Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv cykelstyre baklänges:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):
Antal sidor på tärning (siffra):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 02 augusti 2007, 18:57:23 »

Ett hus ska ha minst 0.35 l/s per m2 golvyta i ventilation vilket blir 30 l/s för ditt hus. IVT rekommendrar 590:n för att ditt hus är så pass litet och de tycker säkert den räcker. Men i manualen för 490:n (som är lite kraftfullare än 590:n) så står det att den klarar ett luftflöde mellan 20 och 70 l/s vilket gör att den skulle funka också.

Själv tycker jag att 490:n också är lite klen men för ett hus på 85 m2 så är den nog tillräcklig. Med en sån så behöver du ingen luft/luftvärmepump.
Skrivet av: maria_s
« skrivet: 01 augusti 2007, 10:38:21 »

Tackar för din synpunkt.

Börjar luta mer åt det valet också - dvs byta frånluftvärmepump och strunta i luft-luft... Dock undrar jag vad du menar med 30l/s i luftflöde, är det max, min eller? Sedan skrev du IVT490 och IVT hade rekomenderat 590. Någon speciell anledning till din åsikt?

Soliga hälsningar
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 31 juli 2007, 16:29:35 »

Skaffar du en ny bra frånluftsvärmepump så tror jag det blir svårt att få lönsamhet på en luft/luftvärmepump. Sen så ska huset ha en luftflöde på ca 30 l/s vilket en IVT 490 klarar så jag skulle rekommedera att skippa luft/luftvärmepumpen och gå direkt på en lite kraftfullare frånluftsvärmepump i ditt fall.

Skrivet av: maria_s
« skrivet: 31 juli 2007, 16:04:45 »

Hejsan,
Nybörjare i ämnet värmepumpar. Har köpt litet parhus på 85 kvadratmeter med en frånluftvärmepump (Aquares från 1992) och med varmgrund - dvs varmvattenledningar i grunden + elelement som support.

Nu har kompressorn pajat - 10kSEK tydligen och eftersom hela anläggningen är 15år så kanske det är dags att byta hela "skiten" - IVT säger 39kSEK för ny 590.

Dessutom funderar jag på luft-luft värmepump - IVT's (Nordic 6kW) kostar tydligen 20kSEK. Dock är jag lite tveksam pga litet hus och bara ca 10kSEK i uppvärmningskostnader per år vilket ger en återbetalningstid på ca 4 år... Kanske bättre att byta vitvaror  ::)

Är som ni märker något förvirrad över vad jag ska göra och pengar har man ju inte som gräs heller  :(
Tacksam för alla synpunkter  :)

Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Köp din bergvärmepump av oss
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!