Hej Kjell! Här kommer ett utdrag från Telias mailändring:
Viktig information från Telia om förbättrad säkerhet i din e-posttjänst
Efter den 20 april 2009 kommer inloggning att krävas för att du ska kunna
skicka e-post. Genom att göra liten ändring i dina kontoinställningar
slipper du ange användarnamn och lösenord varje gång du ska sända e-post.
Istället sköter ditt e-postprogram säkerhetsinloggningen automatiskt.
Ändra inställningen själv:ringFölj anvisningarna i guide » "Gör din e-post säkrare" på
http://www.telia.se/epostinstallningarVad menas med inloggning för att skicka e-post?
Efter ändring hos Telia kommer servern att fråga efter ditt användarnamn
och ditt lösenord. Detta för att verifiera att den som skickar e-post
verkligen är du. Gör du en ändring i dina kontoinställningar sköter ditt
e-postprogram denna inloggning automatiskt.
Varför inför Telia inloggning för att skicka e-post?
Det är en del av vårt kontinuerliga arbete med att bekämpa spam
(skräppost) och spridning av virus: En stor del av allt spam skickas via
infekterade datorer som vidarebefordrar spam utan att ägaren vet om det.
Genom inloggning för utgående e-post kan vi minska detta kraftigt.
Läs mer om inloggning på telia.se » "Gör din e-post säkrare"
http://www.telia.se/epostinstallningarVilka fördelar ger det mig?
* En säkrare och bättre e-posttjänst genom att spam och spridning
av virus minskar.
* Mindre risk att din utgående post blockeras av mötande
operatörer, dvs klassas som spam.
* Du kan skicka e-post även när du surfar utanför Telias nät utan
att behöva ändra inställningar för t.ex. Microsoft Outlook.
Praktiskt för dig med bärbar dator som surfar via hotell,
flygplatser, caféer och andra wlan.
Telia Webmail berörs inte av denna förändring eftersom den redan är
skyddad av lösenord.
Tack för hjälpen och e-posta säkert!
Hälsningar från Telia
TeliaSonera Sverige AB
123 86 FARSTA
www.telia.se