Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Montera klick/laminatgolv på vägg?  (läst 3850 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jojje

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
Montera klick/laminatgolv på vägg?
« skrivet: 07 mars 2019, 09:35:26 »
Hej igen :)

Jahopp nu är det dags att börja snygga till i köket, är tänkt att bli en typ av ytrenovering. Vitlasera det numera bruna paneltaket samt nya tapeter mm.

Är då tänkt att i den delen av köket där vi har matbordet sätta klick/laminatgolv som bröstpanel.

Funderar lite om någon här på forumet gjort något liknande Sc:,h

I väggarna finns det ju att skruva i så någon plugg eller dyl behövs inte, så min spontana tanke är att skruva uppe bakom bröstlisten samt nertill bakom sockeln samt en limsträng på mitten med PL400 eller liknande. Ja även förborra i klickgolvet då det brukar vara väldigt hårt och kanske spricker om jag inte gör det.


Har byggmax på nära håll och såg att dom har en del snygga alternativ på klickgolv.


Vad tror ni om detta??

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Montera klick/laminatgolv på vägg?
« Svar #1 skrivet: 07 mars 2019, 09:43:49 »
jag ryser när jag hör ordet laminatgolv......
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Montera klick/laminatgolv på vägg?
« Svar #2 skrivet: 07 mars 2019, 10:39:58 »
Ska väl funka monterade en typ av klickgolv på vägg för rätt många år sen nått dyrt trä klickgolv som skulle upp i en entre på en industri har för mig vi limmade och satte nån spik i sponten. Jag skulle inte välja den typen av vägg tex pärlspont är mera åt mitt håll men smaken är ju delad.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad jojje

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
SV: Montera klick/laminatgolv på vägg?
« Svar #3 skrivet: 07 mars 2019, 10:47:37 »
Ska väl funka monterade en typ av klickgolv på vägg för rätt många år sen nått dyrt trä klickgolv som skulle upp i en entre på en industri har för mig vi limmade och satte nån spik i sponten. Jag skulle inte välja den typen av vägg tex pärlspont är mera åt mitt håll men smaken är ju delad.

Okay, ja i tidigare boenden jag/vi haft så har det ju monterats eller redan suttit typ pärlspont som bröstpanel. Det är ju fint så men så vanligt.

Det finns ju så många alternativ, ett riktigt gammalt plankgolv att använda vore ju snyggt/häftigt, men men  :)

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Montera klick/laminatgolv på vägg?
« Svar #4 skrivet: 07 mars 2019, 11:23:15 »
Är väggen hyffsat plan bör det räcka med lim jag har limmat upp pärlspont skivor ovanför diskbänken och dom sitter endast limmad vid några punkter som är upp riktade med masonit bitar på grund av ojämn murstock och det sitter kvar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1160
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Montera klick/laminatgolv på vägg?
« Svar #5 skrivet: 08 mars 2019, 22:35:59 »
Go for it! tummenupp
Var på en krog för några år sedan o vart begeistrad över inredningen. Var o klämde o kände då jag först inte Hajjade vad de gjort. I detta fallet var det ekparkett uppå väggarna :)
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!