Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inställningar ??  (läst 6494 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad styrch

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
Inställningar ??
« skrivet: 26 december 2009, 09:56:31 »
Hejsan,

Tänkte kolla med er som vet något om olika inställningar man kan göra eller kanske inte??

1. Varmvattnet, tar slut för snabbt, frun säger att det endast går att fylla halva badkaret (standard badkar). Vad är optimalt gradantal på vvb och finns det några andra inställningar man kan göra? (Har 200 l vvb)

2. När det är runt 0 - 5 grader utomhus blir det lite för kallt inomhus. Finns det något enkelt sätt att justera någon kurva eller liknande? (Har ingen inomhusgivare)

/Mikael
1 1/2 plans hus med källare, 110 +30 m2 i Göteborg -
Daikin Hydrobox med 6kW elkasset, utomhusdel 7,5kW och 200L vvb

Utloggad Tallträsket

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
    • BJJ
SV: Inställningar ??
« Svar #1 skrivet: 26 december 2009, 12:02:57 »
Nu vet jag inte hur mkt du kan....... tomte::

Men jag brukar lyfta ner lilla luckan på Hydroboxen även den ännu mindre luckan på kontrollpanelen.
Där det står temp: justerar jag med pilen uppåt när det behövs mer värme i elementen.
Neråt när det behövs mindre värme i huset.
Just nu har jag den på läge plus 1.
Cirkpumpen: läge 1-2 när det är -10-14 grader ute funkar ej optimalt, då behövs det mer fart på vattnet hemma hos oss, då väljer jag läge 3 och justerar ner till läge 2 när utetempen går mot minus 5-10 grader.
 
När jag vill ändra VV temp justerar jag med pilen uppåt där det är ett duschmunstycke, just nu har jag 49 grader, varmvattnet har alltid räckt hos oss, vi har 300 liter VV B.
Kanske du behöver 50-55 grader.
 
Den där lilla ratten ovanpå VV beredaren kanske behöver justeras.
Men det är nog smartare att någon rörläggare rattar in rätt temp för dig, denna kanske oxå behöver kallibreras.

BTW:
Jodå frun gnällde här oxå.... de e kallt i huset......
Detta avhjälpte jag med en inomhus / utomhus termometer.
Det är ju inte värmen på elementen och ute tempen som gäller.
Det är ju tempen inne i huset, nu ser hon själv hur varmt det är.
Hemma hos oss är det alltid 19-21 grader på templäge nr 1... oavsätt utetemp.

Gott Nytt......  
« Senast ändrad: 26 december 2009, 13:40:08 av Tallträsket »
Daikin Altherma 16 kw

Utloggad styrch

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar ??
« Svar #2 skrivet: 28 december 2009, 13:12:45 »
Tackar för svaret.

Kan inte särskilt mycket men just dessa knappar har jag varit o pillat på. Tror jag ligger på läge 4 just nu men det känns fortfarande lite kyligt just runt 0-5 plusgrader (om inte solen skiner). En inomhusgivare kanske är det ända rätta??

VVb har jag haft på över 60 grader men det hjälper inte heller så nu får den vara på 52 grader.


Kan det vara nått fel någonstans eller vill jag ha mer än vad jag kan få???

/Mikael
1 1/2 plans hus med källare, 110 +30 m2 i Göteborg -
Daikin Hydrobox med 6kW elkasset, utomhusdel 7,5kW och 200L vvb

Utloggad svartöra

  • Efterkonstruktör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar ??
« Svar #3 skrivet: 28 december 2009, 18:39:47 »
Varmvattnet inställt på 60-65 grader borde väl ge närmare hundra liter vatten med den temperaturen, och späder man med 10-gradigt vatten borde det bli 200 liter badvatten. Det är väl drygt ett badkar. Så det borde räcka om beredaren är fullt uppvärmd. Prova igen, som det heter...

Innegivare hjälper inte om temperaturkurvan har fel lutning. Var det lagom varmt häromveckan när det var kallt ute? Innan man justerar kurvan bör man ha skaffat sig en känsla för om det är för varmt eller kallt vid ett par andra utetemperaturer... Hur var det i höstas då det var +10 ute?
120 m2 enplans trähus (Modulent) byggt -82 i sv Göteborg. Daikin Altherma L/V 6kW (200 L VVB) installerad aug 2009. Totalförbrukning 2008 cirka 20 MWh (enbart elpanna), 2009 15 MWh, 2010 13 MWh (varav 6,5 för vp+vv), 2011 11 MWh (4,8 till vp+vv)

Utloggad styrch

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar ??
« Svar #4 skrivet: 29 december 2009, 18:02:18 »
Jag kör upp vvb på 62 grader, fick än mer skäll när jag sänkte till 52gr....

Jag har inte loggat vid speciella temperaturer men vid -5 o kallare är det varmt o skönt (även nu med -2 ute). Jag tror det är runt 5 grader som det blir lite kallt, skall kolla detta lite mer noggrannt.


Än annan grej... Det är kyligt på mornarna, går värmepumpen ner i någon slags night mode under natten?

/Mikael
1 1/2 plans hus med källare, 110 +30 m2 i Göteborg -
Daikin Hydrobox med 6kW elkasset, utomhusdel 7,5kW och 200L vvb

Utloggad svartöra

  • Efterkonstruktör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar ??
« Svar #5 skrivet: 08 januari 2010, 23:31:01 »
Jag kör upp vvb på 62 grader, fick än mer skäll när jag sänkte till 52gr....

Enligt någon manual till beredaren anser de (Daikin) att:
55 grader ger dig 160 L 40-gradigt, vilket är "sufficient" för "modest usage"
65 grader ger dig 200 L 40-gradigt, vilket är "excessive" för "modest usage" och "sufficient" för "medium usage"
75 grader ger dig 240 L 40-gradigt, vilket är "excessive" för både "modest usage" och "medium usage"

Däremot rekommenderar de tydligen inte alls en 200-liter-beredare om man har "high usage".

Modest Daily demand up to 220 l -> typcial 2-persons usage pattern.
Medium Daily demand up to 325 l -> typical 3 to 4 persons usage pattern.
High Daily demand up to 550 l -> 4 to 6 persons usage pattern.

Det trÃ¥kiga med att köra 75 grader börvärde är ju att det mesta kommer frÃ¥n elvärme. Du fÃ¥r frÃ¥ga frun vilket hon gillar mest, varmbad eller elräkningar. Jag vet svaret  ;)

En variant är en särskild el-beredare enbart till badkaret.

Citera
Än annan grej... Det är kyligt på mornarna, går värmepumpen ner i någon slags night mode under natten?

Inget nattläge nej, men man är ju inte så aktiv på natten, inga lampor eller annat och det gör ju sitt till.
120 m2 enplans trähus (Modulent) byggt -82 i sv Göteborg. Daikin Altherma L/V 6kW (200 L VVB) installerad aug 2009. Totalförbrukning 2008 cirka 20 MWh (enbart elpanna), 2009 15 MWh, 2010 13 MWh (varav 6,5 för vp+vv), 2011 11 MWh (4,8 till vp+vv)

Utloggad tranceblast

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar ??
« Svar #6 skrivet: 13 februari 2010, 09:49:40 »
Hej!

Jag kör i manuellt läge på 44 ºC och jag har perfekt innetemp, 22 ºC. Jag har även en rumsgivare som stänger av pumpen vid 22,3 ºC.

Det jag undrar är:

1. Fungerar den inte som en onoff då, jag menar att när den är uppe i rätt temp så stänger den av för att sen starta igen när tempen sjunkit lite.

2. Tar pumpen skada av att köras på detta viset? jag antar att det kan bli en del start och stopp på ett dygn

//Tranceblast

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar ??
« Svar #7 skrivet: 16 februari 2010, 20:22:31 »
Hej!

Jag kör i manuellt läge på 44 ºC och jag har perfekt innetemp, 22 ºC. Jag har även en rumsgivare som stänger av pumpen vid 22,3 ºC.

Det jag undrar är:

1. Fungerar den inte som en onoff då, jag menar att när den är uppe i rätt temp så stänger den av för att sen starta igen när tempen sjunkit lite.

2. Tar pumpen skada av att köras på detta viset? jag antar att det kan bli en del start och stopp på ett dygn

//Tranceblast

Jo den funkar som en on off då. det bästa är om du får en kurva som funkar bra ihop med innegivaren. Ju lägre temp du kan köra på radiatorerna ju bättre är det ekonomiskt. Kallstarter är ju inte bra för ngt men tror nog att moderna kompressorer tål en hel del.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad agehall

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar ??
« Svar #8 skrivet: 19 april 2010, 09:45:47 »
Jag har även en rumsgivare som stänger av pumpen vid 22,3 ºC.

Vad är det för rumsgivare du har? Jag köpte den trådlösa styrenheten till min Altherma jag installerade i förra veckan. Blir lite orolig när det talas om att den går mer som on/off när man kör med inomhusgivare. Missförstår jag något nu?

Jag kör min med programstyrning (P1) och jag tycker att utomhusdelen går ganska lite. Men när den går så kan den knappast gå för fullt, så jag skulle inte kalla det on/off.

Utloggad lången

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 205
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar ??
« Svar #9 skrivet: 19 april 2010, 10:42:30 »
Ja agehall expertisen här i Daikin tråden förespråkar innegivare just för att pumpen inte
skall göra så många starter, vilket dom är helt överens om är bättre än med bara utgivare
dÃ¥ ju den styr efter ute tempen, vilket inne bär att om solen skiner in och värmer till 25  ºC
men pumpen sitter i skugga med ca 5-7  ºC mosar den pÃ¥ med värme helt i onödan
lika med högre el kostnader... eller har jag fel.. b00k b00k
1 plans trähus bygg på 60 talet, nu mera tiivi argon 1+2 glas fönster 147 m2 bo yta +22 m2 bi yta som värms numera till 20 grader. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008AA9W1/EKSWW200Z2 dockad till Högfors 15 Maxi combi panna. Har även en LL-pump av märket Acson SL15B / WM15FR numera för kyla på sommaren..

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Inställningar ??
« Svar #10 skrivet: 19 april 2010, 14:36:05 »

Missförstår jag något nu?

Ja, det finns ingen koppling mellan rumstermostat till en on/off-maskin. Däremot kan den som programmerar styrningen, orsaka att värmepumpen uppför sig som en on/off.

I och för sig så tar rumstermostaten över funktionen on/off på manöverpanelen d.v.s. har du anslutit en rumstermostat, så är knappen on/off satt ur funktion. Men bortse från det, då det inte är det som menas med "fungerar som on/off".


Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar ??
« Svar #11 skrivet: 20 april 2010, 08:33:50 »

Missförstår jag något nu?

Ja, det finns ingen koppling mellan rumstermostat till en on/off-maskin. Däremot kan den som programmerar styrningen, orsaka att värmepumpen uppför sig som en on/off.

I och för sig så tar rumstermostaten över funktionen on/off på manöverpanelen d.v.s. har du anslutit en rumstermostat, så är knappen on/off satt ur funktion. Men bortse från det, då det inte är det som menas med "fungerar som on/off".



Man kan ju säga så här lite kort: Även om man har innegivare så MÅSTE kurvan vara rätt för att få bästa ekonomin, då stannar pumpen när innetemp kommit upp till den temp man valt, tex om du har gäster lr mkt levande ljus tända så blir det ju varmare och pumpen behöver inte gå så mkt. Kör man med ENDAST utegivare så pumpar pumpen på enligt kurva (lr för den delen fast värde om du valt det) även om du har 30 grader inne.

Med innegivare kan du även välja fast framledningstemp tex 55 grader men då går ju pumpen för fullt tills innegivaren säger till den att stanna, detta ger inte så bra ekonomi eftersom pumpen vill jobba med så låg temp som möjligt, samt att inntemp kan upplevas som ngt "svajig" och att pumpen går mera som en On Off än som en inverter.

Det finns ett jättebra excelark under "Räknar Altherman riktigt rätt"  där du kan se framledningstemp enligt olika kurvlutningar. Kred till Svartöra som gjort excelarket.

Hoppas att detta bringade lite klarhet i frÃ¥gorna  *vinkar*
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Inställningar ??
« Svar #12 skrivet: 20 april 2010, 10:41:02 »

Blaser, mycket bra beskrivet.  Thumbsup

Något som Daikin har missat, är att informera om rumsgivarnas p-band d.v.s. att dessa inte ska användas.

På din TDF12 ska meny J7 ändras till on/off. I annat fall så blir det tempsvängningar och många start/stopp. Kan även bli många start/stopp i läge on/off, då hysteres endast är 0,3° och rumsgivaren är i närheten av en radiator. Speciellt om man kör i manuellt läge med högt börvärde.


Utloggad agehall

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar ??
« Svar #13 skrivet: 22 april 2010, 11:59:29 »
EKRTETS levereras även de med P-band påslaget som default. Jag slog om min till hystress nu på morgonen (inställning 6r 02 => off). Default hystress är 0.5 ºC, frågan är om man ska öka på den lite?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Inställningar ??
« Svar #14 skrivet: 22 april 2010, 13:50:13 »

EKRTETS levereras även de med P-band påslaget som default. Jag slog om min till hystress nu på morgonen (inställning 6r 02 => off). Default hystress är 0.5 ºC, frågan är om man ska öka på den lite?


Beror lite på ur trögt system du har, vilka inställningar du har i värmepumpen samt var rumsgivaren är placerad.

Du får testa dig fram, men jag skulle börja med att öka till 0,8°.
 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!