Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
NIBE S1256 RF 13
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: NIBE S1256 RF 13 (läst 1891 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Buboss
Nybörjare
Antal inlägg: 4
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Buboss
NIBE S1256 RF 13
«
skrivet:
08 februari 2025, 13:46:05 »
Citera
Hej!
Är på väg att gå från pelletseldning till bergvärme. Bara att inse att åldern börjar ta ut sin rätt och behov finns för lite bekvämare lösning.
Håller på och tar in offerter, men tänkte ställa en fråga till er kunniga på forumet, då jag själv är ny på bergvärmepumpar.
Huset
Eksjöhus byggt 1981, välisolerat, ca 145 kvm + 30 kvm biyta, 2-rörssystem vattenburet, står på berg. Frugan önskar ha ca 22 grader inomhus, 2 personer som bor i huset. Borrad vattenbrunn ca 70 meter från tänkt energibrunn med bra vatten, d.v.s. rent och bra, samt inga fällningar i form av rost eller annat. Bor på landet i Södermanland.
Offertinhämtning
Håller just nu på att ta in offerter för borrning av energibrunn, där man föreslår borrdjup ca 200 meter.
Har snöat in mig lite på NIBE S1256 RF 13, för att säkerställa kapacitet för både värme och varmvatten på sikt.
Min fråga till er kunniga, tänker jag rätt i val av bergvärmepump? Kom gärna med synpunkter och förslag på andra alternativ, samt motivering på ert resonemang.
Har ingen brådska med installationen, då jag tänkte säkerställa borrning av energibrunn först och sedan i lugn och ro, när pelletsen tagit slut mot höstkanten 2025, installera bergvärmepumpen.
Mvh
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10397
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: NIBE S1256 RF 13
«
Svar #1 skrivet:
08 februari 2025, 14:18:28 »
Citera
Vad har ni för framledningstemperatur på värmevattnet för att hålla 22 grader inne när det är som allra kallast på året, vid DVUT. Ligger förmodligen kring -16 °C i era trakter. Det är en viktig parameter när man funderar på byte till värmepump. Även hur man gör med ventilationen när man slutar elda är en central fråga.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Buboss
Nybörjare
Karma +0/-0
Buboss
«
Svar #2 skrivet:
08 februari 2025, 17:02:31 »
Citera
Hej!
Framledningstemperatur mätt med utanpåliggande kontakt termometer, som är högst osäker, visar på ca 60 - 65 grader när det är som kallast.
Shuntstyrningen är begränsat till max 70 grader utgående från pannan. Om jag förstått allt rätt har huset 3st värmeslingor till radiatorerna, där 2st går in i huset och 1st går ut till biutrymmena. Golvvärme via Uponor Push 12 med trådlös temperaturstyrning till fruns badrum/spa som finns i biutrymmet. Golvvärmen tas från pannan via Push:en.
Pannrummet står i eget utrymme med endast skorsten påkopplat, har inget med ventilationen inomhus att göra, där har vi mekanisk ventilation via fläkt som finns på taket.
I nuläget står samtliga termostater i stort sett öppna och temperaturen styrs via trådbunden termostat i hallen kopplat mot shuntstyrningen i pannan. Jisses vad jag tycker det är varmt stundtals men frugan trivs.
Mvh
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #3 skrivet:
08 februari 2025, 18:03:30 »
Citera
Ok, framledningstemperatur på 60-65 grader är precis på max för värmepumpar när det är kallt så det är tur det inte var högre. Gäller ju att klara den innetemperatur som ni vill kunna ha även med värmepump. Skönt att inte behöva tänka på ventilationen också, utan den kör som tidigare precis som det borde vara i ett hus från -81.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Buboss
Nybörjare
Karma +0/-0
Buboss
«
Svar #4 skrivet:
08 februari 2025, 18:40:01 »
Citera
Tack Josht!
Som sagt har funderat på NIBE S1256 RF 13, frågan är om rostfritt är bättre än koppar?
Samt era åsikter om värmepumpen, både positivt och negativt. Ifall ni har andra märken som alternativ är det intressant att ta del av dem också. Har ju inte bråttom, utan vill göra ett bra val som förhoppningsvis håller min livstid. Ifall man tänker på medellivslängden för män i Sverige idag.
Mvh
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #5 skrivet:
08 februari 2025, 18:50:51 »
Citera
Jag tänkte att du redan sett och läst NIBE's guide angående vattenkvalitet och val av vattenberedare och kommit fram till att rostfritt passar ert vatten bäst?
https://www.nibe.eu/sv-se/kunskapsbank/sa-fungerar-det/vattenkvalitet-och--korrosionsskydd
Förutom NIBE finns ju också Bosch/IVT, CTC och Thermia som stora leverantörer av bergvärmepumpar. Alltid bra att ta in några olika offerter och fundera på vilka saker och finesser som just är viktiga för en själv.
Loggat
Buboss
Nybörjare
Karma +0/-0
Buboss
«
Svar #6 skrivet:
08 februari 2025, 21:10:23 »
Citera
Tack igen!
Har egen borrad brunn på 180 meter, där vattnet är helt utmärkt att använda som dryck och till övrigt där vatten behövs. Har aldrig haft några fällningar men efter att ha läst NIBES förklaring kring koppar, rostfri eller emalj kärl i värmepumpen, ska jag nog testa vattnet.
Ser att NIBE erbjuder sig att analysera vattnet, vilket känns bra, så nu är det bara att ringa till dem på måndag. Hade inte denna kunskap sedan tidigare, utan trodde att rostfritt var det bästa. Vi får se vad analysen säger, för att därefter välja kärl i värmepumpen.
Mvh
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35754
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #7 skrivet:
10 februari 2025, 08:46:28 »
Citera
Jag har föregångaren S1255-12 kW och är nöjd, har inte hänt något på de ca 4 år (är säkert 5 eller 6 när man tror det är 4 år...) vi haft maskinen i drift.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
NIBE S1256 RF 13
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 730
dolda: 1
användare: 15
Användare online
:
stam59
HBerggren
drob
Dirk Diggler
Rickard
jantijanti
krambriw
tyke
Classe57
phera
MantaTIC
poqkweoa
Johnlennonx
EonsBästaKund
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info