Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme i hyreshus ?  (läst 1351 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jrz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bergvärme i hyreshus ?
« skrivet: 01 augusti 2021, 17:50:45 »
Håller på att titta på att köpa ett hyreshus med 10 lägenheter. Alla lägenheterna har egen elpanna ( Nibe ) som förser varje enhet med varmvatten samt uppvärmning, vattenburen.
Alla pannor är ca 30 år gamla och kommer med stor säkerhet att behöva bytas ut inom snar framtid.

Min fundering var egentligen om man skulle titta på att bygga om fastigheten till exvis bergvärme centralt och ha varmhyra istället för som idag kallhyra.
Dels för att förhoppningsvis få ett driftsäkert system men även mer miljövänligt. På sikt blir det troligen investering i solpaneler som hjälper till att driva systemet, men det kommer ta några år..

Någon här som har erfarenhet av dylik konvertering?

/ Jrz

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Bergvärme i hyreshus ?
« Svar #1 skrivet: 01 augusti 2021, 18:19:18 »
Är du säker på att det är rena elpannor så det inte är t.ex. en frånluftsvärmepump per lägenhet? 30 år sedan betyder runt 1991 och rena elpannor var det nog mest av på 70-talet. Svårigheten med bergvärme i flerfamiljshus kan vara att det blir flera borrhål inom ett relativt litet område och borrhålen då påverkar varandra. Men det är t.ex. många bostadsrättsföreningar som satsat på bergvärme.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad jrz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme i hyreshus ?
« Svar #2 skrivet: 01 augusti 2021, 18:48:02 »
helt hundra är jag inte, men enl prospektet så är det så. -90 är huset byggt.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Bergvärme i hyreshus ?
« Svar #3 skrivet: 01 augusti 2021, 19:03:52 »
Om det är byggt -90 måste det haft krav på sig att det ska finnas mekanisk ventilation. Hur är den ordnad? Per lägenhet eller central ventilation på taket eller i källaren? Den äldre traditionella typen frånluftsvärmepumpar har en ganska liten kompressor men sparar ändå ca 8000 kWh/år på el-fakturan i ett vanligt småhus. Sedan fanns det även varianter som bara gjorde varmvatten om det var el-radiatorer i huset istället för vattenburna radiatorer eller golvvärme.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad jrz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme i hyreshus ?
« Svar #4 skrivet: 01 augusti 2021, 19:13:21 »
Det sitter vattenradiatorer i lägenheterna.
Hittade en bild från ett badrum där man ser pannan från sidan, minns jag rätt om det är en frånluftsvärmepump så är det luftslangar på ovansidan? Denna har inte det ivf, säger det något?
Mekanisk ventilation, per lägenhet skulle jag tro. Finns ingen källare, på taket sitter någon enstaka huv.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Bergvärme i hyreshus ?
« Svar #5 skrivet: 01 augusti 2021, 19:27:22 »
Ja frånluftsvärmepumparna har två eller fyra stora slanganslutningar på toppen men det finns överdel i plåt att sätta på upp till innertaket så de kan vara dolda bakom den.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad jrz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme i hyreshus ?
« Svar #6 skrivet: 01 augusti 2021, 19:32:49 »
här är en bild på ovandelen

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bergvärme i hyreshus ?
« Svar #7 skrivet: 01 augusti 2021, 23:28:06 »
Hehe, det där är ingen frånluftsvärmepump i alla fall.
Då skulle det inte sitta en fristående ventil i väggen ovanför.

Hur stort är huset och var i landet är det?
Hur mycket tomt är det till?
Finns nån bra energideklaration?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jrz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme i hyreshus ?
« Svar #8 skrivet: 02 augusti 2021, 22:38:18 »
Ca 780 kvm hus
Ca 2300 kvm tomt
Har inte fÃ¥tt ngn energideklaration  ???

Södra Sverige

Har läst runt här i gruppen och det blir nog rätt kostsamt med bergvärme., då är frågan om man kan installera något som är mer effektivt än ren elpanna. Tänker på miljön också.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bergvärme i hyreshus ?
« Svar #9 skrivet: 02 augusti 2021, 23:06:59 »
Min gissning är att 780 m2 hus från 1990 behöver max 40 kW effekt totalt.
Du kan då välja en 40 kW inverter eller en 30 kW on/off värmepump (den senare är billigare).
Jag tror att du behöver 3 borrhål a 150-160 m styck till detta.
Inga problem att få plats med dessa på den tomten.

Min gissning är att huset drar ca 100 MWh/år och en bergvärmepump kommer minska detta till ca 30 MWh/år.

Allt är mellan tumme och pekfinger...
« Senast ändrad: 02 augusti 2021, 23:08:40 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jrz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme i hyreshus ?
« Svar #10 skrivet: 04 augusti 2021, 14:12:32 »
Jag har begärt energideklaration för att kunna räkna på det mer exakt, vad tror ni att kostnaden skulle vara för en sådan anläggning ovan?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Bergvärme i hyreshus ?
« Svar #11 skrivet: 04 augusti 2021, 14:29:49 »
Listpris för en NIBE F1345-30 är 165 tkr. Tre borrhål blir kanske ~180 tkr. Sedan behöver det byggas nytt pannrum eller finns det ett utrymme där värmepumpen med tankar kan stå? Dragning/inkoppling av ny värmeinstallation i huset går nog på minst 100 tkr gissar jag. 450 tkr är kanske lågt räknat?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad jrz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme i hyreshus ?
« Svar #12 skrivet: 07 augusti 2021, 15:06:32 »
Eller är det kanske mer lönsamt att konvertera till frånluftsvärme? Det borde göra att energiförbrukningen sjunker också?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Bergvärme i hyreshus ?
« Svar #13 skrivet: 07 augusti 2021, 21:21:14 »
Nja, 10 st frånluftspumpar kostar nog 600-750 k att ställa in och är sämre än bergvärme.

Du får kolla upp vad du har för förutsättningar. Någon form av frånluftsåtervinning och bergvärme hade ju varit det bästa i längden. Skippa återvinning fungerar jättebra också.
Se till att både varmvatten och uppvärmning görs av bergvärmen, antar du har elberedare i varje lägenhet.
Måste vara närmare +-0 uppvärmningskostnaden/hyra idag?

Med bergvärme behöver du bara betala 1/3, ibland lite bättre.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad jrz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme i hyreshus ?
« Svar #14 skrivet: 07 augusti 2021, 21:37:18 »
Nej det är varmvattenberedare i pannan som även sköter värmen i varje lägenhet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!