Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förläggning av slang frÃ¥n borrhÃ¥l  (läst 10661 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sander

  • Gäst
Sander
Förläggning av slang från borrhål
« skrivet: 11 augusti 2004, 20:26:46 »
HEJ!

Lite nyfiken hur ni har förlagt era slangar från hålet till huset.

Djup?
Isolering?
Hur långt mellan de båda slangarna?
osv...

/Alexander

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Förläggning av slang från borrhål
« Svar #1 skrivet: 11 augusti 2004, 23:19:52 »
Mitt borrhål är ca 5 meter från huset, grävt 1 meter vid hålet och ca 50-60cm vid vägg.

Borrfirma hade någon form av mjuk isolering som gick nut ca 1-1,2 meter från väggen, jag la själv 10 cm markisolering ovanför, efter att fyllt med sand runtrören. rören ligger med ca 10 cm avstånd från varandra(tror jag, minns inte riktigt)
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Sander

  • Gäst
Sander
Re:Förläggning av slang från borrhål
« Svar #2 skrivet: 12 augusti 2004, 08:53:59 »
HEJ och tack för ditt svar!

Vore kul att höra från flera hur de har gjort!!!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Förläggning av slang från borrhål
« Svar #3 skrivet: 12 augusti 2004, 11:07:52 »
Försök få avstånd mellan slangarna. om det är en kort sträcka tycker jag du ska isolera mellan slangarna. onödigt att kyla av slangen som "kommer upp" med kallt returvatten.
Om avståndet till borrhålet är stort då skall du ha ca 1 meter mellan slangarna och nyttja den sträckan som ytjordvärme.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Förläggning av slang från borrhål
« Svar #4 skrivet: 12 augusti 2004, 11:52:27 »
bertil kyler av?
Förvärmer du inte också samtidigt och borde det inte ge en så gott som obetydlig påverkan på ingående brinne?
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

admin

  • Gäst
admin
Re:Förläggning av slang från borrhål
« Svar #5 skrivet: 12 augusti 2004, 14:49:01 »
Den kalla utgående köldbäraren kyler naturligtvis den varmare vätskan som kommer från borran, hur mycket det påverkar är svart att säga men man kan väl anta att om man lägger slangarna tätt intill varandra på en stäcka av 10 meter så har man tappat den effekt som berget har givit på 10 meter. 10 meter borra kostar ca 2000 kr - varför man skulle kunna säga att man har kastat de pengarna i sjön (eller hålet).

Helt klart skall man försöka förlägga dem med minst 1 meter emellan, hade jag borrat idag skulle jag förmodligen ha borrat så långt ifrån huset som möjligt för att få ytjordvärme på stäckan mellan huset och borran.

20 (X2=40 meter)  meter ytjordvärme gör att man behöver borra 10 meter mindre.

Summa summarum 20 meter kortare borrhål tack vare att man förlägger borran så långt från huset som möjligt - samt förlägger slangarna på behörigt avstånd ifrån varandra. Total besparing ca 4000 kr, tillkommer dock grävkostnad för sträckan mellan borra och hus om man inte gräver för hand.

En annan fördel med att lägga en bit ytjordvärme är att utgående KB värms av ytjord istället för att värmas i borran, detta gör att risken för att hålet fryser i toppen minskar...

/Rickard

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Förläggning av slang från borrhål
« Svar #6 skrivet: 12 augusti 2004, 23:13:39 »
Jag har 20 meter till borran  8)  det funkar helt topp, lite extra djup pÃ¥ borran oxÃ¥.

Jag är ganska säker att jag får en liten laddning av borran när marktempen är hög, sommar o höst har jag väldigt fin temp på brine, jag ser stor skillnad mot ett antal andra hål som jag har koll på.

Just nu hade jag + 7,5 grader som min temp på brine in.(jag har max/min temp mätare).
Vintertid har jag oxå jättehöga temperaturer på brine.

Jag har aldrig haft under +1 grad in det är max 1-2 veckor/år. Normalt ligger tempen på +2 grader in eller mer.
Jag har koll pÃ¥ pÃ¥frysningen pÃ¥ returen pÃ¥ ett antal borror, jag har sällan mer än pyttelite rimfrost pÃ¥ min retur.  ;D
PÃ¥ andra borror kan det va 5 mm is pÃ¥ returen o även is pÃ¥ stigen.  >:(

Om jag vetat vad jag vet idag skulle jag flyttat borran 30 meter till  :o :o kostnaden är ju försumbar  8)

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
Re:Förläggning av slang från borrhål
« Svar #7 skrivet: 13 augusti 2004, 08:55:45 »
Bertil!
Motsvarande resultat får man väl med en överdimensionerad borra?
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

undrande

  • Gäst
undrande
Re:Förläggning av slang från borrhål
« Svar #8 skrivet: 13 augusti 2004, 10:21:10 »
CITAT: "Den kalla utgående köldbäraren kyler naturligtvis den varmare vätskan som kommer från borran, hur mycket det påverkar är svart att säga men man kan väl anta att om man lägger slangarna tätt intill varandra på en stäcka av 10 meter så har man tappat den effekt som berget har givit på 10 meter."

Min fråga:
Om ingående köldbäraren blir avkyld så måste väl den utgående bli uppvärmd, eller??
Jag tror detta går på ett ut


Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Förläggning av slang från borrhål
« Svar #9 skrivet: 13 augusti 2004, 10:35:21 »
Precise vad jag på pekade tidigare, dock inte så tydligt :(
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

admin

  • Gäst
admin
Re:Förläggning av slang från borrhål
« Svar #10 skrivet: 14 augusti 2004, 11:34:12 »
CITAT: "Den kalla utgående köldbäraren kyler naturligtvis den varmare vätskan som kommer från borran, hur mycket det påverkar är svart att säga men man kan väl anta att om man lägger slangarna tätt intill varandra på en stäcka av 10 meter så har man tappat den effekt som berget har givit på 10 meter."

Min fråga:
Om ingående köldbäraren blir avkyld så måste väl den utgående bli uppvärmd, eller??
Jag tror detta går på ett ut



Visst går det på ett ut!

Men det är ju det man inte vill, har du slang i marken är det bättre att energi tillförs än att det går på ett ut...

Om du förlägger slangarna med en meters avstånd så kommer både ingående och utgående KB att värmas av "solvärme" lagrad i ytjorden och inte av borran (som blir fallet om slangarna förläggs intill varandra.)

Dessutom så är det inte utgående köldbärare som är viktig att värma upp, utan det är den inkommande KB som skall värmas så mycket som möjligt och det gör man inte med utgående KB som är 2-5 grader kallare än inkommande.

Jag vill inte pÃ¥ nÃ¥got sätt vara ofin, men snälla ni - tänk efter litegrann är ni snälla, jag vet att jag har rätt!  8)

undrande igen?

  • Gäst
undrande igen?
Re:Förläggning av slang från borrhål
« Svar #11 skrivet: 15 augusti 2004, 18:07:41 »
Nu har jag tänkt efter,,,,
Den energi som marken tillför finns ju även om slangarna ligger nära varanndra.
Det jag menar går på ett ut är hur mycket slangarna kyler/värmer varandra, värmen från marken kommer ju att värma båda slangarna iallafall.
Vilken som är viktigast att värma (brine in/ut) tror jag också går på ett ut. Visst är det bra med hög brine in men på lång sikt är det lika viktigt att inte ta för mycket energi-värme ur hålet, alltså hålla brine ut ganska varm.
 Vid ett korrekt dimensionerat hÃ¥l är detta inget problem men om man har behov att nyttja avstÃ¥ndet mellan hus och borra tror jag det kan vara gränsfall.
Hade slangarna varit på ett djup som motsvarar markvärme kanske det varit anorlunda men det djup som slangarna normalt ligger på ca 40-50cm dessutom isolerade så tror jag inte att marken tillför någon märkbar energi. Därför går det på ett ut!
 

admin

  • Gäst
admin
Re:Förläggning av slang från borrhål
« Svar #12 skrivet: 15 augusti 2004, 19:06:47 »
Naturligtvis skall slangarna vara oisolerade och förlagda på "ytjordvärmedjup" om man skall få en bra funktion. Med isolerade slangar hela vägen till borrhålet så är värmeöverförigen både från mark/mellan slangarna försumbar.

Mina inlägg hänvisar således till en förläggning där man tänker plocka energi från marken, inte se till så att värmeöverföring mellan slang och mark förhindras.

Under vissa förhållanden kan det i och för sig vara kallare i marken än vad det är i borran - men som bertil skriver så tror jag att borran laddas av solvärmen under sommarhalvåret, vilket borde ge en väldigt hög verkningsgrad på värmepumpen under sommarhalvåret och ett mindre totalt energiuttag över året från borran.

Vill man ha så lite skador som möjligt på gräsmattan skall man däremot försöka få borran så nära huset som möjligt och isolera slangarna hela vägen till borran.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Förläggning av slang från borrhål
« Svar #13 skrivet: 16 augusti 2004, 23:48:11 »
undrande igen?

kanke vi diskuterat "förbi varann", vad Rickard o även jag menar är att om man efterliknar ytjordvärme ger det energi till vp.
men då skall slangarna ha ett miniavstånd Ca 1 meter för att utnyttja största möjliga område o naturligtvis på optimalt djup.

Jag har som sagt 2*20 meter ytjord, en stor del av energin tas därifrån vid sommardrift, det ser jag på dom höga temperaturerna mot andra borror som jag har koll på.
jag har minst 5 grader högre temp in nu pga av detta det gör ju att borrhålet får vila, tom tror jag att det återladdas lite, iofs pyttelite men ändå.

Det vi mest diskuterat kring är om man har ett alldeles för klent borrhål, hur det kan åtgärdas på ett ekonomiskt rimligt sätt. Många har ju det redan, nästan alla som byter ut sin bef. värmepump får det problemet Nya pumpar har bättre verkningsgrad, mest för att förr körde man alltid vp till maxtemp. Det gav dålig COP.

Det vi förespråkat är att förlänga med en bit ytjordvärme istället för att borra ett hål till. Kostnaden för en halvdjup borra till blir mycket hög.
Allt förutsatt att man har en lämplig tomt.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Förläggning av slang från borrhål
« Svar #14 skrivet: 31 augusti 2004, 18:49:22 »
Varför är det viktigt att slangarna ligger en bit ifrån varandra? det lär dom ju ändå inte göra i själva borran.

mitt hål ligger 4,5 m från huset, ska jag be borrkillarna att isolera hela vägen till borran?
jag har ju för kort bit för att nytja den som ytjordvärme, ska jag be dom att lägga slangarna skiljda åt ellet inte?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!