Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F1255 1,5-6kW avgiven effekt?  (läst 2017 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Reschke

  • Byggnadsautomation!
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybyggare
Nibe F1255 1,5-6kW avgiven effekt?
« skrivet: 31 januari 2016, 11:21:36 »
Hej alla!

Har nybygge pÃ¥ gÃ¥ng och finurlar pÃ¥ BVP-dimensionering själv (trött pÃ¥ tillverkares dimensioneringar med schablonhus, sÃ¥ nu tar jag saken i egna händer). 160m hÃ¥l är borrat, baserat pÃ¥ Bosch's dimensionering med en Compress 7000...  dontknow

Jag kommer med fler frågor i kommande nya ämnen, men tänkte hålla ämnena "rena", för att slippa hamna i de vanliga "hjälp med dimensionering-trådarna". Kanske till glädje för framtida info-sökare?

Min energiberäkning spår att toppeffekten bör vara runt 4,5kW. Med garaget inräknat 5,9kW.

Så! Till ämnet! När jag studerar Nibe's specar för lilla F1255an, så får jag inte ihop det här med avgiven effekt.
I produktbladet (http://www.nibe.se/nibedocuments/16480/639574-4.pdf) sida 14 anger de avgiven effekt vid 0/45 till 2,87kW, medans grafen på sida 15 säger strax över 6kW vid brine 0°C (vid låst maxfrekvens på 75%). Vid vilken framledningstemp är denna grafen ritad tro?

2,87kW klarar jag mig inte lÃ¥ngt pÃ¥ vid DUT...  :-\

Kan någon reda ut mitt formodat fundamentala feltänk? Tack!
« Senast ändrad: 31 januari 2016, 22:05:26 av Reschke »
1,5 plans nybygge med Atemp 180m2
Um 0,22. Varmgrund.

FTX-ventilation HERU 100S EC, 0,35l/s/m2.

Bergvärme 160m borra, Thermia Inverter M, 3-12kW, mot 4-rörskopplad arbetstank på 100L.

Shunt mot golvvärmekretsar (2st WC) med Grundfos Alpha 2 25-40 pump.

Klimatsystem med 5st EC kanalfläktar styrda av Regin Regio Midi rumsregleringar med VEAB kyl-/värmebatterier, kopplade mot värme/frikyla. Oshuntat från arbetstank med Grundfos Alpha 2 25-60 pump.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9559
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 1,5-6kW avgiven effekt?
« Svar #1 skrivet: 31 januari 2016, 11:48:44 »
I tabellen är bara den nominella effekten angiven. Det kan vara ett tämligen godtyckligt "mellanvärde" för en inverter som tillverkaren anger. Står ju dock 50Hz och då kan man tycka det borde stämma med 50 Hz i diagrammet också... Det är i alla fall diagrammet med max effekt som ska användas för dimensioneringen.
« Senast ändrad: 31 januari 2016, 11:52:31 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Reschke

  • Byggnadsautomation!
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybyggare
SV: Nibe F1255 1,5-6kW avgiven effekt?
« Svar #2 skrivet: 31 januari 2016, 22:04:59 »
Tackar Josth!

Hmm, då var det som jag misstänkte, att nominell effekt för en inverter är ett mysko värde... ?! Kollar man nominell avgiven effekt för en on/off-kompressor (t.ex. F1245) så stämmer det bättre med "skyltad" effekt.

Förresten, någon som provat släppa lös sin lilla F1255 på 100%? Tänker stilla att det hade varit bra att kunna gasa på med 100% vid VV-produktion när man ligger runt DUT ute, för att inte vara utan framledning på värmesystemet längre än nödvändigt...
1,5 plans nybygge med Atemp 180m2
Um 0,22. Varmgrund.

FTX-ventilation HERU 100S EC, 0,35l/s/m2.

Bergvärme 160m borra, Thermia Inverter M, 3-12kW, mot 4-rörskopplad arbetstank på 100L.

Shunt mot golvvärmekretsar (2st WC) med Grundfos Alpha 2 25-40 pump.

Klimatsystem med 5st EC kanalfläktar styrda av Regin Regio Midi rumsregleringar med VEAB kyl-/värmebatterier, kopplade mot värme/frikyla. Oshuntat från arbetstank med Grundfos Alpha 2 25-60 pump.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!