Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 1,5 Ã¥r med HE9, 5 mÃ¥nader med FD35  (läst 12757 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jonas Jonsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
1,5 år med HE9, 5 månader med FD35
« skrivet: 04 januari 2013, 14:47:42 »
Och efter det har jag sett ljuset. Kan inte låta bli att skriva av mig här. Har alltid tidigare pratat väl om just LLVP och speciellt Panasonic.

Nu när jag har tvÃ¥ olika sittandes i samma hus blir jämförelser enkelt. Första köldknäppen i december trodde jag Panasonicen var fel pÃ¥. Ringde en lokal firma för att boka felsökning. Fick ett par tester att göra innan ett garantiärende kunde öppnas. Testerna gav sÃ¥ höga värden att Panasonic anser pumpen vara hel och dessutom fick jag höra att värdena var ovanligt bra. Väderleken hade enligt Panasonic varit boven i dramat (-15 och fuktigt). När detta hände orkade Panasonicen endast ge svag värme (35 grader inblÃ¥stemp och fläktläge 2, orkade inte blÃ¥sa mer). Under samma tid detta hände (i samma hus och sÃ¥klart samma väder  ;) ) trycker Mitsubishin in 49 gradig luft pÃ¥ näst högsta fläktläge och efter varje frostning klart högre än sÃ¥.

Nu hör det till saken att jag är elkraftsingenjör och arbetar med mätningar inom elkraft så jag kunde såklart inte låta bli att mäta och se förbrukningen. Döm om min förvåning om elförbrukningen var nästan densamma (Mitsubishi ca 10% mer)

Skriver denna trÃ¥d i hopp om att kunna rädda nÃ¥gon vilsen skäl som ännu inte insett att Panasonic borde hÃ¥lla sig till TV-apparater  :P

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: 1,5 år med HE9, 5 månader med FD35
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2013, 15:56:23 »
Panasonic borde hålla sig till TV-apparater tummenupp Är de bra då? a:gl

Utloggad ballder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 1,5 år med HE9, 5 månader med FD35
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2013, 17:30:50 »
Når min panasonic dør, så kommer det IKKE panasonic opp på veggen her igjen.

Har ett stk panasonic 9lke (kampanje fra coop obs 13000 nkr) og ett stk hyundai 12 ett eller annet (netthandelen kinapumpe 5200 nkr)

Ved både 15 og 20 minus er netthandel pumpa i stand til og fyre på med varme når det gjelder.
Den blåser lett over 45 grader på full vifte ved 15 minus, og der klarer panasonicen snaue 32 grader og justerer seg maks til 2dje hastighet.
Panasonicen har selvsagt mye mer luft fløde enn kinapumpa, og bruker ca 450-500 watt mindre ved maks last.
Panasonicen har også meget bedre coop faktor ved normal vintertemp, men jeg fryser med den uansett.

Njaææ..  Blir nok mitsu eller toshiba neste gang tror jeg.


Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: 1,5 år med HE9, 5 månader med FD35
« Svar #3 skrivet: 04 januari 2013, 18:48:19 »
Avfrostningstiderna är halva tiden pÃ¥ FD35  mot Panasonic om jag fÃ¥r gissa?

Vilken årgång av Panasonic HE9? GKE LKE

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: 1,5 år med HE9, 5 månader med FD35
« Svar #4 skrivet: 04 januari 2013, 19:14:20 »
För FD25/35 ca. 7-8 minuter. Mycket sällan över 8 min. Oftast  7 min. även vid kall väderlek.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: 1,5 år med HE9, 5 månader med FD35
« Svar #5 skrivet: 04 januari 2013, 21:24:46 »
Panasonicpumpene omtalt i tråden som ikke leverer spesielt med varme skal jeg vedde på er uisolert.
Defrost på FD25/35 vil alltid være omlag 8 minutter ut fra sin behovstyring:
Defrostfunksjonen på FD er "Behovsstyrt som i virkeligheten er en målstyrt defrost, der logikken søker å finne frem til det intervall på defrost som gir 8 minutter tid på hver defrost. Å forlenge eller forkorte tiden mellom defrost gjør den på signal om register når brytpunktet for defrost før 8 minutter er gått eller ikke. Mye is som gjør at den bruker mer enn 8 min til brytpunkt trekker av 15 minutter på tid til neste defrost. Motsatt, oppnår maskinen brytpunkt før 8 minutter, legger den til 15 minutter, den "tåler" altså mer is.
Pana-pumpene har mer faste intervall og mye is, lang defrost. Er de i tillegg "uisolert" så tar det lang tid.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad ballder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 1,5 år med HE9, 5 månader med FD35
« Svar #6 skrivet: 04 januari 2013, 22:31:23 »
BÃ¥de pana pumpen og hundu maskinene mine er etterisolert.
Ble målbart bedre på hundu pumpa, men pana forble så godt som uendret.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: 1,5 år med HE9, 5 månader med FD35
« Svar #7 skrivet: 04 januari 2013, 22:50:27 »
35 grader i utblåset och fläktläge 2 som max låter inte som den är helt ok om den nu inte är väldigt väldigt nära en avfrostning med mycket is !
Om FD35:an inte behövde/hade jobbat så hårt så kanske det var mindre påisning av utedelen i den fuktiga luften och då är det skillnad.
Om någon från Panasonic påstår att detta är "ovanligt bra" så låter det märkligt ??

Sen kanske jämförelsen mot FD35 inte är helt korrekt då HE9 snarare ska jämföras mot FD25 men med dina tempuppgifter så skulle ändå HE9 torska ordentligt och något galet är det med din HE9.

Nu vet jag inte vilken HE9 det är men HE9LKE motsvarar FD25 och HE9NKE motsvarar nya FH25 i SP testerna i effekt och effektivitet.
Tror till och med att nya HE9NKE var snäppet vassare än FH25 om jag minns rätt.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: 1,5 år med HE9, 5 månader med FD35
« Svar #8 skrivet: 04 januari 2013, 23:08:40 »
TS menade nog inte att jämföra "fel", TS. :dt:
TS är nog bara bara mer nöjd med ME rent generellt. tummenupp

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: 1,5 år med HE9, 5 månader med FD35
« Svar #9 skrivet: 04 januari 2013, 23:23:12 »
MÃ¥ste du skriva TS som i TS Comfort  ::)

Klart man är nöjdare med en kraftigare modell när det är riktigt kallt och speciellt om man jämför med en modell som inte verkar helt sjysst  ;)
Det installeras numera betydligt mera av dom lite kraftiggare modellerna nuförtiden dÃ¥ prisskillnaden inte är sÃ¥ stora och det har varit nÃ¥gra skapligt kalla vintrar som man inte riktigt räknat med  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: 1,5 år med HE9, 5 månader med FD35
« Svar #10 skrivet: 05 januari 2013, 00:12:24 »
Nej.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad ballder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: 1,5 år med HE9, 5 månader med FD35
« Svar #13 skrivet: 05 januari 2013, 01:37:04 »
Kan vara sÃ¥ enkelt att jästen menade det  tummenupp
SÃ¥g nästan ut att vara ett för kort svar som om han tryckte pÃ¥ posta för tidigt  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: 1,5 år med HE9, 5 månader med FD35
« Svar #14 skrivet: 05 januari 2013, 21:26:49 »
Panasonic gör väl inte sämre pumpar än någon annan i dagsläget?
Men det blir lätt så, har man råkat fått en dålig modell/exemplar från något märke så dissar man gärna det märket helt.

Min Panasonic tycker jag ändå gör ett hyffsat jobb för att ha några år på nacken, så länge inte tempraturen börjar gå mot -15.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 756
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!