Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: BBQ-rutiner  (läst 3149 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad VK System AB

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungens Kurva (Stockholm)
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
    • VK System AB
BBQ-rutiner
« skrivet: 21 juni 2007, 15:31:17 »
Midsommar innebär att grillsäsongen är här. Därför är det viktigt att påminna er alla om hur det går till eftersom det är den enda matlagningen som en riktig man gör. Förmodligen eftersom det medför vissa risker (tändvätska, eld osv). När en man erbjuder sig att grilla händer följande:

Rutin:
1. Kvinnan handlar all mat
2. Kvinnan gör en potatisrätt, sallad, vitlöksbröd, en eller ett par såser och förbereder efterrätten.
3. Kvinnan marinerar köttet lägger det på ett fat tillsammans med de nödvändiga grillverktygen och eventuella kryddor. Sedan bär hon ut det till mannen som sitter bredvid grillen - med en öl i handen.

Här kommer det viktiga:
4. MANNEN PLACERAR KÖTTET PÅ GRILLEN.

Mera rutiner:
5. Kvinnan tar fram tallrikar, glas, bestick, servetter, underlägg och så vidare...
6. Kvinnan går ut till mannen och säger till honom att köttet bränns vid.
Han tackar henne och frågar om hon kan gå in och hämta en öl till medan han försöker att rädda köttet!

Viktigt igen:
7. MANNEN TAR BORT KÖTTET FRÅN GRILLEN OCH LÄMNAR ÖVER DET TILL KVINNAN.

Ännu mera rutiner:
8. Kvinnan dukar fram tallrikar, glas, bestick, servetter, sallad, bröd, potatisen, såserna och bär ut dem till bordet där hon har lagt på en ren duk.
9. Efter maten så dukar kvinnan av och diskar.

Och viktigast av allt:
10. Allihopa tackar mannen så mycket för den utsökta maten och berömmer honom för hans färdigheter.
11. Mannen frågar därpå kvinnan om hon har njutit av sin mat-lediga-dag?
När han ser hennes reaktion så kommer han fram till (det han har misstänkt länge) att det går aldrig att göra en kvinna nöjd!

Lycklig ägare av nyinstallerat kanalaggregat Panasonic Y28DD3E5, oisolerad lägenhet på plan 2/2 i tegel-/betonghus med klinkergolv 67m2 boyta + egen inomhustrappa, lägsta utetemp sedan inflyttning 2005 -4,4°C (nattemp, jan 2009), högsta utetemp +36,8°C (skuggtemp, aug 2007).

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: BBQ-rutiner
« Svar #1 skrivet: 21 juni 2007, 15:41:18 »
Ja det är märkligt att dom aldrig är nöjda :(

Men du glömde en viktig punkt och har fel på en annan
3,5. Mannen häller stora mängder tändvätska på grillen och tänder på strax innan punkt 4.
4,5. Mannen marinerar köttet (med tändvätskan) och kör därmed över punkt 3 som därmed visar sig meningslös.

Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad VK System AB

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungens Kurva (Stockholm)
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
    • VK System AB
SV: BBQ-rutiner
« Svar #2 skrivet: 21 juni 2007, 15:55:42 »
 Thumbsup Good point!
Lycklig ägare av nyinstallerat kanalaggregat Panasonic Y28DD3E5, oisolerad lägenhet på plan 2/2 i tegel-/betonghus med klinkergolv 67m2 boyta + egen inomhustrappa, lägsta utetemp sedan inflyttning 2005 -4,4°C (nattemp, jan 2009), högsta utetemp +36,8°C (skuggtemp, aug 2007).

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: BBQ-rutiner
« Svar #3 skrivet: 21 juni 2007, 18:30:26 »
Eftersom jag är vinkännare så tänkte jag bidra med lite vintips för sommaren och semestern Thumbsup

Jag som är lite kunnig när det gäller vin, har några tips som jag tänkte dela med mig av.

______________________________________________

 
Först och främst skiljer man mellan röda och vita viner.

Lättast skiljer man dessa båda vintyper från varandra om man skvalpar ut en skvätt på en vit bordsduk.

Det vin, som lämnar en lila fläck efter sig, är ett rödvin.
Riktiga kännare kan på bara smaken avgöra om vinet är vitt eller rött.
De vita vinerna smakar i regel ättika medan de röda smakar stämpelfärg.

Man kan alltså genom att suga på en vanlig kontorsstämpel och sedan jämföra smaken med ett vin för att konstatera om detta är rött eller inte.
 
 Till fiskrätter, sÃ¥som fiskbullar föredrar de flesta vitt vin, medan man till kötträtter sÃ¥som falukorv bör ta ett rött vin.

Portvin är ett vin som man serverar i porten, har man inte någon port, kan man bjuda på det i farstun.

När man serverar torra viner bör man se till att det inte är tvärdrag eller att någon av gästerna råkar nysa, ty i sådana fall dammar vinet omkring i rummet.
När man serverar ett torrt vin är det därför lämpligt att ha en dammsugare i beredskap.

Om man själv ska bära hem sina flaskor från systembolaget gör man klokt i att köpa ett lättvin, så man inte får för mycket att kånka på.

Till vilt bör man välja något vildvin, medan man till grillat och annat vidbränt kött serverar brännvin.

Renstek sköljer man ner med renat.  Thumbsup

 Lycka till med vindrickandet i sommar!  b00k
/Bosse

3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: BBQ-rutiner
« Svar #4 skrivet: 21 juni 2007, 19:15:25 »
Äh det där kunde jag redan!

Dessutom så får man huvudvärk av rödvin, vilket man får av vitvin och pilsner med fast det är enklare att bota med brännvin!


Trevlig midsommar!
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad orca

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: BBQ-rutiner
« Svar #5 skrivet: 21 juni 2007, 19:46:05 »
Ha Ha vad underbart dÃ¥ vin ofta är lite snobbigt  ;D Fast visst dricker jag vin dÃ¥ och dÃ¥ , dock sÃ¥ passar renkött bäst med en ljuslager  *vinkar*

Utloggad VK System AB

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungens Kurva (Stockholm)
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
    • VK System AB
SV: BBQ-rutiner
« Svar #6 skrivet: 22 juni 2007, 08:33:34 »
Och kräftsäsongen är inte långt borta, men jag tror att jag är skaldjursallergiker eftersom jag i regel har en sådan fruktansvärd huvudvärk dagen efter en kräftskiva...
Lycklig ägare av nyinstallerat kanalaggregat Panasonic Y28DD3E5, oisolerad lägenhet på plan 2/2 i tegel-/betonghus med klinkergolv 67m2 boyta + egen inomhustrappa, lägsta utetemp sedan inflyttning 2005 -4,4°C (nattemp, jan 2009), högsta utetemp +36,8°C (skuggtemp, aug 2007).

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: BBQ-rutiner
« Svar #7 skrivet: 22 juni 2007, 13:45:02 »
Jag har lite grillbekymmer. Jag köpte grillkol på OK/Q8, men det står tydligt på påsen att man får inte hälla på lättantändliga vätskor Sc:,h jädras åxå, jag som köpte en flaska tändvätska från hyllan bredvid.
Så snart helgen är över så måste jag nog ringa till OK/Q8 supporten och fråga hur jag skall bete mig med kolen.
Hela helgen hade ju varit förstörd ifall man hade Ã¥kt ut i obygden för att grilla  :D
Måste jag investera i el-tändare till den påsen eller är kolen kompatibel med tändpapper? ;D

Jag blir lika fascinerad av reklamen från ÖB. "Solcellslampa för trädgår'n.. 4pack... (OBS! Batterier 'AA' ingår ej)".
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: BBQ-rutiner
« Svar #8 skrivet: 22 juni 2007, 14:16:55 »

Måste jag investera i el-tändare till den påsen eller är kolen kompatibel med tändpapper? ;D

Synd i så fall, tändvätskan tillför ju en extra arom åt det grillade. ;)
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: BBQ-rutiner
« Svar #9 skrivet: 22 juni 2007, 14:25:33 »

Måste jag investera i el-tändare till den påsen eller är kolen kompatibel med tändpapper? ;D

Synd i så fall, tändvätskan tillför ju en extra arom åt det grillade. ;)

då kan han väl ta den som marinad

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: BBQ-rutiner
« Svar #10 skrivet: 30 juni 2007, 22:16:50 »
...då kan han väl ta den som marinad
Pja... marinera i tändvätska, strunta i kolen och grillningskonceptet, kör med "direkt-flambering-metoden"... mycke snabbare och smakrikare!

Jag har ändå blivit trött på de olika alternativa grillytorna på biffen senaste ggrna.
Biffens grillyta nr 1 (vanligast): halkar mellan grillgallret rakt ner i askan och kolen.
Grillyta nr. 2: Tappar den mellan grillen och serveringfatet, fullmatad smak av nyklippt fräscht gräs och exklusivt slem från den spanska skogssnigeln!
Yta nr. 3: mör å fin, förtuggad och naggad av hunden (vid detta tillfälle kallad "hund-#¤%#!!! spotta ut den NUUUU!!!")
yta nr 4: blek dassig torr pga snålhet med kol, man grillar denna i ca 1 timme på falnad aska... oftast åtföljd av kommentarer som "För f-n, gå in å stek upp den!! vi fryyyser, vi kan inte vänta längre, potatissalladen har för fanken fått rimfrost på sig!!
yta nr 5: innuti ett makalöst under av röd-rosa saftig godhet, utanpå ett svart utbränt vrak pga billig grillolja som brann lika bra som raffinerat baconfett!
« Senast ändrad: 30 juni 2007, 22:30:24 av Paxmax »
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!