Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp dimensionering av cirkulationspump  (läst 8000 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kirneH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hjälp dimensionering av cirkulationspump
« skrivet: 18 juni 2019, 13:52:44 »
Behöver lite hjälp att dimensionera lämplig cirkpump till frikylan. Jag kommer att ha totalt 4 konvektorer kopplade parallellt (Två stora och två små). Varje konvektor kommer att ha en flödesreglerad avstängningsventil som stänger flödet när konvektorn inte behöver kyla. För att slippa dra kopparrör så har jag även en plattvärmeväxlare i slingan. Slingan i sig består av 20mm isolerad PEX (ca 40m lång) Realistiskt vill jag dimensionera pumpen för att klara 1.5m3/h genom en av de större och en av de mindre konvektorerna.

Konvektorerna har följande tryckfall vid arbetsflöde (1m3 respektve 0,5m3 för den mindre konvektorn):
Liten konvektor: 15kPa
Stor konvektor:  31kPa

Har ingen uppgift om tryckfallet i plattvärmeväxlaren vid 1,5m3 men den är dimensionerad för att klara motsvarande 6kW energiöverföring utifrån de temperaturdiferenser jag gissat att jag kommer ha (den är i storleksordningen 35x11x10cm stor och 1" anslutning utvändig gänga).

Så, hur i hela friden gör jag för att lista ut ungefär hur stor cirkulationspump jag behöver till detta system, dvs jag vill kunna pumpa runt 1,5m3/h genom 1 plattvärmeväxlare, två konvektorer och 40m rör?

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Hjälp dimensionering av cirkulationspump
« Svar #1 skrivet: 18 juni 2019, 16:06:08 »
Köp min Grundfos Magna 32-120 f sÃ¥ behöver du inte dimensionerna...  Du bara drar pÃ¥ sÃ¥ att det blir lagom. 
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Hjälp dimensionering av cirkulationspump
« Svar #2 skrivet: 18 juni 2019, 20:49:48 »
på vilken sida väklaren ska pumpen sitta ? ska du anv bergvärmens pump på primärsidan?.
Låter billigare att dra koppar å skipa växlaren.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad kirneH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp dimensionering av cirkulationspump
« Svar #3 skrivet: 18 juni 2019, 23:33:38 »
Köp min Grundfos Magna 32-120 f sÃ¥ behöver du inte dimensionerna...  Du bara drar pÃ¥ sÃ¥ att det blir lagom.
Nu tror jag ju att du diver lite med mig. Jag är som trÃ¥dstarten säger ute efter en pump som klarar i runda slängar 1,5m3/h är  hyffsat energieffektiv i det arbetsomrÃ¥det och det är inte ditt förslag. Speciellt inte om vi pratar proportional pressure.

Utloggad kirneH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp dimensionering av cirkulationspump
« Svar #4 skrivet: 18 juni 2019, 23:50:30 »
på vilken sida väklaren ska pumpen sitta ? ska du anv bergvärmens pump på primärsidan?.
Låter billigare att dra koppar å skipa växlaren.
Ska sitta på sekundärsidan, som pumpar runt kylan till konvektorerna. VP cirkpump kommer att stå för brine-pumpandet. Växlaren gick på en dryg tusing ink shipping, tull och moms från Kina. Prisol plus kostar i runda slängar 5kkr för 40m. Om man istället köper 6mm kondensisolerad alupex (används till solfångare i t ex Tyskland) kostar det ca 1200kr för 50m till dörr från Tyskland till Sverige.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Hjälp dimensionering av cirkulationspump
« Svar #5 skrivet: 19 juni 2019, 07:53:06 »
Nu tror jag ju att du diver lite med mig. Jag är som trÃ¥dstarten säger ute efter en pump som klarar i runda slängar 1,5m3/h är  hyffsat energieffektiv i det arbetsomrÃ¥det och det är inte ditt förslag. Speciellt inte om vi pratar proportional pressure.
Tror du kommerbli besviken pÃ¥ ditt system om varje konvektor behöver 1 resp 0.5 m3 flöde och du dimensioerar för ett totalt flöde pÃ¥ 1.5 m3.  Som jag ser det behöver du 3 m3 flöde genom vvx.  Men det är klart min pump är för stor, men tror du gör bäst i att dimensionera den kraftigt sÃ¥ du kan uppfylla flödesvillkoren. 
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Hjälp dimensionering av cirkulationspump
« Svar #6 skrivet: 19 juni 2019, 18:36:17 »
Frikyla är ju inte supereffektiv med lÃ¥ga delta T sÃ¥ varför köra över växlare ?som kommer att höja temp till konvektorerna  med nÃ¥gon grad  eller tvÃ¥.  Man fÃ¥r dimensionera  systemet mot  8-10 C in och  max 14 C  ut eller värre pga växlaren vilket kommer att kräva höga flöden för att  fÃ¥ ut kylan. aAternativt en större växlare  eller tvÃ¥ parallellt . Varför allt detta för att spara pÃ¥ koppar sÃ¥ jävla dyrt är det inte.? 5 mm isolering pÃ¥ den tyska produkten kanske inte är tillräckligt för att slippa kondens. jag har tjockare armaflex.

VPns pump  är ju ganska stor är den varvtalsstyrd? OM du inte har tvÃ¥ varvtalsstyrda pumpar med matchande  prestanda sÃ¥ kommer du att fÃ¥ höga driftkostnader  om du matchar mot VPns pump.

Jag har  0-10 v varvtalsstyrning pÃ¥ en Wilo 25/1-10 sÃ¥ att jag kan anpassa  flödet efter antalet  fläktkonvektorer - just nu har jag bara en  stor och kör pÃ¥ 1/3 fart  . Det ska bli  3st  samt en FLM  därför är pumpen stor men dyr  5000:-. Jag kommer upp i 8 C in 10 C ut . Förra sommaren hade jag 14 C ut .
.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad kirneH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp dimensionering av cirkulationspump
« Svar #7 skrivet: 19 juni 2019, 19:51:26 »
Tror du kommerbli besviken pÃ¥ ditt system om varje konvektor behöver 1 resp 0.5 m3 flöde och du dimensioerar för ett totalt flöde pÃ¥ 1.5 m3.  Som jag ser det behöver du 3 m3 flöde genom vvx.  Men det är klart min pump är för stor, men tror du gör bäst i att dimensionera den kraftigt sÃ¥ du kan uppfylla flödesvillkoren.
Jag tänker så här: Ur min borra kan jag inog nte ta ut mer än säg 5-6kW kyleffekt på grund av borrans djup och att granit helt enkelt inte leder värme bättre än så. Man kan ju såklart ha gynnsamma grundvattenförutsättningar, men det är ändå rätt orimligt att tro att jag kommer kunna ta ut de motsvarande 15kW som alla fyra konvektorerna tillsammans är specade till.

Anledningen till 4 konvektorer är inte att kunna köra alla på max samtidigt, utan att kunna styra den lilla kyla jag har dit den gör bäst nytta, t ex till sovrummen på natten och till undervåningen på dagen. Därav tror jag inte att det är nödvändigt att dimensionera för 15kW utan för kanske 7kW.

Utloggad kirneH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp dimensionering av cirkulationspump
« Svar #8 skrivet: 19 juni 2019, 19:54:46 »
Hittade den här artikeln som går igenom hur man kan räkna på hur stor pump man egentligen behöver. Artikeln diskuterar värme så deltaT är ganska stort och tabellerna är inte speciellt relevanta men det går ju att använda formlerna för att räkna fram en vettig dimensionering även för kyla, om jag inte tänker helt fel...

https://www.eceee.org/static/media/uploads/site-2/library/conference_proceedings/eceee_Summer_Studies/2007/Panel_6/6.346/paper.pdf

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp dimensionering av cirkulationspump
« Svar #9 skrivet: 19 juni 2019, 20:47:38 »
Det krävs nog grövre slang för att nå det önskade flödet. Tryckfallet i 40 meter slang med innerdiametern 16 mm blir 170 kPa vid 1,5 m3/h.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Hjälp dimensionering av cirkulationspump
« Svar #10 skrivet: 19 juni 2019, 21:15:12 »
Det krävs nog grövre slang för att nå det önskade flödet. Tryckfallet i 40 meter slang med innerdiametern 16 mm blir 170 kPa vid 1,5 m3/h.

Håller med . En stam bör vara 28 mm och 20-22 mm ut till konvektorerna.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Hjälp dimensionering av cirkulationspump
« Svar #11 skrivet: 19 juni 2019, 21:20:51 »
Hittade den här artikeln som går igenom hur man kan räkna på hur stor pump man egentligen behöver. Artikeln diskuterar värme så deltaT är ganska stort och tabellerna är inte speciellt relevanta men det går ju att använda formlerna för att räkna fram en vettig dimensionering även för kyla, om jag inte tänker helt fel...

https://www.eceee.org/static/media/uploads/site-2/library/conference_proceedings/eceee_Summer_Studies/2007/Panel_6/6.346/paper.pdf
1) i de högre temperaturer du kommer att jobba sÃ¥ kan du inte räkna med  att fÃ¥ ut full effekt  utan just 6-8 kw 2)om du bara tror att du kan ta ut 6 kw sÃ¥ ska du inte förlora 1-2 kw relativ effekt av dessa i en värmeväxlare.

Köp en LVP o kyl med det blir billigare än 4 konvektorer , växlare stamnät , styrning och pumpar . Sprider inte så bra dock
« Senast ändrad: 19 juni 2019, 23:13:13 av Hastings »
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad kirneH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp dimensionering av cirkulationspump
« Svar #12 skrivet: 19 juni 2019, 22:30:51 »
Det krävs nog grövre slang för att nå det önskade flödet. Tryckfallet i 40 meter slang med innerdiametern 16 mm blir 170 kPa vid 1,5 m3/h.

Tack, jag noterade det också när jag nu börjat räkna på det. Det finns som tur är både 26x3 och 32x3 kondensisolerad alupex för en billig penning, så att gå upp i dimension kostar inte många kronor. Kanske bör köra 32mm på stammen då 26mm fortfarande ger någonstans mellan 45 och 90kPa (beroende på vilken ytråhet man räknar på) vilket kanske ligger lite på gränsen?

Utloggad kirneH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp dimensionering av cirkulationspump
« Svar #13 skrivet: 19 juni 2019, 23:27:45 »
1) i de högre temperaturer du kommer att jobba sÃ¥ kan du inte räkna med  att fÃ¥ ut full effekt  utan just 6-8 kw 2)om du bara tror att du kan ta ut 6 kw sÃ¥ ska du inte förlora 1-2 kw realativ effekt i en värmeväxlare.
Med mina tämligen dammiga kunskaper i termodynamik som jag senaste månaderna ägnat mig åt att väcka liv i så håller jag inte riktigt med om att man tappar så värst mycket kyleffekt över tid med en motströmsväxlare om storleken och flödena genom den är hyggligt genomtänkta dimensioneringsmässigt i fallet med en begränsad kyleffekt på primärsidan/källan och ett överuttag på sekundärsidan (men jag kan ha fel -det händer faktiskt nästan jämt enligt min fru...).

Köp en LVP o kyl med det blir billigare än 4 konvektorer , växlare stamnät , styrning och pumpar . Sprider inte så bra dock

Det kan säkert vara så, men som du säkert redan vet så är det ju inte alltid kostnaden som är den primära drivkraften bakom saker vi vill göra, även om det så klart spelar en inte oansenlig roll för de flesta. Personligen så är det ofta resan som är målet -det är tillfredsställande att uppnå vissa saker, oavsett om det är ekonomiskt eller inte. Somliga väljer att brygga egen öl från scratch för sisådär 60kr flaskan när man kan köpa motsvarande öl för 29 spänn på systemet. Inte helt ekonomiskt att brygga en dålig kopia själv, kanske, men det kanske är det kollektiva lärandet och utbytet med andra och tillfredsställelsen av att lära sig och börja bemästra ett tidigare okänt ämnec som är den stora behållningen för många...
« Senast ändrad: 19 juni 2019, 23:43:00 av kirneH »

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Hjälp dimensionering av cirkulationspump
« Svar #14 skrivet: 20 juni 2019, 09:24:13 »
Det kan ju du har rätt i jag gör en massa irrationella saker för det är kul.
 8)
Men det heter frikyla dvs när man väl har tagit investeringen så ska det vara nästan gratis.....
jag körde en gång i tiden ner överskottet ifrån solvärmen i hålet via växlare och trots att det gick ibland 60C ner från taket så kom 20 C ut med relativt små pumpar.

Om man blir sittande med en hög inne temp efter att ha lagt ner tid o pengar samt har i värsta fall  effekten 2x150 till 2x 200w pumpar + 4 konvektorer pÃ¥ sa =500W att betala el för blir man inte sÃ¥ glad.

Det är då frun säger -I told you so.

180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!