Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Brine temp mm  (läst 5507 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tag_H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Brine temp mm
« skrivet: 04 mars 2005, 08:12:22 »
Vad har ni för temp på brine nu när det är kallt ?
Vore även, tacksam om nån vill komentera lite andra siffror och värden på min pump.
Jag tycker det är lite för liten temp skillnad på kalla sidan 0.8-1.2 grader bara.

Pumpen är en IVT greenline HT+
Jordvärme 500m slang
utetemp -4.2 (Hade i princip samma temperaturer i går morse - 19.8 )

Varmvatten börv 51 nu 50.3
Kompressorn 110 grader
Värmebärare ut 63 grader(måste köra ut så mycket, gammalt enrörssystem med för små Rad  >:(  )
Värmebärare in 49 grader

Köldbärare in 1.4 grader (lägstanotering sedan inst i sep -04)
Köldbärare ut 0.6 grader
(Borde det inte vara större tempskillnad)

Total drifttid på pumpen 2440 timmar Tillskottet har gått totalt 11timmar med fördelning 16% vv 84% Rad. Man vill ju inte ha tillskott ::) Jag ändrade starttimern på tillskottettill 180 min, så nu ska det nog inte starta så lätt  ;)
De sista dygnen så har total elförrukning på kåken legat på 100-110 Kwh mot tidigare 50-60, men nu är det vinter t.o.m i Götet.


 
« Senast ändrad: 04 mars 2005, 08:15:00 av Tag_H »
IVT HT+ Ytjordvärme 500m slang

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Brine temp mm
« Svar #1 skrivet: 04 mars 2005, 08:29:01 »
Det är för lite för att vara rimligt, förmodligen till största delen beroende på felvisande temperaturgivare. Temperaturvisningen kan vara mer än en grad fel. Är felvisningen plus på den ena och minus på den andra kan differensen bli helt fel. Prova med att ställa köldbärarpumpen i läget för kontinuerlig drift och läs av differensen när kompressorn har stått still i minst en halv timme. Idealt skall skillnaden bli noll.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Jerry

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Fagersta
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Brine temp mm
« Svar #2 skrivet: 04 mars 2005, 08:42:25 »

Tycker det ser ut som din pump får jobba hårt, kanske kan löna sig att bygga om radiatorsystemet?

Ang brinetemp, kolla först att givarna visar rätt, eller i alla fall lika mycket fel  ::).
Kör brinepumpen någon halvtimme när VBpumpen står still, då skall du ha nästan
samma temp på båda givarna.
Givarfel är ett vanligt fel på IVT och jag har själv reklamerat mina givare.
Efter 1 tim brinepumpkörning så får jag, in 3,7 ut-1,7 några grader fel, om man säger så. fiR:

Jag har också legat på ett snitt på ca 50-60kw, sen installationen i okt.
Som mest har jag haft en dygnsförbrukning på 85kw, här om natten när vi hade den kallaste morgonen, -20c.

Mvh/Jerry
IVT HT Plus C7, borrhål 145m, ca: 150 m2 uppvärmd yta, 2 vuxna+ 1 ungdom.

Utloggad Tag_H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Brine temp mm
« Svar #3 skrivet: 04 mars 2005, 09:23:05 »
Kan man ställa Brine-pumpem på kontinuerlig drift ?
eller måste man koppla om något ?

En fråga till ang temperaturer
Meny GT1 ReturRad
Från 51.9 nu 47.3 grader

Meny GT9 Värmebärare in 57 grader
Borde inte dessa vara samma ??? (Värmebärare in, och retur Rad, det trodde jag va samma sak)

IVT HT+ Ytjordvärme 500m slang

Utloggad Jerry

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Fagersta
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Brine temp mm
« Svar #4 skrivet: 04 mars 2005, 10:27:56 »
Jo, du kan ställa brinepumpen på kontinuerlig drift i styren, kolla instruktionsboken,
är på jobbet så jag kan inte hjälpa dig mer just nu.

Ett tipps du kan ladda hem en demo på styren från IVT, som du kan köra i din dator.

Du har rätt GT9 o GT1 borde ligga ganska lika.
Du får nog ta hem installatören!!

Mvh/Jerry
IVT HT Plus C7, borrhål 145m, ca: 150 m2 uppvärmd yta, 2 vuxna+ 1 ungdom.

Utloggad ron

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Vplog
SV: Brine temp mm
« Svar #5 skrivet: 11 mars 2005, 08:34:23 »


Meny GT9 Värmebärare in 57 grader
Borde inte dessa vara samma ??? (Värmebärare in, och retur Rad, det trodde jag va samma sak)


Tyvärr har IVT installatörer för vana att installera en bypass på värmesidan, och sedan ha en extra cirkpump utanför VP. Detta gör att man många fall kör högre temp änn nödvändigt från VP.
/Ron
IVT HT+ E9, 300l vv, 150m, villa från -72, 1+1/2 plan + källare = 280kvm, 21 radiatorer.
http://vplog.nyborg.se

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Brine temp mm
« Svar #6 skrivet: 11 mars 2005, 10:09:41 »
Vad gäller IVT:s temp.givare så ska man nog inte lita blint på värdena !!
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad ron

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Vplog
SV: Brine temp mm
« Svar #7 skrivet: 11 mars 2005, 12:40:15 »
Vad gäller IVT:s temp.givare så ska man nog inte lita blint på värdena !!
Det är nog sant, men i detta fall skilljer det 5-10 grader mellan tvÃ¥ sensorer i samma krets.  Sc:,h
Verkar lite för mycket tycker jag. Själv har jag ca. 1 grad avvik som max. mellan IVTs och egna sensorer.

/Ron
IVT HT+ E9, 300l vv, 150m, villa från -72, 1+1/2 plan + källare = 280kvm, 21 radiatorer.
http://vplog.nyborg.se

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Brine temp mm
« Svar #8 skrivet: 11 mars 2005, 12:57:08 »
Troligen har du för högt flöde i den interna kretsen jämfört med radiatorkretsen så att en del av den utgående värmebärare strömmar över till returledningen. Känn på by-passröret, det sitter troligen till vänster ovanför pumpen. Temperaturen skall vara densamma som på returen. Är röret lika varmt som röret för utgående värmebärare är något radiatorflödet för lågt i förhållande till det interna flödet vilket inte är bra för värmefaktorn. Om differensen VBin-VBut rimlig skall du öka farten på radiatorkretspumpen ett snäpp.

Temperaturvisningen på radiatorretur och VBin skall vara lika när allt är som det skall, men på min pump gör felaktiga temperaturgivare att det skiljer två grader. Därför rekommenderar jag handpåläggning.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad andreashj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Brine temp mm
« Svar #9 skrivet: 23 oktober 2005, 11:38:04 »
Är det inte positivt med en bypass? KAn du förklara närmare Ron? Jag fick förklarat för mig att för att få cirkulation på hela systemet (rad+golv), även när pumpen bara producerar VV så krävs en bypass. Stämmer detta?
JAg vil ha denna funktion på sommaren för att utjämna värmen från rad på övervåning till golv i källare.
/A

Citera
Tyvärr har IVT installatörer för vana att installera en bypass på värmesidan, och sedan ha en extra cirkpump utanför VP. Detta gör att man många fall kör högre temp änn nödvändigt från VP.
/Ron
Citera
IVT HT+ C9, bypass, 170 m aktivt, Stockholm.
130 kvm med radiatorer och 40 kvm golvvärme (suterrängplan). Hus i lättbetong från 50-talet.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Brine temp mm
« Svar #10 skrivet: 26 oktober 2005, 00:52:49 »
Vissa pumpar tex NIBE o Thermia har bara en pump o ingen bypass, då blir som du säger ingen cirk på värmen vi vv produktion, men det funkar toppbra det också.
Det blir en felkälla mindre (der Roland nämner) men det är iofs en engångsjustering som inst ska göra vid start, sen ska det funka!!
Viss bäring finns i det du nämner om sommardrift, det ska erkännas!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!