Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: OU kraftfel Nibe split??  (läst 4569 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ladydi114

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
OU kraftfel Nibe split??
« skrivet: 03 februari 2012, 08:09:55 »
Vad ska jag göra?? har 17 grader kallt i huset nu, la av i natt. Har lusläst manualen men hittar inte vad jag ska göra?  :(
MVH
Sofie

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: OU kraftfel Nibe split??
« Svar #1 skrivet: 03 februari 2012, 08:19:49 »
Kolla följande:
Säkringarna i proppskåpet till din VP (byt dem även om de ser hela ut eller mät på dem om du kan).
Automatsäkring FA2, sitter bakom fronten "runt hörnet" på höger sida strax under manöverpanelen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ladydi114

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: OU kraftfel Nibe split??
« Svar #2 skrivet: 03 februari 2012, 08:24:23 »
VP? Jag kan ju ingenting om detta. FA2? Det står i åtgärder att man ska kolla arbetsbrytaren så den inte är frånslagen, men var sitter den då? På ute delen? Inne delen? Hur ser den ut?
känner mig helt rudis på detta..
Tusen tack för svar  :)

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: OU kraftfel Nibe split??
« Svar #3 skrivet: 03 februari 2012, 08:36:00 »
OK, husets proppskåp hoppas jag du vet var det är?
Är det proppar (runda grejer med lite glasruta) eller automatsäkringar (fyrkantiga grejer med en spak på)?
Kontrollera de som är till värmepumpen (VP:n), det borde stå på en tavla bredvid propparna.

För att komma åt FA2 måste du lossa fronten på innerdelen till din värmepump (se bild 1).
FA2 sitter då strax under själva manöverpanelern runt hörnet till höger (se bild 2).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ladydi114

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: OU kraftfel Nibe split??
« Svar #4 skrivet: 03 februari 2012, 08:43:13 »
wow, ok tack, VP såklart värmepump, nyvaken... :D
Du vet inte var arbetsbrytaren är? eller det är kanske den som kallas FA2?
Ja proppar och automatsäkringar vet jag vad det är :-)
Vi har Vp:n i en länga inte i boningshuset och där är ett eget proppskåp, ska kolla dem först då.
Tusen tack Carl :)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: OU kraftfel Nibe split??
« Svar #5 skrivet: 03 februari 2012, 09:36:02 »
Arbetsbrytaren lär ju inte slå av sig själv, så om den var på i går så är den nog på i dag också...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

lindqvist

  • Gäst
lindqvist
SV: OU kraftfel Nibe split??
« Svar #6 skrivet: 03 februari 2012, 09:42:42 »
Hej.
Arbetsbrytaren är förmodligen huvudströbrytaren till pannan som sitter vid innerdelen. Prova också att stänga av och sätta på arbetsbrytaren om propparna är hela så kanske den puttrar igång. Hade driftstopp själv en gång, och det hjälpte mig den gången.
Suzuki

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!