Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Sicken löjlig ombesiktning  (läst 20431 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Sicken löjlig ombesiktning
« skrivet: 12 april 2013, 12:25:59 »
Ombesiktning för att inte tutan fungerade. Vet inte vilket som är löjligast, att jag inte kollade den eller att det ger en ombesiktning. Den enda gång tutan används är på bilprovningen, jag hade glömt att den fanns. Men jag har varit med om värre, var inne med min Cortina på 70-talet, när besiktningsmannen kört ut kärran och jag fick lappen stod det en baklampa ur funktion. Kan inte va sant, jag kollade ju innan, gick bak och kollade, båda lyste. När jag påpekade detta för gubbfan sa han bara, Ombesiktning! beställ ny tid, och så drog han igen porten.
Vilken är er värsta besiktning, denna kategori?
Inte som när jag var inne med saaben, samma årtionde, Golvet förarplattsen nära nog borta och bara en broms på framhjulen. Tänkte jag måste förlänga tiden till körförbud så jag hinner laga. Bilen gick igenom utan anmärkning. Att golvet saknades spelade ingen roll, det var inte bärande, att man knappt kunde hålla skrället på vägen när man bromsade var ju inte bra, men som testaren sa, den drar ju på rätt håll, ut i gropen.
Ändrar mig. Vilken är er värsta besikning alla kattegorier?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Sicken löjlig ombesiktning
« Svar #1 skrivet: 12 april 2013, 12:49:12 »
Tutan mÃ¥ste man ju motioneras regelbundet, jag brukar göra detta närhelst nÃ¥n bilist inte lämnar företräde i en cirkulationsplats.  knUp
Det är dessutom en säkerhetsdetalj så den ska funka.

Knepigt det där med bakljuset, inte brukar det vara ombesiktning på sånt?
(Fast jag kollar ju lamporna ändå före varje besiktning).

Själv fick jag en 2:a (som det hette förr) på att framdörren hängde på en Volvo 140.
Dörren gick att stänga men gångjärnet var aningen slappt, det var iofs enkelt att åtgärda men det påverkar ju inte körsäkerheten ett skit.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 538
  • Karma +0/-0
SV: Sicken löjlig ombesiktning
« Svar #2 skrivet: 12 april 2013, 12:58:36 »
Var väl i början av 90 talet ? när SBP började kolla mittbältet bak (nya bälteslagen) och den kromade metalldelen av spännet saknades, sÃ¥ det blev en 2a pÃ¥ det.  Sen for man till skrotpekka som tydligen visste att alla Saab 900 ägare hade tappat bort denna del. Han tog nämligen 200kr för denna del >:(  , vilket svin...

 I övrigt har man nog nollat varenda gÃ¥ng sen 1981  förutom nÃ¥n etta pga trasig p-lampa, men bara en 2a hittills
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Sicken löjlig ombesiktning
« Svar #3 skrivet: 12 april 2013, 13:06:06 »
Har ännu inte råkat ut för nån i mitt tycke felaktig ombesiktning, även om det kan ha varit nära.

När jag var in och besiktade Panteran för ett par år sedan var det en rätt ung kille som besiktade, och det var inget problem. Problemet var den äldre besiktningsgubben som jobbade med bilen bredvid. Han började gapa om att bakvingen inte var tillåten. Jag påpekade att den var ett original tillbehör som suttit på bilen sedan den var ny, varpå han kommenterade att inga bilar hade någonsin haft såna från fabrik. Då var det lite hetsigt ett tag. Killen som besiktade min bil brydde sig inte alls utan han såg nog mest fram mot att få köra ett par varv runt stationen. :)

Jag vet att tidigare ägaren hade vid något tillfälle fått lov att plocka bort den vid besiktning.

Vingen är i stort sett identisk med vingen på en Lambo Countach, och där var den mig veterligt inte ens ett tillbehör, utan alla bilar hade den.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Sicken löjlig ombesiktning
« Svar #4 skrivet: 12 april 2013, 13:27:11 »
Svensk Bilprovning AB borde slå sig ihop med Svenska Spel, för det är oftast rena lotteriet att bes. bilen...

Det löjligaste jag varit med om hände för två år sen då jag rullade in med min Volvo V90, eller rättare sagt en väldigt ombyggd 765 från -90, dock importerad -00 och med fulltrycksturbo.
Riktigt rolig bil! :)
Men nog om det, för på bilfan sitter ett löstagbart drag, om bilprovningen älskar som bekant att gnälla på sådana då de ofta kärvar.
Det ingen nyhet för mig, så innan bes. så så smorde jag upp och fettade in draget riktigt ordentligt.
Såg till så att det gick lätt och smidigt att lossa och avslutade med att hälla i en överbliven skvätt kladdig och stinkade bakaxelolja innan jag satte det på plats igen.

Väl på bes. så började gubben rycka och dra i draget och dess spak, som han inte lyckades rubba.
Han: - Det här går inte att lossa!
Jag: - Du lär ju dra tillbaka spaken först och sen vrider du och...
Han: Det går inte att lossa!

DÃ¥ dök den andra bes-bubben och och gjord ett försök med draget, och efter en del ryckande och lirkande sÃ¥ lyckades han pricka in rätt teknik och draget släppte med ett ljudligt "SMACK!" samtidigt som oljan jag hade hällt i stänkte Ã¥t alla hÃ¥ll, rann mellan fingrarna pÃ¥ gubben och ner pÃ¥ golvet.  *roflmao*
Jag kunde inte hÃ¥lla mig längre nu och började garva... Belöningen blev en 2:a pÃ¥ "Kopplingsanordning: kärvar" eller nÃ¥got i den stilen och Ã¥terbesök.  :::_)

Fanns dock inget jag kunde göra Ã¥t draget, det fungerade ju precis som det skulle.  >:(
Åkte helt enkelt till en annan station där killen ungefär bara tittade på draget, kände lite på spaken och sa "det ser bra ut" och bilen var godkänd.

Nästa år med samma bil och på samma station så tittade de två gubbarna inte ens på draget, men kom efter en lång provkörning (säkert 20 minuter) fram till att ratten kärvade och saknade återgång.
"Det är bara att komma tillbaka" och så fram med stämpeln... :-\

Ratten var precis lika "kärv" som den alltid hade varit (sitter en lite mindre sportkringla i) och återgången kunde då inte jag märka något konstigt med så...
Körde med bilen några veckor innan jag behövde få den godkänd, så iväg till station i grannstaden där en tjej kom ut och och mötte mig medan jag stog och väntade.
Hon satte sig i bilen, knappade lite pÃ¥ sin handdator och tog ett varv runt byggnaden. Sen var det bara att gÃ¥ in och betala och rulla därifrÃ¥n med blankt papper.  tummenupp

En annan gång för ganska många år sen så fick jag komma tillbaka för att gummit på passagerarsidans torkarblad hade släppt 5 cm... Det var förvisso ett solklart fel, men ändå.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Sicken löjlig ombesiktning
« Svar #5 skrivet: 12 april 2013, 13:48:27 »
Min märkligaste grej var när jag besiktigade min gamla opel rekord (mitten på 80-talet), åkte först hos min bror som bor 1 km från bilprovningen, för att han skulle hjälpa mig kolla lampor, specifikt då bromsljusen bak. Resten hann jag kolla innan han kravlat sig ut.
När jag kommer på bilprovningen är jag full av tillförsikt, bilen är en pärla! och det skall alldeles säkert gå bra...

När allt är klart konstaterar bilprovarn att det inte finns något ljus, varken hel eller halvljus.

Jag tänker, nog är det väl konstigt om alla lampor skall gå samtidigt, under 1 km körning, men kollar i vart fall, inget fel.
Aha, en säkring!
Nej, inte det heller.
Telereparatör som man är i grunden så var det ju inga större problem att hitta felet, men tro det eller ej, det var ljusknappen som gett upp.
Bilen vara 15 år gammal, hade gått 28 000 mil, och just på de sista hundratalet metrarna före besiktning så bestämmer sig knappen för belysningen att gå sönder.

DET är tajming det.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Sicken löjlig ombesiktning
« Svar #6 skrivet: 12 april 2013, 13:58:17 »
Första besiktningen av min nyinköpta begagnade 142:a av 1970 års modell.......

....gav sÃ¥ mÃ¥nga tvÃ¥or att det behövdes flera A4-blad.  "Skriver du en uppsats", frÃ¥gade en kollega besiktningsmannen som gick igenom min bil  ?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Sicken löjlig ombesiktning
« Svar #7 skrivet: 12 april 2013, 14:29:53 »
Fick en 2a på att säkringen till bilsteron satt för 10cm för långt bort från batteriet
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sicken löjlig ombesiktning
« Svar #8 skrivet: 12 april 2013, 14:49:35 »
Vento 97a. ABS-lampan tändes när jag körde upp på betongplattan i besiktningshallen......
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Sicken löjlig ombesiktning
« Svar #9 skrivet: 12 april 2013, 15:50:05 »
När besiktningsmannen noterade att jag saknade en registreringsskylt fram fick jag en 2a, jag skruvade dit den på två röda innan besiktningen var slut, men se det hjälpte inte, ombesiktning!!! fiR:
"Jag skulle skruva dit den under tiden jag satt och vänta på min besiktningstid, men glömde det"

Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Sicken löjlig ombesiktning
« Svar #10 skrivet: 12 april 2013, 16:54:56 »
Svensk Bilprovning AB borde slå sig ihop med Svenska Spel, för det är oftast rena lotteriet att bes. bilen...

Det löjligaste jag varit med om hände för två år sen då jag rullade in med min Volvo V90, eller rättare sagt en väldigt ombyggd 765 från -90, dock importerad -00 och med fulltrycksturbo.
Riktigt rolig bil! :)
Men nog om det, för på bilfan sitter ett löstagbart drag, om bilprovningen älskar som bekant att gnälla på sådana då de ofta kärvar.
Det ingen nyhet för mig, så innan bes. så så smorde jag upp och fettade in draget riktigt ordentligt.
Såg till så att det gick lätt och smidigt att lossa och avslutade med att hälla i en överbliven skvätt kladdig och stinkade bakaxelolja innan jag satte det på plats igen.

Väl på bes. så började gubben rycka och dra i draget och dess spak, som han inte lyckades rubba.
Han: - Det här går inte att lossa!
Jag: - Du lär ju dra tillbaka spaken först och sen vrider du och...
Han: Det går inte att lossa!

DÃ¥ dök den andra bes-bubben och och gjord ett försök med draget, och efter en del ryckande och lirkande sÃ¥ lyckades han pricka in rätt teknik och draget släppte med ett ljudligt "SMACK!" samtidigt som oljan jag hade hällt i stänkte Ã¥t alla hÃ¥ll, rann mellan fingrarna pÃ¥ gubben och ner pÃ¥ golvet.  *roflmao*
Jag kunde inte hÃ¥lla mig längre nu och började garva... Belöningen blev en 2:a pÃ¥ "Kopplingsanordning: kärvar" eller nÃ¥got i den stilen och Ã¥terbesök.  :::_)

Fanns dock inget jag kunde göra Ã¥t draget, det fungerade ju precis som det skulle.  >:(
Åkte helt enkelt till en annan station där killen ungefär bara tittade på draget, kände lite på spaken och sa "det ser bra ut" och bilen var godkänd.

Nästa år med samma bil och på samma station så tittade de två gubbarna inte ens på draget, men kom efter en lång provkörning (säkert 20 minuter) fram till att ratten kärvade och saknade återgång.
"Det är bara att komma tillbaka" och så fram med stämpeln... :-\

Ratten var precis lika "kärv" som den alltid hade varit (sitter en lite mindre sportkringla i) och återgången kunde då inte jag märka något konstigt med så...
Körde med bilen några veckor innan jag behövde få den godkänd, så iväg till station i grannstaden där en tjej kom ut och och mötte mig medan jag stog och väntade.
Hon satte sig i bilen, knappade lite pÃ¥ sin handdator och tog ett varv runt byggnaden. Sen var det bara att gÃ¥ in och betala och rulla därifrÃ¥n med blankt papper.  tummenupp

En annan gång för ganska många år sen så fick jag komma tillbaka för att gummit på passagerarsidans torkarblad hade släppt 5 cm... Det var förvisso ett solklart fel, men ändå.

Dina problem med draget o ratten är egentligen solklara tjänstefel, och man ska överklaga sånt. Man kan åka till en annan station (idag är det ju tom konkurrens!), för att bevisa att det inte är fråga om ngt fel.
Ombes ska då ej behövas/bli gratis. Det är ju trots allt 200 spänn vi pratar om!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Sicken löjlig ombesiktning
« Svar #11 skrivet: 12 april 2013, 16:57:47 »
När besiktningsmannen noterade att jag saknade en registreringsskylt fram fick jag en 2a, jag skruvade dit den på två röda innan besiktningen var slut, men se det hjälpte inte, ombesiktning!!! fiR:
"Jag skulle skruva dit den under tiden jag satt och vänta på min besiktningstid, men glömde det"

De pengarna hade du väl tjänat in mÃ¥ngdubbelt pÃ¥ uteblivna fortkörningsböter?  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Sicken löjlig ombesiktning
« Svar #12 skrivet: 12 april 2013, 18:53:04 »
Fick en 2a på att säkringen till bilsteron satt för 10cm för långt bort från batteriet

Bäst hittills.  tummenupp
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Sicken löjlig ombesiktning
« Svar #13 skrivet: 12 april 2013, 19:01:33 »
Tvåa på bristfälligt fastsatta högtalare... >:(
« Senast ändrad: 12 april 2013, 20:14:10 av BosseBus »

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Sicken löjlig ombesiktning
« Svar #14 skrivet: 12 april 2013, 19:21:40 »
Hade en Fairlane -67a med 289cui motor, ville hotta upp den lite och monterade en 351cui "det märker dom aldrig" sa jag, motorerna är nämligen exakt likadana förutom att 351:an är en tum högre.
Besiktningsbubben öppnade huven och sa "åfan, en 351:a, coolt" så stängde han huven.
Det visade sig att han samlade på Mustanger och dom har samma motorer som Fairlane......Han kunde ALLT om dom.

Senare skulle jag besikta samma Fairlane.
 under vintern hade jag lackat om bilen, HELA bilen alltsÃ¥, underredet, soppatanken, bakaxeln, ALLT var lackat
Besiktningskillen hissade upp bilen och greppade efter "rosthammaren" , jag väste fram "Ett slag med den och dom får hämta dig med bår"
Killen insåg sitt misstag men kunde inte ge sig förren han hittade något att anmärka på, så jag fick tillslut en tvåa för att blinkersen blinkade med rött ljus, fastän den har gjort det sedan 1967.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!