Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bytt växelventil,mm, Högtryckspressostat löser ändÃ¥, vad mer kan man göra?  (läst 1214 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jras

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej, Mitt första inlägg  :)

Jag har kört fast och vore mycket tacksam för lite tips här. 
Har en gammal jordvärmepump IVT greenline E16 från 2002, där HP högtryckspressostaten löser ut vid varmvattendrift.
Har läst vad ni andra har skrivit på detta suveräna forum och gjort en del själv;

Bytt flexslangar (som var fyllda med svart goja), (sköljde även igenom värmeväxlaren när jag var igång).
Bytt 3 vägs växelventil från honeywell till en LK systems som rekommenderades här.
Bytt värmebärarcirkulationspump (den som går mot radiatorsystem, den som sitter utanför/ovanför höljet), detta var dock förmodligen onödigt (ingen skillnad alls).
Knackat  och skruvat lite pÃ¥ expansionventilen (typ ett halvt varv fram och tillbaks), för att kolla om den kanske hängt sig, men den verkar OK (svÃ¥rt att avgöra dock).
Knackat lite på pressostaterna (märkte inget alls).
Kollat så att vv beredaren inte har mer luft flera gånger (borde inte finnas mer).
Diff mellan kompressortemp och och vv ut är ca 31 grader vid start (efter ett par min) och den ökar upp till ca 35 grader.
Bubblorna försvinner i synglaset först efter ca 30-40 min (vilket kanske tyder på brist på köldmedium? men då borde väl snarare lågtryckspressostaten lösa?).
Temp i jordslingan/köldbärarslingan är "normala", typ 7-8 grader in och 4 ut (diff ligger alltså ungefär vid 3.5 - 4 grader), nu när det är varmt ute.

Men trots allt fixande så löser HP pressostat ut vid varmvattendrift likt förbaskat. (När kompressortemp når ca 83-84 grader så löser den)

Vid vanlig radiatordrift så går den utmärkt.

Vad mer kan man göra själv? (innan man ger upp och ringer servicefirma (vilket jag gissar blir en dyr reparation där de behöver tömma hela kylsystemet mm)

Hemskt tacksam för tips och råd!
« Senast ändrad: 04 juni 2021, 16:13:45 av jras »

Utloggad Mattias34

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej
Prova att sänka vv-temperaturen ngra grader.
Det kan ju vara så att givaren för vv inte är helt ok.
Eller värmebärare in/ut.
Kan du kontrollera dem med egen termometer samt att de visar lika när kompressorn ej går. Returgivaren samt vb In/ut skall vara identiska när kompressorn ej går.

Utloggad jras

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tackar! har redan sänkt varmvattentemp ett par grader för att testa men kan sänka mer förstås. Ska också mäta temperaturerna som du skriver! (värme ut in diff är ca 8-9 grader, men nån givare kan kanske ändå vara kass, så bra att testa )

Tack för tipsen  :)

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
Tycker det är dags för kyltekniker som nästa åtgärd. Expansionsventil gissar jag på.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad jras

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ah ok, hjälper inte att skruva mer på expansionsventilen?
(frestad att, när pumpen/kompressorn är avstängd, skruva expansionsventilen i botten, helt stängd då gissar jag, för att skruva upp (öppna) den igen samma antal varv, för att se om det hjälper? Men kanske bara dumt att riskera..? Vet du vad som händer när en sådan "går sönder"? Är det att den hänger sig och blir "trög")

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
Jag tänker på om gasen i powerhead-systemet har läckt ut så finns det ingen live reglerförmåga längre. Då blir lite lönlöst att justera manuellt känner jag.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad jras

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag håller med om att en kyltekniker bör kolla på grejerna.
Det kan t ex vara torkfiltret som sitter igen, då hjälper det inte att skruva på expansionsventilen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jras

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
OK, tack för input!
Men den funkar ju bra vid vanlig radiatordrift (temperaturer ser vettiga ut, etc)...
Borde vara ett tecken på att expansionsventil och torkfilter är ok, eller?

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Naa, torkfiltret kan släppa genom en del, då funkar det ändå OK vid lägre tryck.
Grejer är att det bubblar i synglaset + att HP löser, då är det inte pyspunka utan antingen fel på expansionsventilen eller att torkfiltret sitter delvis igen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jras

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
ok bra input, nu lärde jag mig lite mer, tackar för det :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!