Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jämförelse av olika värmepumpar.  (läst 11302 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ollej

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Jämförelse av olika värmepumpar.
« skrivet: 04 november 2005, 16:18:19 »
Jag har en fastighet i Kristianstad, som förbrukar per år ca 9-10 kbm. olja + plus ca 7000 kwh för varmvatten då oljepannan ej är i drift. Jag har gjort ett excelark med lite beräkningar på mina siffror o. från de anbud jag fått. Är det någon, som kan se om mitt tankesätt är rätt vid jämförelse av olika värmepumpar?  Värmepumpen som enl. mitt att se skulle vara den opitimala skulle vara en Stibel Eltron WPL33 även med hänsyn tagit till investeringskostnad.

Jag bifogar 4 besparingsberäkningar(pga av platsbrist på forumet kommer de inläggen längre ner i forumet), som jag fått med mina offerter, och som ligger till grund till nedanstående excelark.

Tack för hjälpen på förhand. Bästa hälsningar.

Olle Johansson

( Bifogade bilder:  klicka på länken under bilderna för större upplösning. )
« Senast ändrad: 06 november 2005, 22:49:08 av Ollej »
Före värmepump. Fastighet i Kristianstad, som förbrukar per år ca 9-10 kbm. olja + plus ca 7000 kwh för varmvatten då oljepannan ej är i drift. Det är ca 810 kvm fördelade på 3 butiker(med ett visst värmeöverskott) 3 kontor 3 lägenheter( 1 för närvarande outhyrd). Varmvattenbehovet är begränst till 4-5 personer o. bara dusch. Fastigheten består av fyra huskroppar alltså en kringbygd gård. Årsmedeltemperatur för Kristianstad 7,7 C

Tar gärna emot förslag på luft/vatten värmepump fabrikat , storlek, systemlösning för minemering av oljeförbrukning.

Utloggad gustav

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Jämförelse av olika värmepumpar.
« Svar #1 skrivet: 04 november 2005, 16:29:24 »
Jag har en fastighet i Kristianstad, som förbrukar per år ca 9 kbm. olja + plus ca 7000 kwh för varmvatten då oljepannan ej är i drift. Jag har gjort ett excelark med lite beräkningar på mina siffror o. från de anbud jag fått. Är det någon, som kan se om mitt tankesätt är rätt vid jämförelse av olika värmepumpar?  Värmepumpen blir en luft vatten.

Tack för hjälpen på förhand. Bästa hälsningar. Olle Johansson

Tyvär det går inte tänka när det hela tiden blinkar i vänstra kanten  :o :o

Utloggad Ollej

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Jämförelse av olika värmepumpar.
« Svar #2 skrivet: 04 november 2005, 16:38:40 »
Hej Gustav, tack för svaret nu är det Du som blinkar o hoppas att du kan tänka o. ge mej ett gott råd.
Ha det så bra!

Nedstående kalkyler ligger som grund till mitt excelark i tidigare inlägg.

Olle
Ps Ovanstående inlägg pga att jag hade lagt in en animerad bild.
« Senast ändrad: 06 november 2005, 20:36:10 av Ollej »
Före värmepump. Fastighet i Kristianstad, som förbrukar per år ca 9-10 kbm. olja + plus ca 7000 kwh för varmvatten då oljepannan ej är i drift. Det är ca 810 kvm fördelade på 3 butiker(med ett visst värmeöverskott) 3 kontor 3 lägenheter( 1 för närvarande outhyrd). Varmvattenbehovet är begränst till 4-5 personer o. bara dusch. Fastigheten består av fyra huskroppar alltså en kringbygd gård. Årsmedeltemperatur för Kristianstad 7,7 C

Tar gärna emot förslag på luft/vatten värmepump fabrikat , storlek, systemlösning för minemering av oljeförbrukning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jämförelse av olika värmepumpar.
« Svar #3 skrivet: 04 november 2005, 18:00:37 »
Med den låga uteffekten som Stiebeln ger, hur kan den tillföra mer än de andra värmepumparna?

Jämför själv de värden du matat in i B-E 27.

Hör av dig med kommentar
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ollej

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Jämförelse av olika värmepumpar.
« Svar #4 skrivet: 04 november 2005, 18:45:16 »
Hej Rickard!

Tack för svaret. Det är bara data jag fått i mina oferter, som jag matat in i min kalkyl. Jag kan hålla med dej det verkar skumt. Vad menar du med ? "Jämför själv de värden du matat in i B-E 27."

Olle
Före värmepump. Fastighet i Kristianstad, som förbrukar per år ca 9-10 kbm. olja + plus ca 7000 kwh för varmvatten då oljepannan ej är i drift. Det är ca 810 kvm fördelade på 3 butiker(med ett visst värmeöverskott) 3 kontor 3 lägenheter( 1 för närvarande outhyrd). Varmvattenbehovet är begränst till 4-5 personer o. bara dusch. Fastigheten består av fyra huskroppar alltså en kringbygd gård. Årsmedeltemperatur för Kristianstad 7,7 C

Tar gärna emot förslag på luft/vatten värmepump fabrikat , storlek, systemlösning för minemering av oljeförbrukning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jämförelse av olika värmepumpar.
« Svar #5 skrivet: 04 november 2005, 18:54:44 »
Kolla data i kolumn b till e på rad 27. Jämför sedan den effekt/energi som värmepumparna skall tillföra till systemet (kolumn b till e rad 29).

Jag tycker det verkar lite konstigt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Jämförelse av olika värmepumpar.
« Svar #6 skrivet: 04 november 2005, 20:51:47 »
inte minst kolumn C rad 27 och vädet på kolumn C rad 29
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Ollej

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Jämförelse av olika värmepumpar.
« Svar #7 skrivet: 06 november 2005, 22:27:03 »
Hej igen.

Jag skall maila över min kakyl och min ritning till STIBEL ELTON och be om ett utlåtande om min sammanställning och ett förslag till en optimal lösningen.

Jag har också fått en skiss från en anan levrantör. Det skulle vara intressant att höra forumets åsikt om denna lösning.

Varma hälsningar, snart är det vinter även i Skåne.  ;)

Olle
« Senast ändrad: 06 november 2005, 22:33:37 av Ollej »
Före värmepump. Fastighet i Kristianstad, som förbrukar per år ca 9-10 kbm. olja + plus ca 7000 kwh för varmvatten då oljepannan ej är i drift. Det är ca 810 kvm fördelade på 3 butiker(med ett visst värmeöverskott) 3 kontor 3 lägenheter( 1 för närvarande outhyrd). Varmvattenbehovet är begränst till 4-5 personer o. bara dusch. Fastigheten består av fyra huskroppar alltså en kringbygd gård. Årsmedeltemperatur för Kristianstad 7,7 C

Tar gärna emot förslag på luft/vatten värmepump fabrikat , storlek, systemlösning för minemering av oljeförbrukning.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Jämförelse av olika värmepumpar.
« Svar #8 skrivet: 06 november 2005, 22:57:49 »
Min direkta reaktion är hur skall du få den stora mängd av värme som ex vis 2 st Nibes VP att komma radiatorsystemet tillgodo.?
Växelventilstyrning ala NIBE?
Vp verkar passera ack tank med 500l.  Samtidigt tas Värme till >VV < därifrån?
Finns det beredare i tanken? eller slingor till VV för förvärmning.?

Tanken kan fungera som volym förstorare till VP.

Program för att styra mitt ex av Nibes VP måste vara SMO?.

Detta är några frågor jag ställer mig.. Sc:,h
« Senast ändrad: 06 november 2005, 23:02:30 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Ollej

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Jämförelse av olika värmepumpar.
« Svar #9 skrivet: 08 november 2005, 00:24:43 »
Hej igen!

Se denna skiss bara, som ett förslag, som jag fick av en anbudsgivare m.a.o inte säkert det är den optimala lösningen  i mitt fall.

Det finns vad jag kan förstå så många parameter till ett optimalt värmepumpssystem till en flerfamiljsfastighet, såsom t.ex. ackumlatortanks storlek, fast eller flytande kondensering, inkopling av varmvatenberedare m.m.

Jag tar gärna till mej förslag av alla er här på forumet, som besitter en mycket stor kunskap i ämnet värmepumpar.

Jag tackar på förhand vad ni tycker skulle vara optimalt sätt att få ihop ett välfungerande vämesystem.

Tills nästa gång ha det så varmt och gott!

Olle
« Senast ändrad: 08 november 2005, 01:27:10 av Ollej »
Före värmepump. Fastighet i Kristianstad, som förbrukar per år ca 9-10 kbm. olja + plus ca 7000 kwh för varmvatten då oljepannan ej är i drift. Det är ca 810 kvm fördelade på 3 butiker(med ett visst värmeöverskott) 3 kontor 3 lägenheter( 1 för närvarande outhyrd). Varmvattenbehovet är begränst till 4-5 personer o. bara dusch. Fastigheten består av fyra huskroppar alltså en kringbygd gård. Årsmedeltemperatur för Kristianstad 7,7 C

Tar gärna emot förslag på luft/vatten värmepump fabrikat , storlek, systemlösning för minemering av oljeförbrukning.

Utloggad obelix

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Jämförelse av olika värmepumpar.
« Svar #10 skrivet: 08 november 2005, 08:04:50 »
,att få ihop en sån enkel installation som det egentligen är e inte så bökigt , det spelar ingen roll om det är en 5-7-10,5 eller 35kwh värmepump principen är den samma . värme pumpen skall alltid jobba mot det kallaste mediat.och ha långa gångtider.
 
fråga den tilltänkta installatören om det finns någon liknande v-p system inmonterat som du kann få titta på .eller dom på qvantum . deras vp står inomhus du slipper frysrisk och den är framförallt tyst&svensk ;). m.v.h obelix

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Jämförelse av olika värmepumpar.
« Svar #11 skrivet: 08 november 2005, 08:09:47 »
Har man två VP kopplade till ett större system använder man den ena till VV generering i första hand och den andra till rad system. Vid sen större behov går båda in och stöttar varandra till Rad. systemet. NIBE har flera docknings förslag, men det kan även andra fabrikanter ta fram.

Detta kräver en <VP> styrning med program liknande SMO för att klara av.

Fråga ev installatör om hur de vill bygga upp systemet och dess styrning.. b00k
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Ollej

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Jämförelse av olika värmepumpar.
« Svar #12 skrivet: 12 november 2005, 18:56:49 »
Jag skulle gärna vilja få synpunkter på denna bifogade systemlösning, om det är något som behöver ändras eller kompleteras. Tror ni en varvtalstyrd cirkulations pump skulle öka verkningsgarden på mitt värmesystem. Hur förhåller det sig att köra vämpumpen med nattsänkning mot en stor acc. tank(kanske 700 liter), eftersom i Skåne är det ofta betydligt varmare dagtid än på natten. Luft/vatten har ju som störst verkningsgrad på dagen också och trögheten i fastigheten o. värmebehovet är mindre på natten.

Det skulle vara intessant höra vad ni tycker.

Som vanligt varma hälsningar.
Olle
Före värmepump. Fastighet i Kristianstad, som förbrukar per år ca 9-10 kbm. olja + plus ca 7000 kwh för varmvatten då oljepannan ej är i drift. Det är ca 810 kvm fördelade på 3 butiker(med ett visst värmeöverskott) 3 kontor 3 lägenheter( 1 för närvarande outhyrd). Varmvattenbehovet är begränst till 4-5 personer o. bara dusch. Fastigheten består av fyra huskroppar alltså en kringbygd gård. Årsmedeltemperatur för Kristianstad 7,7 C

Tar gärna emot förslag på luft/vatten värmepump fabrikat , storlek, systemlösning för minemering av oljeförbrukning.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Jämförelse av olika värmepumpar.
« Svar #13 skrivet: 13 november 2005, 00:45:30 »
Kanske du har med det här?
Trots att det är Skåne tycker jag att om det är möjligt med ytjord alt bergvärme, så ska det övervägas!!

Att spetsa med olja är ingen enkel/energieffektiv lösning.  Risk för stora tomgÃ¥ngsförluster.
Dessutom får man en mycket lägre verkningsgrad med en luft vatten.

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Ollej

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Jämförelse av olika värmepumpar.
« Svar #14 skrivet: 13 november 2005, 01:37:26 »
Hej Bertil

Du har rätt men det är den enda möjligheten med luft/vatten, eftersom fastigheten ligger mitt i centrla Kristianstad. Det är den enda värmepumpstyp som är tillåten i annat fall blir det olja eller fjärvärme.

Hälsn olle
Före värmepump. Fastighet i Kristianstad, som förbrukar per år ca 9-10 kbm. olja + plus ca 7000 kwh för varmvatten då oljepannan ej är i drift. Det är ca 810 kvm fördelade på 3 butiker(med ett visst värmeöverskott) 3 kontor 3 lägenheter( 1 för närvarande outhyrd). Varmvattenbehovet är begränst till 4-5 personer o. bara dusch. Fastigheten består av fyra huskroppar alltså en kringbygd gård. Årsmedeltemperatur för Kristianstad 7,7 C

Tar gärna emot förslag på luft/vatten värmepump fabrikat , storlek, systemlösning för minemering av oljeförbrukning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 254
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!