0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
KaraffDu behöver ingen raket i Sverige utan det du behöver är att varva ner i trafiken och hellre sätta dig på komvux i stället för att andas in lösningsmedel och ut köra som en tok på vägarna, bryta lagar.
2.0TDI 140hk, ganska pigg, bra vrid och snål (320Nm från 1750-3000v/min tror ja..) Inte långsammare än min (sålda) A6 quattro med 164hk bensinsexa, snarare snabbare till 150 iaf.Moderna bilar är bra mycket piggare än gamla lik, många volvoraggare som fått lära sig ... 740 sänkt med lysdioder under är ingen raket, men vissa tror det Brukar dock gå över......Dock med 90hk på en så stor bil så behöver man almanacka om man ska köra om en traktor =)
Ford Escort 1.6 LX anno 1984. den som byggdes i brasilien...
Menar du allvar?Bästa bilen?Annars är just den modellen känd som den sämsta forden om bland de mest problematiska bilarna i världshistorien!Mina föräldrar hade en, inte ens fords personal visste hur de skulle lösa vissa av problemen.Problem som de flesta ägare drabbades av, men de kunde inte lista ut vad det var , varför eller hur det skulle rättas till.Sitter en renault motor i om jag inte minns fel.Om man sätter en mekanisk del som är tillverkad i frankrike i ett fordon så kan man inte på allvar tro att resultatet skall bli något annat än totalt fiasko.Samma gäller folk som köpt franka bilar och gnäller i efterhand.Vad hade du förväntat dig???Om du hade en problemfri LX så får jag gratta, kul att höra att inte alla exemplar var tillverkade en måndag.:-)
Finns utan tvekan bara två olika fabrikat av märken på fordon som duger att åka runt i, det ena är Volkswagen och det andra är Scania Skulle iof vid nybilsköp idag köpa Skoda octavia eller möjligen en Superb men idagsläget är det den översta raden som GÄLLER --/Då va väl detta med bästa bilen löst, eller
Bland annat Volvo, Mazda, BMW och Ford använder sig av motorer från PSA (Peugeot, Citroën) så helt värdelösa lär dom knappast vara...
Har inte BMW enbart hjälpt till att utveckla senaste modellen av PSA (prince) ?Och jag har hört att BMW bara använder 1,6l av prince...
varför detta hat mot just franska kvalitets bilar har kört pegga i 9 år snart å inte hafft mer fel på den än nån annan bil...tvärt om..å prata inte reservdelar å vw...brosan körde en jetta ett tag kopplingen började tappa ork så han skulle köpa ny ...på feltema...det året brosans bil byggdes fanns det 6 olika kopplingar i bilarna...jävlgt fiffigtskulle hällst demontera kopplingen från bilen å läsa av nr på den för å va säker på att få rätt del....samt att den bilen tappade dörrhantagen lika ofta som man startade bilen....tror han bytte 3 st på ett år
varför detta hat mot just franska kvalitets bilar
Det närmaste jag kommer egna erfarenheter är grannens cittra som brann i elsystemet 3 ggr innan försäkringsbolaget löste in den.
Får jag gissa att det antingen var en Citroën vilken som helst från första halvan av 80-talet, eller en tidig XM?Cittror från ca 1981-85 brann ofta pga halvljusautomatik som var monterad i efterhand av svenska importören och mycket tvivelaktigt inkopplad. Det blev bättre från 1986 när halvljusautomatiken monterades på fabrik.Och tidiga XM led av att de hade alldeles för mycket elutrustning - precis som man kunde vänta sig av en stor och välutrustad bil i början av 90-talet - men allting byggt med 80-talsteknik, dåligt fuktskyddade kontaktdon osv.
Ford Escort LX var ganska utskällda när de var nya, framför allt för småfel av typ elfel, krångel med lås, inredningsdelar som ramlar av, men om man ser på vilka Escorter från '84-85 som fanns kvar 10-15 år senare så rullade fortfarande de flesta LX medan de tysktillverkade exemplaren var skrotade för länge sen. Den motor som satt i tyska Escort (hette den CVH?) var ökänd för täta kamremshaverier och dåliga ventiltätningar från början men jag tror den blev bättre de sista åren innan den ersattes av Zetec. De tysktillverkade bilarna var uppenbarligen också mer rostbenägna än de brasilianska.Renaultmotorerna (som för övrigt licenstillverkades av Ford i Brasilien) skötte sig oftast bra även om jag tror det gick åt en eller annan topplockspackning. De var känsliga för att koka. En konstruktionsmiss var att motortempgivaren satt i en ficka som inte kom åt kylvattnet, så när det var riktigt kallt ute kyldes den av fartvinden och tempmätaren rörde sig knappt fastän motortemperaturen var normal. Detta kunde lösas med ett vindskydd gjort av en K-spritflaska över givaren.
Karaff berättar att han kör i 150 i Sverige, att det är viktigt att kunna göra det och jag tyckte att min åsikt om det här bilbytar-vansinnet och kör-vansinnet kan vara en lämplig avslutning på mitt deltagande i denna veritabla sandlåda.ajöss
Volvo, samtliga modeller med bakhjulsdrift fram till -98.
945 vs A6 Thumbsup
Astra? HahaJag gissar att av nyare bilar inget slår Toyota, Mazda, KIA,Subaru eller Hyundai maskinellt eller elektroniskt.
Stämmer tyvärr inte .. inte enligt DEKRA i alla fall
Frågar du ett Svenskt testföretag så är väl Volvo bäst. Frågar du ett franskt så är så klart PSA bäst...
Kia ägs ju av Hyundai och på flera av modellerna är det i princip bara emblemen som skiljer...
Nej, jag har haft en Fiat en gång. Aldrig mer...
jävlar vilken tråkåsna du var då?så här brukar jag köra på motorvägen:
På pojkens Citroen C4 gick värmefläkten sönder.Han lämnar givetvis bilen hos mej och tar min bil, självklart 😐 hans rättighet.Lös det sa han?Jag försökte få loss fläkt helvetet under ratten och lyckades till slut, men att få ut den förbi rattstången gick ju inte, måste lossa hela värmepaket och jag vet inte vad. Men provade den sedan och och nytt fläktmotstånd, båda ok?!?Skruvade då ihop och lämnade in bilen.De höll på 2 dagar, till slut hittades ett elfel i en kontakt.Fy fan för nyare bilar.
Man ska lossa rattstången, inte ta bort värmepaketet, när man byter fläkt på en C4 (eller för den delen Peugeot 307, det är ju i princip samma bil). Det står t o m beskrivet i Haynesboken. Annars är det väl grundläggande att mäta om man får fram spänning till fläkten, och för den delen ohmmäta förkopplingsmotståndet, innan man börjar byta saker på måfå?
Bästa bilen? Tja det är nog den jag äger nu och har ägt i 20 år. Volvo 745 årsmodell 1988. Billig försäkring 1000 kr/år halvförsäkring. Ingen fordonsskatt, besiktning vart annat år och inget krav på vinterdäck, dock använder jag så klart vinterdäck. Utrustad med taklucka, elhissar, farthållare, eluppvärmda stolar. Analog insprutning, ingen katalysator och det enda elektroniska är tändsystemet. Med andra ord är det väldigt lite som kan gå fel. Dessutom lätt att jobba med och relativt billiga delar. Säljer den aldrig.
170?180 hästarna är kända för att inte hålla.Jag hade 140 i min transporter -2015, den var seg vid tung last och man fick varva rätt mycket, men den höll iofs.
Life is to short driving a boring car!
V70 2010 D2, 27.500 milVerkar ganska ok, siktar på 36.000 iallafallLite mekigt att få ur partikelfiltret bara, annars bara bytt hjullager och några framvagnsleder.i övrigt bara slitdelar. Och dieselfilter var 3.000 mil, men tar bara 20 min, så np.1600kr i skatt, 0,45l/mil med miljödiesel, mindre med fossil diesel. Scary, scary om man måste byta till nyare sämre bil 😱, håller med.Och hur f-n kan en ny Volvo dra 0,9 liter!!
Vilken slags miljödiesel resp fossil diesel har du mätt upp de förbrukningarna med?Eftersom bilen bör ha partikelfilter, får den sannolikt ännu lägre förbrukning om du kör på HVO (den sotar mindre, så bilen behöver inte slösa bränsle på att bränna ur partikelfiltret lika ofta som om man kör på t ex fossil diesel eller RME). Eftersom HVO sotar mindre, så håller sig också motoroljan renare och om inte motorn belastar oljan på något särskilt otrevligt sätt (t ex genom onormalt höga oljetemperaturer), kan man utan risk töja lite mer på oljebytesintervallen när man kör på HVO.
Tittar man på hur bilarna användes och hur dom fick slita så är det utan tvekan Volvo 745 eller V70 som är mina bästa bilar, KIA står ju bara på uppfarten förutom då grannen var bortrest, då fick den stå på hans uppfart för att det skulle se ut som om det var någon hemma, då fick vi inbrott istället.
Jag har dålig koll på dieseln, men för att förtydliga, vi har kört ner till dotern i Munchen/Österrike några gånger. På nervägen kör vi på svensk diesel till det är ganska tomt. Någonstans i närheten av fd Karl Marx Stadt börjar vi med tankningar av tysk diesel. Då börjar bilen dra något mindre och nog gå lite bättre också. Inte helt vetenskapligt kanske. 😊Vad det gäller oljebyten så har jag en mani på att jag inte gillar svart olja, därför brukar jag byta då och då i samband med min fredagswhisky, det brukar bli efter senast 500-800 mil, det kostar ju så lite, ungefär 300kr för en 4L C2/C3/A5/B5 eller A3/B4, och jag måste ju byta! Skall prova HVO igen, tack för tipset!
740 utan tvekan bäst, exeptionellt bra stål, rostade inte ens vid lacksläpp. Problemet var bara att sosse containern blev omodern map väghållning, komfort och bränsleförbrukning. Hade nog haft min i många år om den inte blev kvaddad bakifrån av en som enligt min åsikt borde fått 100 års fängelse. Kia 😂
På tal om skillnad i dieselkvaliteter så kunde min bror konstatera för något år sedan att hans Audi A6 med en diesel V6:a, tror bilen är ca 10 år gammal, helt klart drar mer när han tankar diesel från OKQ8 än på diesel från andra svenska mackkedjor. Vanlig B7 i samtliga fall.
Det märkliga med både 745 och V70 var att vissa bilar rostade bara man tittade på dom. Vilket naturligtvis kan förklaras som måndagsexemplar.
Det lär kunna förklaras med västkustklimatet. Råkarosser som råkade stå uppställda utomhus eller vara under transport omålade och orostskyddade när det stormade och stänkte upp saltvatten, var så att säga dödsdömda på förhand. Samma fenomen förekom även på äldre Volvomodeller.Det finns också en skröna som säger att orsaken till att bakluckan på många 245 och 745 rostade mycket värre än resten av bilen var, att kombibakluckorna pressades och svetsades ihop i en annan fabrik än alla andra plåtdelar till de bilarna, och där hade man inte riktigt ordning på förbehandling av plåten innan grundmålning.
Jag minns förr hade man som säljargument "Norrlandskörd". Var det pga av torrare luft och/eller mindre salt där?Sedan var det väl Saab 900 som bara rostade på samma plåt delar i dörren. Var väl en annan plåt kvalitet där pga det var original plåt brist har jag hört.Idag tycker jag man ser mindre rostiga bilar.
De allra flesta norrlandsbilar har väl motorvärmare som används vintertid kan jag tänka. Annars sliter kallstarter väldigt mycket på motorn.
Betydligt mindre nu än förr. Det som framför allt orsakade kallstartslitaget var bildning av svavelsyra så länge motorn var så kall att vattenångan ur avgaserna kondenserade på cylinderväggar mm. Men numera när alla bilbränslen är praktiskt taget svavelfria, kan ingen svavelsyra bildas. Det är rätt intressant att om man lyfter av topplocket till vilken bensinmotor som helst från sent 80-tal och framåt, eller diesel från mitten av 90-talet och framåt, så kan man sällan hitta något nämnvärt cylinderslitage. Ofta finns reporna från honingen på fabrik kvar även i motorer som har gått över 20000 mil!
Allting är relativt, om slitaget inte går att se på en bil som gått 20 000 mil så lär vare sig långkörningen eller kalltstarten ha någon större betydelse.Men jag håller med, just cylinderslitage är inget man normalt behöver oroa sig för, det kan man se i en massa "bilprogram" på youtube, att reporna från fabrikshoningen som regel är kvar även på bilar som passerat 20 000 mil med råge.
Normalt ska ju motorstyrsystemet sköta om regenerering av partikelfiltret automatiskt, åtminstone på personbilar. Numera är partikelfilterproblem rätt sällsynta, det var mer vanligt i partikelfiltrens barndom innan folk hade fått upp ögonen för att rekommendationerna om specialoljor mm måste tas på allvar. Och så har det varit en del bekymmer med dieselbilar som går i körningar som helt enkelt är olämpliga för en bil med partikelfilter - t ex hemtjänstbilar som bara körs korta sträckor i stadstrafik mellan stoppen och aldrig får gå några mil i sträck med jämn fart på landsväg så det är någon mening att motorstyrningen sätter igång en regenerering av filtret. Nu sedan diverse grundläggande patent har gått ut, är massproducerade personbilspartikelfilter mycket billigare som reservdel än för 10 år sedan, så åtminstone om en verkstad ska göra jobbet är det knappast lönsamt att försöka rengöra filtret längre om det inte är någon mycket udda typ.På traktorer mm tycks det vara mycket varierande hur bra motor- eller maskintillverkaren har lyckats med att låta styrsystemets programvara hantera regenereringen. En del typer måste lämnas på tomgång en halvtimme för regenerering, den kan alltså inte genomföras under körning, och det finns många andra varianter också. Ett annat problem i den världen är maskintillverkare som inte har tagit servicefrågorna på allvar utan slängt dit avgasreningsutrustningen där den råkade få plats. Och sen står man där med en maskin där man t ex måste skruva en hel dag för att få så pass rent runt motorn att man kan ta av ventilkåpan och göra ventiljustering, sen en dag till med skruvande för att få ihop den. Den som har ränta och amorteringar på en maskin för flera miljoner att betala, är måttligt glad över minst två dagars stillestånd för service var 250:e timme eller något sånt.Man bör tänka på att en diesel med partikelfilter drar mer bränsle än vanligt medan regenereringen pågår. Om man kör på ett bränsle som sotar mindre (t ex HVO), så sjunker också bränsleförbrukningen i längden, eftersom regenereringarna då kommer mer sällan. Innan HVO-priset stack iväg iom Ukrainakriget, så lönade det sig faktiskt att köra på HVO bara av den anledningen.
Kommer inga larm på våra bilar i alla fall.Det borde vara lagstiftning på att det skulle finnas, och att man själv kunde aktivera en regenerering.Det är min uppfattning i alla fall.Samtidigt är jag emot onödiga lagar, så jag är kluven. Bäst vore väl om det fanns tillverkare som hade det på sina bilar, då kunde man ju välja dessa tillverkare när man köper.Bästa bilden är troligen en 15 år gammal bensinare, just nu i alla fall.Toyota, innan de började med aluminiumblock.
Vad är bättre med bensin jämfört med diesel ?
Nej det kommer inga larm om man låter den göra regenerering men efter ett visst antal missade så bör det komma larm. Vad är bättre med bensin jämfört med diesel ?
Har ni pengar att investera, köp 3 - 12 år gamla dieselbilar och sälj dem 20% dyrare nästa år samma tid.
En bensin bil får alltid rätt snabbt värme i kupén, en diesel med trasig tillsatsvärmare är oftast ingen fröjd under minus 10-15 grader.Hade 2003-2005 en V70 D5 där nåt kretskort i höger framdörr gav upp och visade ute temp på +65 grader oavsett om det var minus 20 ute. Tillsats värmaren vägrade starta då för att det var "för varmt" , var lagomt najs att köra från Hudik mot Stockholm i minus 18 utan just nån värme. Korta turer med dieselbilar som kräver tillsatsvärme leder tyvärr ofta till igenkoksad värmare. I min nuvarande Volvo kan jag stänga av värmarens autostart vid sådana turer.
Bensin är billigare än diesel, och ger mindre utsläpp (äldre bilar i alla fall).Nya Dieslar har hög malus-skatt, så de är ju en utdöende ras.Efter årsskiftet kommer våra 9-11 år gamla dieslar att bli väldigt eftertraktade, låg skatt, billig diesel, och låg förbrukning.Har ni pengar att investera, köp 3 - 12 år gamla dieselbilar och sälj dem 20% dyrare nästa år samma tid.
Bensin eller diesel???Kommer inte båda från ett raffinaderi, inkl bitumen och fartygsdiesel, petroliumkoks, propen till plaster med mera.Går det bara tillverka tex bensin och ingen diesel eller andra produkter från råoljan?Mycket går väl även på export och förbränns ändå någon annanstans...Någon kunnig kemist, som jobbar i branschen, som kan förklara?Dvs behöver allt fossilt minska samtidigt?Så försöker du vara lite mer miljövänligare och välja bensin, så bidrar du även till mer skitig fartygsdiesel och asfalt, rätt eller fel !?
Artikel i gårdagens Vi Bilägare.Man jämför elbilar med bensinbilar och kommer fram till samma milkostnad (runt 45 kr/mil för de mest prisvärda) utan någon finansiering inräknad, med tanke på att elbilarna generellt sett kostar 100 000 - 200 000 kr mer så blir de dyrare att äga för de allra flesta.Fördelarna finns där, som kan göra dem intressanta ändå, men för väldigt många är de inte en bättre ekonomisk affär i dagens läge.
jag vill påstå att en av de bästa bilarna är min 35 år gamla Volvo. Vi kan ju konstatera att om bilen varit dålig från början så hade den inte blivit 35 år. Jag ställer mig ytterst tveksam till att någon av dagens moderna bilar kommer att uppnå den åldern.
Det enda som är bra med Volvo är att de är enkla att reparera, finns statistik sedan stenåldern på att båda Saab och Volvo var bland de allra sämsta när det kommer till antal fel och "dagar på verkstad" när biltidningar gjort sina utvärderingar.Har aldrig själv kört saab eller volvo just av den anledningen, syrran och svågern hade en 240 DL, och vaaaaad han fick reparera den bilen, i princip varenda rörliga del byttes innan den gått 20 000 mil. (Utom motorn, som badade i bränsle, tror han talade om att den ville ha runt 1.2 liter/mil).Men, om man kan köpa reservdelar billigt, och kan skruva själv (utan att bli tokig) så är det säkert ett bra alternativ än idag.Allt beror ju på vad man är ute efter på nåt sätt.Kan inte påminna mig att jag bytte en enda sak på min Corolla CC av 88 års modell innan den gått 20 000 mil.Sålde den till en jobbarkompis, och den användes sedan av hans fru och två döttrar under flera år - vet inte vad som hände med den sen dock.Vår son köpte en Volvo S80 som sin första bil, samma sak med den, det var nästan alltid ett nytt fel när han satte sig i bilen, till sist blir det tröttsamt, även om det ofta bara är skitsaker som kan fixas relativt enkelt.Han hade den väl ett par år och hann byta styrservocylinder, generator, batteri 2 gånger (tjuvade ström via larmet), stänga av larmet via en omprogrammering, så det skulle sluta dra ström, otaliga lampor fick också bytas, larmade för varenda lampa i bilen som slutade fungera, "servicelampa" som tändes med relativt täta mellanrum gjorde också att det blev rätt dyr i drift. (1000 mil mellan service?)
När det gäller Volvo så har jag ägt en Duett, bra bil men bromsarna drog lite som de ville
Rost gör att jag byter bil. Hur fixar du rosten på en Saab, skärmkanter tex är ju som kex?Bilbyggare/proffs!?Saab 9-3 tycker jag har snyggaste inredningen jämte gamla Mercor för miljonen. Nyare bilar är inte snyggare.
Mmm, man tycker verkligen att det borde finnas en plats på marknaden för en "barbone" bil som bara har det allra nödvändigaste för att klara lagkraven.Oavsett fossilbil eller elbil.Du Dennis kommer troligen att tillhöra en subkultur som håller liv i bilar som går underhålla, alla andra nedfaller till slit och släng och miljöförstöring.Alternativt ohemult dyrt undehåll och kapitalförstöring.Eller så blir det som jag tror, att många får sina möjligheter till mobilitet inskränkta som ett resultat av utvecklingen mot allt dyrare och mer avancerade bilar.
Att finnarna har så många bilar per capita?Färre stora städer kanske?Billigt att äga en bil som man inte kör så mycket med?Gammal fordonsflotta?
Jämfört med en modern bil är den så lätt att jobba med, allting slipper man åt så lätt i jämförelse. Förstår inte hur utvecklingen kan gå framåt, men ändå bakåt. Eller jag förstår nog... Genom att göra bilarna för jävliga att arbeta med tjänar man mera pengar på servicekedjan, delarna dyrare och svårare att byta, mera pengar för tillverkaren.... Så länge det är en del av en allmän trend inom bilindustrin har folk inget val. Sen packas det in så mycket elektronik och onödigt lull-lull för att locka folk att köpa nya bilar att det blir för fullt med grejer och inte alla klarar av att fippla med bilens canbus för att installera en ny lampa. Måste säga jag avskyr verkligen canbus.
Den som har haft att göra med de sista generationerna bilar innan CAN och andra fältbussar började dyka upp, ser nog lite annorlunda på det. I mer välutrustade och påkostade bilar från sent 80- och tidigt 90-tal höll mängden kablage på att svämma över alla bräddar, det blev helt enkelt svårt att få plats med kabelstammarna under instrumentbrädan och bara kostnaden för kablage drog iväg så pass att biltillverkarna började snåla med kvaliteten på dem (tillverkning hos underleverantörer i låglöneländer mm) så pass att nu när de där bilarna har en del år på nacken, är en ganska stor del av allt krångel med dem svårfunna fel i kabelstammar - interna kortslutningar, avgreningar som har ärgat sönder, sönderskavt kablage på oåtkomliga ställen mm.För övrigt har ju "vanligt folk" alltid sagt att 20-30 år gamla bilar är lätta att meka med medan det är helt omöjligt att göra något själv på en modern bil. På 60-talet vågade folk inte röra något alls i elsystemet på en bil med växelströmsgenerator, på 70-talet vågade man inte pilla på en avgasrenad motor, i slutet av 80-talet blev allt som har med katalysator och lambdareglering att göra tabu, osv osv. Biltillverkarna brukar inte tjäna mycket på servicekedjan, det är snarare så att de flesta märkesverkstäder kroniskt går med förlust och det ägarna tjänar på är nybils- och tillbehörsförsäljning, verkstaden är ett nödvändigt ont för att få sälja nya bilar.Hur som helst, så har ju driftsäkerheten hos bilar förbättrats kraftigt under årens lopp, det är ganska sällsynt att saker direkt går sönder av sig själva under en bils första 10 år i trafik numera.