Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avast Home Edition  (läst 10554 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad john_guld

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Avast Home Edition
« skrivet: 07 oktober 2007, 10:50:31 »
Hej!

Mitt Norton Antivirus som jag fick med datorn (3 mån) går ut nu i dagarna. Funderar lite på Avast som finns gratis (home). Någon som har några bra/dåliga erfarenheter av detta??

Mvh John
NIBE F1245 8kw jordvärme. Sydvästra Kronoberg.

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avast Home Edition
« Svar #1 skrivet: 07 oktober 2007, 11:00:46 »
Avast är mycket bra men själv använder jag AVG från Grisoft


BjörnK

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Avast Home Edition
« Svar #2 skrivet: 07 oktober 2007, 11:28:37 »
Avast är mycket bra men själv använder jag AVG från Grisoft
BjörnK

Hej! Jag föredrar också AVG från Grisoft.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Avast Home Edition
« Svar #3 skrivet: 07 oktober 2007, 11:49:06 »
Jag kör Avast.Funkar mycket bra tycker jag.
Alldrig mer en Nortorn grej i min dator!

Fick köra en Format c: för att bli av med skräpet  fiR:
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Avast Home Edition
« Svar #4 skrivet: 07 oktober 2007, 11:59:14 »
Avast är bra, har inte använt nåt annat de senaste åren...

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Avast Home Edition
« Svar #5 skrivet: 07 oktober 2007, 12:04:16 »
Jag kör Avast.Funkar mycket bra tycker jag.
Alldrig mer en Nortorn grej i min dator!

Fick köra en Format c: för att bli av med skräpet  fiR:

Ja Norton är ett av de jävligaste program man kan inst i sin dator. Det skriver sönder precis hela registret, å inte går det att rensa ut skiten heller. Inte utan en massa enträget arbeta iaf. Nää tacka vet jag Avast, funkar klockrent å uppdaterar så gott som dagligen.., automatiskt såklart.

mvh humlan.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avast Home Edition
« Svar #6 skrivet: 07 oktober 2007, 12:39:58 »
Vill man betala för ett antivirusprogram så rekomenderas nod32 starkt

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Avast Home Edition
« Svar #7 skrivet: 07 oktober 2007, 12:41:45 »
Avast är grymt bra och gratis, jag inkl alla jag känner har kört det i 3 år nu urtan minsta problem.

Norton är absolut den värsta skiten man kan stoppa in i datorn.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Avast Home Edition
« Svar #8 skrivet: 07 oktober 2007, 13:23:58 »
skönt o höra !!
min dataguru som sköter mina datorer (gentjänst efter värmepumpsjobb), installerade avast i mina datorer, med motiveringen: det ska du ha !!
novis som man är så nickade man och log !!
nästa gÃ¥ng jag träffar honom sÃ¥ behöver jag inte nicka och le lika fÃ¥nigt !!   :o
tack !
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avast Home Edition
« Svar #9 skrivet: 07 oktober 2007, 15:19:28 »
Avast är bra ur förebyggande syfte. Har man redan fått ett virus är det mindre bra.
Sitter man med en nedlusad maskin så har tex F-Secure, Trend och panda gratis online scanners som körs via webläsaren som är riktigt bra på att ta bort virus.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Avast Home Edition
« Svar #10 skrivet: 07 oktober 2007, 17:06:03 »
Har man bredband från Telia, så har man tillgång till F-Secure gratis. Jag har det på en dator och Mcafee på en annan, har aldrig haft några problem med något av dem. Båda sköter sitt jobb helt i bakgrunden och märks aldrig av, bortsett från om de hittar något eller meddelar att en uppdatering skett.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Avast Home Edition
« Svar #11 skrivet: 07 oktober 2007, 18:13:09 »
Avast är bra ur förebyggande syfte. Har man redan fått ett virus är det mindre bra.
Sitter man med en nedlusad maskin så har tex F-Secure, Trend och panda gratis online scanners som körs via webläsaren som är riktigt bra på att ta bort virus.

/quote]

Fel! Med Avast så går det perfekt att avlusa en redan nerlusad PC, vilket jag själv fått göra hos andra. Du väljer bara att göra en "Bottscanning" startar om PC:n så drar bootscanningen igång å rensar ut ev skit som annars inte kan avlägsnas. Har Du dessutom "Unlocker Assistent" inst, så går de mest besvärliga saker att ta bort. Unlocker Assistent är inget antivirusprogg, men fixar så att alla filer kan tas bort, utan att behöva söka efter vilka processer som behöver stängas ner, eller vilka rättigheter som behöver ändras...Lämk. till ett helt oumbärligt program: http://ccollomb.free.fr/unlocker/ Bootscanning med Avast körs genom att välja: Högerklicka på iconen i aktivitetssfältet---> Starta Avast! Antivirus---> Stoppa Minnestest---> Klicka på knappen för menyerna å välj där: Schemalägg virussökning vid uppstart---> Klicka för "Skanna alla lokala lagringsenheter" å även bock i rutan för "Skanna zip/rarfiler" ha även rutan för "Avancerade möjligheter" å valet "Fråga efter åtgärd" vald. Då kan Du se om det som Avast tolkar som virus, är nåt annat som ev ska vara kvar. Det finns flera val, man förstår när dom dyker upp. ---> klicka på schemalägg---> svara ja för att starta om datorn. PC:n startas om å scannar igenom allt, stannar upp när det hittar nåt, å ber dig att välja åtgärd. När allt är klart så startas all som vanligt... En bootscanning ska alltid göras direkt efter att progget uppdaterats med senaste versioner av program å iAVS i anslutning av installationen. Därefter nån gång ibland, eller när det finns anledning att nåt skit kommet in i PC:n.

Vitsen med att bootscanna, är att man inte ger ett virus nån chans att gå igång då bootscanning startar långt före det fått en chans till det, vilket annars kan göra det omöjligt att få bort eländet. Skulle Avast ändå hävda att det inte fixar att ta bort det som hittas, så skriv ner vad det heter exakt med all info som finns. Ta sen bort filerna med "Unlocker Assisant" genom att högerklicka på filen å välja åtgärd i menyn.

Nedan på engelska, ifall Ni inte har den svenska versionen.
---------------------------------------------------

Scheduling the Boot Time Scan

Click on the Menu button.
Choose Schedule Boot Time Scan.
Doing so displays a dialog allowing you to schedule virus scanning.
Check Archives, if you want scan all the archives.
Specify whether all the disks or just a specific folder should be scanned.
Select Advanced options for scheduling details.
Select how to automatically process infected files.
Choose how to automatically process infected system files.
Click the Schedule button to confirm the settings.
--------------------------------------------------

mvh humlan.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Avast Home Edition
« Svar #12 skrivet: 07 oktober 2007, 18:28:28 »
HÃ¥ller med Hanson. Formatera om samtidigt sÃ¥ att du verkligen blir av med Norton. Din dator kommer att gÃ¥ dubbelt sÃ¥ fort efterÃ¥t. Har testat NOD32 pÃ¥ en dator som jag hade ansvar för och jag gillade det, speciellt eftersom datorn körde med uppringt modem och uppdateringarna är sÃ¥ smÃ¥. Nu kör jag Avast och det funkar bra ocksÃ¥. Tror jag iaf. Har hittils bara fÃ¥tt en varning och det var pÃ¥ ett program som jag kört i flera Ã¥r.  Sc:,h Kanske datorn är helt nerlusad med maskar och virusar utan att jag vet det  :D
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Avast Home Edition
« Svar #13 skrivet: 07 oktober 2007, 18:46:47 »
HÃ¥ller med Hanson. Formatera om samtidigt sÃ¥ att du verkligen blir av med Norton. Din dator kommer att gÃ¥ dubbelt sÃ¥ fort efterÃ¥t. Har testat NOD32 pÃ¥ en dator som jag hade ansvar för och jag gillade det, speciellt eftersom datorn körde med uppringt modem och uppdateringarna är sÃ¥ smÃ¥. Nu kör jag Avast och det funkar bra ocksÃ¥. Tror jag iaf. Har hittils bara fÃ¥tt en varning och det var pÃ¥ ett program som jag kört i flera Ã¥r.  Sc:,h Kanske datorn är helt nerlusad med maskar och virusar utan att jag vet det  :D
mvh

Kör en bootscan, så vet Du om det finns kusar i din burk (Spyware/adware finns alltid, å är i princip omöjliga att undvika till 100%, även om SpySweeper brukar kunna hålla borta det inte andra progg klarar). Men att antivirusprogg kan ibland larma för ofarliga saker, även om det inte ska göra det.
Fast vid ett test så klarade bl.a Avast sig bra å larmade inte för nåt felaktigt...

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avast Home Edition
« Svar #14 skrivet: 07 oktober 2007, 18:47:21 »
Avast är bra ur förebyggande syfte. Har man redan fått ett virus är det mindre bra.
Sitter man med en nedlusad maskin så har tex F-Secure, Trend och panda gratis online scanners som körs via webläsaren som är riktigt bra på att ta bort virus.

/quote]

Fel! Med Avast så går det perfekt att avlusa en redan nerlusad PC, vilket jag själv fått göra hos andra. Du väljer bara att göra en "Bottscanning" startar om PC:n så drar bootscanningen igång å rensar ut ev skit som annars inte kan avlägsnas.
Fel?

Du kan ju börja med att räkna upp de virus du lyckats få bort med avast? Det är ett antivirusprogram så om du inte lyckades ta bort något virus lite då och då så vore det väl konstingt. Men fakta är att det finns bra mycket bättre alternativ när det gäller att rensa en redan nedlusad dator. Och det är inte FEL!

Jag talar av egen erfarenhet som jag dessutom delar med kollegor i branchen. Den erfarenheten säger att när det gäller att rensa nedlusade datorer så ligger inte avast särskillt högt upp på listan. Resultatet har inte varit tillfredställande.

Men sen kan man ju fråga sig vad man ska ha ett antivirusprogram till. Min åsikt är att det är ett av de första program man bör installera på datorn. Dvs ur förebyggande syfte. Och till det fungerar avast utmärkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!