Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Törs man?  (läst 18015 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rsoderberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Törs man?
« skrivet: 22 november 2005, 13:29:07 »
Tja när jag köpte min pump i maj 2005 sÃ¥ viste jag inte mycket, nu sitter jag med en Nordic Air 11000 som förutom att det är problem med avfrostningen verkar fungera ganska ok. Det är tydligen ett kort som är lite krasligt och det ska bytas ut nästa vecka som det ser ut, vet inte om man ska säga att man har en pump av detta fabrikat i detta forum dÃ¥ det känns som om man fÃ¥r ta en del dÃ¥. Men jag tänker ta chansen att frÃ¥ga andra om vilka erfarenheter dom har och varför man skaffade en pump, i mitt fall sÃ¥ är det enkelt dÃ¥ jag är nöjd med min förbrukning och bara avser att öka komforten.  *vinkar*

Utloggad Matsa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: norrköping
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Törs man?
« Svar #1 skrivet: 22 november 2005, 16:16:14 »
 studs
Så klart man törs !!! ;)
O inte bara det , det är ju jättebra att vi får info om erfarenheter av alla pumpar som säljs !!!
Jag tror att det finns många olika behov och anledningar att skaffa en värmepump .
Alla försöker ju inte att värma huset till 99.9 % med pumpen .
Och en kanske billigare pump med kanske lite mindre cop /effekt, är ett bra  val i vissa lägen !!!
( med det menar jag inte att din pump skulle vara billigare /sämre etc) det har jag ingen erfarenhet av !!!
Kom med mer info om hur den funkar för dig , när det blir lite kallt ett tag

Suterräng hus ca 250 bo yta + 80 garage pannrum mm =330 m2 tot yta . 40 kw vedpanna + 1000l acctankar. Nu även en Panasonic CS-E9DKE pump.
MCP,COMPTIA A+,Industrielektriker,installations elektriker,processoperatör !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Törs man?
« Svar #2 skrivet: 22 november 2005, 16:20:43 »
Nordic Air har fått utstå mycket kritik, både i media och här i forumet, jag tror att denna avdelning kan komma att ge en mer rättvisande bild av hur många som verkligen haft problem.

Ibland får jag för mig att "drevet" har gått efter Nordic Air, och att deras inverterpumpar kanske inte är så mycket sämre än många andras.

Men som sagt, när denna vinter är slut borde här finnas fler än du som berättat hur nöjda/missnöjda de är med sina Nordic Air.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rsoderberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Törs man?
« Svar #3 skrivet: 22 november 2005, 16:47:01 »
Jag lovar att jag ska rapportera hur det går med min Nordic Air 11000.
Frågade en kompis som jobbar med kompressorer innan jag köpte en L/L pump om vad han trodde, han sa att det i slutändan handlande om följande.
Ingen pump är bättre än den som säljer den, det finns dom som har haft problem med alla fabrikat och när oturen är framme så är det den hjälp som säljaren kan ge dig som är det väsentliga. Därför valde jag att köpa min pump av en gammal skolkamrat som har egen firma och som jag litar på, vid det tillfället så hade han bara Nordic Air men han har nu även Panasonic, Sanyo och Mitsubishi. Kortet som jag väntar på har tagit lite tid och vi har sagt som så här att om det inte har kommit innan 1/12-05 så ska han sätta dit en annan pump av valfritt fabrikat, nu får vi se hur det slutar för ingenting är klart förrän det är klart men jag återkommer i ärendet.

Vill passa på och tacka för ett bra forum.

Utloggad Kitoz

  • Tekniker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Panasonic XE 12EKE
SV: Törs man?
« Svar #4 skrivet: 23 november 2005, 21:17:15 »
Tja när jag köpte min pump i maj 2005 så viste jag inte mycket, nu sitter jag med en Nordic Air 11000 som förutom att det är problem med avfrostningen verkar fungera ganska ok. Det är tydligen ett kort som är lite krasligt och det ska bytas ut nästa vecka som det ser ut, vet inte om man ska säga att man har en pump av detta fabrikat i detta forum då det känns som om man får ta en del då. Men jag tänker ta chansen att fråga andra om vilka erfarenheter dom har och varför man skaffade en pump, i mitt fall så är det enkelt då jag är nöjd med min förbrukning och bara avser att öka komforten.  *vinkar*

Sitter det trågvärmare monterat på Nordic airpumpen?
Har du provat att flytta ner givaren?
Kitoz

Utloggad gästen

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Törs man?
« Svar #5 skrivet: 25 november 2005, 16:18:34 »
Jag monterade en 11000 idag åt en familj som hade köpt den och inte fått den installerad. Jag sade inget till kunden men....visst är det en mycket dålig konstruktion, helt klart. Den har ingen trågvärme men den har en s.k efterslingevärmare eftersom det är en 407 maskin så måste bottenslingan på evaporator/kondensor på utedelen värmas för att förhindra isbildning.
Bäddat för problem!
LJ

Utloggad Pena1

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Orust
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Törs man?
« Svar #6 skrivet: 25 november 2005, 20:14:56 »
Jag har NA-4000 enda felet har jag märkt termostaten klickar i bland men varmt och gåt har jag har haft det över 1 år
jag är ret så nöid kanske har jag haft tur?

Na 11000

  • Gäst
Na 11000
SV: Törs man?
« Svar #7 skrivet: 28 november 2005, 22:28:41 »
Hej på er.

Jag har en Na 11000.  Den är inte min enda värmekälla då jag även kör med mekaniskfrånluft.
Pumpen fungerar bra när det är + grader, Men vid typ - 1 frostar den av dåligt.  Vid -3 bildas det så mycket is på utedelen att propellen tar i med ett smattrande ljud " grannarna tittar snett på mig"

Jag skäms oxå att jag har en Na pump. Men jag skall försöka häva köpet då jag känner mig vilseledd och lurad.

Har en kompis som har en NA 11000 oxå hans pump frostar åtminstone av men den stänger av sig och klickar.

Butiken där jag köpte min pump har lovat att ta tillbaka den och jag skall få pengarna tillbaka,

Har en känsla av att det kan bli lite strul  :-\

Jag återkommer med en lägesrapport senare

Hls Na 11000

Utloggad rsoderberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Törs man?
« Svar #8 skrivet: 02 december 2005, 08:55:30 »
Hej igen.
Ja nu kommer det en ny rapport från mig, pumpkillen har varit här och precis som Kitoz säger flyttat givaren lite och nu avfrostar den precis som den ska. Anledningen till att jag inte gjorde det själv är följande, det är garanti på den och så länge som det är det så kommer jag inte att pilla på den så någon kan säga att garantin inte längre gäller. Sedan så höll den inte längre värmen och det är då jag misstänker att det är kortet som är krasligt, det som även händer då är att den övervarvar och bränner gasen. Till veckan så kommer kortet att bytas ut och pumpen tömmas på gas för att sedan fyllas med ny gas, fungerar den inte då som det ska så kommer pumpen att bytas ut mot valfri pump. Han som monterade den och sköter service på den och även alla andra märken säger följande, den är egentligen inte något större fel på Nordic Air när dom går som dom ska utan det är Strateg som är det stora problemet och som gör att han avråder från detta märke. Jag återkommer med rapport om pumpen kommer att gå som den ska, eller om jag ska byta ut den mot en Sanyo för byter jag så blir det en Sanyo.


Utloggad rsoderberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Törs man?
« Svar #9 skrivet: 14 december 2005, 10:46:20 »
Hej Igen.

Nu har pumpkillen varit här igen och han har dömt ut pumpen, ringde idag 14/12-05 till köksjohan i TimrÃ¥ där jag har köpt pumpen. Den kommer att bytas ut mot valfri pump pÃ¥ torsdag eller fredag, jag har valt en Sanyo sap-krv123ehn istället och hoppas pÃ¥ mer tur med den. SÃ¥ det verkar som jag har haft rätt i mitt resonemang, det viktiga är inte vilket märke man köper utan att man kan fÃ¥ hjälp när det blir problem. Kan bara rekommendera köksjohan med sin installatör, snacka om service  :)

Ha en bra dag, mvh Rille.

Utloggad Stina

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Törs man?
« Svar #10 skrivet: 14 december 2005, 20:46:08 »
Törs man?nä!
Två kåkar,gammal stor med bergvärme,nyare med pellets och L/L.

Utloggad Matsa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: norrköping
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Törs man?
« Svar #11 skrivet: 15 december 2005, 18:00:04 »
 ;)
JodÃ¥ , man törs  knUp
Suterräng hus ca 250 bo yta + 80 garage pannrum mm =330 m2 tot yta . 40 kw vedpanna + 1000l acctankar. Nu även en Panasonic CS-E9DKE pump.
MCP,COMPTIA A+,Industrielektriker,installations elektriker,processoperatör !

Utloggad johnny00

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump? Vad är det?
SV: Törs man?
« Svar #12 skrivet: 15 december 2005, 22:54:53 »
Visst törs man,här visar det sig att det är viktigare var man köper pumpen än märket på den.

John
Toshiba RAS-10, 140 m2, Borås

Utloggad gästen

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Törs man?
« Svar #13 skrivet: 20 december 2005, 19:29:35 »
Grattis Soderberg, du har valt rätt
LJ

Utloggad rsoderberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Törs man?
« Svar #14 skrivet: 21 december 2005, 14:07:16 »
Hej igen.

På torsdagen så vart min Nordic Air nedmonterad och dom skruvade dit en Sanyo istället precis som utlovat, är som sagt mycket nöjd med den hjälp som jag har erhållit.
Den nya pumpen går mycket fint även om jag kan erkänna att den gamla pumpen gick tystare, den nya pumpen ger mycket och härlig värme så hädanefter får jag väl snacka i Sanyo forumet istället.

Ha en god jul, mvh Rille.
 ;D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!