Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Frågor rörande Nibe F1255 och kallt inne
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Frågor rörande Nibe F1255 och kallt inne (läst 619 gånger)
0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Henrik C
Nybörjare
Antal inlägg: 2
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Henrik C
«
skrivet:
22 januari 2025, 09:05:13 »
Citera
Hej!
Jag har en Nibe F1255 panna i fjällstugan. Golvvärme. Tycker att det är väl kallt inne trots att jag krämar på pannan i Myuplink. Jag är långt ifrån någon expert men har börjat fundera kring om det är några inställningar som är fel? Eller någon givare?
Jag ser att "Aktuell utetemperatur, BT1" anger 3,4 gr, medel BT1, 4,4 gr. Det finns också ett värde "Aktuell utomhustemperatur" som visar -6,8 gr. Detta överensstämmer med verkligheten. Vad är skillnaden mellan dessa värden? Är det den sistnämnda som kommer från utegivaren? Dessa värden känns som att det måste vara rätt annars blir allt fel.
Det står också att intern eltillsats är blockerad. i meny 4.9.2 anges 5 gr som stopp för tillsats. Verkar det vettigt?
Slutligen i meny 1.9.1.1 har VVS-firman angett värmekurva 1: 6 och värmeförskjutning 3. Samtidigt i meny 1.9.7.1 (Egen kurva) anges olika framledningstemp vid -30 och nedåt i jämna tiotal. Är det detta som är inställt?
Loggat
Johnlennonx
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 34
Karma +0/-0
Johnlennonx
SV: Frågor rörande Nibe F1255 och kallt inne
«
Svar #1 skrivet:
22 januari 2025, 10:04:20 »
Citera
BT1 är namnet på utegivaren så Aktuell utetemperatur (BT1) är vad värmetrumpen arbetar mot, den utan BT1 är från någon väderlekstjänst tror jag.
Att den visar så mycket som 10 grader fel verkar ju helt klart galet, jag gissar att antingen är givarn trasig eller installerad på felaktig plats så den värms upp av solen eller liknande.
5 grader för stop av tillsats tror jag är defaultinställningen och är troligen inget problem. Egen kurva är om man ställer in kurva 0 på värmepumpen så kommer den styra efter vad du ställer in i 1.9.7.1, men eftersom du har kurva 6 påverkar inte detta i ditt fall.
Loggat
Roland
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 9855
Karma +19/-4
Roland
«
Svar #2 skrivet:
22 januari 2025, 10:33:23 »
Citera
När en utegivare visar för hög temperatur brukar orsaken vara att det har kommit in fukt i den. Den indikerar då för högt temperatur i och med att dess resistans minskar. Det kan gå att "reparera" givaren genom att torka den i ugnen vid 50-60 grader.
Loggat
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.
Henrik C
Nybörjare
Antal inlägg: 2
Karma +0/-0
Henrik C
«
Svar #3 skrivet:
22 januari 2025, 11:03:03 »
Citera
Tack för era svar!
Den kan inte vara värmt av solen eller liknande nu utan måste vara "fel" på givaren. Vad ska man tänka på om man ska försöka torka den. Är det bara att skruva loss eller behöver man knäppa av pannan/ström först?
Hur länge ska man torka den? Vad kostar en ny och kan man byta själv trots att man är långt ifrån händig...
/Henrik
Loggat
Johnlennonx
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 34
Karma +0/-0
Johnlennonx
«
Svar #4 skrivet:
22 januari 2025, 11:37:47 »
Citera
Testa bildgoogla "Nibe BT1 givare F1255" så får du upp en del resultat hur de ser ut inuti.
Verkar bara vara en wago-plint så en flat skruvmejsel borde vara allt du behöver.
Pannan kommer att larma för felaktig/trasig givare när du kopplar bort den men det finns ingen fara för att skada maskinen eller få någon ström i sig så länge du bara pillar på själva utegivaren.
Ny verkar ligga på runt 300kr
https://professional.nibe.eu/sv-se/spare-part-detail/Bergv%C3%A4rmepumpar/F1255/065400/318828
.
Loggat
Roland
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 9855
Karma +19/-4
Roland
«
Svar #5 skrivet:
22 januari 2025, 13:41:58 »
Citera
Den gången jag av misstag hade dränkt en givare till en Thermiapump räckte det med en halv timme i ugnen.
Loggat
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.
tipo874
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Uppsala
Antal inlägg: 4417
Karma +5/-0
Kön:
tipo874
«
Svar #6 skrivet:
22 januari 2025, 22:43:48 »
Citera
Dålig isolering i väggen givaren är monterad på kan också orsaka för hög temp. Jag monterade ett par muttrar på skruvarna så att givaren inte ligger direkt mot väggen, det fixade felavläsningen på vår F1245.
Loggat
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m
2
solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.
https://spiff.hax.se/log.html
Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.
DonPablo
License to chill
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2778
Karma +2/-1
Kön:
Kyltekniker
DonPablo
«
Svar #7 skrivet:
23 januari 2025, 05:19:54 »
Citera
det har inte varit varmt dagen innan, och filtreringstiden är på 24h? minska filtertiden till 8h
Kan även vara så att det pyser ut värme ur vprör/slang via givaren
Loggat
Jobbar på Francks kylindustri i Norrbotten AB
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 727
dolda: 0
användare: 11
Användare online
:
Josth
Hastings
Rickard
Jisse
Vpfa
drob
stam59
kWhalp
TS Comfort AB
HBerggren
Dirk Diggler
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info