Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe  (läst 559 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad xaliber

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe
« skrivet: 08 februari 2022, 08:39:46 »
.
« Senast ändrad: 08 februari 2022, 13:47:44 av xaliber »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F1245 (2012) Fel på fel på fel
« Svar #1 skrivet: 08 februari 2022, 09:01:02 »
TrÃ¥kigt att försäkringen hunnit gÃ¥ ut.  :'(

Men jag misstänker att allt beror på läckaget, det är mer grejor som tog skada av vattnet.
Rörfirman som bytte ventilen måste slarvat, det sitter klämringskopplingar på ventilen som inte är så svåra att få täta.
Jag skulle prata med dom om detta så att de åtminstone förstår att problemen du har kan bero på att de slarvat.
Men försök till att börja med få lite samsyn kring problemet, de blir mer hjäpsamma om du inte ångar på med hot om ARN mm från början...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1245 (2012) Fel på fel på fel
« Svar #2 skrivet: 08 februari 2022, 12:34:46 »
Jag hade försökt lösa detta på et "mjukt sätt" genom att kontakta ansvarig på rörfirman. De har begått så många fel som jag ser det att det ligger på deras ansvar att kostnadsfritt åtgärda det. Bevisbördan för att det inte ligger på rörfirman ligger på dem.
De byter helt felaktigt p.g.a. missljud en komplett 3-vägsventil. I samband med detta misslyckas man med jobbet, det läcker och troligtvis skapar detta även övriga problem.
Läckaget leder till att huvudsäkringen löser.
Som jag ser det har du med stor sannolikhet även fått vatten på kretskorten, vilket leder till att brytaren löser ut. Det fuktskadade kretskortet läser ej heller värdena från den utbytta temperaturgivaren korrekt. Mycket troligt p.g.a. fuktskador.

Om rörfirman är helt omöjlig tar du reda på om företaget är medlemmar i någon sorts organisation och då kontaktar du den organisationen och frågar vad de har för medlemmar och ber dem om råd.

En viktig sak när du haft den initiala diskussionen, även om den skulle ske i god ton, är att du informerar dem om att du brevledes kommer att skicka över en information om samtalet och dess innehåll. Men ge rörfirman en ärlig chans! En bra firma riskerar ej sitt rykte.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!