Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mer varmvatten med Optimum G2 kontra Diplomat?  (läst 6247 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jojo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Mer varmvatten med Optimum G2 kontra Diplomat?
« skrivet: 20 november 2008, 09:02:37 »
Hej.

Kan jag räkna med att en Thermia Diplomat 8 Optimum G2, med sin HGW producerar så mycket "extra" varmvatten att jag inte behöver någon extra varmvattenberedare?

Står i valet mellan en Thermia Diplomat 8 ES, och en Optimum G2. I offerten är det beräknat en extra beredare på 300l, med motiveringen att den interna på 180l inte kommer räcka till. Vi har nog ganska högt varmvatten förbruk, men inte något bubbelbad. VP kommer att gå även på sommaren för att värma utomhus simbassäng.

Om jag försår HGW tekniken riktigt så producerar den "gratis" varmvatten så länge som VP'n går. Det borde väl då också vara möjligt att hålla hög temperatur på vattnet i den innebyggda beredaren utan stor extrakostnad. Om det resonemanget stämmer så har jag lust att prova med en Optimum G2 utan en extra extern beredare.

Kan någon, PLEASE, ge synpunkter ovanstående...



Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Mer varmvatten med Optimum G2 kontra Diplomat?
« Svar #1 skrivet: 20 november 2008, 09:12:07 »
HGW ger säkert lite mer varmvatten än en "vanlig" inbyggd förrådsberedare men förvänta dig inte att det motsvarar en extra VVB på 300 liter. Jag skulle ändå föreslå att du testar med en G2 utan extra VVB men förbereder installationen så att den enkelt kan kompletteras med en extra VVB efteråt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jojo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Mer varmvatten med Optimum G2 kontra Diplomat?
« Svar #2 skrivet: 20 november 2008, 11:21:31 »

Ok. Bra.
Men är det riktigt tänkt att tempen. på varmvattnet i G2'ans beredare går att hålla högre med lägre kostnad, ( pga. produktionen via HGW), än den "vanliga" Diplomaten. Kan man inte ha 70-80 grader på vattnet? Det skulle ju betyda behov av mindre beredare än om man bara skulle ha ex. 50 grader... eller?

Utloggad aalbork

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Mer varmvatten med Optimum G2 kontra Diplomat?
« Svar #3 skrivet: 17 december 2008, 16:38:36 »
Finnes det möjlighet att koppla om? Så att G2an till exempel värmer en extern 300l beredare framför den interna på 180 liter? Normann Etek föreslog elektrisk beredare i tillegg. I så fall blir det ingen G2 på mig.

Kim

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Mer varmvatten med Optimum G2 kontra Diplomat?
« Svar #4 skrivet: 18 december 2008, 08:04:41 »
Thermia har ett tillbehör som kallas Connector.
Du kan installera ytterligare en extern MBH TWS beredare med detta tillbehörskit. Då laddar du den externa beredaren först.
Du kan även ha HGW-funktion till detta, dock kanske du inte kommer ha en topp temperatur pÃ¥ VV pÃ¥ 80-90°C utan temperaturen kommer säkert ligga pÃ¥ runt 65°C.  :,v(
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad aalbork

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Mer varmvatten med Optimum G2 kontra Diplomat?
« Svar #5 skrivet: 18 december 2008, 11:49:05 »
OK, tack!

Sorry att jag inte läste manualen så grundligt. Baserade min fråga på importörens förslag att montera en helekektrisk tillsatsberedare. Men med lösningen du beskriver vill vi kunna väsentligt reducerade VV kostnader enn importören föreslog. Kommer om få år att ha fyra tonåringar i huset.

Kim

Utloggad jojo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Mer varmvatten med Optimum G2 kontra Diplomat?
« Svar #6 skrivet: 20 mars 2009, 18:07:08 »
Hej.

Svarar själv på den fråga jag ställde före jul...
Citera
Kan jag räkna med att en Thermia Diplomat 8 Optimum G2, med sin HGW producerar så mycket "extra" varmvatten att jag inte behöver någon extra varmvattenberedare?

Svaret var: Nej.
Jag har krupit till korset och eftermonterat en extern beredare på 300 l.
Efter kort tid med våran nya flotta G2'a i drift och junior i badkaret upptäckte vi att varmvattnet i duschen inte var varmt längre...

Jag har lärt, (eller tror mig ha lärt ialla fall), att temperaturen i den interna vv-beredaren inte gÃ¥r att justera. Den hÃ¥ller runt 55 grader och dÃ¥ föll ocksÃ¥ min teori om att kunna  ha hög temp pÃ¥ det interna vattnet med hjälp av HGWn.

Ovanstående "just for info" om någon i planeringsfasen skulle ha samma funderingar som jag hade.
Jag orkar inte tanken på att varmvattnet skall ta slut...

Utloggad Stor

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Mer varmvatten med Optimum G2 kontra Diplomat?
« Svar #7 skrivet: 22 mars 2009, 13:07:32 »
Hej.

Svarar själv på den fråga jag ställde före jul...
Citera
Kan jag räkna med att en Thermia Diplomat 8 Optimum G2, med sin HGW producerar så mycket "extra" varmvatten att jag inte behöver någon extra varmvattenberedare?

Svaret var: Nej.
Jag har krupit till korset och eftermonterat en extern beredare på 300 l.
Efter kort tid med våran nya flotta G2'a i drift och junior i badkaret upptäckte vi att varmvattnet i duschen inte var varmt längre...

Jag har lärt, (eller tror mig ha lärt ialla fall), att temperaturen i den interna vv-beredaren inte gÃ¥r att justera. Den hÃ¥ller runt 55 grader och dÃ¥ föll ocksÃ¥ min teori om att kunna  ha hög temp pÃ¥ det interna vattnet med hjälp av HGWn.

Ovanstående "just for info" om någon i planeringsfasen skulle ha samma funderingar som jag hade.
Jag orkar inte tanken på att varmvattnet skall ta slut...

Hur stort badkar har du? Har tre ungdomar och funderar på en g2'a. Varmvattnet är ju det viktigaste. Finns inget värre än att vakna på morgonen med en kall dusch när två ungdomar har duschat innan.

Utloggad jojo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Mer varmvatten med Optimum G2 kontra Diplomat?
« Svar #8 skrivet: 25 mars 2009, 15:39:08 »

Badkaret är på ca.300 liter.
Det som hände var att när badkaret var fyllt, så var det inte varmvatten kvar till att duscha. Det tog dock inte lång tid, (uppskattningsvis 30 min), innan det var varmt nog igen.
Jag vill inte behöva tänka på om det finns varmvatten eller inte, oavsett om någon just tappat upp badkaret och det var därför jag monterade en extern beredare.
Om man inte har badkar, utan endast dusch, så blir ju räknestycket lite annorlunda...

Utloggad Max2009

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: strax utanför Göteborg, GOT
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mer varmvatten med Optimum G2 kontra Diplomat?
« Svar #9 skrivet: 16 september 2009, 22:25:29 »
Tack for heads-up jojo  Thumbsup
Jag ville inte köpa 2 enheter och endast ha G2:an. Vi har 2 unga badälskare som brukar fylla badkaret tills vattnet rinner över kanten. Nu vet jag att Duo+300l som gäller för oss.

Utloggad backman39

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
SV: Mer varmvatten med Optimum G2 kontra Diplomat?
« Svar #10 skrivet: 20 september 2009, 14:25:48 »
Vi har precis insallerat en G2:a. När min sambo duschade hörde jag att VP drog igång, jag kollade då vad den separata elmätaren och temperaturen på varmvattnet stod på, vatten tempen var 47 grader. Efter att hon hade duschat i 10 min, tänkte jag att jag skulle pröva vad min VP gick för, så jag gick upp och duschade riktigt varmt i ytterligare 20 min. När jag sedan direkt efter totalt 30 minuters duschande kollade vv-temperaturen var den 46 grader... Efter att VP hade stannat hade den dragit 1 kW. Får se i venter när brinetempen sjunker om det spinner på lika bra!

/J
Herrgårdsbyggnad på 400 m2 uppvärmd med IVT Greenline 12kW jordvärme. Pool på 50 m3 kopplad på jordvärmen med snittemp på 30 grader jun-aug.

Utloggad Max2009

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: strax utanför Göteborg, GOT
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mer varmvatten med Optimum G2 kontra Diplomat?
« Svar #11 skrivet: 20 september 2009, 22:34:15 »
Tog en promenad igår och på vägen hem frågade grannarna om deras VP, det visade sig så att 3 av mina grannar har Thermia D8, en har D8 Optimum. Enligt deras utsago har dem aldrig upplevt att vattnet tog slut eller dem fick uppleva någon temperatursänkning under duschen.

Tror det första jag kommer testa efter installationen av BVP är hur länge kan man duscha. Hoppas kunna räkna med minst 45-50 minuter innan vattnet kallnar.

Utloggad aalbork

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Mer varmvatten med Optimum G2 kontra Diplomat?
« Svar #12 skrivet: 21 september 2009, 01:22:53 »
Hei,

Fråga til er som har extern beredare til G2a efter att ha sett jojos innlägg:

Citera
Svarar själv på den fråga jag ställde före jul...

Citat
Kan jag räkna med att en Thermia Diplomat 8 Optimum G2, med sin HGW producerar så mycket "extra" varmvatten att jag inte behöver någon extra varmvattenberedare?

Svaret var: Nej.
Jag har krupit till korset och eftermonterat en extern beredare på 300 l.

Har ni annvänt sk. "connector" som nämndes här av Larm_HP:
Citera
Thermia har ett tillbehör som kallas Connector.
Du kan installera ytterligare en extern MBH TWS beredare med detta tillbehörskit. Då laddar du den externa beredaren först.
Du kan även ha HGW-funktion till detta, dock kanske du inte kommer ha en topp temperatur på VV på 80-90°C utan temperaturen kommer säkert ligga på runt 65°C.

Hur är er erfarenhet med ekstra beredare? Har 4 barn som snart kommer i den stora dusch-åldern

Utloggad Max2009

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: strax utanför Göteborg, GOT
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mer varmvatten med Optimum G2 kontra Diplomat?
« Svar #13 skrivet: 06 oktober 2009, 14:59:03 »
Hur kan båda uttalanden stämma? :)
Jag har lärt, (eller tror mig ha lärt ialla fall), att temperaturen i den interna vv-beredaren inte gÃ¥r att justera. Den hÃ¥ller runt 55 grader och dÃ¥ föll ocksÃ¥ min teori om att kunna  ha hög temp pÃ¥ det interna vattnet med hjälp av HGWn.


Du kan även ha HGW-funktion till detta, dock kanske du inte kommer ha en topp temperatur på VV på 80-90°C utan temperaturen kommer säkert ligga på runt 65°C. :,v(

Utloggad Michael VP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Mer varmvatten med Optimum G2 kontra Diplomat?
« Svar #14 skrivet: 19 oktober 2009, 20:54:39 »
Om jag förstod återförsäljaren rätt så producerar opt G2 varmare vatten vintertid då pumpen jobbar mer. Han sa även att de tester som gjorts visar att du får ut ca 320 liter 40-gradigt varmvatten om du tappar konstant. Därefter tar det ca 25 minuter innan vattnet blir varmt igen.
Bosch EHP9 LW med separat 300L VVB installerad 2009-12-02. Borrhål 165 m varav 150 aktivt. Villa byggd 1970, ca 170 kvm uppvärmd yta varav ca 70 i källaren. 5 dusch/badglada personer i hushållet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!