Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Multippelt Luft-Vatten Luft system hjälp  (läst 589 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fallenc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Multippelt Luft-Vatten Luft system hjälp
« skrivet: 19 september 2021, 22:29:05 »
Hej,

Efter dålig respons i Luft Luft avdelnigen testar jag lyckan här...


När jag installerade bergvärme i mitt permanentboendehus för sju år sedan använde jag mig av forumet för tips och idéer, har aldrig ångrat det!

Nu skall jag renovera ett sommarhus. Vet inget om Luftvärmepumpar men har lite idéer och skulle gärna vilja ha lite välgrundad feedback, idéer och kommentarer.

Det är ett sommar/semester hus utanför Göteborg men skall vara vinterbonat. Timmerhus frÃ¥n 1880 med timmerstome som tilläggsisolerades med 45 mm stenull pÃ¥ 70 talet. TvÃ¥glasfönster. Huset är pÃ¥ ca 130 kvm. 30 kvm källare. 60 kvm bottenplan, 40 kvm plan 2. Källaren har tvättstuga, teknikrum och förrÃ¥d. PÃ¥ vinden är tvÃ¥ sovrum och badrum. PÃ¥ Bottenplanet  finns en kamin.

Jag vill ha rums tempererat och tort i källaren (ligger på berg under huset), vattenburen golvvärme på bottenvåningen. Värme och kyla i sovrummen på våning två. Elgolvvärme i badrummet våning två.
Min plan är installera en luft-vatten pump för värma upp bottenvÃ¥ningen med golvvärme, radiatorer är inte alternativ. Installera en luft-luft pÃ¥ monterad pÃ¥ balkongen pÃ¥ vÃ¥ning tvÃ¥ för att kyla ner sovrummen och värma pÃ¥ vintern. Vid kalla vinterdagar kör man kaminen som kommer ge lite värme i hela huset. Skulle ju även vilja ha en inneluft del/konvektor  i källaren för uppvärmning och luftcirkulation, främst för tvättstugan och för hÃ¥lla fukten borta. SÃ¥ klart kombinerat med en PAX.

Luft-vattenpumpen placeras i anslutning till källaren, går det koppla ett inomhus del , typ konvektor till en luft vatten?

Vill verkligen ha verkligen tyst ute del för luft-vatten då den nära en innergård. Vilka modeller märken är generellt tystast? Oavsett pris. Måste desuttom vara 110 bred max, såg att Nibe 2120 och IVT Airex 405 verkar vara smalare än CTC.

För luft luft, Har fastnat för Mitsubishis HERO inomhus del då snyggare än andra tänkte en Multisplit MXZ utomhus del. Dessutom är HERO lite mindre än många övriga. Har läst på forumet. Duo, trippel kopplingar sällan bra? Visserligen oftast nämns problem i norr. Jag har ju inga stora ytor att värme men behöver kyla ner två sovrum a 15 kvm.

Har även läst flera haft problem med Mitsubishi- är de generellt sämre!?

Det är ett sommarhus så energieffektivitet inte så viktigt, däremot att man kan slå på den remotley men det antar jag alla pumpar har den möjlighet idag!?

Utloggad Zebrano

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Multippelt Luft-Vatten Luft system hjälp
« Svar #1 skrivet: 26 september 2021, 11:05:19 »
Hejsan,

Jag har en Mitsubishi och är väldigt nöjd. Dock tror jag det finns bättre lämpade maskiner för dig.

Mitsubishi hanterat inte golvvärme och radiatorer som standard, det krävs en zonkontroll.

Har för mig att Bosch(möjligtvis IVT också) har både 2-zon och internetuppkoppling som standard, samt att utedelarna är byggda på höjden och inte bredden.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!