Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Har det blivit ngn klarhet om man fÃ¥r dra brinelösning inomhus i pex ?  (läst 6681 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad backman39

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
Jag sitter och läser en del trådar här på forumet om att man inte får dra brinelösning inomhus i pex, men dom är från 2007... Är det ngn som har fått klarhet i det nu?

Johan
Herrgårdsbyggnad på 400 m2 uppvärmd med IVT Greenline 12kW jordvärme. Pool på 50 m3 kopplad på jordvärmen med snittemp på 30 grader jun-aug.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
Jag sitter och läser en del trådar här på forumet om att man inte får dra brinelösning inomhus i pex, men dom är från 2007... Är det ngn som har fått klarhet i det nu?

Johan

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=13948.msg150442#msg150442

Utloggad backman39

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
Ok tackar! I svaret från räddningsverket står det att det är en ny europeisk standard för kylanläggningar på gång. Ngn som vet om den har kommit?

Johan
Herrgårdsbyggnad på 400 m2 uppvärmd med IVT Greenline 12kW jordvärme. Pool på 50 m3 kopplad på jordvärmen med snittemp på 30 grader jun-aug.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Jag förstår inte varför man över huvud tagen vill dra plastslangen innomhus eftersom det finns vissa risker förknippade med det. Den enda fördelen är väl priset men i en anläggning för 100 000:- kan väl knappast det var avgörande. Ser man till det utseendemässiga blir en dragning med koppar betydligt "snyggare".
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad backman39

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
Jag förstår inte varför man över huvud tagen vill dra plastslangen innomhus eftersom det finns vissa risker förknippade med det. Den enda fördelen är väl priset men i en anläggning för 100 000:- kan väl knappast det var avgörande. Ser man till det utseendemässiga blir en dragning med koppar betydligt "snyggare".

Tack för att du delade med dig av dina åsikter.

Min fråga gäller dock vilka bestämmelser som gäller just nu. Är det dom som kom från svaret av räddningsverket, eller gäller det nya EU-regler nu?

Johan
Herrgårdsbyggnad på 400 m2 uppvärmd med IVT Greenline 12kW jordvärme. Pool på 50 m3 kopplad på jordvärmen med snittemp på 30 grader jun-aug.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Det var nog inte så mycket åsikt, utan mer en fundering. Hoppas att frågan tål det utan att någon blir stött :'(
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Det kommer aldrig att bli tillåtet att dra en brandfarlig vätska i plaströr. Reglerna tenderar istället att bli striktare.
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
alla som jag känner har pexslang till sina bergvärme anläggningar som är installerade av rörkrökare
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
PÃ¥ dom ca 25 som jag i Ã¥r har varit delaktig i har alla omedelbart efter att slangarna kommit in övergÃ¥tt till koppar. TvÃ¥ olika auktoriserade installatörer och  IVT, Thermia och Nibe
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Men hur pass bra brinner vätskan egentligen? Jag testa att tutta på lite som jag hällt ut på diskbänken med en tändsticka, det brann inte för fem öre. Det luktar dock sprit så jag har inte bara vatten i slingan ;) Kan det bli roligare om man tillför mera värme än med en tändsticka?

//Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
Pröva med att höja temperaturen på spriten till en bit över 30 ºC så brinner det bättre...

PerJ

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
 Spinner vidare pÃ¥ denna frÃ¥ga, metalliskt matrial till röret med en väggtjocklek pÃ¥ minst 0,3mm, kan tänkas att alupex är tillÃ¥tet ?Aluminium har säkert en lägre smälltpunkt än koppar.
 Novisen *vinkar*

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Och om plasten blir varm så smälter den och det tunna aluminiumskiktet lär inte tåla mycket
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad backman39

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
Jag har suttit en del nu och letat bland lagtext och dylikt men lyckas inte hitta ngt svar. Jag har skickat frågan till min försäkringsbolag så får jag se vad dom säger.

Johan
Herrgårdsbyggnad på 400 m2 uppvärmd med IVT Greenline 12kW jordvärme. Pool på 50 m3 kopplad på jordvärmen med snittemp på 30 grader jun-aug.

Utloggad backman39

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
Nu har mitt försäkringsbolag ringt... Dom sa att det var ok med dom att dra pex med kylmedie i inomhus, bara jag földe de normer som gäller. DOm kunde dock inte svara vilka normer som gäller  huvuddunk
Jag ger upp och kommer dra plusprisol...

Johan
Herrgårdsbyggnad på 400 m2 uppvärmd med IVT Greenline 12kW jordvärme. Pool på 50 m3 kopplad på jordvärmen med snittemp på 30 grader jun-aug.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!