Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 19 augusti 2011, 08:21:59 »

Om man kör utan att låta termostater strypa bort för mycket flöde så har man alltid en skaplig volym att arbeta mot.
Vet man att man har ett system känsligt för knäppningar skall man köpa antingen knäpptank eller en CTC som arbetar på ett annat sätt. (Med shunt)
Skrivet av: Anders_L
« skrivet: 19 augusti 2011, 08:12:49 »

Med en sådan reglering borde man alltid behöva en knäpptank!

Min rörmokare föreslog att sätta en extra cp parallellt med vp. Den skall då göra att det större flödet jämnar ut varmvatten pluggen så knäppningarna minskar.
Men det måste också innebära att framlednings temperaturen minskar, vilket inte verkar rätt.

Efter att funderat ett par dagar måste jag hålla med Carl_N, man blir inte av med den kvarvarande värmen någonstans utan att ha en extra dump tank någonstans. Så hela idéen faller med det.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 19 augusti 2011, 06:10:19 »

Värmepumpen arbetar mot ett beräknat börvärde, och enkelt förklarat kan man säga att den startar och stoppar med intervaller som gör att snitt-temperaturen blir samma som börvärdet.
Om börvärdet är 40 grader går typiskt värmepumpen igång vid ca 35 grader, och stoppar vid ca 45 grader.
Enkelt förklarat, i praktiken kan detta regleras på några olika sätt.

Skrivet av: Anders_L
« skrivet: 18 augusti 2011, 23:55:49 »

En fråga som direkt blottar min okunnighet vad det gäller värmepumpar:
  • Hur reglerar man framlednings temperaturen på en vp utan inverter?
Om vp bara går till/från så borde vattnet alltid vara lika varmt?
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 17 augusti 2011, 22:43:28 »

Klart det är bra med plats, men den får man sällan. Du som husägare vill ju ha den till annat och då får installatören stryka på foten och "trolla" lite.  Rent funktionsmässigt spelar det ingen roll med 30cm. Det är bara för service och sånt. Klart det blir trångt utan 30cm att leka på, men det går att fixa utan den foten utrymme. Det är inte direkt gott om plats bakåt i maskinen, kondensor och förångare osv, men det går.  Vill man så går det, funktionen blir den samma *vinkar*
Skrivet av: ltfrebac
« skrivet: 17 augusti 2011, 21:56:39 »

OK tack för svaret, VP ORAKLET. Det finns alltså plats internt att dra ut rören bakåt genom bakre plåten (om man borrar hål i densamma förståss) och sen vinklar man upp dem utanför maskinen? Men det förutsätter då att man har utrymme nog på djupet. Ser i instmanualen att fritt utrymme på sidorna skall vara 300 mm, låter mycket, behövs så mycket i praktiken? Sorry TS för att det blev Off-topic detta
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 17 augusti 2011, 19:52:42 »

Om man vill ha brinet uppåt så får man tex borra ett par hål på baksidan dra upp rören den vägen utanför pumpen.  Det tar lite längre tid men resultatet blir det samma.  Gör platsbrist att detta är den lösning som man får ta till, så är det så. *vinkar*

Smurfen  visst finns en startgivare det måste det ju. Sedan så trasslar Thermia med viktning av topp och bottegivare mm.  Personligen tycker jag att det krånglar till saken. startgivaren startar maskinen, pressostaten bryter, kompressorn klarar inte mer klart ,kan inte bli enklare Thumbsup

Och det blir inget snack om att ändra VV temp hit och dit, det bara funkar :)
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 17 augusti 2011, 19:45:27 »

Oraclet, din inkorg är full.

Går det att få toppmonterade brine-anslutningar på Thermia Optimum G2 ?

Hans delvisa bannlysning gör att han inte får skicka eller ta emot PM.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 17 augusti 2011, 19:33:27 »

Det går att fixa brinet uppåt på g2 om man vill, inte kul men det går.

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 17 augusti 2011, 19:16:32 »

Oraclet, din inkorg är full.

Går det att få toppmonterade brine-anslutningar på Thermia Optimum G2 ?

Enligt installationsmanualen är det sidmontering som gäller, valfritt vänster eller höger sida.
Skrivet av: ltfrebac
« skrivet: 17 augusti 2011, 18:32:13 »

Oraclet, din inkorg är full.

Går det att få toppmonterade brine-anslutningar på Thermia Optimum G2 ?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 17 augusti 2011, 18:00:03 »

Hur vet den när den ska starta om den inte har givare  Sc:,h
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 17 augusti 2011, 17:20:47 »

Beror ju på tappningen  har inte Rinnan skrivt ngt om vad han har?

Detta är ju ingen stor fråga direkt men jag gillar Thermias lösning. Enkel och det blir "lyx" läge jämt, och ingen givare som kan falera. Visst kan pressostaten gå sönder, men det har inte hänt mig ännu på 6-700 maskiner Thumbsup 
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 17 augusti 2011, 17:08:43 »

Klart jag kan ställa upp Niben men varför göra onödigt varmt vatten. Ligger på ca 3 starter per dygn startar i princip varje gång det duschas Tror inte en Thermia med 180 liters beredare klarar sig med 1.5 starter per dygn tror du verkligen det ?
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 17 augusti 2011, 16:58:47 »

Pressostaten är kanon.  det blir färre starter på detta sätt.  Din Nibe startar säker dubbelt så många gånger. Hur blir det med livslängden då?

Dessutom vill man ju ha VV jämt så jag gillar detta bättre än temp.
Om man kan ändra detta på en Thermia Villa maskin kan jag inte svara på tyvärr Sc:,h

Kanske Tobocop läser detta och kan svara på det.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 17 augusti 2011, 16:53:55 »

Jodå det är väldigt vanligt i Thermia världen, det är så det ska vara Thumbsup

Är inte det dumt att pressa vp till max varje gång när det inte behövs många klarar ju vv behovet med lägre temp borde väl slita mer och drar mer el. Går det inte att ställa tempen på Thermia Sc:,h
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 17 augusti 2011, 16:49:44 »

Jodå det är väldigt vanligt i Thermia världen, det är så det ska vara Thumbsup
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 17 augusti 2011, 16:38:45 »

Växelventilen tar ett antal sekunder på sig att växla (rätt många), om man har flöde igång under denna tid kommer ett antal liter hett vatten ut i vb-cirkulationen.
Att växelventilen tar ett antal sekunder på sig att växla kan man se om man loggar anläggningen, den stannar på typ 55 grader, men sjunker snabbt till typ 48 grader - även om man inte tappat mycket vatten alls, jag är säker på att det beror på att kallt returledningsvatten som kommer in i manteln.
Om man stoppade cp under växlingen skulle INGET returvatten alls komma in i manteln.
Om man stannar av cp när ventilen växlar blir det bara någon deciliter, eller det som ryms i några decimeter 22 mm kopparrör, hett vatten som kommer ut i vb-systemet, och det lät inte förorsaka några knäppningar.

Jag har hela tiden förutsatt att de inte stänger av cp för att kondensorn måste kylas av ett kontinuerligt flöde efter att ha stoppat på driftspressostaten.
Kanske har jag fel.
På nyare vp som går till 65 grader är det nog inte så vanligt att vp stannar på driftpressostaten.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 17 augusti 2011, 16:22:29 »

Jag är rätt övertygad om att bara kondensorn håller drygt en liter vatten, och sen tillkommer elpatronshållaren.
Det borde bli 2-3 liter som kommer ut även om CP stoppas.  Sc:,h

Sen hade jag CP avstängd i somras och motionerade växelventilen genom att tillfälligt slå på och sen stänga av höst/vårläget. Varje gång jag gjorde detta kunde jag höra knäppningarna i rören. Eftersom CP och växelventil aktiveras samtidigt så man slår på höst/vårläget så borde ventilen hinna växla innan CP fått fart på vattnet tycker jag.  Sc:,h
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 17 augusti 2011, 09:27:31 »

Ja, och det rör sig om ca 6 deciliter vatten, min bedömning är att ca 3-5 liter hett vatten tar sig ut i systemet under den tid det tar för ventilen att växla om cirkpumpen är igång.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 17 augusti 2011, 07:40:51 »

Växelventilen tar ett antal sekunder på sig att växla (rätt många), om man har flöde igång under denna tid kommer ett antal liter hett vatten ut i vb-cirkulationen.
Att växelventilen tar ett antal sekunder på sig att växla kan man se om man loggar anläggningen, den stannar på typ 55 grader, men sjunker snabbt till typ 48 grader - även om man inte tappat mycket vatten alls, jag är säker på att det beror på att kallt returledningsvatten som kommer in i manteln.
Om man stoppade cp under växlingen skulle INGET returvatten alls komma in i manteln.
Om man stannar av cp när ventilen växlar blir det bara någon deciliter, eller det som ryms i några decimeter 22 mm kopparrör, hett vatten som kommer ut i vb-systemet, och det lät inte förorsaka några knäppningar.

Jag har hela tiden förutsatt att de inte stänger av cp för att kondensorn måste kylas av ett kontinuerligt flöde efter att ha stoppat på driftspressostaten.
Kanske har jag fel.

Om du kollar på VP:ns konstruktion i bifogad fil så ser du att kondensorn och rören till/från VVB:ns mantel mellan växelventil och T-rör också innehåller 55 ºC vatten direkt då varmvattnet är färdigladdat (markerat med rött), detta vatten kommer självklart ut i värmesystemet hur man än gör. Det gäller även om VVB:n är extern, vattnet mellan T-rör och växelventil är i princip samma där också.
Skrivet av: Anders_L
« skrivet: 17 augusti 2011, 00:16:47 »

Hej igen!

Vad trevligt att det blev lite diskussion!

Jag tror att Carl:s inlägg säkert stämmer om man har en intergrerad vvb. Men i mitt fall sitter den i en akku tank på 500liter och tempgivaren sitter i överkant, så det är inget problem att låta cp gå en stund till.
Men även om vvb sitter inbyggd så är det inget större problem. mängden vatten i rören borde vara väldigt konstant, så att stoppa vp när vvb är 1,5 grad från önskad temp och sedan pumpa över det varma "rest" vattnet borde inte vara så svårt.
Sedan växla och starta igen.
OBS! 1,5 grad är en gissning.

I mitt fall med en inverter styrd pump så blir det inget stopp utan bara nersaktning.

Nu vore det bra om någon har hackat en rego800 så att det går att fixa till detta. Har jobbat med styrsystem i snart 30 år, så det borde inte vara omöjligt ;)
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 16 augusti 2011, 22:42:49 »

Växelventilen tar ett antal sekunder på sig att växla (rätt många), om man har flöde igång under denna tid kommer ett antal liter hett vatten ut i vb-cirkulationen.
Att växelventilen tar ett antal sekunder på sig att växla kan man se om man loggar anläggningen, den stannar på typ 55 grader, men sjunker snabbt till typ 48 grader - även om man inte tappat mycket vatten alls, jag är säker på att det beror på att kallt returledningsvatten som kommer in i manteln.
Om man stoppade cp under växlingen skulle INGET returvatten alls komma in i manteln.
Om man stannar av cp när ventilen växlar blir det bara någon deciliter, eller det som ryms i några decimeter 22 mm kopparrör, hett vatten som kommer ut i vb-systemet, och det lät inte förorsaka några knäppningar.

Jag har hela tiden förutsatt att de inte stänger av cp för att kondensorn måste kylas av ett kontinuerligt flöde efter att ha stoppat på driftspressostaten.
Kanske har jag fel.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 16 augusti 2011, 21:16:14 »

Det har jag inget svar på  *vinkar*
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 16 augusti 2011, 21:14:23 »

Antar att cp ska starta igen efter att växelventilen växlat för att undvika att så mycket hett vatten kommer till radiatorerna.

Det hindrar väl inte att vattnet kommer ut?
Eller är det meningen att CP ska stanna, växelventilen växla, vänta ca 20 minuter tills vattnet i kondensorn svalnat och sen starta CP?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 16 augusti 2011, 21:06:47 »

Antar att cp ska starta igen efter att växelventilen växlat för att undvika att så mycket hett vatten kommer till radiatorerna.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 16 augusti 2011, 21:01:25 »

Vattnet skall inte bli kallare,det skall bara fortsätta kyla kondensorn så att VP inte löser ut på HP-pressostaten.
När man försäkrat sig om att det inte sker stoppar man cirkpumpen för vb-flöde och växlar ventilen, på detta sätt kommer det bara ut någon enstaka deciliter varmt vatten i vb-kretsen när cirkpumpen drar igång igen.
Istället för flera liter.

Jag är inte riktigt med, varför ska växelventilen växla, om CP ska stå still?  ???
Om du ställer din VP i sommarläge så stannar CP direkt efter VV-laddning med växelventilen i läge mot VVB, utan att HP löser eller knäppningar, har du testat det?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 16 augusti 2011, 17:11:39 »

Vattnet skall inte bli kallare,det skall bara fortsätta kyla kondensorn så att VP inte löser ut på HP-pressostaten.
När man försäkrat sig om att det inte sker stoppar man cirkpumpen för vb-flöde och växlar ventilen, på detta sätt kommer det bara ut någon enstaka deciliter varmt vatten i vb-kretsen när cirkpumpen drar igång igen.
Istället för flera liter.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 16 augusti 2011, 16:27:08 »

Vänta här, nu tror jag ni gör en tankegroda.
När varmvatten laddas är allt vatten i mantel och kondensor uppvärmt, man kan inte cirkulera runt vattnet via varmvattenberedaren och få det kallare om inte hela varmvattenberedaren kyls av, värmen passerar ju åt andra hållet från varmvattnet till manteln också.

Enda sättet att slippa knäpptank är att byta ut växelventilen mot en shunt som öppnar gradvis och blandar ut det varma vattnet med kallare returvatten. Nackdelen är då att man samtidigt läcker in kallt returvatten i manteln till VVB så den kyls samtidigt.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 16 augusti 2011, 07:38:22 »

Anders L har väl iofs rätt, men kanske inte riktigt.

Om det skall fungera som du vill så skall följande ske:

1. När tappvarmvattnet når inställt börvärde skall först kompressorn stoppas helt.
2. Därefter skall vattnet fortsätta cirkulera internt vvx-vvb så länge att restvärmen i värmeväxlaren överförts till vvb (annars kan kompressorns högtrycksvakt lösa ut). Om detta kan ske baserat på tempmätningar eller om det räcker med att låta kompressorn stå en viss tid, med bibehållet vb-flöde vvx-vvb låter jag vara osagt.
3. Nu kan man växla ventilen mellan tappvarvattenvärmning och värmning av radiator/golvvärmekrets utan att något vatten alls kommer ut i systemet, inga knäppningar borde ske.

Nackdelarna med ett system som detta är att det "stjäl" en del tillgänglig driftstid från värmepumpen och i väldigt specifika fall (när det är så kallt att kompressorn går (på max i inverterfallet) dygnet runt för att hålla huset varmt.

Dessutom tappar man en del i COP vid varje start/stopp av kompressorn, så en mindre COP-förlust skulle nog också kunna detekteras.

För de villaägare som har stora problem med knäppningar i rören tror jag dock att den typ av "intelligenta" styrning skulle bli billigare - och bättre än en lösning med knäpptank.

En knäpptank kan dock ge andra fördelar som gör att fördelarna med den eventuellt kan överväga, dessa fördelar skulle då vara längre driftstider och färre start och stopp, vilket i sin tur torde innebära något högre COP och möjligen längre livslängd.
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 15 augusti 2011, 23:40:23 »

Den enda lösningen är just en "knäpptank"

man sätter helt enkelt en tank mellan värmepumpen och radiatorerna/golvvärmen som kan ta emot och blanda upp denna "skvätt" med varmare vatten som VP släpper ifrån sig ibland(efter VV körning).
Eftersom vattnet blandas blir det något svalare och man får inte de våldsamma värmeutvidgningarna i rören som orsakar knäppningarna.
Skrivet av: Anders_L
« skrivet: 15 augusti 2011, 23:02:47 »

Hej,
Vet att detta är ett ämne som varit uppe många gånger, men det ser inte ut att finnas någon lösning på det.

Om jag förstått rätt så orsakas knäppningarna av att det kommer en "skvätt" varmt vatten när pumpen växlar från varmvatten produktion till värme. Och då är det det varma vattnet som finns mellan kondensorn och växelventilen som ställer till problemet. När växelventilen slår om från varmvatten till värme åker det vattnet som finns i slangen ut i värme systemet.

Lösningen borde vara att göra följande:
  • Sänk hastigheten på kompressorn till värmehastighet alternativt stoppa den.
  • Vänta så att allt varmtvatten passerat växelventilen
  • Växla ventilen
I min tankevärd borde detta fungera och inte vara världens mest komplicerade åtgärd för att slippa problemet med knäppningar

Nu har jag en X11:a och har inte koll på om detta fungerar på alla typer av pumpar.
Är det någon som har teori av något sådant här? Ställer det till något?

Skickade samma fråga och lösning till IVT och fick till svar att det enda supporten kände till var en "knäpptank". Inget större intresse alltså. Så hur det skall lösas i praktiken vet jag inte. Får väl operera in ett tidrelä i värsta fall.


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!