Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Välja luftvärmepump golvmodell...  (läst 34012 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #105 skrivet: 20 februari 2021, 19:29:22 »
Jag planerar att köpa en LLVP. Jag har läst den här tråden och  bl.a. tubaralo påstår
att golvmodellen är överlägsen väggmodell, mycket tack vare att den arbetar hela tiden med
mycket lägre temp och tryck..
Han påstår även att golvmodellen har bättre COP än vägghängd modell.

Om detta stämmer undrar jag varför så få golvmodeller säljs på marknaden.

Kan någon rekommendera en golvmodell för 2 plans villa 2 * 70 km2?

Största anledningen att det monteras relativt få golvmodeller är att det sällan finns en ledig yta som är bra, det är möbler efter väggarna och ibland är utrymmet under fönster för litet och så är dom oftast lite dyrare så dom kan gå bort på grund av budget
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #106 skrivet: 21 februari 2021, 10:20:15 »
Största anledningen att det monteras relativt få golvmodeller är att det sällan finns en ledig yta som är bra, det är möbler efter väggarna och ibland är utrymmet under fönster för litet och så är dom oftast lite dyrare så dom kan gå bort på grund av budget
Tack G.F att du har citerat mig. Jag står fotfarande 100% för det jag skrev för 2 år sedan. Har det hänt något under denna tiden? Jag menar om det har kommit fullvuxna innedelar med tillräckligt stora kondensorer och luftflöde? I Kina man förstårmycket väl (också  Apan från Kongo) att golvmodell LLVP är överläsen och struntade i möblering  och startade goverment project North China floor heating A/C.  Stora företag som Gree , Midea sålde över 100 000 styck per tillverkare.Golvmodeller som ska jobba ned till -25C.
Minimi krav for COP i Kina Floor cnsole project
-20 degree,  4KW heating,  2.0 COP
-12 degree,   4kw heating,  2.4 COP
7 degree,      4kw heating,   3.8 COP




« Senast ändrad: 21 februari 2021, 11:20:39 av tubaralo »

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #107 skrivet: 21 februari 2021, 11:44:35 »
Största anledningen att det monteras relativt få golvmodeller är att det sällan finns en ledig yta som är bra, det är möbler efter väggarna och ibland är utrymmet under fönster för litet och så är dom oftast lite dyrare så dom kan gå bort på grund av budget
Kan det stämma verkligen att utrymmet under fönstret är begränsat? Jag menar, det sitter ju element i nästan varje kåk under fönstren. Sekel som lite modernare. Utan uppvärmning vid fönstren är det ju inte så behagligt just vid fönstret.

Demontering av elektriska element som kanske redan tagit platsen, kan det vara något av bekymret?
Möbler, jag kan bara tänka mig en soffa, men just där behöver man ju inte sätta uppvärmningen, alternativt en liten glipa bara.
Ihop med bord kanske det inte är så lyckat, finns det luftriktare även på golvmodeller så det går "runt" ett bord?

Vad har du för prisskillnad på golv mot takmodell?
Känns som det måste bero på något annat, tycker det hela känns bakvänt på något vis med väggkonvektor.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #108 skrivet: 21 februari 2021, 12:26:04 »
Ganska gott om hus som inte har dom ca 65 cm som behövs, äldre hus brukar det inte vara några problem med.
Men det kan sitta vattenburna radiatorer där som ska vara kvar eller en vanlig radiator som kanske bör vara kvar som backupp

Om det bara fanns en soffa så vore det bra men det är bokhyllor , skänkar och allt möjligt som är i vägen och folk möblerar ogärna om.
Sen känner en del sig låsta med att möblera om ifall en vägg är konstant upptagen med en golvmodell.

Runt ett bord kan luften gå då det både är luftflöde uppåt och nedåt så ban blåser tex mellan stol och bordsben om det är vanliga pinnstolar.

Nu med LN modellen är prisskillnaden inte så stor mot en golvmodell men ibland kan en tusenlapp eller två vara avgörande för vilken modell det blir.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #109 skrivet: 21 februari 2021, 14:29:36 »
Om det bara fanns en soffa så vore det bra men det är bokhyllor , skänkar och allt möjligt som är i vägen och folk möblerar ogärna om.
 Att installera golvmodell bakom  soffan är perfect placering. Också ljud dämpande. Som på bilden hos min bror . De har soffan  framför.
Altså en installation under fönstret och bakomsoffan samtidigt.Det blir ingen problem med luftflöde. Normall ser man inte burken.  Som är förhållandevis snyggt.  Special om man jämför med väggmodeller.
« Senast ändrad: 21 februari 2021, 14:39:52 av tubaralo »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #110 skrivet: 21 februari 2021, 14:52:16 »
Den soffan syns inte ens och är med andra ord inte efter väggen och då är det klart att det är möjligt med en golvmodell  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #111 skrivet: 21 februari 2021, 15:04:22 »
Ganska gott om hus som inte har dom ca 65 cm som behövs, äldre hus brukar det inte vara några problem med.
Men det kan sitta vattenburna radiatorer där som ska vara kvar eller en vanlig radiator som kanske bör vara kvar som backupp [/size]

Låt oss säga  vattenburna radiatorer är problem. Varför inte bygga hybrid Golvmodell  som är både fläktkonvektor och innedel för värmepumpen. Man kanske kunde skapa Golvmodell som också överför värme till vatten. Jag kan göra en prototyp om man vill. Dvs om man kan betala för det.
« Senast ändrad: 23 februari 2021, 17:33:31 av tubaralo »

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #112 skrivet: 21 februari 2021, 15:07:28 »
Den soffan syns inte ens och är med andra ord inte efter väggen och då är det klart att det är möjligt med en golvmodell  :)
Soffan är flyttad för att göra foton.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #113 skrivet: 21 februari 2021, 15:14:10 »
Underlättar nog om du citerar att inte lägga in ditt svar i samma ”ruta”  ;)

Du får väl tillverka en modell och sälja in konceptet för att se om intresse finns .
Lite osäker på hur du tänkt dig men har man vattenburet så kan du montera en fläktkonvektor istället för en radiator och det vattenburna kan du driva med  luft/vatten eller bergvärme .


Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #114 skrivet: 22 februari 2021, 06:06:43 »
Underlättar nog om du citerar att inte lägga in ditt svar i samma ”ruta”  ;)

Du får väl tillverka en modell och sälja in konceptet för att se om intresse finns .
Lite osäker på hur du tänkt dig men har man vattenburet så kan du montera en fläktkonvektor istället för en radiator och det vattenburna kan du driva med  luft/vatten eller bergvärme .
Det var kanske lite dumt . Har man vattenburet system då behöver man inte golvmodellen för det. Jak tänker att man kan ha värmeväxlare som på bilden. Säg att innedelen ska vara hybrifläktkonvektor +kondensor för VP.
Man kunde bygga smala innedelar 10-15cm. Använda effektiva microchannel värmeväxlare. När man lägger de platt blir det inga problem med kondensatvatten dränering.
« Senast ändrad: 22 februari 2021, 21:55:18 av tubaralo »

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #115 skrivet: 03 oktober 2021, 23:55:06 »
Det var kanske lite dumt . Har man vattenburet system då behöver man inte golvmodellen för det. Jak tänker att man kan ha värmeväxlare som på bilden. Säg att innedelen ska vara hybrifläktkonvektor +kondensor för VP.
Man kunde bygga smala innedelar 10-15cm. Använda effektiva microchannel värmeväxlare. När man lägger de platt blir det inga problem med kondensatvatten dränering.

Jag kanske tillverkar en prototyp av Hybridfläktkonvektor. Altså golvmodell-VP + fläktkonvektor i samma hus. Det enklaste sättet är att vända upp och ner väggmonterad innedel . Då får vi  en perfekt Golvmodell innedel.  Jag har alltid monterat luftvärmepumpar på det här sättet för eget bruk. Nyligen, i ett hus på landet. Naturligtvis måste vi göra en ordentlig dränering  av kondensat. Med hybridfläktkonvektor kommer inte att diskuteras att det inte finns någon plats för montering. Vi kan använda värmesystemet för distribution av kyla, Det blir m.liten effekt så man behöver inte isollera rör. Vad tror Ni är det galenskap?
« Senast ändrad: 04 oktober 2021, 00:12:53 av tubaralo »

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #116 skrivet: 04 oktober 2021, 10:00:06 »
Jag kanske tillverkar en prototyp av Hybridfläktkonvektor. Altså golvmodell-VP + fläktkonvektor i samma hus. Det enklaste sättet är att vända upp och ner väggmonterad innedel . Då får vi  en perfekt Golvmodell innedel.  Jag har alltid monterat luftvärmepumpar på det här sättet för eget bruk. Nyligen, i ett hus på landet. Naturligtvis måste vi göra en ordentlig dränering  av kondensat. Med hybridfläktkonvektor kommer inte att diskuteras att det inte finns någon plats för montering. Vi kan använda värmesystemet för distribution av kyla, Det blir m.liten effekt så man behöver inte isollera rör. Vad tror Ni är det galenskap?

Förklara gärna din idé.
Menar du att det skall dels finnas en DX växlare som är kopplad till en engen utomhusenhet samt ett vattenbatteri kopplat till ett vattenburet system ?
Blir inte det "kaka på kaka" om du skall ha dels en DX utomhusenhet samt en utomhusenhet till luft/vattensystemet ?  Eller är det tänkt att vattendelen skall hoppa in (kopplad mot elpanna eller annat ineffektivt) när inte kapaciteten i DX räcker till ?

Mvh
Daikin

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #117 skrivet: 05 oktober 2021, 06:27:15 »
Förklara gärna din idé.


Mvh
Daikin

Ett av argumenten mot Golvmodell LVP är bristen på monteringsutrymme. I ett hus med direcktverkande el kan man byta ut en av element, men det är värre med vattenburet värmesystem. Med Hybrid golvmodell (hybrid fläktkonvektor) kommer detta problem att lösas. Jag tyckte också att det är lite galen  idé. Igår fick jag ett mejl där Zymbo -företaget beskriver en hybrid luftkonditioneringen / värmepumpen utan en utomhusenhet med en vattenväxlare (vattenradiator). inVISE Water
« Senast ändrad: 05 oktober 2021, 06:31:41 av tubaralo »

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #118 skrivet: 05 oktober 2021, 14:05:07 »
Har inte fått svar på mina frågor:

1: vad är det som gör denna till en "hybrid" ?
Är det kombination av DX och ett vattenbatteri ?

Om ja, vad skall förse vattenbatteriet med energi ??

Mvh
Daikin

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #119 skrivet: 05 oktober 2021, 22:03:44 »
Har inte fått svar på mina frågor:

1: vad är det som gör denna till en "hybrid" ?
Är det kombination av DX och ett vattenbatteri ?

Om ja, vad skall förse vattenbatteriet med energi ??

Mvh
Daikin
En hybrid är en kombination av två element som, trots strukturella skillnader, ska samarbeta med varandra, även om de till synes inte har något att göra med varandra. Här har vi golvmodell LLVP + fläktkonvektor. Vattenbatteriet tar energi där fläktkonverter eller radiator  brukar ta. Från cirkulerande vatten.
Vattenburet värmesystem har alltid någon värmekälla. Pellets,ved, värmepump ect. Det som är viktigt för mig i första hand är att motverka argument att det finns ingen lämpligt placering för golvmodell innedel. Det är inte så att jag tänker värma circulation vatten med    golvmodell LLVP som sitter under vattenbatteriet. Det är inte DX det är luftvärmepump Golvmodell. Det kan visa sig att man kan sprida lite kyla med cirkulation vatten från golvmodell via vattenbatteriet. Ok, Hybrid Golvmodell blir min nästa projekt. På skoj. Det svåraste blir att hitta ett lämpligt och vackert låda.
« Senast ändrad: 06 oktober 2021, 06:35:09 av tubaralo »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!