« Svar #3 skrivet: 24 mars 2013, 15:11:14 »
Huset inga tilluftsventiler, luften kommer in i ett gammalt hus frÃ¥n 1970 ändÃ¥.  ::)
Men som jag skrev så riktade jag tilluften lite genom att dra loss övre tätningslist i de fönster där jag vill få in luft.

Har huset bara ett badrum?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Ventilations hjälp..
« Svar #4 skrivet: 24 mars 2013, 15:14:22 »
Min erfarenhet är att pax fläktar låter mycket jag skulle välja en annan typ av fläkt ev kanal fläkt som kan monteras där inte ljudet stör men det kanske finns bättre tystare pax fläktar också.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ventilations hjälp..
« Svar #5 skrivet: 24 mars 2013, 15:28:51 »
Min erfarenhet är att pax fläktar låter mycket jag skulle välja en annan typ av fläkt ev kanal fläkt som kan monteras där inte ljudet stör men det kanske finns bättre tystare pax fläktar också.

Mina är tysta, men man måste vara noga vid monteringen så att propellern går fritt och inte tar emot någonstans.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ventilations hjälp..
« Svar #6 skrivet: 24 mars 2013, 15:50:14 »
Min erfarenhet är att pax fläktar låter mycket jag skulle välja en annan typ av fläkt ev kanal fläkt som kan monteras där inte ljudet stör men det kanske finns bättre tystare pax fläktar också.
Jag skulle rekommendera Fresh Intellivent, en mycket tyst fläkt med alla funktioner utan närvarostyrning. Den är inte alls beroende av att monteras noga som med Pax och är dessutom mycket mer estetisk och bygger endast 3-4 cm.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Mattsson.N

  • Gäst
Mattsson.N
SV: Ventilations hjälp..
« Svar #7 skrivet: 24 mars 2013, 17:40:43 »
Huset inga tilluftsventiler, luften kommer in i ett gammalt hus frÃ¥n 1970 ändÃ¥.  ::)
Men som jag skrev så riktade jag tilluften lite genom att dra loss övre tätningslist i de fönster där jag vill få in luft.

Har huset bara ett badrum?

Japp huset har bara ett badrum, och det ligger på nedre plan.
Så dina pax fläktar går allstå dygnet runt?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ventilations hjälp..
« Svar #8 skrivet: 25 mars 2013, 09:02:22 »
Japp huset har bara ett badrum, och det ligger på nedre plan.
Så dina pax fläktar går allstå dygnet runt?

Jepp, på lågvarv. Fuktgivarna drar på dom på max då det blir fuktigt i badrummen.

Ditt hus är lite mindre än mitt så det funkar kanske med endast en fläkt.
Se till att få en variant där farten kan justeras, ev kan man då ställa upp farten på sommaren.
« Senast ändrad: 25 mars 2013, 09:04:21 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Mattsson.N

  • Gäst
Mattsson.N
SV: Ventilations hjälp..
« Svar #9 skrivet: 25 mars 2013, 19:50:57 »
Jepp, på lågvarv. Fuktgivarna drar på dom på max då det blir fuktigt i badrummen.

Ditt hus är lite mindre än mitt så det funkar kanske med endast en fläkt.
Se till att få en variant där farten kan justeras, ev kan man då ställa upp farten på sommaren.

Vi börjar nog med att meka i en nyare pax-fläkt i badrumet som får gå för jämnan...
Har någon koll på hur mycket luftspalt man bör ha under dörren?
Om man märker att det inte funkar, kan man då montera pax-fläkt i något av de över sovrumen?som går på halvfart ??

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ventilations hjälp..
« Svar #10 skrivet: 25 mars 2013, 19:58:18 »
Glipan under dörren är ca 2 cm hos mig, det verkar funka bra.
Jag skulle inte ha frånluften i nått annat utrymme, principen bör vara att man tar in luften i sovrum och vardagsrum och ut i badrum och ev kök.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Ventilations hjälp..
« Svar #11 skrivet: 26 mars 2013, 20:47:57 »
Fick just ett nyhets brev från soliduct introduktions pris på kanal fläkt med ec motor.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Mattsson.N

  • Gäst
Mattsson.N
SV: Ventilations hjälp..
« Svar #12 skrivet: 29 mars 2013, 06:17:32 »
Villket märke på fläkt tycker ni man ska använda för mina önskemål ?
Någon man ska passa sig för? Eller spelar det ingen roll?

Mvh Niklas

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ventilations hjälp..
« Svar #13 skrivet: 29 mars 2013, 07:09:27 »
Nån fläkt med fuktsensor och varvtalsstyrning, Fresh, Pax (det finns säkert fler).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!