Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Läcker köldbärarvätska utomhus - hur ska jag göra?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Läcker köldbärarvätska utomhus - hur ska jag göra? (läst 1825 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
MatteA
Nybörjare
Antal inlägg: 1
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
MatteA
«
skrivet:
07 februari 2025, 09:54:32 »
Citera
Hejsan,
Halvt olycklig husägare här...
Har en äldre BVP från IVT som vi gjorde en liten service på för ett tag sedan, bla byttes några mindre pumpar, slangar och expansionskärl men även köldbärarvätskan fylldes på med c:a 20 liter. 2 månader senare (i januari) så varnade pumpen igen för pressostat låg, och vätskan tom. Pumpade via samma lokala firma igen och fyllde på ytterligare 20 liter, men nu gick det bara en vecka och nu är vätskan helt borta igen vad det verkar…
IVT-firman tror att den läcker någonstans vid själva borrhålet då det varken luktar i huset eller att man kan se någon vätska. De kan dock inte utföra grävarbeten osv.
Utmaning 1 är att jag inte vet vart hålet sitter och finns heller ingen vidare dokumentation kvar då det borrades för c:a 20 år sedan. Fick tips om en digital karta för brunnar, men där står det knappt något alls, känns som man slarvigt fyllt i datan.
Utmaning 2 är att vi byggt en altan på delar av gräsmattan, men kommer åt där slangarna går ut från väggen i alla fall. Men vet inte vart rören tar vägen sen?
Kan jag själv göra något? Finns det någon firma i Stockholm, Norrort (Vallentuna) som kan hjälpa mig? Förstår att det kostar pengar att gräva och leta, men behöver få detta löst en gång för alla.
Tack på förhand!
// Mattias
Loggat
torbjorn_forsman
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Sundsvall
Antal inlägg: 2644
Karma +5/-1
torbjorn_forsman
SV: Läcker köldbärarvätska utomhus - hur ska jag göra?
«
Svar #1 skrivet:
07 februari 2025, 10:20:24 »
Citera
Det går inte att få tag i tidigare ägare till huset (eller ev någon släkting/granne) som kanske har minnen av var borrhålet finns?
Kollat med kommunen om det finns några bygglovshandlingar eller ritningar/kartor där som visar läget mer exakt?
Loggat
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30240
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #2 skrivet:
07 februari 2025, 14:29:46 »
Citera
Det normala är att borran ligger 4-5 meter vinkelrätt ut från väggen där den går in.
Om det inte är några speciella omständigheter, som nära till grannen eller nått hinder i vägen, så väljer man närmsta vägen från där man tar in slangarna.
Men det är jobbigt att gräva upp detta för hand, det är oftast minst en meter ner till slangar och brunn.
Jag skulle anlita en firma för att både gräva och laga grejerna.
«
Senast ändrad: 07 februari 2025, 14:31:17 av Carl N
»
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
jishi
Expert på värmepump
Stad/land: Eskilstuna
Antal inlägg: 201
Karma +0/-1
jishi
«
Svar #3 skrivet:
08 februari 2025, 12:01:11 »
Citera
Mitt hål från -99 har ett plastlock (typ 30-40cm i diameter) så det är ganska tydligt var det är. Vet inte när man började gräva ner de helt, men det verkar vara i samband med att man elsvetsar kopplingarna på brineslingan.
Som referens, är mitt hål ca 1.3 m från huset så på den tiden var det lite mer random. Om du har en altan så är det väl inte heller omöjligt att hålet är överbyggt, vilket försvårar det ytterligare för dig.
Jag tolkar det också som att din brunn inte finns registrerad hos SGU?
https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html
Om den inte är registrerad, så bör du kanske också rapportera den manuellt, så det tas hänsyn till om grannarna väljer att borra också.
Loggat
NIBE F1245-10 Cu, 100m + 170m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30240
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #4 skrivet:
09 februari 2025, 09:45:48 »
Citera
Brunnsregistret talar inte om exakta positionen av brunnen, den visar ett ungefärligt läge tyvärr.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Rdx
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 3536
Karma +4/-8
Rdx
«
Svar #5 skrivet:
09 februari 2025, 09:46:28 »
Citera
Någon med metalldetektor kan nog hitta brunnen.
Loggat
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx. Södra Bohuslän.
MantaTIC
Expert på värmepump
Antal inlägg: 211
Karma +0/-0
MantaTIC
«
Svar #6 skrivet:
15 mars 2025, 01:48:39 »
Citera
Kanske kan det gå att koppla isär på insidan, trycka i en kabel i slangen och sen använda en kabelsökare med signalgenerator för att lokalisera vart slangarna tar vägen?
Loggat
Villa i Huddinge, Stockholm. Ca 400kvm uppvärmt med vattenburen golvvärme på nedre och övre plan.
Nibe F1255-16 med 2x180m borrhål.
Pool40 och uppvärmning via bergvärme.
VVC.
Mitsubishi luft/luft för AC.
Installation av frikyla i garage påbörjad.
FTX Komfovent domekt REGO 400EC och Systemair VR300ECV/B.
Sorptionsavfuktare Acetec PD250 i gamla delens krypgrund.
Utomhuspool 35kbm.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 773
dolda: 0
användare: 7
Användare online
:
Raketost
sigge01
macman
nisse175
jishi
rocas
lubbis
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info