Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE F730 addera golvvärmeslinga vid utbyggnad  (läst 1518 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Savina10

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
NIBE F730 addera golvvärmeslinga vid utbyggnad
« skrivet: 06 april 2021, 23:39:51 »
Helt ny på forumet så pls bare with me.

Jag har en nybyggd 1,5 plans villa med vattenburen golvvärme på bottenvåning och vattenburna radiatorer på ovanvåning, via en NIBE F730. Jag tror att golvvärmen går via ett fördelarskåp i en av garderoberna men är osäker på varifrån styrning sker (om från fördelarskåp eller direkt från pannan, sannolikt fördelarskåp).

Jag håller nu på att bygga en altan i betong (300 cellplastisolering, 100 mm betong), som jag planerar att isolera och lägga vattenburen golvvärme i, för framtida eventuell utbyggnad av vinterträdgård/uterum/utbyggnad. Jag vill förbereda för framtiden helt enkelt. Min primära fråga är om jag kan koppla den nylagda golvvärmen direkt till pannan? Är det något annat ni tycker jag borde tänka på vad gäller värme, /ventilation i samband?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: NIBE F730 addera golvvärmeslinga vid utbyggnad
« Svar #1 skrivet: 07 april 2021, 07:52:08 »
Ibland sitter det en extra cirkpump vid fördelaren, och du kan då få lite obalans om du ansluter en ny slinga direkt till pannan, jag tror du borde lägga lite krut på att ta reda på hur ditt system är uppbyggt, vi kan nog hjälpa dig bättre om du kan bidra med en enkel skiss på ditt system ser ut.
Rent principellt så tycker jag att det vore bäst om du kunde ansluta till befintlig fördelare om inte alla uttag är upptagna.
Isolera sulan ordentligt, en dåligt isolerad sula kan dra rätt mycket energi.
I övrigt känns det lite oklart på din beskrivning om du tänkt ha varmt de första åren eller ej?
Du kan ju inte fylla golvvärmen med vatten innan du bestämt dig för att ha varmt där året runt.
Alternativt måste du göra en extern krets med plattvärmeväxlare som växlar över värmen till ett etanol eller glykolfyllt system för sulan "ute".
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: NIBE F730 addera golvvärmeslinga vid utbyggnad
« Svar #2 skrivet: 07 april 2021, 21:42:31 »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Savina10

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE F730 addera golvvärmeslinga vid utbyggnad
« Svar #3 skrivet: 10 april 2021, 12:46:17 »
Ibland sitter det en extra cirkpump vid fördelaren, och du kan då få lite obalans om du ansluter en ny slinga direkt till pannan, jag tror du borde lägga lite krut på att ta reda på hur ditt system är uppbyggt, vi kan nog hjälpa dig bättre om du kan bidra med en enkel skiss på ditt system ser ut.
Rent principellt så tycker jag att det vore bäst om du kunde ansluta till befintlig fördelare om inte alla uttag är upptagna.
Isolera sulan ordentligt, en dåligt isolerad sula kan dra rätt mycket energi.
I övrigt känns det lite oklart på din beskrivning om du tänkt ha varmt de första åren eller ej?
Du kan ju inte fylla golvvärmen med vatten innan du bestämt dig för att ha varmt där året runt.
Alternativt måste du göra en extern krets med plattvärmeväxlare som växlar över värmen till ett etanol eller glykolfyllt system för sulan "ute".

Tack Rickard.
-"Cirkulationspump vid fördelaren". Var kan denna cirkulationspump sitta normalt? I pannan eller vattenfördelarskåpet? Noterat om obalans.
-Noterat om anslutning till befintlig fördelare. <-- jag tänker att detta är det normalt tilltänkta scenariot. Dock funkar det väl tyvärr oftast bäst vid själva bygget av VVS.
-Isolera sulan, noterat. Jag kommer köra 300mm cellplast, 100mm armerad betong, med kantförstyvning.
-Ej varmt de första åren. Övningen är pure förberedelse för eventuellt utbyggnation. Vid det tillfället tänker jag påhängd "vinterträdgård" med mycket glas, ej att användas på vinter med tidig vår och sen höst. Ett annat scenario är att helt integrera i huset vid full utbyggnad. Finns golvvärmen tänker jag att allt är kirrat för vad man känner för att göra. Det är "bara" väggval och isolering (eventuellt ventilation som tillägg) som ska bestämmas.

Bifogar gärna befintlig ritning på system. Hur kan jag på forumet få in bilden? :/ Gjorde såhär så länge.
https://pasteboard.co/JWFyMJF.png

Utloggad Savina10

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE F730 addera golvvärmeslinga vid utbyggnad
« Svar #4 skrivet: 10 april 2021, 12:52:41 »
Jag skulle rekommendera ett separat glykolfyllt system till uterummet och en värmeväxlare.

https://www.thermotech.se/vara-system/golvvarme-i-uterum/

https://www.thermotech.se/produkter-item/markvarme-varmevaxlarpaket-varmevaxlarpaket-tmix-e/

-Värmeväxlare och separat system, noterat. Hur står sig kostnaden i förhållande till anslutning till befintligt system?
-Är det samma slingor etc. på denna nämnda metod jämfört med det jag föreslagit? Jag menar är det "bara" matning, pump etc. som skiljer? Då kan jag i så fall senare fundera på anslutningsmetod (till panna eller slutet externt) efter att plattan är gjuten. Jag har redan grävt för rör som kan ses på ovan ritning.

Externt glykolfyllt system skulle också bespara grävning till frostfritt. (även om jag till panna kommer köra extraisolerade rör då jag inte kommer ner till frostfritt, 700mm-ish.)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: NIBE F730 addera golvvärmeslinga vid utbyggnad
« Svar #5 skrivet: 10 april 2021, 13:40:25 »
Det koster lite extra med ett värmeväxlarpaket, men fördelen är att du kan kallställa uterummet om du inte vill värma det när det är som kallast ute.
Detta beror ju lite på vilken typ av uterum du ska ha?
Men skriver du "altan" så är min tanke nått som kanske hålls uppvärmt vår-sommar-höst men kallställs när det är som kallast ute för att spara energi.
Att värma en altan vintertid kostar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Savina10

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE F730 addera golvvärmeslinga vid utbyggnad
« Svar #6 skrivet: 10 april 2021, 16:13:25 »
Det koster lite extra med ett värmeväxlarpaket, men fördelen är att du kan kallställa uterummet om du inte vill värma det när det är som kallast ute.
Detta beror ju lite på vilken typ av uterum du ska ha?
Men skriver du "altan" så är min tanke nått som kanske hålls uppvärmt vår-sommar-höst men kallställs när det är som kallast ute för att spara energi.
Att värma en altan vintertid kostar.

Kallställa är positivt.
Well, typ av uterum är inte bestämt än. Jag lägger mest ner slingorna för framtiden nu när jag gjuter. Det kan bli permanent utbyggnad. Det kan bli uterum. Det kan bli något därimellan. Till en början kommer det endast vara en altan i betong så kommer bara husera staket eventuellt i första omgången, möjligtvis en pergola. Värmen kommer inte kopplas in förrän vid eventuell byggnation.

Utloggad Savina10

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE F730 addera golvvärmeslinga vid utbyggnad
« Svar #7 skrivet: 10 april 2021, 16:14:38 »
Så åter till inkoppling direkt i panna. Går det att kallställa om jag kör det direkt till pannan och kopplar till befintligt system?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9622
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: NIBE F730 addera golvvärmeslinga vid utbyggnad
« Svar #8 skrivet: 10 april 2021, 16:18:54 »
Om du har vatten i slingan i rummet går det inte att kallställa rummet. Slingan måste tömmas eller t.ex. glykol blandas i värmevattnet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4698
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE F730 addera golvvärmeslinga vid utbyggnad
« Svar #9 skrivet: 10 april 2021, 16:24:24 »
Svar nej det gÃ¥r inte utan att en frysrisk inträffar,  du mÃ¥ste tömma slingorna pÃ¥ vatten, oavsett hur du gör med avtappning/kompressor sÃ¥ finn det alltid vatten kvar ( samlar sig pÃ¥ lägsta punkten ) och fryser, GV-slangar tÃ¥l inte att frysa, även om dom ligger i betong, utan kan/möjligt spricka, inte bra. En del säger att det ska vara tryck pÃ¥ slingorna när man gjuter, se dÃ¥ till att det frostskyddat ner till min - 15 C

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: NIBE F730 addera golvvärmeslinga vid utbyggnad
« Svar #10 skrivet: 10 april 2021, 20:00:37 »
Citera
tömma slingorna

Det är ju nått man inte vill hålla på med en gång om året. Du måste då trycka ut allt vatten med en kompressor. Vi gör det i vår automatiska bevattningsanläggning för tennisbanorna, det är inte nått jag skulle vilja hålla på med hemma, då är Carls förslag mkt bättre
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Savina10

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE F730 addera golvvärmeslinga vid utbyggnad
« Svar #11 skrivet: 13 april 2021, 23:57:19 »
Tack för alla svar. För att summera så verkar det finns två alternativ givet att vi håller oss till vattenburna slingor:

1. lägga slingor och koppla på befintligt system via panna (med risk för viss ojämnhet), alternativt koppla på på ledig koppling i befintligt fördelarskåp för golvvärmen (bäst men mycket mer byggarbete). Detta alternativ medför att jag behöver ha systemet aktiverat hela året pga frysrisk av slingor, med eller utan vatten.
2. Lägga ett isolerat system med värmeväxlare och glykolfyllda slingor som kan köras helt för sig själv och utan frysrisk.

Jag får nog säga att nr 2 verkar vettigast, speciellt om man kan gömma värmeväxlare innanför träpanel. Något lite sämre alternativ utseendemässigt med lucka i panelen, men men. Iofs, alternativ 1 går också så länge man i framtiden beslutar sig för att bygga minumum uterum med isolerade väggar så plattan inte utstår frysrisk. (inte förrän då systemet kommer tas i bruk)

NÃ¥gra andra kommentarer eller synpunkter som borde tas i beaktning? Annars tack.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!