Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Verkningsgrad elpanna  (läst 5099 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HÃ¥kan

  • Gäst
HÃ¥kan
Verkningsgrad elpanna
« skrivet: 16 juli 2004, 14:08:03 »
Hejsan,
jag har fÃ¥tt in offerter pÃ¥ vp-anläggning till mitt hus. Jag har fÃ¥tt lite olika förslag pÃ¥ effekten pÃ¥ vp. I en offert räknar leverantören med att min nuvarande elpanna har en verkningsgrad om 85%, medans andra räknar med 95%.  ???

"85%:aren" offererar därmed en panna med mindre effekt. Är det någon som har en aaaaning om vilken verkningsgrad en elpanna från 1989 kan tänkas ha?
/HÃ¥kan

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Verkningsgrad elpanna
« Svar #1 skrivet: 16 juli 2004, 17:17:24 »
Hmm... märkligt. En elpanna har i princip 100% verkningsgrad eftersom ingen värme försvinner ut med nÃ¥gra rökgaser. Det man kan räkna med är vissa isolerförluster men dessa ligger nog normalt inom nÃ¥gra procent. Den installatör som räknat med 85% behöver nog räkna om sin offert. Bra att kolla är om han beräknat verkningsgraden pÃ¥ elpannan för att det ska stämma med effekten pÃ¥ pumpen han offererar.  :o
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

admin

  • Gäst
admin
Re:Verkningsgrad elpanna
« Svar #2 skrivet: 16 juli 2004, 18:26:52 »
Vintertid bör en elpanna ha 100% verkningsgrad, då tar du nämligen vara på "läckaget" genom isoleringen för att värma det rum där pannan står.

Sommartid finns ett visst värmeläckage från varmvattenberedaren som är en ren verkningsgradsförlust, men det bör (pricis som PerF säger) inte bli mer än någon enstaka procent utslaget på hela året.

Du har förmodligen råkat ut för en kalkylator som inte vet vad han "talar" om, alternativt att han/hon försöker föra dig bakom ljuset...

HÃ¥kan

  • Gäst
HÃ¥kan
Re:Verkningsgrad elpanna
« Svar #3 skrivet: 16 juli 2004, 21:46:54 »
Tack för hjälpen!
Då går jag på offerten med en 11kw för de 38 000 kwh som mitt hus (och dess invånare) använder för uppvärmning och vv.

190 meters borrhål i öppet berg (där vattennivån beräknas ligga 5-6 meter ner) - låter det snålt tilltaget?

Tur att ni finns!
/HÃ¥kan

HÃ¥kan

  • Gäst
HÃ¥kan
Re:Verkningsgrad elpanna
« Svar #4 skrivet: 16 juli 2004, 22:03:11 »
Kanske ska tillägga att det är ett 50tals-hus i Sthlm. Uppvärmd yta 210 kvm, 30 kvm "kallyta" (10-15 grader vintertid).

admin

  • Gäst
admin
Re:Verkningsgrad elpanna
« Svar #5 skrivet: 17 juli 2004, 09:24:18 »
Nibe rekommenderar på sin hemsida 160-190 m för sin 10kW:are.

Till 13 kw:aren rekommenderar dom 200-240 meter, så du ligger nog inte helt fel med borrdjupet.

Jag tror dock inte att du kommer att ångra dig om du begär 10-15 meter extra när borraren väl är på plats (förutsatt att KB-slangarna räcker).

Man brukar räkna med att slangen kan överföra ca 30 W/meter effektmässigt, dina 184 (aktiva) metrar skulle i så fall kunna tillföra VP:n ca 11040 W, eftersom värmepumpens avgivna effekt på 11 kW inkluderar den elenergi som krävs för att driva kompressor och cirkpumpar (den värmen tillförs också huset) så bör det räcka till.

Jag är dock ingen expert på området, ibland får man helt enkelt försöka lita på den som offererar...

Vad jag brukar rekommendera är att man dimensionerar borran för husets hela uppvärmningsbehov (om man vill vara förutseende), detta för att borran skall kunna leverera den effekt/energi som krävs nästa gång du byter värmepump. Då kommer vi nämligen med allra största sannorlikhet att ha värmepumpar som tack vare den tekniska utvecklingen kan stå för hela husets uppvärmning utan att det resulterar i oönskat slitage på maskinerna vid låg köldlast.

/Rickard

Utloggad HÃ¥kan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Verkningsgrad elpanna
« Svar #6 skrivet: 17 juli 2004, 09:33:56 »
Borrfirman har varit pÃ¥ besök (för att inspektera). Med den rigg han tänkte använda kommer de inte sÃ¥ mycket djupare än 200 m. Jag fÃ¥r väl försöka fÃ¥ honom att lägga pÃ¥ de 10m som stÃ¥r till förfogande.  ;)

Schyrre med en sån här site!
/HÃ¥kan
Mitsubishi GE35VAH i fritidshuset.

nisse 2

  • Gäst
nisse 2
Re:Verkningsgrad elpanna
« Svar #7 skrivet: 05 augusti 2004, 12:32:59 »
Har Du problem med borrdjupet kan Du alltid lägga en markslinga om 50-100 meter direkt på berg. Förutom mer energi in så slipper Du en del av isbildningen i hålet och därmed vamare returvatten ur hålet. (Isproppen kyler ju uppåtgående vätska)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!