Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 25 januari 2023, 06:04:06 »

Jag har sedan ett par månader bergvärmepump istället för min Nibe 310P. En IVT Geo 612 C. Även om det nu drar mindre el vill jag blockera de värsta pristopparna fortfarande. Om jag skulle vilja manipulera utetempen på denna med, kan jag använda samma motstånd till denna panna? Brukar det vara standard på utegivarn?

Jag hittade bifogad bild på en tabell i installationsmanualen sida 57. T1 är utetemp. Funkar det med paralellkoppla en 4,7K ohm fortfarande?
https://backend.omnishare.net/gfx/Files/116/SE%20-%20Dokumentarkiv/Installations-%20och%20anvandarhandledningar/Bergvarmepumpar/IVT/IVT%20GEO%20600/Installationsmanual_Geo600C.pdf
Japp, 4,7 k fungerar till den.
Skrivet av: Pont
« skrivet: 24 januari 2023, 22:23:25 »

Utegivaren kan inte klippas, då gasar den värmen i max istället eller så blir det okänd error.
Så, en resistor måste läggas till parallellt över utegivaren för att det ska funka. Det måste vara via ett potentialfritt relä.
Innegivaren behöver inte användas på något vis.

Jag var nyfiken på vilken resistor som var lämplig så jag tog reda på svaret.
Två olika räkneexempel med olika resistorer vid olika utetemperaturer. Skulle säga båda fungerar bra, men rekommenderar 4,7k:

2.2K ohm
-30 grader ger 33 grader utetemperatur
0 grader ger 36 grader utetemperatur
30 grader ger 47 grader utetemperatur

4,7K ohm
-30 grader ger 17 grader utetemperatur
0 grader ger 23 grader utetemperatur
30 grader ger 40 grader utetemperatur

Jag har sedan ett par månader bergvärmepump istället för min Nibe 310P. En IVT Geo 612 C. Även om det nu drar mindre el vill jag blockera de värsta pristopparna fortfarande. Om jag skulle vilja manipulera utetempen på denna med, kan jag använda samma motstånd till denna panna? Brukar det vara standard på utegivarn?

Jag hittade bifogad bild på en tabell i installationsmanualen sida 57. T1 är utetemp. Funkar det med paralellkoppla en 4,7K ohm fortfarande?
https://backend.omnishare.net/gfx/Files/116/SE%20-%20Dokumentarkiv/Installations-%20och%20anvandarhandledningar/Bergvarmepumpar/IVT/IVT%20GEO%20600/Installationsmanual_Geo600C.pdf


Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 26 oktober 2022, 00:53:40 »

Ok tackar för det! Då får jag se till att höja kompressorsignalen först och därefter elpatronsignalen. Och i omvänd ordning sen när jag vill slå på värmen igen? Finns det nåt annat att tänka på här vad gäller styrningen?
Också en ytterligare fråga: fortsätter cirkulationspumpen att gå? Finns det risk att det börjar gå runt kallt vatten i golvrören... eller tänker jag fel?
Precis så omvänd ordning också lär vara bäst. Vet inte hur kinkigt det är med ordningen, har bara testat växla givarna och då fungerade inte regleringen alls.

Den lär shunta på som vanligt, när värmen tar slut så står shunten fullt öppen och försöker pumpa vidare allt som går.
Cirkulationspumpen går hela tiden. Vattnet blir aldrig kallare än rumstemperatur. Men du bör mer fördel kunna sätta en extra framledningsgivare som stänger cirkulationspumpen när vattnet går under 22-23 grader, om du kör cirkulationspumpen via NC-relä.
Skrivet av: papaspir
« skrivet: 25 oktober 2022, 10:22:02 »

Kör bara! Enda nackdelen är att kompressorn inte kommer kunna gå samtidigt till värmen, ifall man vill det på mellanpris.

Styrningen godkänner inte en högre elpatronsignal än kompressorsignal i temperatur, så öka dem i rätt ordning.

Ok tackar för det! Då får jag se till att höja kompressorsignalen först och därefter elpatronsignalen. Och i omvänd ordning sen när jag vill slå på värmen igen? Finns det nåt annat att tänka på här vad gäller styrningen?
Också en ytterligare fråga: fortsätter cirkulationspumpen att gå? Finns det risk att det börjar gå runt kallt vatten i golvrören... eller tänker jag fel?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 25 oktober 2022, 07:40:17 »

Hej, jag har följt den här tråden och testat att parallellkoppla ett motstånd över utegivaren, funkar bra. Funderar nu på om man kan ta den tanken vidare och göra liknande med givarna 88 och 94, alltså temperaturgivarna för själva pannan. Den ena (88 - "elpatrondrift") är temperaturen som visas på kanal 1 i displayen och den andra (94 - "kompressordrift") är temperaturen som visas på kanal 8. Om man exempelvis skulle vilja blocka varmvattnet (man måste ju kanske inte duscha en gång till direkt efter man har duschat på morgonen, så det gör inte så mycket om det inte blir 50 grader i pannan förrän senare när det är billigt att värma - resonerar jag, utmana mig gärna), så kanske man skulle kunna gå den här vägen via temperaturgivarna och lura dem en stund att vattnet är varmare?

Gissar att du vill sänka visningen på elpatrongivaren för att inte trigga denna i onödan?
Det borde väl funka utmärket?
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 24 oktober 2022, 22:45:05 »

Kör bara! Enda nackdelen är att kompressorn inte kommer kunna gå samtidigt till värmen, ifall man vill det på mellanpris.

Styrningen godkänner inte en högre elpatronsignal än kompressorsignal i temperatur, så öka dem i rätt ordning.
Skrivet av: papaspir
« skrivet: 24 oktober 2022, 17:43:24 »

Hej, jag har följt den här tråden och testat att parallellkoppla ett motstånd över utegivaren, funkar bra. Funderar nu på om man kan ta den tanken vidare och göra liknande med givarna 88 och 94, alltså temperaturgivarna för själva pannan. Den ena (88 - "elpatrondrift") är temperaturen som visas på kanal 1 i displayen och den andra (94 - "kompressordrift") är temperaturen som visas på kanal 8. Om man exempelvis skulle vilja blocka varmvattnet (man måste ju kanske inte duscha en gång till direkt efter man har duschat på morgonen, så det gör inte så mycket om det inte blir 50 grader i pannan förrän senare när det är billigt att värma - resonerar jag, utmana mig gärna), så kanske man skulle kunna gå den här vägen via temperaturgivarna och lura dem en stund att vattnet är varmare?
Skrivet av: micklen
« skrivet: 25 september 2022, 10:12:28 »

Jag har blockerat elpartonen med två stycken Shelly 1. Jag har två för det är två olika effektlägen.

Men nu vill jag ta det vidare. Det går att trycka på extra varmtvatten-knappen för att få 60 grader.
Finns det någon ingång för detta också tro? Jag skulle vilja höjja vattnet till 60 grader när priset är som billigast.


Vet du hur länge den bereder varmvatten när man har trykt på knappen? är det 24H?

Hur har du kopplat in shelly puckarna?

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 24 september 2022, 09:32:35 »

Jag tror att Nibe 360 använder medeltemp 24h för att styra cirkpump och elpatron i meny 8.2.2 och 8.2.3.
På de senare modellerna är det medelvärdet som används och där man man även ställa in filtreringstid, på 360 är filtret låst till 24 h.
Skrivet av: Benny Grahn
« skrivet: 23 september 2022, 14:57:21 »

Sorry. Tänkte på 360P
Skrivet av: Josth
« skrivet: 23 september 2022, 13:47:12 »

Meny 8.2.2 ???
Meny 8.2.3 ???

Misstänker att du menar en annan värmepump än den rubriken handlar om.
Skrivet av: Benny Grahn
« skrivet: 23 september 2022, 13:41:51 »

Ändras Driftsläge baserat på medeltemperatur senaste 24h eller på nuvarande utetemperatur?

För man skulle då enkelt kunna styra driftläge till sommar genom fast motstånd tex med Meny 8.2.2 Stopp cirkulationspump och Meny 8.2.3 Stopp elpatron

Någon som vet?
Skrivet av: Pont
« skrivet: 21 september 2022, 21:04:20 »

Nu har jag kopplat in motståndet på 4.7kohm och kan bekräfta att det fungerar. Eller hur pannan kommer reglera vet jag inte än eftersom värmen är avstängd fortfarande. Men nu säger pannan utetempen är 11 grader och om jag aktiverar relät så säger den 30 grader.
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 02 september 2022, 10:49:49 »

Jag har blockerat elpartonen med två stycken Shelly 1. Jag har två för det är två olika effektlägen.

Men nu vill jag ta det vidare. Det går att trycka på extra varmtvatten-knappen för att få 60 grader.
Finns det någon ingång för detta också tro? Jag skulle vilja höjja vattnet till 60 grader när priset är som billigast.
Nej, men det går lösa med lödkolven.  tummenupp

Jag är osäker på om det går modda elpatrongivaren för varmvattnet. Jag testade vid ett tillfälle att skifta kompressorgivaren med varmvattengivaren. Kompressorgivaren sitter högre än elpatrongivaren i tanken.
Något i mjukvaran gjorde inte som det skulle då. Dvs den godkänner inte högre elpatronvärde än kompressorgivaren.

Vad menar du med grad-talen? Är det förskjutning av vredet för värmekurvan?
Jag skulle vilja simulera -30 grader ute för att värma inne så mycket som möjligt (vid lågt elpris).

Jag kopplade bort utegivaren och den började värma för fullt.
Kanske köra helt utan motstånd och sedan slå på utegivaren med Shelly eller liknande när jag är nöjd?
Eller är det bättre och kör med ett motstånd?

Aha, vi tänker tvärt om, därför föll inte det förslaget naturligt.

Nejnej, inget med förskjutning.

Det till vänster är verkliga utomhustemperaturer. Sen är det vad Nibe kommer mäta för temperatur på kanal 03 när motståndet är aktiverat till höger på samma rad.
Dvs med motstånd får du aktivering av högprisläge.
Ditt högprisläge ska ge ingen uppvärmning alls, inte ens kompressor.
Om du vill ha viss stödvärmning kan du välja lite högre resistans.

Så när du vill arbeta ikapp värmen på natten klipper du hela givaren, motstånd och allt.
Sätt en till puck som styr funktionen som rumsgivare så du övertempererar huset bara lagom mycket, om du vill ha det så. Så huset inte blir varmare än 23 grader under lågpris eller vad du vill sätta för värde.

Vid uppnådd rumstemperatur under lågpris så kan du blockera all elpatron och köra omanipulerad utegivare.
Då går bara kompressorn.
Vid 22,5 kan du aktivera lågprisläge igen.

Grejen med klippt givare är att det även blockerar kompressorn pga övertempererad beredare. Detta öppnar för möjlighet av behov för annat motstånd, Så du bara beställer en framledningstemperatur som kompressorn tillåts på. Kan det vara bättre för dig?

Mellanprisläge/nödvintervärme så kör du utegivaren och elpatron båda omanipulerade, eventuellt ena elsteget blockat och sätt rumgivarens börvärde på 15-16-17 någonting.

Du kan välja återhämtningshastigheten under lågpris (med "klippt" utegivare) genom att välja vilket elpatronsteg som ska vara blockerat. Du kan justera elpatronlägena genom att sätta i och ur kablarna till elpatronstegen i värmepumpen i elpanelområdet. Bruna kablar är 2kW stycket, vita är 1kW stycket.
Med mindre elpatron får du mer andel kompressor och långsammare återhämtningstid.

Usch seg i hjärnan, hoppas detta blev rätt nu.
Skrivet av: JonasBjorklund
« skrivet: 01 september 2022, 19:49:25 »

Finns ingen sådan ingång som knappen "Extra varmvatten". I så bäst att modifiera givaren till el-patronen genom att seriekoppla ett motstånd så 52° blir 60° i verkligheten. Men tänk på att kompressorn också stannar efter en stund när man tar upp pannan så högt i temperatur. El-priset måste vara riktigt lågt för att det ska löna sig.

Tack, ja det är ju nästan gratis ibland på natten och kan kosta upp mot 10kr /kwh på dagen.
Skrivet av: Josth
« skrivet: 01 september 2022, 19:47:27 »

Jag har blockerat elpartonen med två stycken Shelly 1. Jag har två för det är två olika effektlägen.

Men nu vill jag ta det vidare. Det går att trycka på extra varmtvatten-knappen för att få 60 grader.
Finns det någon ingång för detta också tro? Jag skulle vilja höjja vattnet till 60 grader när priset är som billigast.


Finns ingen sådan ingång som knappen "Extra varmvatten". I så fall bäst att modifiera givaren till el-patronen genom att seriekoppla ett motstånd så 52° blir 60° i verkligheten. Men tänk på att kompressorn också stannar efter en stund när man tar upp pannan så högt i temperatur. El-priset måste vara riktigt lågt för att det ska löna sig.

Edit: Gissar att en resistor på runt 300 ohm i serie med el-patrongivaren ökar verklig temperatur i pannan till runt 60° (men det kommer alltså fortfarande att stå 52° i displayen på kanal 01 tills man kopplar ur modifieringen.
Skrivet av: JonasBjorklund
« skrivet: 01 september 2022, 19:34:35 »

2.2K ohm
-30 grader ger 33 grader utetemperatur
0 grader ger 36 grader utetemperatur
30 grader ger 47 grader utetemperatur

4,7K ohm
-30 grader ger 17 grader utetemperatur
0 grader ger 23 grader utetemperatur
30 grader ger 40 grader utetemperatur

Vad menar du med grad-talen? Är det förskjutning av vredet för värmekurvan?
Jag skulle vilja simulera -30 grader ute för att värma inne så mycket som möjligt (vid lågt elpris).

Jag kopplade bort utegivaren och den började värma för fullt.
Kanske köra helt utan motstånd och sedan slå på utegivaren med Shelly eller liknande när jag är nöjd?
Eller är det bättre och kör med ett motstånd?
Skrivet av: JonasBjor
« skrivet: 01 september 2022, 19:19:22 »

Jag har blockerat elpartonen med två stycken Shelly 1. Jag har två för det är två olika effektlägen.

Men nu vill jag ta det vidare. Det går att trycka på extra varmtvatten-knappen för att få 60 grader.
Finns det någon ingång för detta också tro? Jag skulle vilja höjja vattnet till 60 grader när priset är som billigast.
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 28 augusti 2022, 23:03:42 »

Helt riktigt. Alla motstånd passar rent effektmässigt. Ta något 1/4W eller liknande.
Skrivet av: Pont
« skrivet: 28 augusti 2022, 18:37:21 »

Utegivaren kan inte klippas, då gasar den värmen i max istället eller så blir det okänd error.
Så, en resistor måste läggas till parallellt över utegivaren för att det ska funka. Det måste vara via ett potentialfritt relä.
Innegivaren behöver inte användas på något vis.

Jag var nyfiken på vilken resistor som var lämplig så jag tog reda på svaret.
Två olika räkneexempel med olika resistorer vid olika utetemperaturer. Skulle säga båda fungerar bra, men rekommenderar 4,7k:

2.2K ohm
-30 grader ger 33 grader utetemperatur
0 grader ger 36 grader utetemperatur
30 grader ger 47 grader utetemperatur

4,7K ohm
-30 grader ger 17 grader utetemperatur
0 grader ger 23 grader utetemperatur
30 grader ger 40 grader utetemperatur
Är det så här du menar? Se bild. Tips på lämpligt motstånd, behöver det vara av en viss typ?
Edit: menar att det brukar ju stå antal mW på motstånden så vad är lämpligt? Antar ingen större effekt går i slingan men jag har ingen aning, kan man ha för många mA med?
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 28 augusti 2022, 17:37:56 »

Utegivaren kan inte klippas, då gasar den värmen i max istället eller så blir det okänd error.
Så, en resistor måste läggas till parallellt över utegivaren för att det ska funka. Det måste vara via ett potentialfritt relä.
Innegivaren behöver inte användas på något vis.

Jag var nyfiken på vilken resistor som var lämplig så jag tog reda på svaret.
Två olika räkneexempel med olika resistorer vid olika utetemperaturer. Skulle säga båda fungerar bra, men rekommenderar 4,7k:

2.2K ohm
-30 grader ger 33 grader utetemperatur
0 grader ger 36 grader utetemperatur
30 grader ger 47 grader utetemperatur

4,7K ohm
-30 grader ger 17 grader utetemperatur
0 grader ger 23 grader utetemperatur
30 grader ger 40 grader utetemperatur
Skrivet av: Josth
« skrivet: 28 augusti 2022, 17:09:45 »

Har en gammal fil sparad. Tror det är den du tänker på. Orginal NTC är dock 3,00 kohm vid 25° C så det stämmer inte exakt med filen. Kanske går det bättre att hitta 3,00 kohm idag?
Skrivet av: Pont
« skrivet: 28 augusti 2022, 16:25:08 »

Det ska finnas någon tråd om hur man bygger en egen innegivare som jag sett för några år sedan men nu hittar jag inte den. Kanske nån där vet vilka motstånd man skulle kunna använda.
Någon som vet vilken tråd jag menar?
Skrivet av: Pont
« skrivet: 28 augusti 2022, 16:18:34 »

Om jag blockerar elpatron så får jag väl inget varmvatten med? Om kompressorn ej orkar. Jag vill bara att den ska strunta i värmen i huset precis som nu på sommaren, kompressor och eventuell elpatron går endast vid varmvattenbehov.

Men visst det verkar enklast, bara ett relä mellan 1 och 3 än att hålla på med utegivaren. Men å andra sidan borde det inte fungera lika lätt (nästan) med bara ett relä som sluter två motstånd motsvarande att innegivares ärvärde är lägre än börvärdet? Så behåller men tappvarmvattnets komfort.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 28 augusti 2022, 15:09:37 »

Kompressorn i en 310 drar ca 500 W vilket ju inte är så mycket.
Jag skulle använda ingången för rundstyrning 1-2-3 på plint 14 för att blockera elpatron när det är som dyrast el.
Skrivet av: Pont
« skrivet: 27 augusti 2022, 23:21:40 »

Jag skulle vilja manipulera utegivaren på min 310P så att jag med fjärrstyrt relä kopplar i eller ur ett motstånd så att pannan tror det är varmt ute. För att blockera när timpriset är som dyrast.

Eller är det bättre koppla in något på platsen för innegivaren som inte används idag? Så den t.ex. tror det är varmt inne?

Vilka motstånd ska man använda sig av? Någon som gjort liknande så man vet vilka prylar man ska använda sig av?

Är det så enkelt att bara sluta ett motstånd på innegivaren eller till och med att bara klippa bort utegivaren?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!