Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jämförelsetabell F1255 vs F1245, med rek. ca-priser.  (läst 28239 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Jämförelsetabell F1255 vs F1245, med rek. ca-priser.
« Svar #15 skrivet: 24 september 2013, 15:50:20 »
Inga större problem... Med största sannolikhet pratar den med Nibe's server via HTTP. Det är bara att kolla vilken adress den går mot och peka den mot nån dator på hemmanätet (eller nån annan stans) i sin lokala DNS. Sen är det bara att revers-engineera datat...
Om nån skaffar VP'n så kan jag stå för ingenjörskunnandet...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jämförelsetabell F1255 vs F1245, med rek. ca-priser.
« Svar #16 skrivet: 24 september 2013, 17:01:06 »
En parameter att ta hänsyn till är ju att man med en varvtalsstyrd VP kan fullefektdimensionera utan att behöva en tank. Då är helt plötsligt prisskillnaden borta eller till och med till 1255'ans fördel...

Är ackumulatortank totalt onödig, dvs gör den ingen skillnad alls? Eller kan det göra en del skillnad på sommaren åtminstone? Jag skall ju ha på golvvärmen i källaren lite grand på sommaren, inte minst i badrummet. Bara så där ändå cirkulerar någon grad högre vatten i slingan, än golvtemp utan värme. För i och med att den inte går under 4kW så kanske acktank kan hjälpa till så den väldigt sällan behöver stoppa och starta igen.
« Senast ändrad: 24 september 2013, 17:36:27 av Flinta »

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jämförelsetabell F1255 vs F1245, med rek. ca-priser.
« Svar #17 skrivet: 24 september 2013, 17:15:06 »
Det går inte att säga utifrån tabellen. Det går inte att jämföra COP-värden rakt av. En on-offpump där COP anges för 0/35 och då går delar av tiden kanske bör jämföras med 1255 vid +1/34 då en varvtalsstyrd pump utnyttjar värmeväxlare, radiatorer och borrhål bättre. Det beror också på hur husets maximala effektbehov matchar on/offpumparna, hur mycket tillsatsel det blir i fallet on-offpump. Det lokala klimatet påverkar också. Om en stor del av värmen produceras vid dellast gynnar det 1255.

Vad innebär "dellast" i detta fall?
Problemet med 1245 serien för min del, är att 10kW presterar dåligt på högre temperaturer p.g.a kolvkompressor, och är mer lik en 8:a eller 9:a i bästa fall. Medan 12:an som är en scrollkompressor ju presterar som en också, och motsvarar en 12:a. Och då har vi plötsligt ett gap i effekt, från ca. 8kW till 12kW, grovt räknat. Och problemet för min del här blir att vi hamnar precis däremellan. Hade 10:an varit en scrollkompressor så hade det nog klarat sig bra, men nu är den ju inte lika effektiv som en sådan när det kommer upp i 50 grader och mer.
Vårt system lutar förmodligen lite mer åt högtemp än lågtemp, även om det ligger någonstans mitt emellan. Nu vet jag faktiskt inte var gränsen går för lågtemp och högtemp, men så har det sagts till oss innan i alla fall.
Så har vi drygt 70m2 golvvärme och drygt 140m2 radiatorer. Så en tredjedel golvvärme, två tredjedelar radiatorer. Av radiatorer har vi en del enkelpanel, en del dubbelpanel, samt även sektionsradiatorer. Lite gott och blandat mao. Huset är ju inte direkt isolerat, kan man ju inte påstå. Får nog räknas som 50-60 tal eller något sådant i standard vad gäller isolering. Bottenplattan är nog inte isolerad heller, men tyvärr vet ingen. Där har vi ju golvvärme så den slingan drar nog en del kan jag tro :)
Förbrukning i kWh för värme och varmvatten (hushålsel exkluderad), är runt 28-29 mWh gissningsvis, eventuellt lite mer. Vi bor i södra Sverige. Radiatorsystemet skall vara tvårörssystem.
Är det så att 1245:an, 10kW alternativt 12kW skulle visa sig vara mer ekonomisk i drift, kanske rent av även mer driftsäker med längre livslängd, än 1255:an, så får det ju bli en 1245:a. Men om 1255:an är bättre i detta avseende så vinner den även fast den förmodligen kostar några tusen extra. Men några menar jag ca. 5-6 tusen högst. Pratar vi om en väldigt stor prisskillnad så får man tänka igenom det så klart. En sak är nog ganska säker, att vi skall ha ackumulatortank på 100 liter oavsett modell.

Ni som är experter på området, är det lättare med tanke på det jag skrivit, att avgöra om 1255:an är mer lämpad för oss än 1245:an?
« Senast ändrad: 24 september 2013, 17:35:13 av Flinta »

Utloggad Brinnerstark

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Fagersta/Sverige
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Don´t call me stupid!!
SV: Jämförelsetabell F1255 vs F1245, med rek. ca-priser.
« Svar #18 skrivet: 24 september 2013, 18:32:41 »
Jag kan nog tycka att det rekommenderade priset är på tok för högt.
Man kan köpa en 1245-12kW CU för 59395 + 300 i fraktkostnad på nätet.
Själv gav jag 57000 för min med hjälp av lite kontakter.
Min Grå Jako,"Elin".
Man kan tro att Nibe lånat henne för sin marknadsföring.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jämförelsetabell F1255 vs F1245, med rek. ca-priser.
« Svar #19 skrivet: 24 september 2013, 19:59:05 »
Jo fast på nätet kommer den nog landa på 64.000 eller däromkring, om den följer de andra modellerna procentuellt sett. Vilket man ju får hoppas. Annars kan ju Nibe behålla modellen för sig själv och sätta den i vitrinskåp :), så kan man hellre välja Viessmann istället.

Nibe är ju klart faktiskt inte så jättebilliga om man ser till alla tillbehör man behöver. Tittar man på exempelvis Bosch som ju är samma maskiner som IVT, så är de ju betydligt billigare. I Bosch paketet ingår även påfyllnadssats som bara det kostar runt 1400 kr extra på nätet och väldigt mycket mer om man köper i butik. Vill man kunna styra två kretsar tillkommer ytterligare 3000 kr för en styrenhet för Nibe, medan det även där ingår i Boschen (inbyggt). Så kostar en 11kW Bosch under 50 tusen också. Men visst är COP sämre på Bosch, det kan man ju inte förneka.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Jämförelsetabell F1255 vs F1245, med rek. ca-priser.
« Svar #20 skrivet: 25 september 2013, 19:04:53 »
Vad innebär "dellast" i detta fall?

Dellast blir det när on/offpumpen står still delar av dygnet därför att värmebehovet är lägre än den effekt pumpen levererar. Den varvtalsstyrda pumpen går hela tiden men med lägre fart vilket ger mer effektiv värmeväxling.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jämförelsetabell F1255 vs F1245, med rek. ca-priser.
« Svar #21 skrivet: 26 september 2013, 01:04:30 »
Dellast blir det när on/offpumpen står still delar av dygnet därför att värmebehovet är lägre än den effekt pumpen levererar. Den varvtalsstyrda pumpen går hela tiden men med lägre fart vilket ger mer effektiv värmeväxling.

Då antar jag att när jag har på lite golvvärme på sommaren, när radiatorerna är avstängda, så räknas det väl som dellast? Och det blir ju rätt mycket av den varan med tanke på hur stor del av året radiatorerna är avstängda eller bara är på lite lätt, typ som under vår och höst.
Sen skall man ju ha varmvatten även sommartid, så det ränkas väl också som dellast?
Tror faktiskt 1255 passar bättre för oss i så fall.

Undrar om den har "mjukstart", så den alltid startar på låga varv för att varva upp till kanske 12kW eller mer? Fast det borde väl egentligen bli så automatiskt. Den borde väl alltid starta på 4kW minst.
Det är väldigt intressant hur dessa pumpar fungerar, jag får läsa på lite mer. :)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Jämförelsetabell F1255 vs F1245, med rek. ca-priser.
« Svar #22 skrivet: 26 september 2013, 08:10:20 »
Lite golvvärme på sommaren låter som mindre än 4 kW då fungerar även en 1255 som on/offpump*. Vad gäller varmvatten sommartid har en varvtalsreglerad pump inte så stor fördel. Varmvattenkörningarna brukar vara så korta att värmeväxlingen i borrhålet inte blir något problem, köldbäraren hinner inte snurra ett varv i slingan. Sen vet jag inte med vilken effekt 1255 gör varmvatten.

*men pumpens effekt när den går är ju låg.
« Senast ändrad: 26 september 2013, 08:37:14 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jämförelsetabell F1255 vs F1245, med rek. ca-priser.
« Svar #23 skrivet: 26 september 2013, 09:25:05 »
Jaså? Trodde de låga varven, när den kör på 4kW ändå var en stor fördel jämfört med exempelvis en 12kW... För det skulle väl egentligen betyda att det med 4kW tar cirka 3 gånger så lång tid att värma vattnet som det gör med 12kW, och då kanske även golvvärmen behöver kickas igång efteråt och då tar den det i samband och på så sätt spara start och stopp.

Eller fungerar det inte så? Du menar att 1255:an kanske varvar upp på kanske 11-12kW direkt när den tillverkar vatten på sommarn? För det är ju sant i så fall, att då sparar den ju inte start och stopp på det.

Rent spontant känns det som att även om 1255:an blir lite som en on/off-pump på sommaren, för att 4kW är mer än vad som egentligen behövs, så borde det väl ändå betyda färre start och stopp än med t.ex. 10, eller 12kW? Vore ju konstigt annars?

Fast jag är ju ingen expert :)

Utloggad Bingoberra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 330
  • Karma +0/-0
  • Daikin Evolution surrar fint i pannrummet...
SV: Jämförelsetabell F1255 vs F1245, med rek. ca-priser.
« Svar #24 skrivet: 26 september 2013, 09:58:18 »
Du kan ju leta efter en pump med lägre lägsta uteffekt så får du ännu färre start/stopp vid dellast... (Daikin lovar ju typ 2,5 kw finns i en annan tråd).
120 kvm enplansradhus från 1960
Daikin Evolution 163 m borrhÃ¥l ca 153 m aktivt december 2013. Tilläggsisolerat vind december 2012. FTX Temovex 250S december 2012.

2007     2008     2009     2010     2011     2012  2013
16784   16141   17598   19954   17728  18151  16432 
Senaste 12 månaderna: 10851 (inkl hh-el)

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jämförelsetabell F1255 vs F1245, med rek. ca-priser.
« Svar #25 skrivet: 26 september 2013, 12:25:03 »
Tittade på det nu efter din rekommendation. Står 3-12kW, om det nu är samma modell vi tittar på. Tyvärr så står det inget modellnummer på Daikin's sida, inte heller i produktbladet. Hittar inga "modeller" heller riktigt, utan de skriver bara "bergvärmepump"? Har de bara en pump, utan modellbeteckning ens? I produktbladet framkommer inget namn eller modellnummer överhuvudtaget, eller så har jag fel på synen. I broschyren står altherma längst upp, om det nu kan vara modellnamnet? Inte en aning.

Men rent spontant, om jag skall vara ärlig. Bara jag går in på deras sida så känner jag "njaaaaaaa, jag vet inte det". Med tanke på otydlighet om modellnamn och nummer. Kan de ej lista det ens så ser det ju inte så lovande ut. Produktbladet har väl inte direkt någon exemplarisk teknisk beskrivning av objektet heller. Står några få siffror, sen är det inte mer. Känns för mig som att de bör etablera sig lite mer vad gäller bergvärmepumpar och vara lite mer tydliga, så det ser mer seriöst ut.
Fast jag kanske är ensam om att tycka så här. :)
Jag gillar när det är klart och tydligt på tillverkares hemsidor med tydliga och utförliga beskrivningar och specifikationer av produkterna.

Tack för tipset dock :). Det är ju alltid informativt och det är så klart bra att känna till vad för alternativ som finns.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Jämförelsetabell F1255 vs F1245, med rek. ca-priser.
« Svar #26 skrivet: 26 september 2013, 13:58:06 »
Daikin skall ju inte lansera sin 'superpump' officiellt förr än om några dagar, så det kanske är därför det inte står så mycket på hemsidan?
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=52865.0
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jämförelsetabell F1255 vs F1245, med rek. ca-priser.
« Svar #27 skrivet: 26 september 2013, 15:16:54 »
Jaha okej, där ser man.

Faktiskt aldrig hört talas om just bergvärmepumpar från Daikin, har de haft bergvärmepumpar förr?

Undrar vilket som stämmer, 2,5kW eller 3kW (enl. produktbladet) som lägsta effekt i intervallen. Ingen jätteskillnad visserligen, men just för jämförelsen med 1255:an som ju börjar på 4.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jämförelsetabell F1255 vs F1245, med rek. ca-priser.
« Svar #28 skrivet: 26 september 2013, 17:06:11 »
Egentligen är det 2,2 kW som den går ner till.
Dock blir det bara teoretiskt i detta fall då det är vid 0 gradig brine.
Problemet är att vid milt väder sÃ¥ faller framledningstemperaturen i golv/radiatorkretsen samtidigt som brinetemperaturen  ökar.
Blir svårt att hålla 2,2 kW då.
De mineffekter som anges av olika tillverkare blir således mer teoretiska värden som endast kan hållas vid grunda hål i kombination med hög framledningstemperatur.

Detta förhållande gäller även vanliga on/off maskiner.

Mvh
Daikin

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jämförelsetabell F1255 vs F1245, med rek. ca-priser.
« Svar #29 skrivet: 30 september 2013, 12:22:44 »
Okej grabbar :) ...jag är nyfiken.

Vilken modell hade NI valt till ER själva?
1245 10kW för 56.000 kr (alt. 1245 12kW för 59.000 kr)
ELLER
1255 4-16kW för 65.000 kr

Motivera gärna varför.

Jag måste ju bestämma mig snart ::)
« Senast ändrad: 30 september 2013, 13:23:05 av Flinta »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!