Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: PC intreface till ES3 (Varmitek)?  (läst 7172 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
PC intreface till ES3 (Varmitek)?
« skrivet: 22 oktober 2004, 15:18:08 »
Hej
Är det någon som har erfarenheter av hur PC-interfacet till styrdatorn (ES3) på Varmitek's pumpar fungerar? Jag har hittat viss information på: http://www.sunmax.nu/es3prod.htm men skulle vilja veta mer.
VARMITEK TBR12, 2 x 120m, Nibe UKV 100 blandningstank
Golvvärme i mellanbjälklag av betong renoverat 2004. Inomhuspool 3 x 6m, loggar med templogger.

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
Re:PC intreface till ES3 (Varmitek)?
« Svar #1 skrivet: 22 oktober 2004, 15:53:09 »
Ingen erfarenhet, men jag har dock kollat upp en del och du kommer åt alla funktioner via PC'n som du gör direkt på ES3, du kommer även åt de gömda menyerna (om du hittat dom?)

Du kan se hur det ser ut genom att tanka hem mjukvarudemon här

http://www.miljo-konsult.com/zip/escom.zip

Måste själv skaffa ett interface, det är ju kuliga prylar att ha 8)
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad Johan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:PC intreface till ES3 (Varmitek)?
« Svar #2 skrivet: 22 oktober 2004, 16:15:42 »
Undrar om demon är begränsad på något sätt, verkar inte så? Om inte borde man ju kunna tillverka en kabel själv.
VARMITEK TBR12, 2 x 120m, Nibe UKV 100 blandningstank
Golvvärme i mellanbjälklag av betong renoverat 2004. Inomhuspool 3 x 6m, loggar med templogger.

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
Re:PC intreface till ES3 (Varmitek)?
« Svar #3 skrivet: 22 oktober 2004, 18:20:21 »
Hallo
Enligt uppgift så är den serienummerstyrd från din ES3:a, men prova går ju... :P
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad Johan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:PC intreface till ES3 (Varmitek)?
« Svar #4 skrivet: 22 oktober 2004, 20:18:02 »
Aha! LÃ¥ter som ett listigt sätt  8)
kollade demon vet inte om det känns värt besväret. Ganska illa skrivet program tyvärr. Men kommer man över en kabel kan man ju alltid prova  ::)
VARMITEK TBR12, 2 x 120m, Nibe UKV 100 blandningstank
Golvvärme i mellanbjälklag av betong renoverat 2004. Inomhuspool 3 x 6m, loggar med templogger.

Utloggad Johan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:PC intreface till ES3 (Varmitek)?
« Svar #5 skrivet: 09 november 2004, 09:07:13 »
Citera
du kommer även åt de gömda menyerna (om du hittat dom?)
Vilka menyer talar du om?
VARMITEK TBR12, 2 x 120m, Nibe UKV 100 blandningstank
Golvvärme i mellanbjälklag av betong renoverat 2004. Inomhuspool 3 x 6m, loggar med templogger.

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
Re:PC intreface till ES3 (Varmitek)?
« Svar #6 skrivet: 09 november 2004, 09:39:23 »
Där du kan justera en del larm, ställa in legionellakörning, kalibrera givare, se i realtid hur PI-regleringen räknar mm.

Du pillar på egen risk för det finns ingen officiell användarmanual vad jag vet!

Hur kommer du dit?

Tryck på piltangenterna (en i taget) moturs i två (2) varv, lungt och sansat och du får upp "sensor calibration" i displayen. denna meny är efter "copyright" så tryck på pil ned för att fortsätta i dessa menyer, för om du kommer upp till "copyright" måste du "logga in" igen!
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad Johan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:PC intreface till ES3 (Varmitek)?
« Svar #7 skrivet: 09 november 2004, 09:54:39 »
Sanslöst ;D
Hur skulle jag hitta dessa utan en förklaring :o

Är detta mest kuriosa för teknikfreak som oss eller har du haft användning av dessa inställningar?
VARMITEK TBR12, 2 x 120m, Nibe UKV 100 blandningstank
Golvvärme i mellanbjälklag av betong renoverat 2004. Inomhuspool 3 x 6m, loggar med templogger.

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
Re:PC intreface till ES3 (Varmitek)?
« Svar #8 skrivet: 09 november 2004, 15:45:53 »
fråga man mycket så får man veta mycket....

Så stor användning har jag väl inte haft men följande har jag i alla fall pillat med:

1. Jag har använt den till att stänga av ljudet på larmet, den vill larma på "låg returtemp" eftersom jag har långa stopptider.

2. Jag har aktiverat legionellafunktionen, kör upp till 60 grader (utan el) var 14:e dag.

3. Jag har försökt att få ett grepp om hur PI-regleringen räknar.

4. Jag har försökt kalibrera mina temploggergivare mot ES3 då den visar med en decimal i denna meny! så dom visar så lika som möjligt.

men ändå mest bra att veta var/att den finns :P
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad brusper

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stora Dyrön, Sverige
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • ...och inled mig ej i frestelse - jag hittar själv
SV: PC intreface till ES3 (Varmitek)?
« Svar #9 skrivet: 24 september 2019, 23:17:48 »
Detta torde nog vara rekord i konsten att hänga på gamla trådar, men:

Är det någon som har tillgång till Escom-programmet för kommunikation med ES3:an? Möjligen är även demo-varianten intressant. Jag håller på att skriva ett litet GOlang-program för att kommunicera med ES3:an och det skulle vara en stor hjälp om någon kunde görse mig med "originalet".
Hus: cirka 140m2 + 70m2 källare ovan mark på Dyrön, Västkusten. Byggt 1938, tilläggsisolerat, treglasfönster 2007-2010. Mittenplanet har golvvärme under trägolv, takvåningen en radiator, källaren blandat 50% golvvärme i golvflyt och en radiator för resten.
VP: Varmitec 8TBR (2008) dockad med solfångare (60 vakuumrör, 2010) samt 34m2 solceller med microinverterare (2014). Borrhål aktivt djup 160m.
Styrning/mätning: Allt styrs och mäts via openHAB/InfluxDB/Grafana på en Raspberry Pi inklusive z-wave för belysning och annan styrning samt en del Telldus-sensorer och egenbyggda one-wire temp-sensorer. Data på elförbrukning och produktion samlas in via SDM630:or på MODBUS.
Aktiv styrning av förbrukare för att minimera elexport till nätet. Inaktiv styrning av hustrun...

Utloggad OleI

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: PC intreface till ES3 (Varmitek)?
« Svar #10 skrivet: 25 januari 2020, 17:37:42 »
Hei
 brusper
Har programet til ES3 om du er intreserad.

Utloggad brusper

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stora Dyrön, Sverige
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • ...och inled mig ej i frestelse - jag hittar själv
SV: PC intreface till ES3 (Varmitek)?
« Svar #11 skrivet: 10 februari 2021, 23:20:35 »
Nedanstående inlägg har jag även skrivit i Varmitek-tråden men jag tänker att det kan vara av intresse även i den här tråden...
---------------------------------------------
Jag kom till en brytpunkt där jag antingen skulle slänga ut Varmitek:en och skaffa något annat eller satsa på att fixa problemen med min Varmitek (ES3:ans manöverpanel och programvaran för styrning).

Efter en del funderande och diskussioner med folk som jag uppfattar som mycket kunniga kom jag fram till att förutom avsaknad av frekvensstyrning/varvtalsstyrning av kompressorerna är Varmitek:s konstruktion sund så jag har bestämt mig för att satsa på en "uppryckning" av Varmitek:en. En bidragande orsak är att de styrprogram jag tittat på från andra tillverkare känns som leksaker som mest tillkommit för att dom skall kunna skriva i annonserna att pumparna är styrbara - gärna via en egen molntjänst...

Den nya kontrollpanelen är nu klar (se annat inlägg) så nu återstår att lösa kommunikationen mellan värmepumpen/ES3:an och datorn. Jag har fått hjälp av en kollega i Norge (OleI här på forumet) att börja förstå kommunikationen så jag hoppas kunna skriva ett vettigt program med modern funktionalitet för att styra värmepumpen på ett bättre sätt. Just nu är inget klart men jag vet att programmet kommer att vara baserat på ett webb-gränssnitt och det kommer att vara möjligt att kommunicera med det via ett API. Tidplan oklar ;)
Hus: cirka 140m2 + 70m2 källare ovan mark på Dyrön, Västkusten. Byggt 1938, tilläggsisolerat, treglasfönster 2007-2010. Mittenplanet har golvvärme under trägolv, takvåningen en radiator, källaren blandat 50% golvvärme i golvflyt och en radiator för resten.
VP: Varmitec 8TBR (2008) dockad med solfångare (60 vakuumrör, 2010) samt 34m2 solceller med microinverterare (2014). Borrhål aktivt djup 160m.
Styrning/mätning: Allt styrs och mäts via openHAB/InfluxDB/Grafana på en Raspberry Pi inklusive z-wave för belysning och annan styrning samt en del Telldus-sensorer och egenbyggda one-wire temp-sensorer. Data på elförbrukning och produktion samlas in via SDM630:or på MODBUS.
Aktiv styrning av förbrukare för att minimera elexport till nätet. Inaktiv styrning av hustrun...

Torbjörn frost

  • Gäst
Torbjörn frost
SV: PC intreface till ES3 (Varmitek)?
« Svar #12 skrivet: 21 juni 2021, 17:22:46 »

Hei
 brusper
Har programet til ES3 om du er intreserad.

_________________

Hej intresserad av programmet torbjörn frost info@teamfrost.se 0706012727

Utloggad brusper

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stora Dyrön, Sverige
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • ...och inled mig ej i frestelse - jag hittar själv
SV: PC intreface till ES3 (Varmitek)?
« Svar #13 skrivet: 07 juli 2021, 00:42:34 »
Hej Torbjörn,

Har du fått svar från Ole eller någon annan?

Mvh /Brus-Per
Hus: cirka 140m2 + 70m2 källare ovan mark på Dyrön, Västkusten. Byggt 1938, tilläggsisolerat, treglasfönster 2007-2010. Mittenplanet har golvvärme under trägolv, takvåningen en radiator, källaren blandat 50% golvvärme i golvflyt och en radiator för resten.
VP: Varmitec 8TBR (2008) dockad med solfångare (60 vakuumrör, 2010) samt 34m2 solceller med microinverterare (2014). Borrhål aktivt djup 160m.
Styrning/mätning: Allt styrs och mäts via openHAB/InfluxDB/Grafana på en Raspberry Pi inklusive z-wave för belysning och annan styrning samt en del Telldus-sensorer och egenbyggda one-wire temp-sensorer. Data på elförbrukning och produktion samlas in via SDM630:or på MODBUS.
Aktiv styrning av förbrukare för att minimera elexport till nätet. Inaktiv styrning av hustrun...

Utloggad OleI

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: PC intreface till ES3 (Varmitek)?
« Svar #14 skrivet: 01 november 2021, 22:37:26 »
Hej Torbjörn,

Har du fått svar från Ole eller någon annan?

Mvh /Brus-Per

Hei
Torbjørn
Hva er din E post

Mvh
Ole I

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!