Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/luft för övervÃ¥ningen?  (läst 12596 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BobRob

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Luft/luft för övervåningen?
« skrivet: 29 april 2008, 10:42:40 »
Är nybliven husägare till ett nybyggt 1,5-planshus med ej färdigställd övervåning. Som i så många nya hus sitter en IVT 490 med extra accumulatortank och vvberedare + golvvärme nere, uppe finns dock endast framdragen el för radiatorer. Att dra upp vattenburen värme känns som en ganska stor kostnad, då jag i så fall måste bryta mig in i redan lagda golv etc, utan någon egentligt förbättrad driftskostnad idag då det ändå skulle värmas av elpatronen under vintern. Dock skulle jag kanske kunna räkna hem det när 490:an lägger av om jag då installerar en kraftigare pump, dock bara om det är en ganska stor besparing, då den måste täcka räntekostnader för installationen av vattenburet idag.

Min fundering är om det är ett vettigt alternativ att installera en L/L för övervåningen? Det borde ju inte vara några problem för en sådan att värma övervåningen (60-70 kvm, badrummet kommer i detta fall ha el-golvvärme) med ytterligare bonus att kunna få kyla på sommaren, inte helt fel då övervåningen säkerligen kommer bli väldigt varm.

Låter detta som en förnuftig idé, eller ska jag satsa på att dra upp vattenburet, beska med att det värms av el i 10-15 år och sedan satsa på en större pump med eventuell markvärme el dylikt? Om jag kör på L/L, behöver jag då ändå sätta in elradiatorer uppe för de köldknäppar där L/L inte räcker till, eller kan jag lita på att den klarar vintrarna?

Eller ska jag helt enkelt ta den enklaste lösningen och köra helt på elradiatorer uppe?

Huset är på 100+80 kvadrat och ligger i mellersta Skåne, dvs ingen extrem kyla under långa perioder.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luft/luft för övervåningen?
« Svar #1 skrivet: 29 april 2008, 11:37:22 »
Nej...

Jag skulle inte satsa på att dra upp vattenburen värme till övervåningen. Kostar förmodligen minst lika mycket som en liten kvalitets L/L.

-En liten kvalitets L/L (tex E9GKE, eller Daiseikai2) värmer 80m2 nybyggd övervåning i Skåne med lillfingret. (I allafall om planlösningen är hyfsat öppen) Även vid köldknäppar.
Du borde kunna få den för 13.000 monterad och klar.

-Med IVT'n + en L/L får du nästan lika bra COP som med bergvärme i Skåne.

-Bra kombination med återvinning.

-Kyla på övervåningen är inte helt fel.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Luft/luft för övervåningen?
« Svar #2 skrivet: 29 april 2008, 12:31:34 »
Hej BobRob!  HÃ¥ller med Larryd här, och jag tycker ocksÃ¥ att du skall satsa pÃ¥ att ha en luftvärmepump pÃ¥ övervÃ¥ningen, och ca 60-80 m2 är en baggis för en pump pÃ¥ ca 5-6 kw det kan jag försäkra dig och detta oavsett ev köldknäppar, och dessutom sÃ¥ fÃ¥r du ju AC ocksÃ¥ som lite extra bonus och det kan ju vara bra eftersom det ofta blir ganska varmt pÃ¥ övervÃ¥ningar ibland pÃ¥ sommaren.
Du behöver enligt min uppfattning inte komplettera med några fast installerade elradiatorer på övervåningen också, men möjligtvis kan du ev anskaffa något eller några portabla elektriska genomströmningselement med stickkontakt och ha i reserv om något ev skulle hända temporärt med pumpen.
Luftvärmepumpen ansluter du lämpligast via jordad stickpropp till ett jordat uttag via en elenergimätare, så får du också förmånen att kunna se hur låg förbrukning och hur billig driften på pumpen blir, för antagligen så kommer ditt elvärmegolv i badrummet att få den högsta uppvärmningskostnaden på övre planet i det här fallet.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Pongu

  • Vet hur man manövrerar fjärrkontrollen och är därför
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Växjö
  • Antal inlägg: 257
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft/luft för övervåningen?
« Svar #3 skrivet: 29 april 2008, 13:46:36 »
Jag tycker ocksÃ¥ att det här är en kanonlösning!  Thumbsup

Vi funderade starkt på den när vi planerade att bygga hus, dvs bygga ett 1,5-planshus med oinredd övervåning och komplettera med L/L-pump när övervåningen väl skulle inredas.

Den här typen av hus kan trots bra isolering bli rätt varma på övervåningen och för mig är det mycket värt att kunna kyla på sommaren. Som redan påpekats får du alla föredelarna med den lilla FLVP:n: Dessa pumpar är standard i nybyggda hus, vilket ger ett lågt pris. Man får både ventilation, värmeåtervinning och billigt varmvatten i samma prisvärda paketlösning. Enda nackdelen är den låga effekten, vilket ofta får till följd att man värmer huset med elpatron istället för värmepump. Med en kompletterande L-L-pump utnyttjar du respektive pumps alla fördelar, samtidigt som du undviker de största nackdelarna.

Egentligen bör den här lösningen inte vara så mycket sämre än bergvärme + frikyla, vilket skulle innebära ett par hundra tusen mer i investering i ditt fall. Bor man långt norrut får man lite bättre COP vintertid med bergvärme och lite billigare kyla på sommaren (men i fallet med kylan det handlar det bara om någon hundralapp). I södra Sverige bör väl COP snarare vara något bättre med en L/L-lump jämfört med bergvärme, vad gäller själva uppvärmningen? Bergvärmen innebär lite bättre driftsäkerhet, estetik och komfort, men är det värt pengarna? I ditt fall tycker jag absolut inte det!

Uppvärmningsmässigt klarar du dig med en liten pump, gärna en utgÃ¥ende märkesmodell. Vill du kunna kyla hela övervÃ¥ningen är det bra med lite mer kräm. Du ska kanske ändÃ¥ komplettera med nÃ¥gon liten radiator om det handlar om barnsovrum, där det ibland kan vara svÃ¥rt att ha dörrarna öppna. Du behöver nog inte bekymra dig för att det blir för kallt, om du inte bor i Norrlands inland. Du har ju FLVP med en rejäl elpatron som värmer underifrÃ¥n och de flesta nya L/L-pumpar funkar nedÃ¥t -30 grader. Är du riktigt paranoid fÃ¥r du väl ha en byggfläkt eller liknande i garaget, om det skulle bli en ny istid!  ;D ;)

Lycka till!  Sc:,h

/Pontus
Tvåvånings parstuga från 1876 utanför Växjö. Liggande timmer. 180m2 uppvärmd yta. Treglasfönster och tilläggsisolering i väggar, bjälklag och vind.

Uppvärmning enbart genom 2st luftvärmepumpar Mitsubishi Electric FD25-VAH installerade 2008-01-15
Varmvatten genom elberedare. Funderar på att byta till FLVP eller L/V för varmvattnet. Vedköksspis och kakelugnar som värmebackup.
Fast installerad Kamstrup 382 digital elmätare (trefas) som mäter värmepumparnas förbrukning. Visar även momentan förbrukning.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Luft/luft för övervåningen?
« Svar #4 skrivet: 29 april 2008, 16:02:24 »
Jag tycker ocksÃ¥ att det här är en kanonlösning!  Thumbsup
Vi funderade starkt på den när vi planerade att bygga hus, dvs bygga ett 1,5-planshus med oinredd övervåning och komplettera med L/L-pump när övervåningen väl skulle inredas.
Den här typen av hus kan trots bra isolering bli rätt varma på övervåningen och för mig är det mycket värt att kunna kyla på sommaren. Som redan påpekats får du alla föredelarna med den lilla FLVP:n: Dessa pumpar är standard i nybyggda hus, vilket ger ett lågt pris. Man får både ventilation, värmeåtervinning och billigt varmvatten i samma prisvärda paketlösning. Enda nackdelen är den låga effekten, vilket ofta får till följd att man värmer huset med elpatron istället för värmepump. Med en kompletterande L-L-pump utnyttjar du respektive pumps alla fördelar, samtidigt som du undviker de största nackdelarna.
Egentligen bör den här lösningen inte vara så mycket sämre än bergvärme + frikyla, vilket skulle innebära ett par hundra tusen mer i investering i ditt fall. Bor man långt norrut får man lite bättre COP vintertid med bergvärme och lite billigare kyla på sommaren (men i fallet med kylan det handlar det bara om någon hundralapp). I södra Sverige bör väl COP snarare vara något bättre med en L/L-lump jämfört med bergvärme, vad gäller själva uppvärmningen? Bergvärmen innebär lite bättre driftsäkerhet, estetik och komfort, men är det värt pengarna? I ditt fall tycker jag absolut inte det!
Uppvärmningsmässigt klarar du dig med en liten pump, gärna en utgÃ¥ende märkesmodell. Vill du kunna kyla hela övervÃ¥ningen är det bra med lite mer kräm. Du ska kanske ändÃ¥ komplettera med nÃ¥gon liten radiator om det handlar om barnsovrum, där det ibland kan vara svÃ¥rt att ha dörrarna öppna. Du behöver nog inte bekymra dig för att det blir för kallt, om du inte bor i Norrlands inland. Du har ju FLVP med en rejäl elpatron som värmer underifrÃ¥n och de flesta nya L/L-pumpar funkar nedÃ¥t -30 grader. Är du riktigt paranoid fÃ¥r du väl ha en byggfläkt eller liknande i garaget, om det skulle bli en ny istid!  ;D ;)
Lycka till!  Sc:,h
/Pontus

Hej Pontus!  Ja jag fÃ¥r väl bara instämma med dig Pontus, med det tillägget möjligtvis att när BobRob kommer att se vilken lÃ¥g elförbrukning som pumpen pÃ¥ övre planet kommer att ha och jämför den förbrukningen med den övriga uppvärmningkosten i huset, sÃ¥ mÃ¥ste väl risken ändÃ¥ betraktas som rätt överhängande för att han kommer att investera i ytterligare en luftvärmepump lite senare pÃ¥ nedre bostadsplanet isf för att ersätta den värme som kommer frÃ¥n elpatronen i FLVP:n.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Luft/luft för övervåningen?
« Svar #5 skrivet: 29 april 2008, 16:25:04 »
BobRob har du sovrummen på övervåningen?
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad BobRob

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Luft/luft för övervåningen?
« Svar #6 skrivet: 29 april 2008, 18:31:18 »
Låter ju lovande, har oroat mig lite för hur jag ska lösa detta innan idén med L/L-pump slog mig och det verkar ju på er som det kan vara en bra idé.

Raffen, kanske jag blir övertygad av den lÃ¥ga kostnaden, dock har jag svÃ¥rt att tänka mig att jag kommer vilja avvara golvvärmen nere, gillar det sÃ¥ pass att det nog ska till mycket innan jag byter bort det. Som jag har räknat borde jag fÃ¥ ganska lÃ¥ga dritfkostnader ändÃ¥ med denna lösning. Glömde säga att jag har en kamin pÃ¥ nedervÃ¥ningen ocksÃ¥ (Contura 550) med gratis ved (eller ja, jag mÃ¥ste ju hugga skiten själv), sÃ¥ elpatronen borde behöva jobba oerhört lite och under korta perioder som jag ser det. Har ett gäng fristÃ¥ende oljeradiatorer sen innan, sÃ¥ de fÃ¥r väl stÃ¥ i beredskap om allt skiter sig  ;)

Hansson: Vi har två sovrum nere och kommer ha två uppe när övervåningen är klar. Tanken för övervåningen är ett stort sovrum för oss, ett mindre barnrum, ett badrum på 12 kvadrat (där jag kommer sätta el-golvvärme) och resten ett allrum med öppning ner till vardagsrummet nere. L/L-pumpen kommer i så fall sitta i allrummet uppe, som är i mitten av huset.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Luft/luft för övervåningen?
« Svar #7 skrivet: 29 april 2008, 18:45:10 »
Hansson: Vi har två sovrum nere och kommer ha två uppe när övervåningen är klar. Tanken för övervåningen är ett stort sovrum för oss, ett mindre barnrum, ett badrum på 12 kvadrat (där jag kommer sätta el-golvvärme) och resten ett allrum med öppning ner till vardagsrummet nere. L/L-pumpen kommer i så fall sitta i allrummet uppe, som är i mitten av huset.

En luft/luft låter ju en del.Det var därför jag frågade.

Vissa hör den inte alls och andra störs jätte mycket av dom.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Luft/luft för övervåningen?
« Svar #8 skrivet: 29 april 2008, 18:45:58 »
Låter ju lovande, har oroat mig lite för hur jag ska lösa detta innan idén med L/L-pump slog mig och det verkar ju på er som det kan vara en bra idé.
Raffen, kanske jag blir övertygad av den lÃ¥ga kostnaden, dock har jag svÃ¥rt att tänka mig att jag kommer vilja avvara golvvärmen nere, gillar det sÃ¥ pass att det nog ska till mycket innan jag byter bort det. Som jag har räknat borde jag fÃ¥ ganska lÃ¥ga dritfkostnader ändÃ¥ med denna lösning. Glömde säga att jag har en kamin pÃ¥ nedervÃ¥ningen ocksÃ¥ (Contura 550) med gratis ved (eller ja, jag mÃ¥ste ju hugga skiten själv), sÃ¥ elpatronen borde behöva jobba oerhört lite och under korta perioder som jag ser det. Har ett gäng fristÃ¥ende oljeradiatorer sen innan, sÃ¥ de fÃ¥r väl stÃ¥ i beredskap om allt skiter sig  ;)
Hansson: Vi har två sovrum nere och kommer ha två uppe när övervåningen är klar. Tanken för övervåningen är ett stort sovrum för oss, ett mindre barnrum, ett badrum på 12 kvadrat (där jag kommer sätta el-golvvärme) och resten ett allrum med öppning ner till vardagsrummet nere. L/L-pumpen kommer i så fall sitta i allrummet uppe, som är i mitten av huset.

Hej BobRob!  Nja jag sa nog inte att du helt skulle avstÃ¥ frÃ¥n golvvärmen va, utan jag nämnde nog bara att du kanske skulle kunna avstÃ¥ frÃ¥n elpatron/er i FLVP:n, och att du dÃ¥ stänger av dem och bara lÃ¥ter kompressorn ge den värme och varmvatten som den nu kan klara av, med prioritet pÃ¥ varmvatten dÃ¥ förstÃ¥s, och därutöver dÃ¥ stötta med en luftvärmepump med resten av värmebehovet i undre vÃ¥ningen.
Sen det här med att du har en kamin (Contura 550) i nedervåningen är ju aldrig fel alltså, det är bara det att med en luftvärmepump så blir man lätt väldigt bekväm, och när det då också går så pass billigt i energiförbrukning så minskar ju motivationen att göra sig besväret med att elda i onödan sas.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Pongu

  • Vet hur man manövrerar fjärrkontrollen och är därför
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Växjö
  • Antal inlägg: 257
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft/luft för övervåningen?
« Svar #9 skrivet: 29 april 2008, 21:33:31 »
Det kommer nog att bli så att ni sänker fläkthastigheten när ni går och lägger er, för att inte störas av ljudet. Stora delar av året kan man ju ha den avstängd. Vi har pumpen i sovrummet (iofs ett stort rum) och det funkar bra för oss på lägsta hastigheten. När det är värmebölja och ni vill kyla är det en stor fördel att ha pumpen nära sovrummet!

/Pontus
Tvåvånings parstuga från 1876 utanför Växjö. Liggande timmer. 180m2 uppvärmd yta. Treglasfönster och tilläggsisolering i väggar, bjälklag och vind.

Uppvärmning enbart genom 2st luftvärmepumpar Mitsubishi Electric FD25-VAH installerade 2008-01-15
Varmvatten genom elberedare. Funderar på att byta till FLVP eller L/V för varmvattnet. Vedköksspis och kakelugnar som värmebackup.
Fast installerad Kamstrup 382 digital elmätare (trefas) som mäter värmepumparnas förbrukning. Visar även momentan förbrukning.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Luft/luft för övervåningen?
« Svar #10 skrivet: 29 april 2008, 21:58:00 »
Det kommer nog att bli så att ni sänker fläkthastigheten när ni går och lägger er, för att inte störas av ljudet. Stora delar av året kan man ju ha den avstängd. Vi har pumpen i sovrummet (iofs ett stort rum) och det funkar bra för oss på lägsta hastigheten. När det är värmebölja och ni vill kyla är det en stor fördel att ha pumpen nära sovrummet!
/Pontus

Tjenare Pontus!  Ja du, det finns ju en del människor som är riktigt överkänsliga, och inte bara för pumpinnerdelar dessvärre, utan mÃ¥nga ggr för de flesta smÃ¥saker i livet, och det klart att har man fÃ¥tt nÃ¥got dylikt pÃ¥ hjärnan sÃ¥ lär man märka även minsta tillstymmelse till ljud, samtidigt som vissa inte kan komma till ro och somna utan bl.a TV:n eller radion pÃ¥slagen med en ordentlig ljudnivÃ¥. Själv störs jag faktiskt aldrig av innerdelen mer än vid de tillfällen när den är igÃ¥ng och helt plötsligt stannar (för t.ex avfrostning), dÃ¥ fÃ¥ngar den underligt nog min uppmärksamhet och jag störs uppenbart av detta att den plötsligt stannar och blir helt tyst, sÃ¥ alla är vi ju lite olika funtade, och tur är väl det kanske. :) 

Mvh Raffen.   
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Luft/luft för övervåningen?
« Svar #11 skrivet: 29 april 2008, 22:11:13 »
Tjenare Pontus!  Ja du, det finns ju en del människor som är riktigt överkänsliga, och inte bara för pumpinnerdelar dessvärre, utan mÃ¥nga ggr för de flesta smÃ¥saker i livet, och det klart att har man fÃ¥tt nÃ¥got dylikt pÃ¥ hjärnan sÃ¥ lär man märka även minsta tillstymmelse till ljud, samtidigt som vissa inte kan komma till ro och somna utan bl.a TV:n eller radion pÃ¥slagen med en ordentlig ljudnivÃ¥. Själv störs jag faktiskt aldrig av innerdelen mer än vid de tillfällen när den är igÃ¥ng och helt plötsligt stannar (för t.ex avfrostning), dÃ¥ fÃ¥ngar den underligt nog min uppmärksamhet och jag störs uppenbart av detta att den plötsligt stannar och blir helt tyst, sÃ¥ alla är vi ju lite olika funtade, och tur är väl det kanske. :) 

Mvh Raffen.   

Ja just det det var därför jag påpekade det.
Vi uppfattar ljud helt olika.Man behöver inte vara överkänslig för det..
Hade det varit bättre om jag inte hade påpekat det?Eller hur menar du?
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Luft/luft för övervåningen?
« Svar #12 skrivet: 29 april 2008, 22:56:45 »
Tjenare Pontus!  Ja du, det finns ju en del människor som är riktigt överkänsliga, och inte bara för pumpinnerdelar dessvärre, utan mÃ¥nga ggr för de flesta smÃ¥saker i livet, och det klart att har man fÃ¥tt nÃ¥got dylikt pÃ¥ hjärnan sÃ¥ lär man märka även minsta tillstymmelse till ljud, samtidigt som vissa inte kan komma till ro och somna utan bl.a TV:n eller radion pÃ¥slagen med en ordentlig ljudnivÃ¥. Själv störs jag faktiskt aldrig av innerdelen mer än vid de tillfällen när den är igÃ¥ng och helt plötsligt stannar (för t.ex avfrostning), dÃ¥ fÃ¥ngar den underligt nog min uppmärksamhet och jag störs uppenbart av detta att den plötsligt stannar och blir helt tyst, sÃ¥ alla är vi ju lite olika funtade, och tur är väl det kanske. :) 
Mvh Raffen.   
Ja just det det var därför jag påpekade det.
Vi uppfattar ljud helt olika.Man behöver inte vara överkänslig för det..
Hade det varit bättre om jag inte hade påpekat det?Eller hur menar du?


Tjenare Hansson!  Absolut Hansson, du har helt rätt i detta, och givetsvis är det bra att du pÃ¥pekar detta. Men lite överkänslighet är det nog va. ;)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad BobRob

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Luft/luft för övervåningen?
« Svar #13 skrivet: 30 april 2008, 07:34:55 »
Jag tillhör nog kategorin "överkänslig" då jag ganska lätt störs av ljud när jag ska sova. Dock har ju det lett till en mångårig vana att sova med öronproppar, så jag är inte direkt orolig för ljudet, så länge inte apoteket upphör med försäljningen av proppar ;)

En sak jag funderar på bara: Blir ett rum utkylt snabbt om man stänger dörren? Ibland kanske man faktiskt vill kunna stänga sovrumsdörrar på natten.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Luft/luft för övervåningen?
« Svar #14 skrivet: 30 april 2008, 09:17:01 »
En sak jag funderar på bara: Blir ett rum utkylt snabbt om man stänger dörren? Ibland kanske man faktiskt vill kunna stänga sovrumsdörrar på natten.

Lite "omöjlig" fråga...

Det beror helt på hur välisolerat huset är. I ett lite modernare hus så brukar värmen från 2 vuxna personer räcka till för att hålla värmen i ett sovrum på 10-15 kvadratmeter även om utetempen ligger runt nollan.

Förlustfaktorn kanske ligger på 1W per grad och kvadratmeter i ett typiskt hus från -75 till -78, ett sovrum på 12 kvm behöver behöver 12 W per grads skillnad ute-inne. För att hålla +18 grader inne med utetemp på nollan går det åt 216 W. En vuxen person i vila alstrar ca 70 W.

Svaret på din fråga blir: Du kan nog ha dörren stängd om du har ett hyfsat isolerat hus och det är någon minusgrad ute. Om du på kvällen har 20-21 grader så kanske du har 18-19 på morgonen om du stänger dörren. Men i ett rum där det bara sover en person (barn) så kan det bli lite småkyligt på morgonkvisten.

Är det svar pÃ¥ din frÃ¥ga ?  ;)

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 755
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!