Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: pepsi
« skrivet: 02 oktober 2011, 19:42:13 »

ok nu kan denna låsas om ni vill.
fick tag på en tysk kille som bor i trollhättan .
gick som en dans !
funkar fint som snus å betalningen blev 2200kr vitt å då ingick isolering täckkanal lager till inner delen å gas.
ca 2tim jobb
tack å hej leverpastej *vinkar*
Skrivet av: doggydoggen
« skrivet: 12 september 2011, 21:26:43 »

Alltid lika roligt att läsa dina synnerligen informativa inlägg.. Thumbsup
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 12 september 2011, 19:57:10 »

'du:a' går aldeles utmärkt ;-)

Även en halvtaskig 1 stegs vakumpump med säg 0.5 mBar sluttryck ger förmodligen bättre torrhet i systemet vid +25 grader än att man försöker torka systemet vid nära nollgrader även med högkvalificerad 2-stegs vakumpump som pumpar en bit under 0.05 mBar

 
Skall man ha 1% Rh vid 25 grader C så räcker det med att pumpa ned till 0.23 mBar medans skall man ha 1% Rh vid 0 grader C så måste man pumpa ända ned till 0.04 mBar - och fukten vi pratar om här avser inte det som finns i rörutrymmet utan det som sitter i rörväggarnas porer och porernas fyllning med fukt är strängt kopplad till rådande Rh vid rådande temperatur

dvs. är det 100 % Rh så är väggarnas porer fyllda med vatten oavsett om det är +75, +25, 0, eller -25 grader C. dock är rörligheten mycket, mycket bättre på fukten vid +25 grader och högre medans pumptider är flera tiopotenser längre för samma mängd sugen fukt vid flera minusgrader trots att man kanske kör 10 -100 ggr bättre vakum.   

Så, ja - förmodligen gör man bättre torkjobb med halvtaskig vakumpump vid +25 grader än en bra vakumpump vid 0 grader, dock en överdimmensionerad torkfilter är klart rekommendabel, speciellt om det är en befintlig anläggning och har byt till en ny (beg) kompressor - att byta oljan i kompressorn är också rekommendabelt i detta fall för att den vägen få ut en del av fukten som gömmer sig i oljan om den stått lagrad med öppna rörändar .

---

Det är också skillnad om du suger en ny maskin eller om du suger en maskin där du bara bytt kompressorn.

Att suga ur fukten ur kompressorns lindningar (om den stått med sina öppningar fria mot luften under lagring) och fukten ur oljan gör man inte i en handvändning och där krävs det troligen  en överdimensionerad torkfilter för jobbet då sådant inte går att torka på rimlig tid med vakumpump - kompressorns lindning kanske man kan torka till en del om man värme upp hela kompressorn till 80-90 grader och samtidig vakumsugning under lång tid medans oljan går inte att torka alls med vakum utan kräver att den finfördelas i tex köldmedie och fukta upp den lite och köldmediet i sin tur torkas mot torkfiltret - en process som kanske tar månader driftkörning innan man kommit till 10 ppm fuktinnehåll i oljan.     

Skrivet av: doggydoggen
« skrivet: 12 september 2011, 00:30:09 »

Du xxargs, om det går bra att du:a dig..=)
Är ju helt klart en som vet vad han pratar om..
Vad säger du om en 1-stegs vaccumpump, gör den ett fullgott jobb om man räknar in att man gör vaccumsugningen vid minst +15-20g Vs en 2 stegspump vid -5 grader(för att komplicera till det lite)

Man kan undra hur vanskligt det är igentligen..
jag vaccumpumpade en maskin med en 1-stegspump 1997 och den gick felfritt tills förra året när den gav upp på grund av gasbrist. den tuggade på i 15 år
Att det är viktigt med vaccumsugning det vet väll alla?, man pratar om syror som bildas och äter på kompressorlindingar, man pratar om frysta ventiler,etc etc..men hur misshandlade har dessa maskiner varit som har haft dessa problem?
man vet att torkfiltren kan hantera C:a 2.5g som för övrigt är relativt mycke och borde öka spelrummet av misstag.?
Kan det innebära att en ny pump med nytt filter klarar en dålig vaccumpumpning på grund av detta spelrum.

Dogge


Skrivet av: xxargs
« skrivet: 06 september 2011, 22:07:04 »

Bromsluftaren är inte på långa vägar tillräckligt då det inte handlar om att få bort 9/10-delar av luften som man kanske kan få till med en enkel kolvpump utan i området 999/1000-del av luft skall bort eller 1/1000-del luft kvar efter pumpning och det går inte att lösa med någon form av kolvpump med ventiler (nästan, det finns faktiskt mebran-pumpar som når ned i området 1 mBar numera - kostar dock flis). Det finns en orsak till att nästan alla vakumpumpar som suger under 1 mBar är av oljesmorda och oljetätade lamellpumpar och i sällsynta fall av rotarytyp i en speciell utförande - just för att dessa är ventillösa i sin arbetssätt.

en kylskåpskompressor kan suga ned till mellan 80 och 50 mBar absoluttryck - men det är alldeles för högt ändå om man tänker pumpa vattenånga för torkning då ångtrycket över is vid -10 grader (dvs fortfarande 100% Rh i fuktighet) är ungefär 2.6 mBar 

Skrivet av: pepsi
« skrivet: 06 september 2011, 19:40:03 »

tackar jo misstänkte att bromsluftarn inte räcker till. ute delen är stående med vakuum från nedmonteringen.
verkar rätt slött på att få napp att nån kommer å gör det inte ett enda napp.
firman här i lysekil e bara intr av att installera nytt tydligen.
det där med värmen va ju bra tips återigen tack.
några av svaren gör att man kan börja närma sej att försöka själv.
Skrivet av: Oskar P.
« skrivet: 25 augusti 2011, 23:30:28 »

Att fylla på en pump är inte särskilt avancerat enligt min åsikt, men man bör nog läsa på och skaffa sig nödvändig information så man slipper göra misstag som sedan dräper ut sin pump i förtid.
det är väll som med allting annat,en del är händiga och löser det mesta, vissa drar toppen på traktorn med shiftnyckel eller försöker få en m8 mutter på en unc bult, dvs allting är relativt

Din bromsluftare gör troligtvis dålig nytta och du kommer få en för dålig vaccumsugning
som sedan troligtvis minskar livslängden på dina bil Ac installationer och framtida värmepumpar.

Köp en vaccumpump som är avsedd för att vaccumpumpa.. en 1-stegs pump ala 1495:- duger om du bara ska vaccumpumpa rören, men skall du vaccumpumpa hela maskinen så bör du nog ha en 2-stegspump
sen eftersom du gör det åt dig själv och inte har nå´n tidspress,låt den stå och gå i ett par timmar
spelar ju ingen roll, sen om du har möjlighet att göra installationen en varm sommardag så blir din vaccumsugning troligtvis bra med en 1-stegspump, men närmar sig ute tempen mot noll gradigt så ökar risken att du inte får ett tillräckligt bra vaccum, så varma rör/utedel är en av nycklarna.

R410a hittar du i tyskland, exempelvis på Ebay
du behöver en digital våg från tradera..=)
samt ett manometer ställ avsett för R410a

Du måste exempelvis tänka på att spola ur slangarna,
smörja flärkopplingarna innan åtdragning för att inte få skär/friktions skador på tätytorna, etc etc
lite googling på nätet och nå´n lämplig youtube film så har du den nödvändiga informationen.
allt detta beroende på om du har m8 muttrar på alla dina unc bultar eller inte.

Dogge
bra sammanfattning där! jag började också som nyfiken amatör med intresse, och det är ju det som ska till om man ska lyckas!
Skrivet av: doggydoggen
« skrivet: 25 augusti 2011, 21:21:46 »

Att fylla på en pump är inte särskilt avancerat enligt min åsikt, men man bör nog läsa på och skaffa sig nödvändig information så man slipper göra misstag som sedan dräper ut sin pump i förtid.
det är väll som med allting annat,en del är händiga och löser det mesta, vissa drar toppen på traktorn med shiftnyckel eller försöker få en m8 mutter på en unc bult, dvs allting är relativt

Din bromsluftare gör troligtvis dålig nytta och du kommer få en för dålig vaccumsugning
som sedan troligtvis minskar livslängden på dina bil Ac installationer och framtida värmepumpar.

Köp en vaccumpump som är avsedd för att vaccumpumpa.. en 1-stegs pump ala 1495:- duger om du bara ska vaccumpumpa rören, men skall du vaccumpumpa hela maskinen så bör du nog ha en 2-stegspump
sen eftersom du gör det åt dig själv och inte har nå´n tidspress,låt den stå och gå i ett par timmar
spelar ju ingen roll, sen om du har möjlighet att göra installationen en varm sommardag så blir din vaccumsugning troligtvis bra med en 1-stegspump, men närmar sig ute tempen mot noll gradigt så ökar risken att du inte får ett tillräckligt bra vaccum, så varma rör/utedel är en av nycklarna.

R410a hittar du i tyskland, exempelvis på Ebay
du behöver en digital våg från tradera..=)
samt ett manometer ställ avsett för R410a

Du måste exempelvis tänka på att spola ur slangarna,
smörja flärkopplingarna innan åtdragning för att inte få skär/friktions skador på tätytorna, etc etc
lite googling på nätet och nå´n lämplig youtube film så har du den nödvändiga informationen.
allt detta beroende på om du har m8 muttrar på alla dina unc bultar eller inte.

Dogge
Skrivet av: Oskar P.
« skrivet: 06 augusti 2011, 00:15:33 »



Om du ändå skall fuska, gör det ordentligt, köp rejäla grejer.

 Thumbsup
håller helt med dig här! jag har absolut inget emot at folk utan cert håller på med köldmedium, olagligt eller ej spelar inte mig nån roll, jag höll på en hel del med kyla innan jag skaffade Cert, även åt folk mot betalning. kör också ofta i "för mig passande hastighet" med bilen, men en sak stör jag mig på NÅT SÅ INÅT HELVETE, det är amatörer som tror att dom har stenkoll och vägrar ta åt sig kritik och istället gapar om "kartellbildning, revirpinkande och allt möjligt utan att inse att reglerna kom till just för att vissa personer ska hålla sig undan sånt dom inte begriper, eller vill begripa.
det är samma med elinstallationer, jag hänger på ett elforum och det finns många "tömtar" som tror dom är minst lika bra som en elektriker med allmän behörighet, men dom kan inte ens förstå vad fasförskjutningen har för inverkan på strömstyrkan i nolledaren.
jag håller på en del med el också, och gör det fackmannamässigt så det inte ser hempulat ut, jag har skaffat facklitteratur och läst INNAN jag drog om elen hemma, just för att få det perfekt, för jag inser att ju mer man kan desto bättre förstår man hur fel man hade innan man kunde!
jag riktar inte detta enbart till TS, utan amatörer i största allmänhet, på alla områden!

Och vad jag vet så är det cert som gäller vid elinstallationer även ombyggnad av befintlig el i hemmet.

Så snacka om hyckleri. :o

skrev jag att jag var en paragrafryttare då? jag har inga problem med att folk pillar med pumpar utan cert, och ja sätter definitivt inte dit någon, det enda jag vill framhäva är att man ska veta vad man håller på med innan man ger sig på det!
Skrivet av: pepsi
« skrivet: 04 augusti 2011, 17:57:05 »

visst du kan få bli min första kund ::)
ser ju ut till å tåla saltat Thumbsup
å blir det inte bra e du nog redig nog å konvertera till kola drift.
förresten kan slänga med en extra bonus jag kan serva underredet på ev kärring *vinkar*
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 03 augusti 2011, 17:54:12 »

inges som hör av sej verkar nu närmare ebay än nånsin passar på att köpa en vakumsug oxå sen öppnar ja svart butik hehe.

Blir kanon det du har ju alla kunskaper man kan behöva  ;)
Skrivet av: pepsi
« skrivet: 03 augusti 2011, 17:42:21 »

inges som hör av sej verkar nu närmare ebay än nånsin passar på att köpa en vakumsug oxå sen öppnar ja svart butik hehe.
Skrivet av: pepsi
« skrivet: 01 augusti 2011, 14:03:20 »

ok rickard en förfrågan på en offert är nu fixad.
så vi får se
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 29 juli 2011, 15:52:36 »

CO-värmepumpar är helt klart egen art av kylmaskiner

var jag förstått så har dessa används väldigt mycket till just vattenvärmare/vattenkokare  i asien (där strömmen kostar ännu mera än här)

Här använder man sig av att koldioxid har en kritisk punkt vid 30.9 grader C vilket gör att den kyler sig ganska mycket (dock inte i samma utsträckning som kokande vätska) när gasen expanderar ut ifrån ett munstycke till skillnad från luft och de flesta andra gaser där kylverkan kanske bara är några grader vid expansion 

Det här hoppades man mycket på skulle ersätta R134a i bil-AC men teoretiska COP-värdet är hur man än trixade och fixade betydligt lägre än alternativen med två-fas väloptimerad kylprocess även om man lyckades få till maskiner som kom i samma nivå som dagens äldre AC med redan från början lågoptimerad kylprocess. Med kolsyra så låg man på taket prestandamässigt redan från början men med två-fas kylprocess så finns det mycket förbättringspotential kvar att göra i en Bil-AC

Problemet är också att det kräver annan byggsätt för att hantera > 100 Bar efter kompressorn med gasskylare mm. och trycktålighet över 250 Bar med rejäla rör och förmodligen väldigt dyr initial kostnad för bilindustrin.

Den som själv vill prova lite så finns det olika kylkretsar med CO2 även i coolpack och där ser man att det är svårt att få till någon vettig COP när kondens/gaskylartemperaturen är över 31 grader...

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 29 juli 2011, 14:49:42 »

Det går absolut inte konvertera R410A till CO2.
Skrivet av: pepsi
« skrivet: 29 juli 2011, 14:46:47 »

ok Rickard ska kika på de tackar. Thumbsup
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 29 juli 2011, 10:22:58 »

Visst, jag menar inte att det går göra med vilken pump som helst, bara att det går göra, och att det ger en hög vbf och en relativt jämn uteffekt ned till låga utetemperaturer i luft/vattenvärmepumpar.
Hur skulle de fungera i bergvärmepumpar?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 29 juli 2011, 10:01:06 »

Sanyo använder CO2 i två av sina luft/vatten-värmepumpar.

Där är är det en kompressor och annat som skiljer från mer konventionella system. Inget man bara konverterar en vanlig värmepump till. DeltaT för värmebäraren skall också vara betydligt högre än för vanliga köldmedier för att det skall bli bra COP i och med att man erhåller värmen över ett större temperaturintervall. 
Skrivet av: cheetah1
« skrivet: 29 juli 2011, 09:45:28 »

att elda något som nyss växt är ett nollsummespel där koldioxidhalten före innan det växt och efter när man eldat växten är samma - så i det avseende har 'miljöfacisterna' rätt

det som tas ur marken i form av gas, olja och kol kom till största delen från något som en gång i tiden var växter i olika former (dock vulkaner sprutar ut en hel del koldioxid som förmodligen aldrig har varit på jordytan tidigare) och för att inte koldioxidhalten skall höjas i atmosfären så måste det finnas något som absorberar det i samma takt och lägga den absorberade koldioxiden på lager i någon form av kemisk förening (brukar vara trä och växtdelar i början) som inte används av någon brukare senare. och sådan stor koldioxidlagrare har vi inte även om havet gör en del genom att omvandla löst kalcium till kalksten sakta men säkert.

problemet är att vi släpper ut så mycket på kort tid att naturen hinner inte med och hålla efter och resultat gör att koldioxidhalten höjs.

dessutom är det rovdrift på skog i framförallt rengskogar, misshandlar åkrar så att de är ej odligsbara och eroderar till öken,  dikar ut mosar och sumpmark vilket gör att omsättningen och nedbrytningen av torv mm. organiskt ökar väldigt vilket gör att allt taget tillsammans utsöndrar väldigt mycket koldioxid utöver vad som bränns upp som fossil bränsle.

sedan har vi ett antal kolbränder under jord över världen som ofta började för att någon inte ville betala $50 eller grannen hjälpa till med en tankbil med vatten för att släcka den lite större än tänkta brasan och ett halvår senare måste utrymma hela byar då underjordsbranden blivit osläckbar och snarare brinner på bättre när man försöker släcka med vatten (bildar vattengas - dvs. blandning av väte och CO)  - här kan verkligen kalla det för suboptimering som slår tillbaka väldigt hårt...

så tyvärr, 'miljöfacisterna' har dessvärre ganska mycket rätt i många saker...

    


Det är inte det jag säger emot. Det jag säger emot är att man påstår att en ökning av koldioxid i atmosfären skulle märkbart öka temperaturen, särskilt med tanke på att det är frågan om en skillnad mellan 1960 till 2008 på de diagram jag har sett, på 70 PPM (miljondelar!), från ungefär 315 PPM till 385 PPM.

Däremot ser jag det som helt självklart att det blir varmt när man eldar.

Ursäkta att jag kidnappar tråden. Vi kanske skulle be Rickard slå isär det här till en egen tråd, för jag tycker det är ganska intressant?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 29 juli 2011, 08:55:28 »

www.energioffert.se kan du visst specificera att det bara är installation du vill ha gjort.
Titta igen.
Skrivet av: pepsi
« skrivet: 29 juli 2011, 08:38:57 »

okej lite offtopic kanske för inte har jag undrat över miljön.
det vet jag bara om man kör på med lite mer fossilolja å gas så behöver jag inte starta upp elementen snart å hela värmepumps
flugan hammnar på tippen. Å en kylmontör ska göra just de fixa ac å kylsåp istället.
ge varje kines en bil så är vi där om två år å slipper frysa på vintern, nu e det utrett.
till de återstånde frågorna . finns det nån kylfirma här som ni kan rekommedera ?
såg att man kunde begära offerter i början på forumet men kom inte så långt där efter som det verkar inte inbegripa ett litet jobb.
fråga 2 var går det att skaffa r410a förutom ebay finns det att köpa i sverige?
 vill ju hellre gynna nån här å helst då med fyllning av expert men i värsta fall så.
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 28 juli 2011, 15:58:42 »

att elda något som nyss växt är ett nollsummespel där koldioxidhalten före innan det växt och efter när man eldat växten är samma - så i det avseende har 'miljöfacisterna' rätt

det som tas ur marken i form av gas, olja och kol kom till största delen från något som en gång i tiden var växter i olika former (dock vulkaner sprutar ut en hel del koldioxid som förmodligen aldrig har varit på jordytan tidigare) och för att inte koldioxidhalten skall höjas i atmosfären så måste det finnas något som absorberar det i samma takt och lägga den absorberade koldioxiden på lager i någon form av kemisk förening (brukar vara trä och växtdelar i början) som inte används av någon brukare senare. och sådan stor koldioxidlagrare har vi inte även om havet gör en del genom att omvandla löst kalcium till kalksten sakta men säkert.

problemet är att vi släpper ut så mycket på kort tid att naturen hinner inte med och hålla efter och resultat gör att koldioxidhalten höjs.

dessutom är det rovdrift på skog i framförallt rengskogar, misshandlar åkrar så att de är ej odligsbara och eroderar till öken,  dikar ut mosar och sumpmark vilket gör att omsättningen och nedbrytningen av torv mm. organiskt ökar väldigt vilket gör att allt taget tillsammans utsöndrar väldigt mycket koldioxid utöver vad som bränns upp som fossil bränsle.

sedan har vi ett antal kolbränder under jord över världen som ofta började för att någon inte ville betala $50 eller grannen hjälpa till med en tankbil med vatten för att släcka den lite större än tänkta brasan och ett halvår senare måste utrymma hela byar då underjordsbranden blivit osläckbar och snarare brinner på bättre när man försöker släcka med vatten (bildar vattengas - dvs. blandning av väte och CO)  - här kan verkligen kalla det för suboptimering som slår tillbaka väldigt hårt...

så tyvärr, 'miljöfacisterna' har dessvärre ganska mycket rätt i många saker...

     

Skrivet av: cheetah1
« skrivet: 28 juli 2011, 10:01:11 »

Sen beror det ju på vad koldioxiden kommer ifrån, tror klimatfacisterna. Dom menar att om man eldar olja så bildas det fossil koldioxid som är en växthusgas, eldar man däremot träd som nyss levt eller nåt annat, typ vetemjöl (etanol) så är det förnybart och då gör det tydligen inget.

(Jag tror inte på det där för fem öre, däremot tycker jag det låter helt naturligt att det blir varmare om man eldar upp några miljoner liter olja varje dag. Ingen som har tänkt på att eld är ganska varmt?)
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 28 juli 2011, 09:57:42 »

Sanyo använder CO2 i två av sina luft/vatten-värmepumpar.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 28 juli 2011, 09:01:03 »

Koldioxid hade naturligvis varit bäst, med GWP på bara 1.0
R410A har GWP 1900...

Anledningen att de inte använder koldioxid är att det inte går patentera.

Ångtrycket vid 20 grader för R410 är 14 bar medan det för CO2 är 57 bar och att kritiska temperaturerna är 73 resp. 31 grader vilket gör att det blir en helt annan typ av konstruktion på värmepumpen om man vill använda CO2.

R401 patenterades 1991 så patentet har gått ut.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 28 juli 2011, 07:53:02 »

Koldioxid hade naturligvis varit bäst, med GWP på bara 1.0
R410A har GWP 1900...

Anledningen att de inte använder koldioxid är att det inte går patentera.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 28 juli 2011, 07:41:19 »

Kolsyran är ju koldioxid. Inte bra för växthuseffekten att släppa ut det i naturen...  *vinkar*
Skrivet av: pepsi
« skrivet: 27 juli 2011, 22:18:04 »

hehe socker dricka ja det kan ju inte va miljöfarligt ^-^ bara lite kolsyra med dubbla syre Thumbsup
Skrivet av: direktorn
« skrivet: 27 juli 2011, 21:12:45 »

haha ett riktigt roligt forum de här ju ;D
släng inte sten i ett glashus.

Eller som en känd viking vid namn Hagbard Handfaste sa:
kasta inte glas i stenhus *vinkar*
Skrivet av: Emans
« skrivet: 27 juli 2011, 20:23:01 »

haha ett riktigt roligt forum de här ju ;D
släng inte sten i ett glashus.

Jag tycker du ska fylla utedelen med sockerdricka och sedan skaka om den våldsamt för att sedan långsamt släppa ut övertrycket och sedan tar du det sista med bromsavluftaren. En kompis till mig ökade cop värdet till 8,6 från 4 på detta viset. ;)
Skrivet av: pepsi
« skrivet: 27 juli 2011, 19:50:02 »

haha ett riktigt roligt forum de här ju ;D
släng inte sten i ett glashus.
Skrivet av: direktorn
« skrivet: 27 juli 2011, 15:57:25 »



Om du ändå skall fuska, gör det ordentligt, köp rejäla grejer.

 Thumbsup
håller helt med dig här! jag har absolut inget emot at folk utan cert håller på med köldmedium, olagligt eller ej spelar inte mig nån roll, jag höll på en hel del med kyla innan jag skaffade Cert, även åt folk mot betalning. kör också ofta i "för mig passande hastighet" med bilen, men en sak stör jag mig på NÅT SÅ INÅT HELVETE, det är amatörer som tror att dom har stenkoll och vägrar ta åt sig kritik och istället gapar om "kartellbildning, revirpinkande och allt möjligt utan att inse att reglerna kom till just för att vissa personer ska hålla sig undan sånt dom inte begriper, eller vill begripa.
det är samma med elinstallationer, jag hänger på ett elforum och det finns många "tömtar" som tror dom är minst lika bra som en elektriker med allmän behörighet, men dom kan inte ens förstå vad fasförskjutningen har för inverkan på strömstyrkan i nolledaren.
jag håller på en del med el också, och gör det fackmannamässigt så det inte ser hempulat ut, jag har skaffat facklitteratur och läst INNAN jag drog om elen hemma, just för att få det perfekt, för jag inser att ju mer man kan desto bättre förstår man hur fel man hade innan man kunde!
jag riktar inte detta enbart till TS, utan amatörer i största allmänhet, på alla områden!

Och vad jag vet så är det cert som gäller vid elinstallationer även ombyggnad av befintlig el i hemmet.

Så snacka om hyckleri. :o
Skrivet av: pepsi
« skrivet: 27 juli 2011, 13:29:38 »

de va ena helvetes professor kalkyl svar :D
jo jag vet att fylla själv e aja baja men de är väl upp till mej eller?
skicka polisen på mej visst va ja bryr mej knUp
men jag kan ju utläsa en del vettigt mellan radererna dels så lufta med bromsluftare får inte vattnet att koka så vattnet blir ånga så man får ut det, tack för det svaret.vilket gör mej antagligen mer sugen på att antingen köpa en bättre vakumpump el få tag på den vettige kylgubben.
konvertera till propan alt propylen är inte att tänka på i mitt fall dels så kan jag slå på mina oljefyllda element istället när hela värmepums historian inte ger bättre så svar på det är nej jag ska ha r410a om jag ska fylla den. (finns på ebay )men finns det att köpa i sverige ?
min andra fråga är ingen som vet nån vettig kylgubbe häromkring?
ang att sätta dit mej så kan jag villigt erkänna att jag har fyllt min sons bil efter fått bytt kondensorn men ett kanon resultat fast jag använt bromsluftarn.samt kärringens  pegutt 406 (efter en krock)som oxå funkar kanon men så har jag min egen calibra som jag inte luskat ut vilken gas man kan ersätta den gamla freon gasen med . den har jag renoverat å hetsat upp motorn i och självfallet demonterat ac på men funderar på att sätta tillbaks den om jag hittar ersättnings gas r134a funkar ju inte.
ha d
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 27 juli 2011, 03:34:55 »

Propan eller propylen är väl lättare att konvertera till, men man får väl bara ha max 500 gram propan i en anläggning av den typen p.g.a. explosionsrisken?

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=42589.0;topicseen

det finns EU-standard/internationell standard med nummer och allt som reglerar detta:

Man får ha upp till 1.5 kg per aggregat/kylslinga (max 1 kg i lokaler under markyta) i tex värmepump, dock med villkoret att lokalens volym där innerdelen är gör att laddningens storlek inte blir mer än 8 gram gasol per m^3 rumsvolym. Det är inget som hindrar att man har flera aggregat då man bara räkna med att _en_ aggregat läcker i taget

med 450 gram propan/propylen (motsvarar ca 1 kg R410A i en maskin, vilket brukar vara standardladdningen i en LLVP) så är man ganska safe i ett vardagsrum med 60 m^3 och har man avhängda dörrar till kök och andra rum så kan även dessa volymen räknas med i totalvolymen. I praktiken skulle man förmodligen tåla dubbla mängden eller halva rumsstorleken utan att faran ur praktiskt synvinkel är högre då man kör med både hängslen, svångrem och fallskärm pga. freonindustrins mångåriga FUD mot HC i kylmaskiner i framförallt USA - men nu är reglerna som det är.


Skall man bygga om en maskin  från CFC/HFC gas till med HC laddning så är det R22/R407C maskinerna som man har störst chans att lyckas bra med - R410-maskinerna är svåra att hitta alternativa ersättningsgas för då R410A ligger ca 30% högre tryck än närmaste användbara HC-Gas (propylen) och det är för stor steg tryckmässigt att gå till nästa HC-gas som etan-gas och dessutom att dess kritiska temperatur är för låg (32 grader C) så det kommer inte att fungera även om man kunde hantera trycket.   

Om man få allt övrigt att fungera med expansionsventiler eller kapillärrör så skulle en R410A maskin med propan ge ca 59%  värmekapacitet och med propylen ca 71% av kapaciteten som man får med R410A.

dvs. en 10 kW R410A maskin i en viss situation skulle ger 5.9 kW om den var fylld med propan och 7.1 kW om den var fylld med propylen - kompressorns slagvolym är helt enkelt lite för liten.

Om man ändå insisterar att försöka fylla R410A maskinen som HC så är det med propylen och endast för användning som split-AC (dvs skapa kyla) och kanske omtrimmad styrning så att kompressorn snurrar fortare (vid invertermaskin) vid en given temperatur (lura givarna med serie eller parallellkopplad motstånd så att den tror att det är -10 C när det är +15 grader) och möjligen når samma kapacitet som med R410A - ja så länge det är varmt vill säga. om a  kör som VP så kommer prestandan vara ynklig vid kyla även om COP kan vara lite högre. R410A har sämst teoretisk COP av alla dagens tillåtna kylmedie medans HC i rätt utformad maskin har bättre teoretisk COP än dom flesta alternativen med HCF-gas (dvs R134a, R410A, R407C, R404a etc.)





Skrivet av: Oskar P.
« skrivet: 26 juli 2011, 23:14:39 »



Om du ändå skall fuska, gör det ordentligt, köp rejäla grejer.

 Thumbsup
håller helt med dig här! jag har absolut inget emot at folk utan cert håller på med köldmedium, olagligt eller ej spelar inte mig nån roll, jag höll på en hel del med kyla innan jag skaffade Cert, även åt folk mot betalning. kör också ofta i "för mig passande hastighet" med bilen, men en sak stör jag mig på NÅT SÅ INÅT HELVETE, det är amatörer som tror att dom har stenkoll och vägrar ta åt sig kritik och istället gapar om "kartellbildning, revirpinkande och allt möjligt utan att inse att reglerna kom till just för att vissa personer ska hålla sig undan sånt dom inte begriper, eller vill begripa.
det är samma med elinstallationer, jag hänger på ett elforum och det finns många "tömtar" som tror dom är minst lika bra som en elektriker med allmän behörighet, men dom kan inte ens förstå vad fasförskjutningen har för inverkan på strömstyrkan i nolledaren.
jag håller på en del med el också, och gör det fackmannamässigt så det inte ser hempulat ut, jag har skaffat facklitteratur och läst INNAN jag drog om elen hemma, just för att få det perfekt, för jag inser att ju mer man kan desto bättre förstår man hur fel man hade innan man kunde!
jag riktar inte detta enbart till TS, utan amatörer i största allmänhet, på alla områden!
Skrivet av: cougar
« skrivet: 26 juli 2011, 08:47:48 »

Har du kolla om gasen är nersugen i utedelen? Isf behöver du bara vacuumsuga, men med en riktig vacuumpum. Det duger inte med nått annat i en kylkrets med hermetisk kompressor.
I en bil AC med öppen kompressor kommer man undan med lite mer fusk för den är inte lika känslig men du kommer ändå att påverka livslängden negativt.
Propan eller propylen funkar inget bra i en 410 maskin, effekten blir mindre än hälften.
Säger som Rickard, köp riktiga grejjor och läs på.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 26 juli 2011, 00:52:47 »

Ja Pepsi, jag brukar inte vara fördömande mot nya medlemmar, men det känns som att du är ute på väldigt djupt vatten om du fortsätter att hobbyhjälpa dig själv och dina kompisar på detta sätt, risken är att du inte har så många kompisar kvar på något år, när prylarna rasar.

Om du ändå skall fuska, gör det ordentligt, köp rejäla grejer.
Skrivet av: cheetah1
« skrivet: 25 juli 2011, 15:40:04 »

Var precis hos en verkstad och fixade AC:n på min bil. Fina maskiner det finns, en och samma låda tömmer gamla gasen och väger denna, vacuumsuger (ska vara under 3 mbar i minst 40 minuter på en bil enligt honom, och det var också vad maskinen gjorde) och väger upp rätt mängd ny gas och fyller på.

Vacuum med en bromsluftare låter tveksamt? Dessutom är det olagligt, tillika är det olagligt att leverera gas till en person/ett företag som inte innehar rätt certifiering och dessutom rätt utrustning. Utöver det är man skyldig att läcksöka innan man fyller på nytt om det gamla har läckt ut eller om man driftsätter en ny anläggning.

Det finns en anledning till att kyltekniker är ett yrke.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 25 juli 2011, 15:07:02 »

65-70%, betyder det 0,3barabs   Sc:,h
Då ligger väl fortfarande vattnets kokpunkt runt 75 grader, så du kommer inte att få ut så mycket fukt ur värmepumpen...
Skrivet av: pepsi
« skrivet: 25 juli 2011, 15:00:32 »

får väl 65-70% absolut vakum låter det va på ca en timme , sitter vacumklocka på de sista 5% tar nog 45 min på en bil.
som sagt glad amatör men kan nog slå en å annan på andra saker ^-^
den firman jag talade med var inte behjälplig när jag nämnde att det var bara gas jag var ute efter snarare tyken.
därför så försöker jag själv för den firman skiter ja i.
allra helst så om det finns nån som kan rekommendera en firma i närheten av lysekil (brodalen) som e vettiga med både folkvett å priser.
pumpen fick jag istället för pengar av en som jag renovera och trimma en mc motor av så jag gick back redan där.
skulle tro värdet är ca 3k han värdera den till 5k. en kylmontör skulle ha 5k för ett vitt jobb tyckte jag va hutlöst.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 25 juli 2011, 11:47:36 »

Propan eller propylen är väl lättare att konvertera till, men man får väl bara ha max 500 gram propan i en anläggning av den typen p.g.a. explosionsrisken?

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=42589.0;topicseen
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 24 juli 2011, 22:44:59 »

Ytterligare  ett problem som purjo belyser.  Svårt att evakuera utan rätt grejer.  Ja  det är omöjligt ;)
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 24 juli 2011, 22:43:16 »

Vad kommer du ner i för tryck med bromsluftaren?
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 24 juli 2011, 22:33:11 »

Lagen är vad den är.  Jag gillar den inte heller  men jag följer den.  kanske kör jag för fort ibland och slarvar med bältet  med det är allt.

Den tekniska nivån i det första inlägget vara av en sådan art att jag svarade som jag gjorde.

Byter du till 134 så tappar du halva effekten, minst.  Sedan alla andra problem, expventilen, pressostater osv.

Om du haft kunskapen som faktiskt krävs för att det ska fungera så hade du inte frågat.
Vem som helst kan väl köpa gasen. Kolla med en kylfirma.  Men konvertera inte  om du inte gillar att trixa  och vill lära dig saker *vinkar* 
Skrivet av: V70tdi
« skrivet: 24 juli 2011, 22:11:56 »

Det är ganska så lustigt hur konstiga lagarna är. R134 i kylspray som man sprutar rakt ut i luften är helt ok att köpa och använda av vem som hellst medans gasen specifierad till en AC som man fyller och behåller gasen i där måste man ha cert mm  :D
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 24 juli 2011, 21:40:49 »

*roflmao*  Ledsen men  ;D

Gör inga såna saker   det kan helt enkelt inte bli bra.  Olagligt dessutom

Vadå "gör inga såna saker"? Kan han flyga i luften?

Olagligt? Ta inte ens upp det ämnet om du inte gör allt 100% lagligt själv.
Skrivet av: pepsi
« skrivet: 24 juli 2011, 21:03:05 »

jupp inte fylla med biltema kylspray då.
ok nåt tips på var man får tag på r410a?
olagligt? sätt fast mej då, du kan få adressen.
finns det nån kyltekniker som gör det lagligt alt olagligt häromkring? (lysekil) jag bryr mej inte bara jag får lite värme till vintern.
borde ju vara mer olagligt med direktverkande el å skumma elbolags direktörer ???
det verkar som den firman i mukedal var inte intresserad särskilt när jag förklara att jag hade köpt en begagnad.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 24 juli 2011, 20:06:24 »

 *roflmao*  Ledsen men  ;D

Gör inga såna saker   det kan helt enkelt inte bli bra.  Olagligt dessutom
Skrivet av: cougar
« skrivet: 24 juli 2011, 20:02:41 »

R134 och R410 har helt olika tryckuppsättning och systemen de olika gaserna är avsedda för är inte kompatibla.
vacuumsuga med bromsavluftare???
Skrivet av: pepsi
« skrivet: 24 juli 2011, 18:55:52 »

hejs nu här så man kan kalla mej glad amatör.
har fyllt några ac på bilar med r134a har ett hemma gjort kitt till det och funkar klockrent .
men nu har jag köpt en beg luft luft pump som jag har installerat en panasonic 1250w.
vakumsuger ac med bromsluftare så det tänkte jag göra här med.
men nu till problemet vad kan man få tag på r410a gas och behövs det kompressor olja på en sån sverigepump?
såg att det går åt 1000gr r410a men biltemas kylspray funkar inte som ersättare? är ju r134a å då gäller väl inte 1000gr?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!