Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.  (läst 38568 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« skrivet: 04 februari 2011, 21:31:01 »
Jag tror det kommer gå åt helvete med 750 i Älvsbyhus. Idag sågade vi i golvet i kompisens hus, just där avluften går och konstaterade att isoleringen är blött! Ett nytt hus!

Vi väntar pÃ¥ en riktig fukt mätare.  Han börjar bli orolig...
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Danred

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2011, 21:53:52 »
Behövs fuktmätare när det är blött?
Fram med videokameran och ring sedan fuskbyggarna ;)

Jag tror inte det är pumpens fel att det blir blött. Det är snarare installatören som inte byggt rätt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #2 skrivet: 04 februari 2011, 22:09:52 »
Varför sågade ni i golvet?
Vad menar du med "avluft", går frånluften från huset via golvet och ut?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #3 skrivet: 04 februari 2011, 22:36:41 »
Varför sågade ni i golvet?
Vad menar du med "avluft", går frånluften från huset via golvet och ut?

Ja. Det gör det. Det är inte jag som äger huset. Och kan för lite om fukten. Vill kunna mäta det först. Med proffs grejor.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #4 skrivet: 04 februari 2011, 22:44:08 »
Finns det ett läckage i avluften, i golvet, kommer det att att bli fuktutfällning, med stor risk för mögel, på lite sikt.
Detta har inget alls att göra med Nibe 750, utan är helt och hållet ett fel som begåtts vid montaget.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #5 skrivet: 05 februari 2011, 17:42:33 »
Se till att det är Armaflex isolerat hela vägen från pumpen till avluftsventil, utan skarvar.

Problemet är att luft kommer åt avluftsröret.

GDS sättet är gladpack runt hela vägen på röret och mineralull isolering samt gladpack igen utanpå isolering.

Det får alltså inte komma in luft till röret. Då kondenserar det direkt.

Men nu är det ju någon annans ansvar så se till att dom åtgärdar det och då med Armaflex.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #6 skrivet: 05 februari 2011, 18:20:09 »
Har de vänt värmepumpen upp och ned?? Avluften kommer ut på ovansidan och som oftast rakt genom yttervägg..

Men säger..PLATTA.!!
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #7 skrivet: 05 februari 2011, 18:39:41 »
På 60 0ch 70 talet byggdes massor med hus på platta, det har fått som resultat att massor av hus har eller har haft problem med mögel under sina golvmattor. Det spelar inte så stor roll vilken typ av grundläggning man har om man fuskar/gör fel. Det omvända gäller naturligtvis i samma omfattning oavsett grundläggning fungerar det mycket bra BARA man gör rätt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #8 skrivet: 05 februari 2011, 20:24:36 »
Givetvis nytt hus skall ha platta, och inget annat.!! Smålandsvillans plintgrund är dyrare än platta med golvärme..!! Sjukt..

Plastmatta, nej, klinkers och ekgolv
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #9 skrivet: 05 februari 2011, 20:33:46 »
Är inte så konstigt att en gjuten platta är billigare går ruskigt fort att gjuta en platta till en villa om man använder färdiga formar som man gjuter fast slangen fäster man i isoleringen och på med några arm mattor är nog bra mycket mera jobb med plintgrund i alla fall om man ska ha golvvärme.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #10 skrivet: 05 februari 2011, 21:09:07 »
En platta till en villa kostar ca 300 000:- att sedan vissa husbyggare påstår nått annat är ren lurendrejeri. Jag vet husfirmor som påstår att gräva, och grusa upp och padda för en platta behövs 8 maskintimmar, jag kan garantera att det inte stämmer om man inte bygger på en grusås där man bara behöver dra bort ett humuslager och sedan formsätta.
Och plintgrunden kostar ca 100 000. Så stor är skillnaden vid samma förutsättningar.
Och undrar fortfarande om nån som påstår saker om grundläggning kar nån adekvat kunskap eller om det är nått som ni har hört av någon.
Jag arbetar i dag på ett företag som bla. sysslar med grundläggning av byggnader.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #11 skrivet: 05 februari 2011, 21:25:38 »
En platta till en villa kostar ca 300 000:- att sedan vissa husbyggare påstår nått annat är ren lurendrejeri. Jag vet husfirmor som påstår att gräva, och grusa upp och padda för en platta behövs 8 maskintimmar, jag kan garantera att det inte stämmer om man inte bygger på en grusås där man bara behöver dra bort ett humuslager och sedan formsätta.
Och plintgrunden kostar ca 100 000. Så stor är skillnaden vid samma förutsättningar.
Och undrar fortfarande om nån som påstår saker om grundläggning kar nån adekvat kunskap eller om det är nått som ni har hört av någon.
Jag arbetar i dag på ett företag som bla. sysslar med grundläggning av byggnader.

Plint grunden för 100000kr är det komplett med golvvärme och klart att finspackla och lägga matta efter som du jämför med en färdig  platta.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #12 skrivet: 05 februari 2011, 21:35:25 »
Jag tror det kommer gå åt helvete med 750 i Älvsbyhus. Idag sågade vi i golvet i kompisens hus, just där avluften går och konstaterade att isoleringen är blött! Ett nytt hus!

Vi väntar pÃ¥ en riktig fukt mätare.  Han börjar bli orolig...

  Ja , det gÃ¥r säkert Ã¥t h-ete om det verkligen är sÃ¥ här ?  Men i golvet ??  Kanske du menar mellanbjälklaget ??   Kanske vi fÃ¥r se nÃ¥gra foton pÃ¥ det hela ?
   Och varför sÃ¥gade ni i golvet om man fÃ¥r frÃ¥ga ?
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #13 skrivet: 05 februari 2011, 22:14:55 »
Jag jämför naturligtvis utan uppvärmningssystem, jag tror inte det är någon stor skillnad i kostnad på att lägga golvvärme i platta eller träbjälklag.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #14 skrivet: 05 februari 2011, 22:17:41 »
Kocken, har du inblick i vad motsvarande storlek på källare kostar? Undra jag, färgad som jag är.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 258
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!