Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sirius S2 D-X hjälp!  (läst 6208 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Sirius S2 D-X hjälp!
« Svar #15 skrivet: 28 oktober 2020, 20:08:06 »
Uppfattningen att inte vattnet skiktar sig är fel i stort sett alla vedanläggningar med tank nyttjar skiktning
Skiktning i det fallet uppnår man ju genom att skicka in det mycket varma vattnet från vedpannan i tankens övre del med relativt låg flödeshastighet, för att inte skapa turbulens.
Frågan är hur det blir vid större flöden in/ut på en värmepump som designats för att ha låg framledningstemperatur och om det då kan blir sådan omblandning av radiatorkretsens flöden att skiktningen störs. Dock är det väl sannolikt inte fråga om några höga flöden ut från tanken vid nuvarande värmebehov.

Brist på skiktning förefaller inte vara skälet till att temperaturen i tankens topp för frågeställaren bara är 50°C, när en likadan anläggning uppmätt 75°C i tankens topp.

Till er som är mer insatta än jag:
Kan det vara fråga om köldmediebrist som gör att temperaturen inte blir högre?

Till frågeställaren:
Har det och i så fall hur verifierats att elpatronen faktiskt fungerar?
Jag hade nog efter kontrollmätning av elpatronen (resistans) kopplat in matning direkt på patronen för att se den faktiskt fungerar, mätt ström eller verifierat temperaturökning, utan inverkan av termostat eller reläer för styrning.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Sirius S2 D-X hjälp!
« Svar #16 skrivet: 28 oktober 2020, 20:24:37 »
Det är inte större flöden i det här fallet det handlar om lägre flöden endast flödet till rad systemet vp har inget flöde i tanken utan tanken värms genom att kondensorslingan ligger i tanken och köldmediet cirkulerar i slingan och det går in i toppen när mediet är varmast. Jag skulle också kolla elpatron för även om vp är defekt borde elpatron värma tanken.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Sirius S2 D-X hjälp!
« Svar #17 skrivet: 28 oktober 2020, 20:43:29 »
Det är inte större flöden i det här fallet det handlar om lägre flöden endast flödet till rad systemet vp har inget flöde i tanken utan tanken värms genom att kondensorslingan ligger i tanken och köldmediet cirkulerar i slingan och det går in i toppen när mediet är varmast. Jag skulle också kolla elpatron för även om vp är defekt borde elpatron värma tanken.
Okej, sÃ¥ ett lÃ¥gtempererat system har lägre flöden än ett högtempererat system med vedpanna. Check!  Sc:,h

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Sirius S2 D-X hjälp!
« Svar #18 skrivet: 28 oktober 2020, 22:52:11 »
Han menar nog radiatorsystemet är det låga flödet, en klassisk luft/vatten värmepumpsdrift är det höga flödet i sammanhanget.

Jag tror det är högre flöde i en vedanläggning faktiskt.

I alla fall, mitt system, jag har minsta tillåtna körtid på 25 min minus Nibes startfördröjning på kanske 2 minuter. Det ger runt 1,5x tankvolymen under milt väder. Skiktningen funkar väldigt bra.
Det är en 275L varmvattenberedare som laddas i topp om töms i topp med dykrör från botten. Det är inte någon bra tankdesign för värmepumpsdrift egentligen.

Jag kollade temperaturen när jag skrev inlägget, lämpligt nog så startade pumpen precis. Så varför inte, här kommer en manuell logg:

22:54 - 42/35 Stått still i ett par timmar
22:58 - 36/35 Pumpen går
23:08 - 43/35
23:11 - 44/35
23:15 - 44/36
23:18 - 44/39 Pumpen stannade
23:23 - 44/40
23:31 - 44/39
23:37 - 44/37
23:57 - 44/35
00:10 - 44/35

---

Med hetgasslinga blir det ännu bättre skiktat, där bara radiatorvattnet vispar runt med halva flödeshastigheten av en värmepump, så då kommer det också skikta sig fint, det var väl budskapet.
« Senast ändrad: 29 oktober 2020, 00:14:15 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Sirius S2 D-X hjälp!
« Svar #19 skrivet: 29 oktober 2020, 07:08:04 »
Jag tycker ändå det mest logiska, OM värmepumpen alls fungerar, är att shunten står fullt öppen, som jag ser det är det enda anledningen till att tanktemperaturen i toppen kan vara lika låg som elpatron är inställd på.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Sirius S2 D-X hjälp!
« Svar #20 skrivet: 29 oktober 2020, 15:05:59 »
Okej, sÃ¥ ett lÃ¥gtempererat system har lägre flöden än ett högtempererat system med vedpanna. Check!  Sc:,h
I vissa fall kör man med högt delta över radiatorerna i ett vedsystem dvs lågt flöde och i andra fall kör man med lite lägre delta över radiator dvs ett högre flöde så det kan jag inte bedöma vad som har lägst av detta system eller ett vedsystem men däremot så har vedsystemet ett flöde över pannan vilket som är ganska högt visserligen laddar det in på toppen men det är trots det ett flöde det här vp systemet här 0 i flöde från vp genom tanken och det är garanterat lägre än en vedanläggning. Sen om man kör hög temp eller lågtemp har ju med hur radiatorer eller golvvärme ser ut även vedsystem funkar bra med lågtemp eller tom bättre.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!