Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tips för att undvika eltillskott (berg/jordvärme)  (läst 14231 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Tips för att undvika eltillskott (berg/jordvärme)
« skrivet: 13 december 2005, 12:29:02 »
1. Öka TS-gradmin till max. Detta gör att man kan klara tillfälliga köldknäppar utan att eltillskottet går in. Normalt märker man knappt något på innetempen om gradminutrarna räknar ner till max på grund av att ju kallare det är ute desto flackare är värmekurvan. Exempel; kurva 8 och -20 ute så innebär 5 graders skillnad på utetempen 3 grader på framledningstempen vilket motsvarar ca 1 grad på innetempen.

Nackdelen kan vara att om gradminutrarna väl räknar ner till max så tar det lång tid innan eltillskottet går ut igen.


2. Stänga av eltillskottet. Det går utmärkt att stänga av eltillskottet och behålla legionellahöjningen. Men man bör koppla in eltillskottet om man reser bort. Om kompressorn lägger av utan att styrsystemet märker detta så kan värmesystemet annars frysa sönder.


3. Begränsa VB-fram max. Kolla hur varmt framledningsvatten VP:n klarar av att köra mot ditt värmesystem utan eltillskott och ställ in VB-fram max på detta värde. Börvärdet på VB kommer då aldrig att överstiga detta värde oavsett hur kallt det blir ute. På detta sätt så sticker inte gradminutrarna iväg.

Tips 2 och 3 kan innebära att innetempen blir lite lägre under de kallaste perioderna men vill man snÃ¥la pÃ¥ elen sÃ¥ fÃ¥r man ta pÃ¥ yllesockorna och fleecetröjan.  ;)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tips för att undvika eltillskott (berg/jordvärme)
« Svar #1 skrivet: 13 december 2005, 15:41:25 »
Om man inte vill ha kallt i huset, men ändå inte köra eltillskottet i pannan (vilket ger högre framledningstemp och sämre verkningsgrad) kan man ställa in en värmefläkt i de utrymmen man vistas mest, t.ex. kök/vardagsrum.

Det blir billigare än att värma så än med den inbyggda elpatronen.

Andra tips kan vara att sänka tempen i garage/källare/förråd vid längre perioder med riktigt kallt väder.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Tips för att undvika eltillskott (berg/jordvärme)
« Svar #2 skrivet: 13 december 2005, 18:43:04 »
4300 gradminuter i underskott/ dygn anses ge ungefär en grads lägre temp inne...

Så men ebhöver inte vara rädd för någre minusminuter!!


Särskilt trean var smart eftersom NIBE´s styr har lite brister när elpatronen körs...
Den kan tom överpendla så den släcker även kompressorn!! det är inte alls bra.

Thermia har varit smartare där stängs elpatronen av om är värdet överstiger börvärdet med tre grader det gör att underskottet aldrig äts upp fullt ut av elpatronen.

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad wazza

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gotta know!
SV: Tips för att undvika eltillskott (berg/jordvärme)
« Svar #3 skrivet: 15 december 2005, 21:30:56 »
Hur är det med att öka vattenmängden, det borde ju jämna ut behovet så att värsta effekttopparna undviks? En, säg 500 lit, acktank har ju en ganska hög energimängd.
140 m2 byggt 1939, tilläggsisolerad fasad och vind.
Thermia Optimum TWS 8 och 145 meter aktiv borra.
Carrier SilenTech 42HQV035R+38VYX035R till garaget

Utloggad ellen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Älgar slÃ¥ss dom ?
    • VP loggning
SV: Tips för att undvika eltillskott (berg/jordvärme)
« Svar #4 skrivet: 15 december 2005, 22:28:15 »
Ursäkta en novis, men när ni pratar om att öka gradminuterna, är det gradminuterna som man hittar i framlednings menyn 2.8 (default - 400 nånting) ?
Nibe 1230-10, Aktivt borrdjup 192m. Villa 2 plan + källare 280m2 i stockholm.
Tidigare elförbrukning 40000Kw
Nuvarande 20000Kw
Loggning http://gezelius.no-ip.com/webb/vplogg.nsf

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tips för att undvika eltillskott (berg/jordvärme)
« Svar #5 skrivet: 16 december 2005, 04:29:30 »
Ursäkta en novis, men när ni pratar om att öka gradminuterna, är det gradminuterna som man hittar i framlednings menyn 2.8 (default - 400 nånting) ?

Ja, det värdet kan man normalt höja till minst 900 utan att det märkbart påverkar inomhuskomforten.
Det gör att man undviker ett antal tillskottkörningar/år, lite beroende på hur ens värmepump är dimensionerad, ju större effekt-täckningsgrad man har desto färre timmar att tjäna, ju mindre effekt-täckningsgrad, desto fler timmar att tjäna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gla

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jämtland / Sverige
  • Antal inlägg: 557
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥nga värmepumpar blir det!!
SV: Tips för att undvika eltillskott (berg/jordvärme)
« Svar #6 skrivet: 16 december 2005, 08:29:28 »
Ursäkta en novis, men när ni pratar om att öka gradminuterna, är det gradminuterna som man hittar i framlednings menyn 2.8 (default - 400 nånting) ?

Ja, det värdet kan man normalt höja till minst 900 utan att det märkbart påverkar inomhuskomforten.
Det gör att man undviker ett antal tillskottkörningar/år, lite beroende på hur ens värmepump är dimensionerad, ju större effekt-täckningsgrad man har desto färre timmar att tjäna, ju mindre effekt-täckningsgrad, desto fler timmar att tjäna.

Nja, jag är inte så säker på detta.
I  :,v( som förklarar meny 2.8 står det:
"Aktuellt värde på antal gradmenuter. För att påskynda start av värmeproduktion kan detta värde ändras. Värdet är ändringsbart mellan 100 och -800."

I meny 5.4 Startvärde kompressor.
"Här väljs hur långt gradminuterna tillåts sjunka innan kompressorstart skall ske. Värdet är inställbart mellan -5 och -250."

Detta tolkar jag som om det är i meny 5.4 som man reglerar när kompressorn skall starta (vad avser gradmenuterna).
Men jag kan ha fel.

/Gla
Anläggning 1:
Nibe Fighter 1215-7, driftsatt 2004-10-01, Ytjord med ca 550 m aktiv kollektor (2*300m), 14 sektionsradiatorer av typen Rex, uppsskattad vattenvolym vb ca 150-180 liter, 2 st RG20 som går att växla mellan (underhålsvärme samt "bovärme") växling görs med uppringd gsmmodul. 170m2 uppvärmd yta, byggår -58, tilläggsisolerat -01 (Fritidshus/Föräldrahem)

Anläggning 2:
Total boyta 200 m2 + 90 m2 garage.
Konverterat mitt hus frÃ¥n direktverkande el till vattenburet, vÃ¥ren-hösten 2005. Golvvärme NB, 290m 17mm slang samt 2 st radiator (Thermopanel) och 1 st radiator av typen Rex.  5 radiatorer (Thermopanel) pÃ¥ övre plan. Ca 370 liter vattenvolym (170 liter + 200 liter acktank). RG10 rumsgivare
Nibe Fighter 1230-8, driftsatt 2005-12-15, Ytjord med  600m kollektor (2*300m). 200m2 uppvärmd yta, byggÃ¥r -36, renoverat -73, tilläggsisolerat -01-04. Utbyggt 2010-11 med 60m2 (30m2 i tvÃ¥ plan)
Garage 90m2 betongplatta, via värmeväxlare och 20m kulvert. Håller ca +10 grader.
Denna anläggning loggas!

Anläggning 3:
Mitsubishi FH25 VEHZ 635, installerad 18/11 2013.
(Sanyo, SAP-CRV123EHNA, installerad 15/10 2006, Sanyon "har lämnat in" under oktober 2013.)
95m2 uppvärmd yta, byggår -81, direktverkande el.

Anläggning 4:
Har kompletterat värmen i garaget med en Mitsubishi Electric MSZ-GE25VAH (Q-Heat 450) eftersom min Nibe 1230-8 inte orkar med (efter utbyggnaden av huset på 60 m2) fullt ut när det är kallare än -15 C. (Installerad 2012-10-24)

Anläggning 5:
Panasonic NE9-PKE i stallbyggnad. För underhållsvärme på ca 8 grader (Installerad 2013-11-21)

http://www.vplogg.tk/

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tips för att undvika eltillskott (berg/jordvärme)
« Svar #7 skrivet: 16 december 2005, 11:58:43 »
På 1230 (och 1130) hittar man TS-gradmin i menu 9.1.1 (startvärde tillsats). Tyvärr har Nibe minskat inställningsmöjligheterna till mellan -30 och -500.   >:(
I 1215 (och 1115) kan värdet varieras mellan 50 och 2500.

Däremot kopplas eltillsatsen ur vid det inställda värdet +100 (som även kan ändras i menu 9.1.2) på 1230.  :)
På 1215 kopplas eltillsatsen ur först när gradminutrarna räknat ner till VP-gradmin.

Sen antar jag att 1230 räknar på samma sätt som 1215, att eltillsatsen går in först när gradminutrarna passerat VP-gradmin PLUS TS-gradmin.
« Senast ändrad: 16 december 2005, 12:11:16 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ellen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Älgar slÃ¥ss dom ?
    • VP loggning
SV: Tips för att undvika eltillskott (berg/jordvärme)
« Svar #8 skrivet: 16 december 2005, 12:59:18 »
PÃ¥ 1230 (och 1130) hittar man TS-gradmin i menu 9.1.1 (startvärde tillsats). Tyvärr har Nibe minskat inställningsmöjligheterna till mellan -30 och -500.   >:(
I 1215 (och 1115) kan värdet varieras mellan 50 och 2500.

Däremot kopplas eltillsatsen ur vid det inställda värdet +100 (som även kan ändras i menu 9.1.2) pÃ¥ 1230.  :)
På 1215 kopplas eltillsatsen ur först när gradminutrarna räknat ner till VP-gradmin.

Sen antar jag att 1230 räknar på samma sätt som 1215, att eltillsatsen går in först när gradminutrarna passerat VP-gradmin PLUS TS-gradmin.

Om jag förstÃ¥r detta rätt,  ökar jag detta värde i 9.1.1  slÃ¥r eltillsatsen in senare  ::)
Nibe 1230-10, Aktivt borrdjup 192m. Villa 2 plan + källare 280m2 i stockholm.
Tidigare elförbrukning 40000Kw
Nuvarande 20000Kw
Loggning http://gezelius.no-ip.com/webb/vplogg.nsf

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tips för att undvika eltillskott (berg/jordvärme)
« Svar #9 skrivet: 16 december 2005, 14:00:24 »
Om jag förstår detta rätt,  ökar jag detta värde i 9.1.1  slår eltillsatsen in senare  ::)

Jepp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tips för att undvika eltillskott (berg/jordvärme)
« Svar #10 skrivet: 17 december 2005, 21:25:08 »
Man kanske kan fundera pÃ¥ att begränsa ventilationen? PÃ¥ dagen, om ingen är hemma och andas och fiser  ;), kanske man kan fundera pÃ¥ att stänga av den för att behÃ¥lla värmen i huset.
När det är stor skillnad i temp inne och ute blir det väl visst självdrag i ventilationsskorstenen utan fläkt?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Fred

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tips för att undvika eltillskott (berg/jordvärme)
« Svar #11 skrivet: 18 december 2005, 16:53:59 »
Det är nog ingen dum idé om man har mekanisk vent som är kontrollerbar. RF inne på vintern och i synnerhet vid svikyla kommer lätt ned på 10-20%RF vilket inte är särksilt behagligt. Man kan då få upp RF genom att ej ventilera ut all fukt som produceras inne. Dock kanske man kan få problem med imma/kondens på speglar och insidan på fönster. Å' andra sidan tar jag personligen en bunt x-tra Kwh och har en bra vent än att glida tillbaka till 70-tals mentaliteten med obefintlig vent.

/f
 
Nibe 1215-7, 150m, 184+52m2,

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Tips för att undvika eltillskott (berg/jordvärme)
« Svar #12 skrivet: 08 februari 2006, 13:53:45 »
1. Öka TS-gradmin till max. Detta gör att man kan klara tillfälliga köldknäppar utan att eltillskottet går in. Normalt märker man knappt något på innetempen om gradminutrarna räknar ner till max på grund av att ju kallare det är ute desto flackare är värmekurvan. Exempel; kurva 8 och -20 ute så innebär 5 graders skillnad på utetempen 3 grader på framledningstempen vilket motsvarar ca 1 grad på innetempen.

Nackdelen kan vara att om gradminutrarna väl räknar ner till max så tar det lång tid innan eltillskottet går ut igen.


2. Stänga av eltillskottet. Det går utmärkt att stänga av eltillskottet och behålla legionellahöjningen. Men man bör koppla in eltillskottet om man reser bort. Om kompressorn lägger av utan att styrsystemet märker detta så kan värmesystemet annars frysa sönder.


3. Begränsa VB-fram max. Kolla hur varmt framledningsvatten VP:n klarar av att köra mot ditt värmesystem utan eltillskott och ställ in VB-fram max på detta värde. Börvärdet på VB kommer då aldrig att överstiga detta värde oavsett hur kallt det blir ute. På detta sätt så sticker inte gradminutrarna iväg.

Tips 2 och 3 kan innebära att innetempen blir lite lägre under de kallaste perioderna men vill man snåla på elen så får man ta på yllesockorna och fleecetröjan.  ;)

Jag har ju tyvärr fått bevittna en ganska ordentlig ökning av TS och därigenom elförbrukning hittils detta år jämfört med förra året. Helt enkelt beroende på att det är kallare. Jag har också provat olika varianter för att minska behovet av TS utan att för den skull tumma allt för mycket på komforten. Dock kan jag inte direkt säga att någon av ovan nämnda metoder fungerar speciellt bra och jag kan inte notera någon större skillnad i förbrukning av TS heller. Nu är det i och för sig otroligt svårt att göra tester eftersom inget dygn är det andra exakt likt. Men låt mig presentera vad jag menar:

1. TS på Nibe fungerar ju som bekant så att den vill äta upp lika mycket som han fått i underskott. Har vi exempelvis TS inställt på -500 och VP på -100 kommer start av TS att ske vid -600. Sedan håller han i TS ända till han ätit upp 500 gradminuter och hamnar på -100 igen. Om det som nu varit kallt flera dagar/veckor i sträck och solen knappt värmt något på dagen så spelar det ingen roll hur högt man haft TS på, för eller senare slår det till och då får man åka med TS längre tid. Dessutom får man vissa svängningar i inomhus tempen. Ett riktigt stort värde på TS fungerar bara när det går från kallt till varmt och TS aldrig hinner gå i innan det blir varmare igen.

2. Stänga av tillskottet kan en sådan som jag bara glömma. Då blir det för kallt inne om det är -20 ute. Detta accepterar inte familjen (och faktiskt inte jag heller). Dessutom är det ett högriskprojekt eftersom något i pumpen faktiskt kan pajja och då räddar inte TS om det är avslaget. Att stänga av TS känns däremot utmärkt på vårsidan när man kanske har kalla nätter och varma dagar. Men inte nu.

3. Begränsa VB-fram max. Detta kändes riktigt attraherande innan jag provade det. Det som hände var nämligen inte kul. Jag drog ner VB-fram max från 55 till 52 (försiktigt i början!). Det var runt -20 ute och dagen efter ser jag på pumpen att den inte klarat inställt inomhus temp. Det är 21 grader inne istället för 22. Detta betyder då att inomhusgivaren lyfter upp börvärde VB fram med 4 grader. På morgonen var vi redan på max (52) så det hände ju inte så mycket med det). DÄREMOT så blev det ju tokigt när dagen gick och ute-tempen faktiskt steg. Då låg pumpen back på inomhustempen och fick kompensera VB-fram uppåt med 4 grader onödigt länge. Summan av kardemumman blev att antalet TS inte blev mindre. ODCH dessutom fick man kallare inne under en period.

Summan av kardemumman: Har man en pump som behöver TS vid kallare väderlek så är det SVÅRT att komma undan utan komfortsänkning. Och även om man kommer undan i ena änden så verkar man få igen det i andra änden eftersom systemet är så träigt.

Men hur mycket värre blev det för mig i Januari än förra året. Jo faktiskt ganska surt. På en månad (januari) gjorde jag av med 395 kwh mer el på VP (framräknat) än året innan. 1597 i stället för 1202.

Usch, Usch säger jag! Även om plånboken klarar sig så är det ju INTE bra för statistiken och därmed för sin inre heder.
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Ekke Boo

  • Mästerdetektiv
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
  • Nibe - forever
SV: Tips för att undvika eltillskott (berg/jordvärme)
« Svar #13 skrivet: 08 februari 2006, 20:57:43 »
Lite kommentarer:

1. 1230 funkar inte på samma sätt som 1215. Tillsatsen går på vid det inställda värdet, inte med ett + med gradminuterinställning. Alltså inte 100+500 i exemplet utan vid 500 exakt. I mitt fall har jag inställningen (-80, -400, -100). VP startar vid -80, TS går in vid -400, TS går av vid -300, alternativt går TS2 in vid -500.

2. Ändra VB-fram/max funkar bra för mig, men jag accepterar en del tillskott men använder detta sätt för att begränsa TS. Jag sätter värdet till 2 gr över vad VP klarar utan tillskott. Klarar man sig utan TS med VB-fram 45, sätter man max=47. Taktiken runt VB-fram/max funkar inte med inomhusgivare, punkt slut. Det blir liksom tårta på tårta. Är det riktigt kallt en längre tid, kan man behöva pilla om man inte accepterar en lägre temperatur, eller trivs med sockor på...  ;D


Nibe 1230-10 med 180m borra (48m till berg, 144m aktiv) värmer villa från 1939 i Östergötland med totalt 17 radiatorer. 200m2 + 51m2 varav 3 golvvärmeslingor värmer 30m2 i källaren. Prognos om en årsförbukning på 9000kWh efter en konvertering okt-2005 från Pulsonex-panna med 3.0 m3 oljeförbrukning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tips för att undvika eltillskott (berg/jordvärme)
« Svar #14 skrivet: 09 februari 2006, 09:14:57 »
Hmmmm.... Sc:,h

Jag bor ju i ett hus med tegelfasad och sutterängvåning i betong så det kanske funkar bättre hus mig än om man bor i en "trälåda". Jag antar att värmetrögheten i mitt hus gör att huset klarar lite mer -gradminuter innan det märks inne. Jag kör med max 48 grader framledningstemp (VP:n klarar 46 utan tillskott) och har aldrig haft kallare än 19,5 grader inne.

Fördelen är att när tillskott steg 1 går in ökar framledningen till ca 51 (efter nån timme) och då går aldrig steg 2 in. Underskottet betas av med endast kompressor + 2 kW elpatron vid svinkyla.
« Senast ändrad: 09 februari 2006, 09:18:32 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Tips för att undvika eltillskott (berg/jordvärme)
« Svar #15 skrivet: 09 februari 2006, 10:53:48 »
Hmmmm.... Sc:,h

Jag bor ju i ett hus med tegelfasad och sutterängvåning i betong så det kanske funkar bättre hus mig än om man bor i en "trälåda". Jag antar att värmetrögheten i mitt hus gör att huset klarar lite mer -gradminuter innan det märks inne. Jag kör med max 48 grader framledningstemp (VP:n klarar 46 utan tillskott) och har aldrig haft kallare än 19,5 grader inne.

Fördelen är att när tillskott steg 1 går in ökar framledningen till ca 51 (efter nån timme) och då går aldrig steg 2 in. Underskottet betas av med endast kompressor + 2 kW elpatron vid svinkyla.

Jag har samma fasadstruktur som dig men kan direkt märka hur kylan slår igenom. Som jag skrev tidigare, när jag begränsade VBF till 52 klarade inte systemet att hålla 22 grader inne utan hackade ner till 21 (det var ca -20 ute den natten). Men nu var ju inte det någon katastrof men tillsammans med inomhusgivare blir det ju inte bra. Det som händer är ju att systemet ligger och höjer VBF så länge inomhustempen är under inställt värde. Och skulle jag begränsa VBF ännu mer skulle inomhus tempen kanske sjunka neråt 19-19,5 grader också. Men det är ju typ 3 steg under mitt önskade värde = 4*3 = 12 graders kompensation på VBF för att komma ikapp. Inte bra. VBF max kan ju bara fungera vettigt när man inte har inomhusgivare (precis som Ekke påtalar).
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Ekke Boo

  • Mästerdetektiv
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
  • Nibe - forever
SV: Tips för att undvika eltillskott (berg/jordvärme)
« Svar #16 skrivet: 09 februari 2006, 12:01:16 »

Jag bor ju i ett hus med tegelfasad och sutterängvåning i betong så det kanske funkar bättre hus mig än om man bor i en "trälåda". Jag antar att värmetrögheten i mitt hus gör att huset klarar lite mer -gradminuter innan det märks inne. Jag kör med max 48 grader framledningstemp (VP:n klarar 46 utan tillskott) och har aldrig haft kallare än 19,5 grader inne.


Yes, vi verkar köra på samma sätt. Funkar bra, men min plan runt att installera inne-givare får man väl fundera på.
Nibe 1230-10 med 180m borra (48m till berg, 144m aktiv) värmer villa från 1939 i Östergötland med totalt 17 radiatorer. 200m2 + 51m2 varav 3 golvvärmeslingor värmer 30m2 i källaren. Prognos om en årsförbukning på 9000kWh efter en konvertering okt-2005 från Pulsonex-panna med 3.0 m3 oljeförbrukning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tips för att undvika eltillskott (berg/jordvärme)
« Svar #17 skrivet: 09 februari 2006, 14:32:33 »
Fast på dagen, då solen kommer fram, så brukar solinstrålningen höja innetempen ett par grader så då jobbar VP:n i kapp för mig. Men om det är -20 och molnigt då kommer inte jag klara mig heller.

Fast jag anser att det är en fördel att maximera VB-f om man har innegivare. Med ett högre värde på VB-f max så springer gradminutrarna iväg kvickt om innetempen kommer under börvärdet så att den späder på gradminutersunderskottet. Då får VP:n jobba ännu längre med eltillskott för att beta av underskottet.

Men idén med detta är att man kan acceptera lite kyligare inne då det är svinkyla ute.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Tips för att undvika eltillskott (berg/jordvärme)
« Svar #18 skrivet: 09 februari 2006, 16:44:05 »
Fast jag anser att det är en fördel att maximera VB-f om man har innegivare. Med ett högre värde på VB-f max så springer gradminutrarna iväg kvickt om innetempen kommer under börvärdet så att den späder på gradminutersunderskottet. Då får VP:n jobba ännu längre med eltillskott för att beta av underskottet.

Men idén med detta är att man kan acceptera lite kyligare inne då det är svinkyla ute.

Och det är väl just detta som jag kan vara lite tveksam till. Med innegivare så blir "återladdningen" onödigt våldsam eftersom denna vill kompensera för tappet som blivit under natten. Så frågan är hur mycket man egentligen tjänar på att dra ner VB-fram max ?Utan inomhusgivare kan det däremot fungera bättre. Då får man lite kyligare på natten och sedan sker återladdningen lugnt och fint under dagen.

Problemet med allt detta är att en åtgärd som fungerar perfekt i vissa situationer inte alls fungerar bra i andra. Det finns ju så många scenarior att ta hänsyn till. Har man en VP som kräver TS vid kallare väderlek så är det svårt att komma undan just TS oavsett vad man gör. Så tycker jag det känns som.
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Ekke Boo

  • Mästerdetektiv
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
  • Nibe - forever
SV: Tips för att undvika eltillskott (berg/jordvärme)
« Svar #19 skrivet: 09 februari 2006, 21:52:16 »
Det finns ett till alternativ att undvika tillskott, köra på nattsänkning. Jag har provat detta och det har skrivits en del trådar runt detta (sök!). Min erfarenhet är att det är svårt med "timing". Kör VP mycket går det inte att tajma utan resultatet är helt enkelt att ett antal gradminuer inte behövs under natten, men man kan inte speca "när". Kör VP:n t.ex. runt 18h och startar runt 10ggr så är timingen lättare. Risken finns dock för tillskott för att hämta hem på morgonen då dessutom VV-laddning ska ske.

Principen är dock att minska bör-värdet pÃ¥ VB-fram under natten dÃ¥ det oftast är som kallast. Jag har testat med -1 gr 00:00 till 04:00, dÃ¥ hinner den värma upp köket till morgonkvisten.  ;) Besparingen kan vara tveksam om man sÃ¥ att säga inte slipper TS. Kallare pÃ¥ natten kan dock vara en komfortfrÃ¥ga ocksÃ¥.
Nibe 1230-10 med 180m borra (48m till berg, 144m aktiv) värmer villa från 1939 i Östergötland med totalt 17 radiatorer. 200m2 + 51m2 varav 3 golvvärmeslingor värmer 30m2 i källaren. Prognos om en årsförbukning på 9000kWh efter en konvertering okt-2005 från Pulsonex-panna med 3.0 m3 oljeförbrukning.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Tips för att undvika eltillskott (berg/jordvärme)
« Svar #20 skrivet: 10 februari 2006, 08:48:29 »
Det finns ett till alternativ att undvika tillskott, köra på nattsänkning. Jag har provat detta och det har skrivits en del trådar runt detta (sök!). Min erfarenhet är att det är svårt med "timing". Kör VP mycket går det inte att tajma utan resultatet är helt enkelt att ett antal gradminuer inte behövs under natten, men man kan inte speca "när". Kör VP:n t.ex. runt 18h och startar runt 10ggr så är timingen lättare. Risken finns dock för tillskott för att hämta hem på morgonen då dessutom VV-laddning ska ske.

Principen är dock att minska bör-värdet på VB-fram under natten då det oftast är som kallast. Jag har testat med -1 gr 00:00 till 04:00, då hinner den värma upp köket till morgonkvisten.  ;) Besparingen kan vara tveksam om man så att säga inte slipper TS. Kallare på natten kan dock vara en komfortfråga också.

Nattsänkning på 1215 är inte ens möjlig eftersom den modellen inte ens har en klocka i sig.

Rent generellt skulle nog jag dessutom vilja ställa mig tveksam till kombinationen nattsänkning och bergvärmepump. Systemet är för trögt. Med oljeeldning var det annat då kunde man dra ner och dra på med väldigt snabba reaktionstider (speciellt uppåt eftersom man hur lätt som helst hystade iväg en 80 grader i framledningstemperatur).

Bääääääääääää, jag är skeptisk...(grimas enligt Stefan Sauk). Blir nog till att leva med TS när det kyler på, såvida man inte ska investera i 16 större radiatorer, en större pump och ett nytt djupare borrhål....eh, låter kanske lite dyrt!?
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tips för att undvika eltillskott (berg/jordvärme)
« Svar #21 skrivet: 10 februari 2006, 13:05:10 »
Bääääääääääää, jag är skeptisk...(grimas enligt Stefan Sauk). Blir nog till att leva med TS när det kyler på, såvida man inte ska investera i 16 större radiatorer, en större pump och ett nytt djupare borrhål....eh, låter kanske lite dyrt!?

Eller tilläggsisolera vinden, billigt och relativt enkelt, hjälper upp en något underdimensionerad VP bra.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2570.0/all.html

 --/
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Tips för att undvika eltillskott (berg/jordvärme)
« Svar #22 skrivet: 10 februari 2006, 18:55:56 »
Bääääääääääää, jag är skeptisk...(grimas enligt Stefan Sauk). Blir nog till att leva med TS när det kyler på, såvida man inte ska investera i 16 större radiatorer, en större pump och ett nytt djupare borrhål....eh, låter kanske lite dyrt!?

Eller tilläggsisolera vinden, billigt och relativt enkelt, hjälper upp en något underdimensionerad VP bra.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2570.0/all.html

 --/

mmmmmmmmmm, tilläggsisolera...... För närvarande har jag ett par lager glasull/motsvarande oklart material (typ 5cm) och ovanpå det kanske 10 cm sågspån. Är detta mycket eller lite? Hur skulle man ändra detta? Skotta bort sågspånet och lägga på något annat?
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tips för att undvika eltillskott (berg/jordvärme)
« Svar #23 skrivet: 10 februari 2006, 19:21:12 »
mmmmmmmmmm, tilläggsisolera...... För närvarande har jag ett par lager glasull/motsvarande oklart material (typ 5cm) och ovanpå det kanske 10 cm sågspån. Är detta mycket eller lite? Hur skulle man ändra detta? Skotta bort sågspånet och lägga på något annat?

Hos mina föräldrar lade vi på 10 cm glasull ovanpå ca 10 cm sågspån/cutterspån för 15 år sen. I somras såldes kåken (byggd 62) och en inspektion av vinden visade att allt var helt OK. Det som gäller är att vinden ventileras genom takfoten och att det finns ventiler på gavlarna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Tips för att undvika eltillskott (berg/jordvärme)
« Svar #24 skrivet: 10 februari 2006, 20:01:34 »
mmmmmmmmmm, tilläggsisolera...... För närvarande har jag ett par lager glasull/motsvarande oklart material (typ 5cm) och ovanpå det kanske 10 cm sågspån. Är detta mycket eller lite? Hur skulle man ändra detta? Skotta bort sågspånet och lägga på något annat?

Hos mina föräldrar lade vi på 10 cm glasull ovanpå ca 10 cm sågspån/cutterspån för 15 år sen. I somras såldes kåken (byggd 62) och en inspektion av vinden visade att allt var helt OK. Det som gäller är att vinden ventileras genom takfoten och att det finns ventiler på gavlarna.

Med ventilera genom takfoten menar du att det finns synliga springor ut under taket ut, dvs så man inte täpper till? Och ventiler på gavlarna har jag. ....Man kanske skulle baxa upp isolering på vinden.......Är det glasull som gäller numera också eller finns det något annat material som också skulle passa ovan sågspånet?
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tips för att undvika eltillskott (berg/jordvärme)
« Svar #25 skrivet: 10 februari 2006, 20:18:36 »

Med ventilera genom takfoten menar du att det finns synliga springor ut under taket ut, dvs så man inte täpper till? Och ventiler på gavlarna har jag. ....Man kanske skulle baxa upp isolering på vinden.......Är det glasull som gäller numera också eller finns det något annat material som också skulle passa ovan sågspånet?

Jag tror att det inte spelar så stor roll om det är glasull eller mineralull. Som du ser i länken handlade jag billig isolering på byggmax, den funkar nog lika bra som dyrare från Isover eller Rockwool.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tips för att undvika eltillskott (berg/jordvärme)
« Svar #26 skrivet: 10 februari 2006, 20:54:29 »
Gammal isolering av kutter/sågspån kombineras bäst med annan isolering av cellulosafibrer, tex Warmcel, Ekofiber eller Thermofloc. Fördelen med dessa material är att de inte är så känsliga för fukt, t ex om ångspärren är skadad eller saknas. Glasullens isoleringsförmåga avtar redan vid 4% fuktinnehåll med ovannämnda material tål betydligt mer.
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad Michael A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +1/-0
  • Jag älskar vp! Det är aldrig försent att ge upp
SV: Tips för att undvika eltillskott (berg/jordvärme)
« Svar #27 skrivet: 11 februari 2006, 09:07:41 »
Det finns ju även lösull, som man kan blåsa upp på vinden.

Det skall gå att låna/hyra utrustning där man köper lösullen.
Villa Nordiska trä -74, belägen i Dalsland med en årsmedeltemp på 6,3°c. Uppvärmning till 20-21ºc, fördelat på 112m²+112m² i källare. Ettrörsystem fördelat på 5 slingor, 2 uppe 2 nere och en shuntgrupp för golvvärme i gillestuga. Värmekälla: Thermia Diplomat TWS 8, energibrunn 148m aktivt (tot 150m) vattentillgång 2500L/Tim, granit. Driftsatt 30/11-05.

Utloggad Ekke Boo

  • Mästerdetektiv
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
  • Nibe - forever
SV: Tips för att undvika eltillskott (berg/jordvärme)
« Svar #28 skrivet: 11 februari 2006, 18:57:21 »
Rippe, läs länken Carl hänvisade till. Köp runt runt 20cm mineralull frÃ¥n ByggMax och lägg ovanpÃ¥ allt skräp du har pÃ¥ vinden. Detta bör leda till besparing pÃ¥ runt 10-12%. Jag tänkte göra samma sak i sommar, tänkte kompensera för min nÃ¥got snÃ¥la borra.  Jag har nu nÃ¥t "rockwool"-aktigt ca 15cm. Jag har dessutom bra ventilation  studs
Nibe 1230-10 med 180m borra (48m till berg, 144m aktiv) värmer villa från 1939 i Östergötland med totalt 17 radiatorer. 200m2 + 51m2 varav 3 golvvärmeslingor värmer 30m2 i källaren. Prognos om en årsförbukning på 9000kWh efter en konvertering okt-2005 från Pulsonex-panna med 3.0 m3 oljeförbrukning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!