Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byte frÃ¥n FLVP till LVVP eller bergvärme?  (läst 690 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bojack

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Byte från FLVP till LVVP eller bergvärme?
« skrivet: 05 december 2023, 14:44:07 »
Hej!

Fjällstugans Nibe Fighter 360P har några år på nacken och har börjat funderar på en ersättare.
Efter lite efterforskning (och en hel del läsande här) har jag förstått det som att en ny FLVP kanske inte är den bästa ersättaren (rätta mig gärna om jag har fel) och funderar därmed på om bergvärme eller LVVP är rätt väg att gå?

Några förutsättningar:
  • Huset är byggt 2003 och ca 80m2 med golvvärme i platta pÃ¥ mark.
  • Om jag hittat rätt sÃ¥ verkar DVUT (1-dygns?) vara -25,8 C vid Högfjällshotellet i Sälen som är den närmsta mätpunkten vad jag kan se.
  • Stugan används ett antal veckor/helger per Ã¥r och annars stÃ¥r den med underhÃ¥llsvärme (som i dagsläget pga FLVP inte kan vara lägre än ca 16-17 grader)

Så frågorna blir enligt följande:
  • Skulle en modern och effektiv LVVP (typ Daikin Top Grade 3) räcka för värmebehovet och VV utan allt för mycket tillskott frÃ¥n elpatron?
  • Hur ska vi bäst utvärdera LVVP vs. bergvärme givet förutsättningarna om det ena eller andra inte visar sig vara självklart?
  • Det finns lösa planer pÃ¥ att eventuellt längre fram bygga ett till hus pÃ¥ tomten (40kvm byggarea i tvÃ¥ plan), borde man ta höjd för detta vid bytet eller är det bäst/enklast att tillgodose respektive hus värmebehov separat?

Efter detta kommer såklart frågan om man ska ersätta frånluften med en enkel EC-fläkt istället (där man kan ställa ner luftombytet när man inte är där kanske?) eller om man ska löpa linan ut och installera ett FTX-system istället (som kräver nya vent-kanaler för tilluft men kanske lönar sig i längden?).

Mycket att fundera pÃ¥, alla rÃ¥d och tips tas tacksamt emot!  :)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byte från FLVP till LVVP eller bergvärme?
« Svar #1 skrivet: 05 december 2023, 15:42:16 »
Eftersom stugan ligger i rejält kallt klimat och ni funderar på att bygga en stuga till och dubbla storleken så anser jag att bergvärme är förstahandsalternativet. Bara det inte är jättelångt mellan stugorna så fungerar en kulvert bra. Luftvattenvärmepumparna har blivit bättre men skulle inte rekommendera en modell med vatten till utedelen när stugan står obebodd i långa perioder. Har man otur att det blir ett långt strömavbrott så kan man manuellt tvingas tömma ut värmevattnet ur utedelen. Bättre då med modeller som har gas mellan ute- och innerdel. Men som sagt bor man ju i stugorna framförallt under den kalla perioden så bergvärme är klart bättre. Be att få offerter med energiberäkningar och jag tycker ni ska avvakta tills ni bestämt om det blir en andra stuga eller ej.

Ventilationen löser man med enkel kanalfläkt som man kan sätta på när man är i stugan och möjligen låta gå på minsta varv när man inte är där. Bygga om till FTX är naturligtvis fint på ett sätt men blir en rejäl extra utgift och onödigt lyxigt tycker jag. Kanske passar när man bygger en helt ny stuga.
« Senast ändrad: 05 december 2023, 16:20:39 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Bojack

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte från FLVP till LVVP eller bergvärme?
« Svar #2 skrivet: 28 december 2023, 12:19:47 »
Tack för svar! :) Om man skulle bryta ner det i två scenarion:

1. Ingen utbyggnad sker:
  • Hade det förhÃ¥llandevis lilla huset kunna dra full nytta av bergvärme eller hade en lvvp varit mera kostnadseffektiv
    (man kan köpa ganska många timmar med elpatron för bergvärmens merkostnad tänker jag)
  • Eftersom huset enbart stÃ¥r med underhÃ¥llsvärme längre perioder räcker kanske enbart effekten frÃ¥n kompressorn utan spets vid ganska lÃ¥ga temperaturer om man hÃ¥ller ca 14 grader innomhus?
  • Vettig poäng med splittade lvvp, har tittat lite pÃ¥ Daikin Altherma Top Grade 3 R som verkar vara köldmediesplittad.
    Finns det andra bra alternativ som kan ge bra värme vid låga temperaturer som har köldmediet mellan inne och utedel?

2. Utbyggnad (inom okänd framtid)
  • Delvis samma frÃ¥ga här:
    Även om bergvärme känns mer "rejält" i de temperaturerna så är frågan om merkostnaden går att räkna hem under pumpens tekniska livstid?
    (speciellt om nu LVVP från Daikin kan leverera 63 grader vid -28)
  • Vad anses som lÃ¥ngt när det kommer till kulvert till den andra stugan?
    (drar man både värme och varmvatten i den?)

Frågan är om man kan hitta en medelväg som fungerar i båda fallen för att så snart som möjligt få ner energiåtgången till uppvärmningen.
I dagsläget förbrukade stugan ca 72kWh per dygn när den står tom (den absoluta majoriteten borde ha varit uppvärmning) och uppvärmd till ca 17 vid -8 ute.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byte från FLVP till LVVP eller bergvärme?
« Svar #3 skrivet: 28 december 2023, 14:11:43 »
Ta in offerter med energikalkyl på de olika alternativen så får ni uppgifter på investeringskostnader och energibesparingar. Mitsubishi Electric Zubadan klarar också gå ner till -28 °C ute. Gäller bara att utedelen monteras lite skyddad och ovanför eventuella snövallar som kan bildas runt huset. Jag tycker kulvertar upp till ca 15 meter är lagom men har man ännu mycket längre mellan husen bör man räkna mer noggrant på värmeförlusterna.


1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Bojack

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte från FLVP till LVVP eller bergvärme?
« Svar #4 skrivet: 29 december 2023, 16:26:42 »
Får bli så, tack för input!

Ska kika på Zubadan, är det några tekniska skillnader mellan den och Top Grade 3 R som man behöver ta i beaktande eller är det framförallt installatör och pris som bör avgöra (om det blir LVVP)?

Ang köldmediesplittade LVVP: jag antar att det inte finns någon frysrisk på dom, hoppar de snällt igång efter eventuellt strömavbrott?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byte från FLVP till LVVP eller bergvärme?
« Svar #5 skrivet: 29 december 2023, 16:57:26 »
Zubudan klarar inte lika hög framledningstemperatur som TopGrade när det är kallt ute. TopGrade är överlägsen där, men har man golvvärme spelar det ju ingen roll. Något märks det på varmvattnet beroende på inställningar.

Nej precis, ingen frysrisk på utedelarna men det får ju inte vara strömavbrott så länge att hela stugan förfryser. Har utedelarna blivit genomkalla behöver de stå med strömmen på ett par timmar för att kompressorn ska kunna starta utan risk för skadeproblem.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!