Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: eureka
« skrivet: 22 maj 2007, 22:03:11 »

hei

aircar har innebygget kompressor som komprimerer luften. en får heller ikke minneffekten som på batteri (må lades og utlades korrekt). Dessuten er planen å ha hurtigfyllestasjoner i store byer med sterk luftforurensing som f.eks mexico city. husk dette er et lavkostalternativ. ikke dyre batterier eller rådyre brenselceller  *vinkar* 
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 21 maj 2007, 23:43:21 »

Diesel tillsammans med elmotorer ala Toyota Prius kommer att bli stort tror jag  ::) Diesel för att det är MYCKET effektivare än bensa och man börjar komma tillrätta med partikel utsläppen.

Men NOx-utsläppen då?

Alla Diesel-förespråkare verkar blunda för detta. ::)

Det är Noxen industrin får betala för om de inte kan sköta förbränningen och om de har en panna på över en viss avgiven effekt.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 21 maj 2007, 23:29:30 »

Jag tror att vi kommer köra på bensin och diesel de kommande 50 åren, precis som idag!

Två tredjedelar av drivmedelspriset idag är skatter och avgifter. Oljan kostar 65-70 dollar/fat. Även oljepriset dubblas, eller rent av tredubblas, så kommer staten kunna reglera priset så att vi har råd. Och de kommer att göra det, eftersom alla andra alternativ ter sig svåra att genomföra.

Vi förbrukar i Sverige årligen runt 4,5 miljoner kubikmeter diesel i Sverige, motsvarande 44TWh energi. Vi förburkar också 5,3 miljoner kubikmeter bensin, motsvarande 46TWh energi. Att tro att vi kan hitta 90TWh elproduktion är inte sannolikt. Det skulle motsvara 15 nya kärnkraftverk som går konstant.

Den svenska etanolproduktionen är idag 70.000 kubikmeter per år. Vi skulle behöva runt 15 miljoner kubikmeter etanol för att byta ut vår konsumtion av diesel/bensin. Hur mycket jordbruksprodukter som går åt till det vet jag ärligt talat inte, men jag tror vi kan räkna med kraftigt ökade matkostnader, och en kolonilott blir guld värd.

Jag tror på mer bränslesnåla bilar, på bättre kollektivtrafik, på eldrift vid korta sträckor, där energin måste produceras förnyelsebart och framför allt att vi inte måste transportera så mycket, så långt, så ofta.
Det ligger mycket i det du skriver, även om vi skulle få bilar som gick under 4dl milen skulle det nog vara svårt att ersätta oljan. Sc:,h
Skrivet av: hplp
« skrivet: 21 maj 2007, 23:26:02 »

hei

hva med trykkluft  *roflmao*

http://www.theaircar.com
fant denne siden i 2000
mvh
Det är ju en tanke, ungefär som den här motorn då, http://www.keveney.com/co2.html
Men hur skall man komprimera då? Men det är inte omöjligt att man tar fram gammla ideér och finslipar dem, ex. stirling och scroll, teknik som plöstligt blivit effektiv. :)
Skrivet av: eureka
« skrivet: 21 maj 2007, 22:39:37 »

hei

hva med trykkluft  *roflmao*

http://www.theaircar.com
fant denne siden i 2000
mvh
Skrivet av: Swetrot
« skrivet: 21 maj 2007, 22:31:05 »

Jag tror att vi kommer köra på bensin och diesel de kommande 50 åren, precis som idag!

Två tredjedelar av drivmedelspriset idag är skatter och avgifter. Oljan kostar 65-70 dollar/fat. Även om oljepriset dubblas, eller rent av tredubblas, så kommer staten att kunna reglera priset så att vi har råd. Och de kommer att göra det, eftersom alla andra alternativ ter sig svåra att genomföra.

Vi förbrukar i Sverige årligen runt 4,5 miljoner kubikmeter diesel i Sverige, motsvarande 44TWh energi. Vi förburkar också 5,3 miljoner kubikmeter bensin, motsvarande 46TWh energi. Att tro att vi kan hitta 90TWh elproduktion är inte sannolikt. Det skulle motsvara 15 nya kärnkraftverk som går konstant.

Den svenska etanolproduktionen är idag 70.000 kubikmeter per år. Vi skulle behöva runt 15 miljoner kubikmeter etanol för att byta ut vår konsumtion av diesel/bensin. Hur mycket jordbruksprodukter som går åt till det vet jag ärligt talat inte, men jag tror vi kan räkna med kraftigt ökade matkostnader, och en kolonilott blir guld värd.

Jag tror på mer bränslesnåla bilar, på bättre kollektivtrafik, på eldrift vid korta sträckor, där energin måste produceras förnyelsebart och framför allt att vi inte måste transportera så mycket, så långt, så ofta.
Skrivet av: SkaneErik
« skrivet: 20 maj 2007, 21:55:58 »

Tror som ni andra på att hybrid, kanske med biodiesel eller etanol som bränsle, som kan laddas i vägguttaget. Sen vidare mot bränsleceller, och så småningom kanske rena elbilar.

Ottomotorns verkningsgrad på max 30% är ju för sorglig..
Skrivet av: orca
« skrivet: 19 maj 2007, 15:26:53 »

Sedan kan man fråga sig hur farligt diesel avgaser är  ::) Vi har använt diesel i gruvorna här sedan 50 talet och bensin drivna bilar är förbjudna  *vinkar*
Skrivet av: orca
« skrivet: 19 maj 2007, 15:24:56 »

Jag är ingen diesel fantast  :( Brukar säga att man får tanka på mackens baksida  ;D Jag tror stenhårt på diesel eftersom man använder mindre ändliga resurser genom att färdas med diesel  ::)

Det enda som biter på bilindustrin är lagstiftning  >:( Mera piska kommer att lösa utsläpps problemen  *vinkar*
Skrivet av: humlan57
« skrivet: 19 maj 2007, 15:20:17 »

Inget är speciellt nytt, både el å etanol/alkohol-motorer har funnits i 100 år... Sen verkar man ha glömt att dom nya tunnfilms-solcellerna i princip går använda, för att göra hela karossen till en enda solcellsyta. Det kan bli en hel del hjälp för att ladda batterierna med dom i framtiden, allt som behövs är ju dagsljus... Men tunnfilms solceller kan i princip allt göras till solceller för el-tillverkning.., väggar, tak, markiser, m.m, bara fantasin som sätter gränsen.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 19 maj 2007, 15:13:02 »

Diesel tillsammans med elmotorer ala Toyota Prius kommer att bli stort tror jag  ::) Diesel för att det är MYCKET effektivare än bensa och man börjar komma tillrätta med partikel utsläppen.

Men NOx-utsläppen då?

Alla Diesel-förespråkare verkar blunda för detta. ::)
Skrivet av: orca
« skrivet: 19 maj 2007, 15:09:43 »

Diesel tillsammans med elmotorer ala Toyota Prius kommer att bli stort tror jag  ::) Diesel för att det är MYCKET effektivare än bensa och man börjar komma tillrätta med partikel utsläppen.
Elmotor i stadstrafik är perfekt  :) noll avgaser  :)

Visste ni att GM hade körbara prototyper på Prius temat redan 1975  8) Men dessa hade ingen marknad då soppan kostade 40 öre litern och medel Amerikanen ville köra Cheva & Ford F series pickup bilar istället  :o Detta gjorde att Toyota som satsade rätt har passerat Ford och GM i sälj ligan  *vinkar*
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 18 maj 2007, 19:59:00 »

Pluginhybrid + bränslecell där bränslecellen tillför "långsam" energi till batteripacket under drift och laddar batterierna under stillestånd (om man inte laddat fullt med annan ren "pluginel")
På detta sätt skulle man kunna sätta in en stark elmotor som får sitt energibehov tillgodosett från bränslecellen och sitt effektbehov av batteripacket.
Batterierna skulle inte behöva vara speciellt stora och därför relativt billiga att byta ut när de är förbrukade.
En bränslecell som inte behöver vara så snabb bör gå göra mer driftsäker och långlivad än en bränslecell som tvingas leverera hög effekt vid behov.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 18 maj 2007, 07:52:07 »

Gengas.  >:D
Skrivet av: kristerl
« skrivet: 18 maj 2007, 00:13:49 »

Ja som Mike skrev så tror jag på lång sikt på bränsleceller till bilar. Metanol omvandlas till vätgas som senare går in i själva bränslecellen där den omvandlas till elenergi. Själva drivningen av bilen utgörs av en elmotor. Avgaserna - vatten
Skrivet av: hplp
« skrivet: 17 maj 2007, 23:10:05 »

Så ni tror inte på vätgas då? Såg på TV att det var en höjdare i USA. Är utgångsläget fortfarande och alltid otto-motorn, finns inga andra tekniker, förutom elmotorn då som är lika gammal. Sc:,h
Skrivet av: Mike
« skrivet: 17 maj 2007, 19:50:33 »

Yepp hybrid som sakta övergår till bränslecell tror jag på.

Saab:s plug-in hybrid tror jag starkt på, den kan köras på ren eldrift 3-5mil och laddas direkt i eluttaget.
De allra flesta skulle klara sitt dagliga behov med 3-5mil och kanske så mycket som 75% skulle bli ren eldrift.

Problemet är att vi måste få ren elenergi (kränkraft, vind, sol etc)

En annan variant på hybrid är att kombinera en snål dieselmotor med samma system som Saabs plug-in dvs teknik som kan säljas redan om 1-2år.
VW passat bluemotion som börjar säljas snart har ju testats av två svenska motortidningar redan och de rapporterar om verklig förbrukning på 90-110 -vägar på 0,34-0,39l diesel per mil, om man skulle komplettera den med eldrift så innebär det ju 75% ren eldrift och resterande 25% vid dieseldrift/el en förbrukning på kanske så lågt som 0,25l/mil.
Detta med en teknik som kanske redan finns om 1-2år!!
Skrivet av: humlan57
« skrivet: 17 maj 2007, 18:54:21 »

Ja, allt tyder ju på en hybrid, som stadigt utvecklas mot en renodlad elbil. Kommer inte nåt genombrott inom nåt annat område, så är tydligen den, det enda realistiska...

mvh humlan.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 17 maj 2007, 18:25:44 »

Tyckte det kändes fel att diskutera framtida tekniker under rubriken "världens största bluff" men ämnet är intressant och så omfattande att jag gärna vill dra i det lite till. Så vad tror ni på, hur skall vi transportera oss i framtiden?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 402
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!